Kirjoittaja Aihe: Solifer Caprin numeroinnit  (Luettu 5799 kertaa)

Huhtikuu 11, 2013, 08:58:28 ap
Luettu 5799 kertaa

Kim Adolfsson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys foorumilaisille!

Olen käyttöentisöimässä Solifer Capri -58 mopedia.Laite on joskus ajan saatossa saanut tuhdin kerroksen pensselimaalia päälleen, jota olen kiivaasti poistellut. Alta löytyy monin paikoin hyvin säilynyt alkuperäismaali. Tarkoitus on jättää se näkyviin kaikkien ihailtavaksi. Nyt pääsin emäputken kimppuun, jotta löytäisin runkonumeron. Siellähän se olikin. Numerosarja joka paljastui oli R364183S, tai näin sen tulkitsen. Saako runkonumeron perusteella selville jos menopeli on alkupään vai loppupään tuotos?

Entä saako millään selville mikä oli moottorin numero kun se tehtaasta tuli ulos? Paikalla olevassa moottorissa on numerot 4163.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2013, 11:08:52 ap kirjoittanut Kim Adolfsson »

Huhtikuu 11, 2013, 11:21:25 ap
Vastaus #1

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Solifer -meidän mnopedi kirjan mukaan valmistenumero antaisi vuosimalliksi 1958 eli ensimmäisiä capreja.

Huhtikuu 12, 2013, 08:38:25 ap
Vastaus #2

Kim Adolfsson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuosimalli oli minulla tiedossa, kiitos siitä. Mutta mietin enemmänkin mitä tietoja on saatavilla runkonumeron perusteella. Eikö mopedien valmistusta, yksilötietoja ja varustelua seurattu laisinkaan vuonna 1958 vai ovatko tiedot hävinneet? Tai mistä moisia tietoja voisi hakea?

Huhtikuu 12, 2013, 11:30:44 ap
Vastaus #3

esa kakkuri

• Vieras
Tunturi-tehdas taitaa olla ainoa jolta löytyy nuo tiedot.

Huhtikuu 12, 2013, 11:37:34 ap
Vastaus #4

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin siis Tuntureista.
Valkjärven Jorma voi ehkä jotain sanoa tuon numeron perusteella. Olen itsekin jo hukannut kaikki omat Caprini eikä minulla ole runkonumeroitakaan enää tallella. Ulkoisestihan alkuvuoden mallissa on se kaksivärimaalaus perusvärinä sininen ja harmaat raidat ja alueet rungossa ja tankissa. Loppuvuoden malli oli harmaalla rungolla ja ei raitoja. Sitten tuli jo myös osin 59 osia. Faktoina en tuota osaa sanoa, mutta muistikuvina eri julkaisuista. Itsellä oli kaikkia noita eri versioita.

Huhtikuu 12, 2013, 13:48:12 ip
Vastaus #5

Kim Adolfsson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämäpä harmillista. Tässähän löytyy jollekin innokkaalle historioitsijalle oiva tutkimisen aihe. Auttaisi meitä "nuoria" alan harrastajia löytämään oikeita osia ja värejä. Aina on mielenkiintoista tietää historiaa ja taustaa.

Huhtikuu 12, 2013, 21:01:58 ip
Vastaus #6

Jorma Valkjärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 ;)
Moro.

Solifer Capri tyypitettiin runkonumerolla R-348187-R.   Muutama pienemmälläkin runkonumerolla oleva on löytynyt, mutta ei monta.  Rungot tulivat Skylon:ilta Tanskasta. Runkojen valmistenumerointi on siis tanskalaista alkuperää.  Moottorit tulivat osina  Erik Estlander kokonpanotehtaasta tanskasta. Solifer kokosi moottorit Herttoniemessä.

Estlander moottoreiden (Solifer M-107) valmistenumeroinnissa ei näytä olevan järkeenkäypää logiikkaa. Esim. moot.nro. 104032 löytyy 58-Caprista R-369887-S.

Solifer-tehtaiden "loppusiivouksessa" paperitavarat ajettiin sillppurin läpi. Minä sain muutaman pelastetun tyypitys-runkonumerokoostepaperin Mirkku Vaittiselta Ekström-Power firmalta.

Jore

Huhtikuu 13, 2013, 15:04:53 ip
Vastaus #7

Kim Adolfsson

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Jore selkeästä vastauksestasi, vaikkakin tuli jobin postia meikäläisen kannalta. Eli lopputulema on että en saa tietää mopedin alkuperäiskoostumusta. Voin vain tehdä olettamuksen, että mm moottori ja runko ovat pari.

Huhtikuu 13, 2013, 22:16:27 ip
Vastaus #8

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
;)
Moro.

Solifer-tehtaiden "loppusiivouksessa" paperitavarat ajettiin sillppurin läpi.

Jore

Rauli"Badding"Somerjokea lainatakseni: Oli siinä laumaa pässinpäitä, joka ei tienny niitä näitä  ???