Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia polkupyörän apumoottorista?  (Luettu 23705 kertaa)

Maaliskuu 15, 2013, 08:18:51 ap
Luettu 23705 kertaa

Kari Vähäkainu

• Vieras
Olen tuuminut aloittavani keväämmällä kunnon kohottamisen fillaroimalla mutta kun terveyteni on mitä on niin huolestuttaa että väsähdän yht'äkkisesti enkä jaksakaan pyöräillä kotiin asti. Niinpä olen suunnitellut ostavani ja asentavani pyörään kiinalaisen apumoottorin, olisi huojentavampaa lähteä pyöräilemään kun tietää pääsevänsä takaisin vaikka kunto pettäisikin kesken matkan.

Jos moottori ei ole käynnissä niin onko fillari raskaampi polkea kuin ilman konetta (ainakin ketjut pyörii vaikkei kone olekaan käynnissä)? Entä voiko myllyyn luottaa että lähtee tarvittaessa käyntiin? En haluaisi alkaa soittelemaan kavereille ja pummata minulle ja fillarille kyytiä kotiin. Jos jollakin on käyttäjäkokemuksia niin otan tietoja ilolla vastaan.

Maaliskuu 15, 2013, 09:07:55 ap
Vastaus #1

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itselläni on neuvostovalmisteinen KOd8 moottori 40-luvun Cresentin rungossa. Toistakymmentä vuotta tuolla on tullut satunnaisesti ajeltua ja vain kerran on tarvinnut tulla kotiin polkien. Muistaakseni silloin pimeni tulppa ja mukana ei ollut tulppa-avainta tai varatulppaa. Ajomatka takaisin oli n.5km tasaista maata ja se kyllä kävi kohtalaisesta kuntoilusta. Huomattavasti raskaampi ajettava, kuin pelkkä polkupyörä. Apumoottorin kytkin jarruttaa melkoisesti, koska toisiovälitys on kohtalaisen tiheä takaperin käytettäessä.

Tuo KOdin kone on melko tehokkaan tuntuinen laite, vaikka on vain 1hv. Aikalailla vaikio mopon kulku siinä on ja ei tarvitse avustaa polkimilla ajoa missään vaiheessa, vaikka onkin apumoottorin nimellä.

Maaliskuu 15, 2013, 09:17:31 ap
Vastaus #2

Kari Vähäkainu

• Vieras
Kiitos Tatu informaatiosta! Ajattelin ostaa 80cc apumoottorin jolle luvataan jopa 80km/h huippunopeuksia. On kyllä liian nopea, välityksiä olisi hyvä muuttaa jotta vauhti pienenisi ja moottorin vetokyky kasvaisi.

Maaliskuu 15, 2013, 09:17:53 ap
Vastaus #3

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Jussi 044 7212497

Maaliskuu 15, 2013, 10:06:28 ap
Vastaus #4

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tuo KOdin kone on melko tehokkaan tuntuinen laite, vaikka on vain 1hv. Aikalailla vaikio mopon kulku siinä on ja ei tarvitse avustaa polkimilla ajoa missään vaiheessa, vaikka onkin apumoottorin nimellä.

Et sitten Tatu napannut sitä moottoripuolen ketjua irti?
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 15, 2013, 10:31:49 ap
Vastaus #5

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Kuntoilukäyttöön tuollainen sähkönapa voisi olla ok, mutta polttomoottorimiehenä en sellaiseen sortuisi. Liian moternikin on. :)

Itellä ei ole kuin kerran verran ajokokemusta apumoottorilla. Olin jotain alun toisella kymmenellä kun naapurin Jussi oli sellaisen jostain saanut lainaksi. Vähän huljakkaa menoa täysikokoisella tankopyörällä pitkin kangasta ja kapeita polkuja. Tiellehän sitä ei uskaltanut mennä. En siitä paljoa muistakaan, musta se oli ja iso ja kahvoja/vipuja kummallekin kädelle. Oisko ollut kytkin, puolipuristin, jarru ja kaasu ainakin.

Mobylettella on ihan kevyt ajaa vaikka pensa loppuisi. Siinä saa sen moottoripuolen kytkettyä irti. Mutta eihän se muuten mikään polkupyörä ole. Mopuletin moottorista saisi varmaan liuhakkaan apumoottorinkin ja saisihan mopyn renkaista etu ja takanavankin, laittais vaan isommat vanteet.

Offtopikiksi karkas taas.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 15, 2013, 11:13:35 ap
Vastaus #6

Harri Kauranen

• Vieras
Mulla on tommonen velosolex.Kyllä sillä nyt ajaa,vaikka moottori oiskin ylös nostettuna.Silti hiki sen kanssa tulee polkiessa.

Maaliskuu 15, 2013, 11:25:34 ap
Vastaus #7

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mulla on sellane kiinalainen ja kyllä raskasta ois polkee..mulla on kyllä ajoasentokin sellane kilpuri tyyppinen että raskas on joka tapauksessa muta t

Maaliskuu 15, 2013, 13:07:17 ip
Vastaus #8

Kalevi Helenius

• *
  • Jäsentiedot Poissa
MEILLA ON SELLAINEN SAHKO AVUSTEINEN FILLARI SOLIFER MERKKINEN SIINA ON 5VAIHDETTA TOIMINTA PERIAATE ON KUN LAKKAA POLKEMASTA NIIN MOOTTORIKAAN EI VEDA KUN POLKEE  NIINSAHKO ANTAA POTKUA ON TODELLA KIVA VEKOTIN TOIMINTA SADE ON NOIN 20KILSAA AUTAA ETENKIN YLAMAISSA JA VAUHTIA VOI PITAA TASASELLA NOIN 15KM T TPIRKALE

Maaliskuu 15, 2013, 13:47:16 ip
Vastaus #9

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Minulla on isolohko REX FM34 apumoottori vuodelta -51 sveitsin armeijan pyörässä.

Tosi hauska vehje ajella. 34 kuutioinen moottori kuljettaa pyörää vauhdilla ja vähällä bensalla.
Kiilahihnaveto hidastaa vapaalla jonkun verran ajamista ilman moottoria.
Sen verran että ei monta kilometriä viitsi polkea.

Kiilahihnan saa kuitenkin kätevästi otettua pois päältä, ja sitten pyörä liikkuu kevyesti ilman vastusta.
Sitten voi polkea pyörällä pitemmänkin matkan ja jos väsymys yllättää, voi taas kätevästi ottaa
konevoiman käyttöön.
Tuossa pätkä videota.
REX FM34.MP4
Näitä REX moottoreita on usein myynnissä saksan E-Bayssa.
Sieltä minäkin tämän löysin.
Kun ostaa vähän puutteellisen niin sen saa halvalla.

Maaliskuu 15, 2013, 14:27:45 ip
Vastaus #10

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla on isolohko REX FM34 apumoottori vuodelta -51 sveitsin armeijan pyörässä.

Tosi hauska vehje ajella. 34 kuutioinen moottori kuljettaa pyörää vauhdilla ja vähällä bensalla.
Kiilahihnaveto hidastaa vapaalla jonkun verran ajamista ilman moottoria.
Sen verran että ei monta kilometriä viitsi polkea.

Kiilahihnan saa kuitenkin kätevästi otettua pois päältä, ja sitten pyörä liikkuu kevyesti ilman vastusta.
Sitten voi polkea pyörällä pitemmänkin matkan ja jos väsymys yllättää, voi taas kätevästi ottaa
konevoiman käyttöön.
Tuossa pätkä videota.
REX FM34.MP4
Näitä REX moottoreita on usein myynnissä saksan E-Bayssa.
Sieltä minäkin tämän löysin.
Kun ostaa vähän puutteellisen niin sen saa halvalla.

Taisi tulla ostoslistalle yksi asia lisää.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 15, 2013, 14:54:46 ip
Vastaus #11

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuon sveitsin armeijan pyörän löysin muutama vuosi sitten Keskisen kaupasta.
Niitä oli siellä valtava röykkiö.
Harmittaa kun en ostanut useampaa, olivat niin halpoja.
Pyörä on apumoottorikäyttöön kuin nenä päähän.
Jarruja on kolmet. Yksi etupyörään ja tupla rummut takapyörässä.
Pyörä on todella laadukkaasti tehty ja hyvin varustein.
Hieno nahkainen työkalukotelo erikoistyökaluineen on mukana.
Vain etulampun ja satulan olen vaihtanut tyylikkäämpiin.
Tämä on tarpeeksi vankka perusta mille tahansa apumoottorille.
Takalampun metalliosatkin on vissiin kullattu, on niin hieno.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2013, 15:08:39 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Maaliskuu 15, 2013, 15:44:47 ip
Vastaus #12

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
älä osta kiinalaista ensin pettää kunto, sitten moottori ;D

Maaliskuu 15, 2013, 16:18:21 ip
Vastaus #13

Kari Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä hommasin viime keväänä tuollaisen Spartametin Hollannista. Voi ajella kun mummupyörää, mutta tarvittaessa otat moottorin käyttöön. 30cc Sachin kone ja kulutus koneella ajettaessa alle litran satasella, huippu n 25 km/h

Maaliskuu 15, 2013, 19:21:54 ip
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tämä apumoottoripyörien laitto on niin huippua hommaa että olen viime talvena tehnyt myös yhden.
Cresent -53 pyörään Victoria Fm38 moottorin vuodelta -52.

Nyt tein homman eri tyylillä koska MummoCressu-53 oli huippukunnossa.
Tavoittelin siitä ns. konservointi tyyliä.
Tietysti kävin kaiken tekniikan läpi, voitelin ja korjasin viat laakereissa ym. jos niitä oli.

Moottoriin jouduin tekemään täysremontin.
Tällaiseen se on kuitenkin helppo homma, laakerit, stefat  ja mitä remppaan tarvittiin löytyi paikallisesta laakerikaupasta.
Paneutua tuohonkin remonttiin pitää.
Pieni virhe johtaa pikaiseen sippaamiseen. Kiertokangen alapäässä on erikoista tekniikkaa.

Tuossa pari kuvaa mukavasta hommasta.
Löysin pyörään myös upean Bosch:in lampun. Se oli kuin rusina, mutta pienen naputtelun jälkeen siitä tuli kuin uusi.
Sinkkasin itse heijastimen ja sitten kiillotin sen. Tuli muuten aika hyvä, mulle kyllä kelpaa.
Katsokaapa sitä kohtaa kun näette tämän elävänä.
Tarvitseeko näihin vehjeksiin heijastimia kromata tai niklata?

Victoria vetää ketjulla vasemmalta puolelta takapyörään.
Olen ajanut sitä tuossa verstaalla, ja vapaalla voi ajaa ilman moottoria mutta hieman se silti vapaalla pyörien tietenkin vastustaa.
REX on aivan ilman vastusta kun remmin pudottaa pois päältä.
Sen voi tehdä kätevästi ilman työkaluja, sormin vain vääntää remmin pois päältä.
Victoria vetää ketjulla joten täysin vapaata poljettavaa siitä ei saa eikä ketjua voi kätevästi ottaa pois päältä.

Tuossa pari kuvaa isolohko rojektista.
Laitan ajovideon Victoriasta heti kun tämä talvi täällä Torniossa hellittää.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2013, 10:13:05 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »