Kirjoittaja Aihe: Moottorikelkka?  (Luettu 392883 kertaa)

Maaliskuu 24, 2013, 15:26:14 ip
Vastaus #75

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tämmösellä -84 mallisella 5900GLX Lynxillä minä mökillä ajelen.
Kotona kelkan virkaa hoitaa -60 luvun rotta okkeli.
Lynksi on ollut minulla uudesta asti ja pelannut tosi hyvin.

Lynxin 50 senttiä leveä tela tekee mukavan ja tasaisen jäljen hiihtäjälle.
Tuossa kuvaa lauantaina 23.3.2013.
Vuennonkoskella1

Maaliskuu 24, 2013, 18:01:12 ip
Vastaus #76

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mieki tulen Väylän varteen kelekkailemaan 5900:lla  pääsiäisen jälkhen.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 24, 2013, 21:07:54 ip
Vastaus #77

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi

Risto näin. Mieki tulen väylän vartheen kelkailehmaan 5900:lla pääsiäisen jälkheen ;)

Maaliskuu 24, 2013, 22:15:51 ip
Vastaus #78

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Risto näin. Mieki tulen väylän vartheen kelkailehmaan 5900:lla pääsiäisen jälkheen ;)

Nuihan se syntyperäsillä mennee, mutta mää oon syntyperäne oululaine, joka ovvaa ollu 15 vuotta kielikylyvysä. Eli puhun sekasi mitä sattuu. Ja kyllä karunkilaiset ainaki lyhentää loppuvokkaalin - eli jälkhen, el jälkheen
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 24, 2013, 22:30:50 ip
Vastaus #79

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
No minä olen ollut Karungin kielikylvystä pois 50vuotta on päässyt osa unohtumaan ;D

Maaliskuu 24, 2013, 22:41:02 ip
Vastaus #80

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Väylän varressa on nyt hyvä ajella kelkalla ja kalastella.
Parhaat harripaikat löytyvät näin talvella vuennolta kosken alapäästä.
Koskipaikkoja pitää kuitenkin kelkkamiehen varoa.
Vuennonkoskikin on sulana koko 3 kilometrin matkalta.

Koski on joka vuosi erilainen. Niinkuin tuosta videosta näkyy niin sula on Ruotsin puolella.
Viime talvena se oli Suomen puolella ja ihan tässä mökin rannassa.
Koskipaikassa virtaus voi syödä näin keväällä nopeasti jään pois siten
että ei ole kuin ohut kuori hankea jäljellä.

Velipoika ajoi viimeisen ajonsa 10 vuotta sitten Volakkalan koskeen Isonärään.
Väylässä on niin paljon vettä ja kosket niin kovia että se on aina menoa jos putoaa.

Maaliskuu 24, 2013, 23:24:25 ip
Vastaus #81

seppo nykänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • ENMc
Pannaanpa lusikka soppaan, kuni Wanha tuuppaa töissä tämmöisella Lyneksellä. Toinen samanlainen jo menossa tosin tämä uusi on E-Tec koneinen kun edellinen oli SDI. On nuot kotiin tuoneet. Hyvä peli tämän päivän kelkka on työhommissa, säälii kuskia sopivasti kun erkonomia ja mukavuus on kehittynyt. Harrastus ja mökki hommissa ei ole niin nuukaa laitteen kanssa, kunhan pääsee harrastamaan ja tuuskaamaan erilaisissa puuhissa, jos on leipä näijen varassa niin saa olla työkaverin kanssa pikkaisen tarkempana.

Entiset Nuoret Mc

Maaliskuu 25, 2013, 09:09:27 ap
Vastaus #82

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Väylän varressa on nyt hyvä ajella kelkalla ja kalastella.
Parhaat harripaikat löytyvät näin talvella vuennolta kosken alapäästä.
Koskipaikkoja pitää kuitenkin kelkkamiehen varoa.
Vuennonkoskikin on sulana koko 3 kilometrin matkalta.

Koski on joka vuosi erilainen. Niinkuin tuosta videosta näkyy niin sula on Ruotsin puolella.
Viime talvena se oli Suomen puolella ja ihan tässä mökin rannassa.
Koskipaikassa virtaus voi syödä näin keväällä nopeasti jään pois siten
että ei ole kuin ohut kuori hankea jäljellä.

Velipoika ajoi viimeisen ajonsa 10 vuotta sitten Volakkalan koskeen Isonärään.
Väylässä on niin paljon vettä ja kosket niin kovia että se on aina menoa jos putoaa.

Jäälle mie en mene. Met lähemä parireet perässä laulattamaan Huskuja.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 25, 2013, 20:57:55 ip
Vastaus #83

Maria Hakoköngäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sole niin nuukaa, onko se jälkhen vai jälkheen. Se voipii olla jälestäki :) Kuhan ajjaa kelekala. Mie olen vieläki kipiä ko perjantaina käväsin mukkareisun ajamasa. Huonhoon kunthon oli reitit poletettu. Niinko olis pottupellosa ajanu. Seittemän kilometriä tuntu kaheltasaalta. Täälä Ylläksen kupheesa.

Maaliskuu 26, 2013, 08:46:38 ap
Vastaus #84

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Muutama vuosi sitten minua pyydettiin porukkaan käymään kelkoilla mutka Saariselältä Jäämerellä. Aikaa olisi ollut kolme päivää. Melkein voin sanoa, että hyvä kun tuli työeste. Lauantaina kävin puolitoista tuntia meren jäällä. Jalat ei ole enää kovin kipeät.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 26, 2013, 10:05:17 ap
Vastaus #85

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Tässä muutamia vuosia taaksepäin pari tuttua kaveria oli Pääsiäislomalla Hossassa ja olivat vuokranneet kelkat, soittelivat että oletko kotona tulevat huomenna käymään, pikkusen meinas hymyilyttämään mutta tietysti toivotin tervetulleeksi, no seuraavan päivän iltana soittivat että Kuusamossa ovat ja eivät aja enää tällä lomalla moottorikelkkaa, olivat tilanneet trailerin hakemaan takaisin Hossaan ;D

Maaliskuu 26, 2013, 10:45:20 ap
Vastaus #86

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Toi kelkkailu on aika pitkälti tekniikkalaji,jos ei ole paljoa kelkkaillut niin siinä ilmeisesti jännittää liikaa ja siinä ne paikat väsyvät ja tulevat kipeiksi.
En tiedä ihan tarkalleen edestakaista matkaa Saariselältä joko Munkefjordilin tai Neidenfjordillaan eli Jäämerelle riippuen tietysti reitistä mutta
alle 500 km:n se jää joka tapauksessa eli ei se nyt niin paha rasti pitäisi olla jos alle 200 km/päivä ajetaan.Reitti ei tietysti ole ainakaan koko
matkaa hiihtokeskusten hyvin lanattuja baanoja jotka usein tosin ovat ainakin sesonkiaikaan volkkarin kokoisella patilla,eli patit puuttuu ja
varmaan umpistakin on luvassa ja Inarinjärveäkin ajetaan ilmeisesti kymmeniä kilometreja.
Itse olen kelkkailun jo lopettanut mutta Lappiviikon aikana parhaat päivät olivat 2-300 km reipasrt reittiajoa ja käyhän se voimille mutta
usein sitä jaksoi vielä kylille "iltakirkkoon" ja seuraavana aampäivänä taas kelkan puikkoihin.
Tykkäsin kelkkailusta,se oli hianoo hommoo,isot pojat sanovat että parasta housut jalassa,kelkkareissuja on sitten joskus mukava muistella
vanhoilla päivillä,vai ovatko ne jo päällänsä.

Tämmösellä peltipailakalla päristelin viimeksi.

Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 26, 2013, 17:36:53 ip
Vastaus #87

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä en siedä noita reittejä ollenkaan. Umpisella mukavasti istuen tai mettässä polvelta. Mutta nämä minun kelkat onkin kaikki näitä vanhan liiton "jousittamattomia".
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 26, 2013, 18:29:03 ip
Vastaus #88

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Suomessa on vähän pakko sietää reittejä jos aikoo kelkkailla enemmän.Kelkkailuhan on sallittua ainoastaan luvanvaraisilla reiteillä
ja tietysti omalla maalla ja maastossa edellyttäen maanomistajan lupaa.Järvien jäät eivät nekään vaadi lupia mutta siihen hommaan
kyllästyy kovin nopeasti.Umpisessa kelkkailijat menevät Ruotsiin ajelemaan kun siellä ilmeisesti on vapaampaa ajella missä itse tykkää.
Mikäs sen hienompaa olisi kun vähän pitempimattoisella ja mieluummin oikealla vuoristokelkalla päästellä umpisessa ja vaikka kokeilla
rajojaan jossain tunturissa.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 26, 2013, 20:10:22 ip
Vastaus #89

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ollaan ajettu Saariselältä Kaamasen ja Utsjoen kautta jäämerelle ja Sevetin kautta takaisin. Siellä on aika mahtavia pätkiä ajaa. Alkumatkassa on vähän patikkoa, muuten reitit on hienoja. Kaamanen Utsjoki välillä ajettiin pitkät pätkät kaasu pohjassa. Sit on ajettu Ylläkseltä Kilpisjärvelle ja Palojärven/Hetan kautta Ylläkselle. Kilpisjärven ylängöillä oli aivan mahtavia maisemapaikkoja. Keski- ja Itä -Lapissa on ajettu paljon vastaavia reissuja. Reitit on huonoja asutuskeskusten ja tunturikeskusten lähistöillä. Sitten taas esim. Vuotso-Lokka-Kairijoki-Tulppio reitit olivat lähes neitseellisessä kunnossa ja sai kyllä puoliksi umpisia pätkällä kaasu pohjassa paukutella. Ja parhaillaan se on parasta mitä voi housut jalassa tehdä. Siellä Utsjoen ylängöillä oli kanssa mahtavia pätkiä sekä ajaa että katsoa. Ei sinne pääse mitenkään muuten kuin kelkalla tai hiihtäen/kävellen. Samalla tullut yövyttyä mitä kummallisimmissa paikoissa minne ei välttämättä ikinä muuten menisi. 

Tuossapa kuva kun lähestyttiin Kilpisjärveä...

[ylläpito on poistanut liitteen]