Kirjoittaja Aihe: Tein itse & säästin Rakentelutopic  (Luettu 13934 kertaa)

Huhtikuu 06, 2013, 20:55:04 ip
Luettu 13934 kertaa

Antti Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Helkama Raisu 85'
Kokeillaas tämmöistä kun kaikilla aina tuntuu olevan jotain pientä näpräiltävää mopojen kanssa niin olisi
paikka jossa voisi ylpeänä paukutella henkseleitään.

Koen kunnian aloittaa itse.

Kaikkihan nyt tietää Raisun alkukäyrien saatavuuden ja muutenkin pakoputkien kiven alla olon joten päätin
sitten tehdä itse alkukäyrän ja siihen sitten yleismallin putken.
Kaverilta saadusta Muffler racing putkestä alkukäyrä pois ja sen verran muokkausta putkeen jotta se Raisuun siististi
alakautta menee.  Paikalliselta sorvaamolta laipat ja isompaan vaan reiät vanhan mukaan.

Sittenpä vain hitsiä ja hiontaa perään. Kannakke tuli tehtyä lattaraudan palasta ja kiinnittyy jarrupolkimen pulttiin.

Tässäpä valmista tavaraa ja hyvin toimii.

Sen verran vielä muokata että tuo liitoskohta tulee yhdyskumilla, ei tahdo tulla tiiviiksi tuolla klemmarilla.

Aikaa meni pari tuntia ja rahaa ehkä n. 80euroa.

Huhtikuu 09, 2013, 11:12:01 ap
Vastaus #1

esa kakkuri

• Vieras
On sen verran hiljaista tällä osiolla että laitetaan nyt jotain...

Express magneetonkoppaa ei ollut juuri saatavilla silloin muutama vuosi sitten kun ryhdyin
asiaa harrastamman.Ja jos oli niin melko lailla huonokuntoisia, jokainen kuppi vaati oikomista ja
hinkkaamista...
Nimikyltit oli samaa kuntoluokkaa ja oli aika työläitä kunnostaa.

En tiedä onko tässä mitään muuta säästetty kuin tuo oikominen ja naarmujen hionta sekä
taiteilu nimilätkän kanssa,mutta tulipa tehtyä. Harrastuksen vuoksi...
Onhan noita jokunen mennyt kaupaksikin...ja valmistan toki vieläkin jos tarvettä kellään on ;)
Kuppi vastaa täysin alkuperäistä--tai no--alumiini on meriveden kestävää ja 0,5 milliä paksumpaa
kuin alkuperäinen...kestää kolhuja ja säitä paremmin.

Että sellaista.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 09, 2013, 18:42:52 ip
Vastaus #2

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
olis sukulaisella tommonen pukki pelti kuten alemmassa kuvassa sportista peräisin puuttuu alhaalta vastaava mutta pienempi palanen oon ajatellut että kannattaako minun tuota hitsata, lieneekö korjattuna jälleenmyynti arvoa minkään laista..,

Huhtikuu 10, 2013, 06:23:49 ap
Vastaus #3

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Mulla pyöreelampun pukkipellissä on alkuperäisen omistajan mukaan ollut valuvika ja haljennut siitä keskeltä, oovat sitten uutena hitsauttaneet sen jossakin, lieneen hitsaus ollut kalliimpaa kun uusi pelti siihen aikaan :laugh:  Samoin myös kytkinkopan vaijerinkiinnikeklipsu on valuvian myötä haljennut, eli koneen yläkiinnikkeeseen iso ja pitkä pultti ja siihen monta mutteria ja prikkaa ja päähän patentti :D
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 10, 2013, 07:44:06 ap
Vastaus #4

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa kyllä korjauttaa. Tosin antaisin alumiinihitsauksen ammattilaisille kun on tosi v...umainen hitsata.

olen teesse ite "ammattilainen" ja yhden pellin ja kahdet sylinterin rivat jo hitsannut, ei ole helppoa tig sulaa kunnolla mutta hiomista tulee paljon, mig helpompaa, tuossa puch pellissä on puolet varmaan sinkkiä kun nousi vihreä savu hitsatessa rivat oli vähän parempaa laatua ::)

Huhtikuu 10, 2013, 08:21:02 ap
Vastaus #5

Jarmo.Peltola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa kyllä korjauttaa. Tosin antaisin alumiinihitsauksen ammattilaisille kun on tosi v...umainen hitsata.

olen teesse ite "ammattilainen" ja yhden pellin ja kahdet sylinterin rivat jo hitsannut, ei ole helppoa tig sulaa kunnolla mutta hiomista tulee paljon, mig helpompaa, tuossa puch pellissä on puolet varmaan sinkkiä kun nousi vihreä savu hitsatessa rivat oli vähän parempaa laatua ::)

Olen vuosien mittaan hitsauttanut useita puch peltejä kahdella eri ammattimiehellä ja kumpikaan ei ole valittanut että olisi vaikea hitsattava
Tigillä tekevät kumpikin ja ainoa asia josta ovat huolissaan on öljyinen pelti johon lääkkeenä höyrypesu

Huhtikuu 10, 2013, 20:50:48 ip
Vastaus #6

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ammattimiehillä on nuita lankoja uskoakseni useille eri seoksille minulla käytettävissä vain kahta kova ja pehmeä, kovalla on turha edes yrittää
magneeton koppa oli pahin, vihreä savua ja vitutusta kun läpi meinaa palaa tai sitten ei sula paljon sinkkiä,
  (tähän pitäisi saada v###tusta kuvaava hymiö)

rivat helppo hitsata migillä tig ei mahdu väliin..,
ennen hitsausta pyyhin rasvan poistajalla ja rälläkällä hitsaus kohdat ::)

tosin ammattilaiset ei valita ne tekee niin hyvin kuin pystyy ja pomo kirjoittaa laskun ::)

Huhtikuu 11, 2013, 16:54:27 ip
Vastaus #7

Hannu Suominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
TÄNÄÄN tuli taivuteltua 6kpl ohjaustankoja jupiteriin/öglandiin ylipäätään....swingi mallin alkuperäsen mukaan suunnilleen. tuntuu ainakin käteen hyvältä ja hiukan korkeempi tuli ku malli mut ainuastaan pari senttiä...materiaalina rst ja 22X1.5mm seinämällä.... Loppuviimein ihan ihmisen tehtävis oleva homma :D

Huhtikuu 11, 2013, 18:11:00 ip
Vastaus #8

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
TÄNÄÄN tuli taivuteltua 6kpl ohjaustankoja jupiteriin/öglandiin ylipäätään....swingi mallin alkuperäsen mukaan suunnilleen. tuntuu ainakin käteen hyvältä ja hiukan korkeempi tuli ku malli mut ainuastaan pari senttiä...materiaalina rst ja 22X1.5mm seinämällä.... Loppuviimein ihan ihmisen tehtävis oleva homma :D

minkä hintaista on tuommoinen rosteri putki jos saa ihan mielen kiinnosta kysyä?

Huhtikuu 11, 2013, 18:17:50 ip
Vastaus #9

Jani Kaasalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Oikealla kierrätysmateriaaleista tehty rengaskone. Tehty NSR125 takahaarukasta ja Tunturi Aquan rungosta. Pultit oli käytettyjä ja maali löyty roskiksesta.

Vasemmalla staattinen mp-renkaan tasapainotuskone, joka syntyi tulppaanipuimurin vanteesta ja XJ600 takahaarukasta.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku?seller_id=1218281&status=N

Huhtikuu 11, 2013, 18:55:37 ip
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Vasemmalla staattinen mp-renkaan tasapainotuskone, joka syntyi tulppaanipuimurin vanteesta ja XJ600 takahaarukasta.

Tässä koneessahan olisi potentiaalia myös rihtaushommiin? Monitoimikone ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 11, 2013, 18:59:49 ip
Vastaus #11

Hannu Suominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
vajaa 50e makso kyseinen rst putki....siis 6m tanko

Huhtikuu 11, 2013, 21:12:10 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollainen purku/kokoonpanopukki tuli rakennettua Claes Ohlsonin työkaluvaunun päälle
Vaunu on pyörillä ja laatikot sisältävät tehdas-ja omatekoisia työkaluja remonttia varten.
Toisessa kuvassa on tee-se-itse rihtauspukki kampiakseleita varten. Siinä on hyödynnetty
kärkisorvin johteita.

L&K.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2013, 21:17:06 ip kirjoittanut Lauri Puirola »

Huhtikuu 11, 2013, 21:29:17 ip
Vastaus #13

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Osapuilleen kasassa....
Eipä pidä uskotella itselleen harrastetta tyyliin mitä maksaa, siinä vaa tulee se omakohtanen pettymys.
Harrasteen nautinnot ovat taasen eriluku, joita ei myydessä kait rahalla mitata.

Tämä palsta on myyjien kauraa, eri asia onkin sitten se että myytkö tahi annatko,
tai jos ei sitten kelpaa niin kokoa ite. Omat riemut, ite kullaki.

Huhtikuu 14, 2013, 09:34:46 ap
Vastaus #14

Jorma Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Prässin tein alunperin auton tukivarsien pusilen vaihtoa varten mutta käyttö on laajentunut.
http://kuvaton.com/k/YbEe.jpg
Tuntsan jalkojen päiden prässäys
http://kuvaton.com/k/YbEc.jpg
Ketjusuojia 1mm sinkitystä pellistä kanttikoneella
http://kuvaton.com/k/YbEK.jpg
Ja hiekkapuhallusta edullisella säiliöllä, suutin on 10A sulake. Renkaat ruohonleikkurista ja säiliö vanhasta kompurasta.
http://kuvaton.com/k/YbE7.jpg
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2013, 09:37:01 ap kirjoittanut Jorma Heinonen »