Kirjoittaja Aihe: Bensa  (Luettu 6700 kertaa)

Huhtikuu 24, 2013, 14:22:37 ip
Luettu 6700 kertaa

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkälaista 2t-bensaa vanhoihin mopoihin ? Pienkonebensaa vai letkubensaa ja öljyä sekaan ?
Sekoittuuko mineraalikakstahtiöljy mykybensaan kunnolla ? pitääkö olla synteettistä .. tuhkautumatonta ?
..eli mitä olette laittanut tankkiin ?

Nimim. kun alan täyttää tankkia n. 2kuukauden päästä  :)

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2013, 14:40:22 ip kirjoittanut Kari Pääkkönen »
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Huhtikuu 24, 2013, 14:43:43 ip
Vastaus #1

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
riippuu varallisuudesta, pienkone bensa parempaa mutta kalliimpaa
itse olen 9500km tankannut dx:än 98 E5 ja sekoittanut siihen normaalia enemmän öljyä noin 3,5%
itse käytän mobil extra 2-T öljyä 7,95 litra
edellisen omistajan tuhannet + minun, nyt käynyt jo harvaksi, hyytyy vastatuuleen ja mäkiin

huhua olen kuullut että tuo mineraali pohjainen muodostaisi sakkaa tankin pohjalle pitkässä seisonnassa

Huhtikuu 24, 2013, 15:14:36 ip
Vastaus #2

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Kiitos tiedosta ! Tuo Mobil on varmaan hyvä, sitä voisi harkita jos pumppubensaa.   
Pienkonebensa siis ok !   Muistelen että jotkut ovat sitä kritisoineet näihin vanhoihin mopoihin laitettavaksi ?
Luulen että minun ajoihin riittää 1 kanisteri pienkone2t-bensaa kesässä; sen pystyn kustantamaan .   
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Huhtikuu 24, 2013, 16:42:12 ip
Vastaus #3

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pienkonebensa palaa puhtaammin joten ei karstoita konettakaan samalla tavalla kuin normi bensalla ajaessa. Karsta taas edesauttaa leipomista joten itse rupian käyttämään ehdottomasti pienkonebensaa kunhan mopo valmistuu.

itse olen joutunut putken rassaamaan auki kerran kunnolla ja toisen kerran irroittamaan karsta kikkareen loppu pillistä,
minun tapauksessani kone ei tuolla bensa määrällä ja öljyllä karstoitu kun ajoa tullut yhteen menoon mopoa sammuttamatta parhaimmillaan yli 200km, tulevaisuudessa ei tohdi moista ajoa kesä helteillä pysähtymättä kun vaihdetaan vasta porattu sylinteri siksi aikaa että alkuperäisen saa porattua ::)

männänpään kiillotus vähentää karstoitumista ja männän lämpökuormitusta ;)

Huhtikuu 24, 2013, 17:01:52 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

• Vieras
Nykybensaan jossa on etanolia ei saisi sekoittaa mineraaliöljyä, kuulemma etanoli erottelee öljystä voitelevat ainesosat jotka laskeutuvat lietteeksi tankin pohjalle. Kannattaa käyttää joko osa- tai täyssynteettistä 2-tahtiöljyä. Itse käytän samaa osasynteettistä kuin Lassikin, teen himpun alle 4%:n seokset (sisäänajovaiheessa 5%) eikä koskaan ole kiinni leiponut mutta ei myöskään pahemmin karstoittunut. Kerran huvikseni avasin usean tuhatta kilsaa ajetun mopon kannen eikä ollut juuri mitään karstaa, rätillä pyyhkäisy riitti, senjälkeen palotila ja männänlaki olivat taas kuin uudet vaikka ajettu paljon 5%:n seoksella. Vielä ei ole tarvinnut pakoputkiakaan rassata yhdestäkään moposta auki, ei karstat tartu putkeen kun on aina hyvin öljytty ;) Pakarin päistä sitten joutuu usein pyyhkäisemään öljynoroja pois mutta vaan esteettisistä syistä.

Minulla on teoria että jos öljymäärä on tarpeeksi iso niin kone ei saa öljyä poltettua niin tehokkaasti kuin vähemmällä öljymäärällä, karstanmuodostus on siis vähäisempää isommalla öljymäärällä. Tämä siis on vaan oma teoria enkä ole kokeillut esim miten 2%:n seos karstottaisi konetta.

Huhtikuu 24, 2013, 17:39:19 ip
Vastaus #5

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei noilla nykyöljyillä tarvitse mitään neljän prosentin satseja sekoittaa. Turhaa savutusta. Omassa Puchissa käyttänyt Taroilin öljyä 2-2,5% seoksella. Ei turhaa karstaa, ja lämpimällä koneella ei lainkaan näkyvää savua. Kymppitonni menty tuolla seoksella. Kone muutenkin vasta ekassa ylikoossa. Alkuperäiset petilaakerit yms.

Huhtikuu 24, 2013, 17:43:54 ip
Vastaus #6

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei noilla nykyöljyillä tarvitse mitään neljän prosentin satseja sekoittaa. Turhaa savutusta. Omassa Puchissa käyttänyt Taroilin öljyä 2-2,5% seoksella. Ei turhaa karstaa, ja lämpimällä koneella ei lainkaan näkyvää savua. Kymppitonni menty tuolla seoksella. Kone muutenkin vasta ekassa ylikoossa. Alkuperäiset petilaakerit yms.

mut se viina etanooli! sitä paskaa bensassa mikä pesee samalla öljyt hei! ;D

Huhtikuu 24, 2013, 19:01:39 ip
Vastaus #7

Hannu Suominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ite nois vanhois sätkyttimis käyttäny 98:a ja sit ihan 2-t äöjyjä laidasta laitaan....nykysin toki kuu saa savuttomii ja vähän karstottavii ni ne on yks hyvä vaihtoehto....ja seosta valmistajan ohjeen mukaan....ite tasasesti 4% laittanu....paempi tässäkin liikaa ku liian vähän... toki jos oikeen jännää kyytii haluu ni laittaa vaikka vaan 1% jos sellanen olo on et jotain kiertokanki remontti ym tahtoo tehä :D

Huhtikuu 24, 2013, 19:52:04 ip
Vastaus #8

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Minä käytän tar-oilin halpisöljyä oliko 3e litra. Ihan samalla lailla se palaa kun nuo 10e-> kisaöljyt. Ja jokavehkeessä käytän tuota.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 24, 2013, 20:24:27 ip
Vastaus #9

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

mut se viina etanooli! sitä paskaa bensassa mikä pesee samalla öljyt hei! ;D

98:iin tietenkin sekotan.