Kirjoittaja Aihe: Moottorikelkka?  (Luettu 392943 kertaa)

Tammikuu 11, 2015, 16:31:51 ip
Vastaus #195

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jepu sama vehjes on. En sitä tainnut ihan selväsanaisesti sanoa.

Nii ja ei ole ketju koteloitu. Semmonen onneton 5x35 cm peltiläpyskä estää, ettei sitä vahingossa potki. Vähän samanmoinen peltiläpyskä tulee varaattorinkin suojaksi. Jos jollai on ketjuaihiota ni saa tyrkytellä. Muuten tilataan vaikka tuolta linkistä.

On toi mukava rojekti. Vuoroaan odottelee vuotta nuorempi Evinrude. Se on muuten suht kunnossa, mutta vaihdelaatikossa (!!??) oli hämminkiä. No ny ois toinen laatikko siihen. On muuten eroa teknisesti ja viimeistelyssä noissa kahdessa 10 vuotta, eikä ollenkaan Lumikon hyväksi...

Tammikuu 11, 2015, 16:45:52 ip
Vastaus #196

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Jepu sama vehjes on. En sitä tainnut ihan selväsanaisesti sanoa.

Jos sulla on se 1967 Teknari niin siinähän on tekn.tiedot ja aika paljon juttua Lumikosta.
Minulla on myös se PDF:nä juuri katsoin.Tuommonenkohan kytkin se sitten olis..kuvissa 20 Lynxi,1969.

ps.Ai siitä jäi se kuvateksti kumminkin pois kun Paintin kautta ajoin tänne,ja tuli vaihingossa omistajan nimi esille.
Teksti:"Korvaavaa kytkintä ei ole".

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2015, 16:48:12 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 11, 2015, 16:58:19 ip
Vastaus #197

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siitä Teknarista mää sen Salsbury nimen bongasin ja että tuossa oikeesti koneena oli toi 275 Sachs, eikä Valmet. Tuskinpa tuota oisin muuten tiennyt. On siinä jotain tietoa, mutta paljon puuttuu. Kuviakin on, mutta paljon jää hämäräksi. Mutta oikeen hyvä juttu muuten.
Nii ja samalta toi Lynxin variaattori näyttää. Kakkonen on kyllä aivan eri.

Tammikuu 11, 2015, 17:08:30 ip
Vastaus #198

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Siitä Teknarista mää sen Salsbury nimen bongasin ja että tuossa oikeesti koneena oli toi 275 Sachs, eikä Valmet. Tuskinpa tuota oisin muuten tiennyt. On siinä jotain tietoa, mutta paljon puuttuu. Kuviakin on, mutta paljon jää hämäräksi. Mutta oikeen hyvä juttu muuten.
Nii ja samalta toi Lynxin variaattori näyttää. Kakkonen on kyllä aivan eri.
Juu on eri kakkonen kyllä.Telamatto saattaa olla sama joka ekassa Winhassa.Teknarin kuvaus viittaisi siihen ja eka Winha syntyi vain vähän Lumikon jälkeen-suorastaan Lumikon jäljille  :)
Itellänikin on vielä alkuperäinen Tamperelainen.
Samanmittaista uutta voi edelleen saada tarvittaessa.Kokeilisin kyllä ensin nykyistä niinkuin meinasitkin.Rahti Ameriikasta tai Kanadasta on aika arvokas.

Jääkö telasta tuollaanen räntti ?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 11, 2015, 17:21:10 ip
Vastaus #199

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ei haisuakaan. Oli jumissa kun vedin sisälle jäi vain sellainen raahausjälki. Täytyy nostaa kone pois ja heittää kyljelleen ja ottaa kuva.

Missä muuten toi Metaxon vaikutti? Siis firma. Wihuri Perniössä ja myöhemmin Polar Metal Plast Rovaniemellä kai teki Winhaa. Velsa Kurikassa Lynää. Mulle toi Winhan ja Lumikon suhde on vähän hämärä.
Nord-Track tuli sit joskus myöhemmin ennen nykyistä BRP:tä. Nordtrackin tehtaalla kävinkin joskus 82 vierailulla. Silloin ne tais vielä tehdä Keskolle Winhaa, muuten Lynää. Me ostettiin Lynx GLX Finlandia silloin ihan yksityiseltä kauppiaalta. 

Tammikuu 11, 2015, 17:39:21 ip
Vastaus #200

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Missä muuten toi Metaxon vaikutti? Siis firma. Wihuri Perniössä ja myöhemmin Polar Metal Plast Rovaniemellä kai teki Winhaa. Velsa Kurikassa Lynää. Mulle toi Winhan ja Lumikon suhde on vähän hämärä.

Ei ole tietoa Metaxon sijainnista.Varhaisia Winhoja on tehty Teijon tehtailla(Wihuri Yhtymä),ainakin -72 mallista alkaen.
Mutten nyt muista missäs ne ekat ja protot tehtiinkään(jotka ei ollut sarjatuotantoa vielä),pohjoisessa?..vaikka olen jutellut sen pojan kanssa joka oli niitä isänsä kanssa kyhäämässä.Siitäkin on jo aikaa.Myi vielä ihan uusia osia mitä oli nuorempana jemmaillut.
Itsekkään en enää muista oliko Lumikolla ja Winhalla ylipäänsä mitään jatkumoa.

Lisäys:

Olihan sillä jatkumoa.Viitaten vaikka tuohon myynti-ilmoon.
Tosin se kuva mikä minulla on Winha 500:sta ei vastaa oikein tuota.Siihen verrattuna tuohan on jopa virtaviivainen.Ilmeisesti myyjäkään ei oiken ole tiennyt mitä omistaa ;)

http://www.nettimoto.com/winha/-/1665725
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2015, 18:12:30 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 11, 2015, 17:59:20 ip
Vastaus #201

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Saaristolaismallinen moottorikelkka.Ei löytynyt vielä Lumikon tekopaikkaa mutta tämmöiseen esi-isään törmäsin jälleen:

http://areena.yle.fi/tv/1298670

Tammikuu 11, 2015, 21:05:29 ip
Vastaus #202

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ketju oli jotain 3/8 tuuman tuplaketjua minun Winhoissa. Kyllä Hannunkin -71 tai mikälie Winha on Perniössä tehty, kun on jatkoperää vaille niin samanlainen kuin minun -72 Perniöläinen. Ja ne vielä vanhemmat yksilamppuiset 31 ja 32 matalalla eturungolla (enemmän kapeatelaisten Lumikkojen runkomallia) oli myös jo Wihurin Perniössä teettämiä. Lumikon viimeinen malli (500) ja Winhan eka 500 oli lähes identtisiä kelkkoja, joten toisiinsa ne liittyy. Pitääpä selvittää taas jostain kun olen unohtanut, voi olla että Lumikkojen piirustukset siirtyi Winhalle oston kautta. Ensimmäiset kurikkalaisetkin oli jossain sidoksissa Lumikon malleihin mutta siitäkään en muista tarkemmin. Insinööritoimisto Kolho oli suunnitellut ensimmäiset Lumikot, Lynx hylkäsi aikojen alussa jonkin insinööritomiston kelkkapiirustukset, mutta siitäkään en muista oliko ne hylätyt Kolhon piirustuksia (EDIT: Ei, vaan ins. toimisto Järvisen piirustukset hylättiin). Varmaan kannattaisi laittaa Teo Lehtimäelle viestiä niin saisi oikeat vastaukset.

Uudempia lumikoita, jotka jo muistutti ensimmäisiä Valmet -koneisia Winhoja:
http://moottorikelkka.fi/esitteet/Lumikko%201967-1969.pdf

Metaxo (ei Metaxon) on joidenkin luetteloiden mukaan helsinkiläinen konepaja.

Tuossakin joku Lumikon välimalli. Toisen sivun lehtijutussa lukee, että on valmistettu Jupiter -merkkisenäkin. Valmetin vaakakone on jutun mukaan poistunut melko pian myynnistä, kun on ollut niin kova tärisemään. Topicin kelkka on koneen kiinnikkeistä päätellen ollut alkujaan myös Sachsilla.
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=116118.0
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2015, 21:38:30 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 11, 2015, 21:12:57 ip
Vastaus #203

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tiesittekkö te mistä ne Winhan jatkoperä-jousisysteemit on "modifioitu"?

Tammikuu 11, 2015, 21:33:30 ip
Vastaus #204

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyllä Hannunkin -71 tai mikälie Winha on Perniössä tehty, kun on jatkoperää vaille niin samanlainen kuin minun -72 Perniöläinen. Lumikon viimeinen malli (500) ja Winhan eka 500 oli lähes identtisiä kelkkoja, joten toisiinsa ne liittyy.

Insinööritoimisto Kolho oli suunnitellut ensimmäiset Lumikot,

Metaxo (ei Metaxon) on joidenkin luetteloiden mukaan helsinkiläinen konepaja.

Minulla tulikin ensimmäisenä Helsinki mieleen nimestä Metaxo,mutta muuta en tiedä..
Olitko ihan tosissas tuon insinöörotoimisto Kolhon suhteen ,luulin ensin vitsiksi ja sen viittaavan käyttämäänsä muotokieleen  ;)

Teijosta ei minulle tule mieleen juuri muuta kuin ne siniset pikku kuormurit,VR:kin oli niitä ja muilla Valtion työpaikoilla.

http://www.ts.fi/viihde/1074053006/Teijon+Tehtaat+teki+vaikka+mita

Tammikuu 11, 2015, 21:43:13 ip
Vastaus #205

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ketju oli jotain 3/8 tuuman tuplaketjua minun Winhoissa. Kyllä Hannunkin -71 tai mikälie Winha on Perniössä tehty, kun on jatkoperää vaille niin samanlainen kuin minun -72 Perniöläinen.
 (EDIT: Ei, vaan ins. toimisto Järvisen piirustukset hylättiin). Varmaan kannattaisi laittaa Teo Lehtimäelle viestiä niin saisi oikeat vastaukset.

No Lehtimäeltähän minäkin aikoinaan kuulin sen historiikin mutta siitä on niin kauan etten muista enää.Hän jäi jo eläkkeelle niihin aikoihin ja oli pitkän aikaa ulkomailla eli tavoittamattomissa.Mun kelkassa vaan ei ole runkonumeroa lainkaan niin valmistusajankohta on hieman epämääräinen..kai se sitten joku koekappale on..myöskään kopassa olevat tarrat ei täsmää sarjatuotantomallien ulkonäköä.Siinä lukee 32S.
Tuosta jatkoperähommasta en osaa kommentoida mitään,en ole semmoista nähnyt luonnossa.

Tammikuu 11, 2015, 21:45:21 ip
Vastaus #206

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se Kolho oli, perustaja on tehnyt työnsä nimensä mukaan, kuten Pekka Pouta ja Aarno Kasvi, sekä Aino Lavaste. Ja sinun kelkka oli 31S jos en muista väärin.. Varmaan ensimmäisiä protoja kahdella lampulla. Jatkoperän jousimateriaalia löytää Kupla -harrastajien romulootasta.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2015, 21:50:29 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 11, 2015, 21:57:12 ip
Vastaus #207

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Helsinki mullakin on jotenkin ollut takaraivossa, vaan jotenkin se ei kuulosta kelkkatehtaan paikalta...
Teijossa on nykyään vain laskettelurinne (Meri-Teijo) ja vasta aloittanut Mathildedalin Kyläpanimo. Kai siellä jotain muutakin lienee, mutta lähinnä kai vapaa-ajan viettopaikka.

Aika erikoinen Lumikko tuossa linkissä. Tarttis varmaan tuo kirja hankkia.

Tuossa kuvassa toinen oikealta on Jupiter. Ei oikein Lumikolta näytä. Toi kolmas on samanlainen Evinrude kun itsellä tallissa.

Tammikuu 11, 2015, 22:00:04 ip
Vastaus #208

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyllä se Kolho oli, perustaja on tehnyt työnsä nimensä mukaan, kuten Pekka Pouta ja Aarno Kasvi, sekä Aino Lavaste. Ja sinun kelkka oli 31S jos en muista väärin.. Varmaan ensimmäisiä protoja kahdella lampulla. Jatkoperän jousimateriaalia löytää Kupla -harrastajien romulootasta.
Eikun minä muistin väärin ;)
32 on vaan niin yleinen että jää mieleen.Enkä ole nähny omaa yli vuoteen silleen läheltä..toissatalven teloilla vieläkin.
"Ei nimi miestä pahenna ". Minusta semmonen sanonta joka ei ihan aina pidä paikkaansa  ;D

Tammikuu 11, 2015, 22:14:58 ip
Vastaus #209

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuon Jupiterin kuomu on jotain ihan muuta, mutta alaosassa näyttäisi olevan lumikoihin yhtäläisyyttä. Katsele sitten tarkemmin kunhan pääset paikan päälle. Onhan tuossa aito Dunderin veljesten tekelekin näköjään ensimmäisenä, niistä vasta ei tietoja paljoa löydy. Metaxo on jo muutamankin minun katseleman jutun mukaan ollut Helsingissä, mutta aika salamyhkäinen firma kun ei muuta löydy. Puolangalla meni Metaxon -niminen metallialan firma konkurssiin vasta muutama (tai kymmenen) vuosi takaperin, en tiedä onko yhteyttä kelkkavalmistajaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2015, 22:28:07 ip kirjoittanut Henri Riekki »