Kirjoittaja Aihe: Mitä nämä ovat???  (Luettu 8210 kertaa)

Huhtikuu 08, 2013, 21:31:31 ip
Vastaus #15

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja syöksyy sukkula veenukseen.... vai miten se oli.

Itellä lienee enemmän kokemusta kangaspuiden paukuttamisesta kuin rouvalla. Sillä kun ei taida olla ollenkaan. Äitin opastamana olen pikkupoikana kokeillut matontekemistä ja ollut muutoinkin mukana touhussa. Vois kais sitä tosiaan ihan kunnon räsymaton tehdä, sekalaisista rääsyistä... No, ehkä sitten kun saan ensin betoniholvin päälle tehtyä lattian, johon kangaspuut voi kasata.

Sitä hintaa vain ajattelin kun anttilasta saa räsymattoja alkaen 5€.

Niin ja täällä on se ongelma, että jäte muuttuu arvotavaraksi, jos siitä on jollekkin muulle kuin omistajalle hyötyä...

Huhtikuu 08, 2013, 22:28:20 ip
Vastaus #16

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuteet ei maksa, mutta kova homma on. Loimet sen sijaan maksaa ja hommansa niissäkin, pitää tietää mitä tekee. Minä tykkään kovasti kangaspuista. Hauska ajatus, että jopa monta kilometriä lankaa jopa satoihin saman mittaisiin pätkiin tarkasti taiteltuna ja satojen toisten lankojen välistä pujoteltuna. Ja sitten kun huolella tekee niin joka ikinen lanka on juuri siellä minne se kuuluu.

Noissa vanhoissa kangaspuissa voi olla omat ongelmansa, eivät välttämättä ole mitenkään erityisen käyttökelpoisia. jos on säilyttäminen tehty huonosti ja mahdollisesti alun alkaenkin taitamattoman tekemät rimpulat niin kutomishomma ei välttämättä ole mitään herkkua ja jälki on huonoa. Eihän tuo tietysti silloin niin haittaa jos maton-kaksi aikoo liiterin lattialle tehdä, mutta jos yhtään enemmän tai esimerkiksi pellavaliinaa tai ryijyn niin kiroilua saattaa olla tiedossa. Siis jos pitää saada hyvää jälkeä aikaiseksi ja ilolla.

Nimim. kudonnan ammattilaisen puoliso, joka on auttanut, katsonut ja kuunnellut kiroilua vierestä niiden satavuotiaiden perintöpuiden kanssa. Nykyään on huomattavasti paremmat, tehdasvalmisteiset 50- tai 60-luvulta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 08, 2013, 22:50:12 ip
Vastaus #17

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulipa yks päivä mieleen, että ku on nuita huomiovaatteita kertynyt jo jonku verran, nii mikähän tuo olis, jos niistä tekis matonkutteita ja sitte maton.

Jos vaikka tuohon käytävämatoksi. Näkis yöllä helepommin tallustella toilettiin.
Kommentteja uuninpankolta.

Huhtikuu 08, 2013, 23:12:11 ip
Vastaus #18

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kudo Vesa vielä jotain led-nauhaa sinne joukkoon.  ;D

Huhtikuu 08, 2013, 23:27:25 ip
Vastaus #19

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
M.O.T.

Siinä se Tuutti ylväävä seisoo voitettujen kangaspuiden edessä vasta 43 vuotiaana. Kangaspuuthan oli jo eläkeiässä, eivätkä pystyneet estämään Tuutin hyökkäysta samoihin tiloihin.

Vaimo tosin väittää toista, että olisin viekkaudella tuon tilan Tuutille vallannut, kumma hän kyllä silloin n. kakskymppisenä halus aina olla tuon pyörän ja jopa allekirjoittaneenkin päällä.

jpe

[ylläpito on poistanut liitteen]
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Huhtikuu 10, 2013, 17:31:11 ip
Vastaus #20

Kalevi Sundqvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen Nro: 3603
Moro Kuntit

Kangaspuista, minulla on läheinen suhde:

isoäitini kangaspuihin, olen kutonut räsymattoa niillä pikkupoikana hänen kanssaan,
äitini kangaspuihin, olen kirjonut helmipeittoa ja nukkaraanua kansakouluikäisenä hänen kanssaan,
vaimoni kangaspuihin sillä niitä olen pystyttänyt ja vetänyt lointa ja kiertänyt tukille, vähän aikuisempana,
sekä äitini kangaspuihin johon laitoin loimen tyttäreni kutoa poppanaa.

Isoäidilläni oli yhdet puut, äidilläni on kolmet puut
vaimollani on kahdet puut, sekä nyttemmin myös kolmantena isoäitini puut
ja tyttärelleni virittelin yhdet äitini puut.

Arvatkaas onko yksistäkään kangaspuista luovuttu...

Kallu
Den Glada Gamla...

Ps.
Isäni kanssa opettelin kuinka tutkitaan ja
piirretään kudontamalli helmipeittoon. Äidille.
Isoäidin-äidin kapioista mallia ottaen...
email: kalevi.sundqvist@gmail.com

Huhtikuu 11, 2013, 18:07:25 ip
Vastaus #21

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Topi olikin aika setä.....   :)