Kirjoittaja Aihe: Tunnista murre  (Luettu 21400 kertaa)

Helmikuu 26, 2013, 12:05:03 ip
Vastaus #15

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Napahulluna on hyvä olla.

Helmikuu 26, 2013, 17:22:32 ip
Vastaus #16

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Emmää kiälistä mittään ymmärrä, mutta huamasin vanahoja paperia kattellessani olevani Hämmeen murremestari.
Vuasiluku näky olevan 2005. Tää Juupajoki on koillista Hämettä ja puhheentyyli on perihämäläistä. Vähä siineppäin kun Lahlen suunnallakin. Puhutaan ällän päälle.
Suamemmestaruuskilipailussa olen aina vähä jääny ronssista. Ei tällä hämäläisellä pärjää.
Kehukaa tekin itteenne, ettei mun yksin tartte. Kuka tässä muukan kehhuu, jossei itte.

Helmikuu 26, 2013, 18:58:58 ip
Vastaus #17

Tomi Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo  on Kälviän murretta.  Päivää sanoo käläviäläinen, vaikkois yö syjän!

Nuin sanotahan kyllä joka paikasa, ei ainuastahan Käläviällä. Täälon vähä erilaiset murtehet joka jokilaaksosa, Karilla Vetelinjoen murre ja mulla täälä Lestinjokilaakson murre. Niison seleviä eroja vaikkei paikkakuntien välillä oo etäsyyttä ko reilut 60 km.

Helmikuu 26, 2013, 19:39:02 ip
Vastaus #18

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tuo  on Kälviän murretta.  Päivää sanoo käläviäläinen, vaikkois yö syjän!

Nuin sanotahan kyllä joka paikasa, ei ainuastahan Käläviällä. Täälon vähä erilaiset murtehet joka jokilaaksosa, Karilla Vetelinjoen murre ja mulla täälä Lestinjokilaakson murre. Niison seleviä eroja vaikkei paikkakuntien välillä oo etäsyyttä ko reilut 60 km.

Tomi on ihan oikiasa, murthet voi poiketa toisisthan aika palioki vaikkei välimatkaa oliska paliua. Murtheita voi olla vähä erilaisia saman kunnan aluelhaki, josai syrijäkylällä voi olla vanahempaa murretta ku kirkonkylällä. Ja murhthethan muuttuu ja elää koko ajan ihimisten muuttaesa paikasta toishen. Uuren paikan myötä väkisinki tarttuu uusia murresanoja puheeshen. Nykyhän ei puhurasta murretta taira enää puhua ku jokku oikhen vanhat ihimiset ja niitäki alakaa olehan vuosi vuorelta vähempi.

Helmikuu 26, 2013, 21:04:50 ip
Vastaus #19

Teuvo Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mikä ristus on, kun ei aharista.
Vorssalaiset käyttää f-kirjainta vain yhdes sanas: Pesufati
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2013, 21:33:55 ip kirjoittanut Teuvo Lehtinen »
Honda cb350 twin-71 Honda Vt Shadow 750 -97 Tunturi Super Sport-81

Helmikuu 26, 2013, 21:17:38 ip
Vastaus #20

mikko itämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ristus äiree, ku mun rasat pärkyää!

joo ja maailmashan on vaan kolome ärrä alkuusta automerkkiä:
Rotke, Rassuni ja Riisseli mersu  ;D

Helmikuu 26, 2013, 22:05:57 ip
Vastaus #21

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Jotain sinnepäin, kintaat tahi lapaset purkaantuu. Eikös Lolls Loyce ala ällällä?

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2013, 22:13:12 ip kirjoittanut Erkki Korhonen »
Napahulluna on hyvä olla.

Helmikuu 27, 2013, 08:42:42 ap
Vastaus #22

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)

Eiku... ähvä on turha kirjain. Sitä tarvitaan vain sanoissa kaffi, paffi ja pesufati  ::)
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Helmikuu 27, 2013, 08:46:54 ap
Vastaus #23

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Eiku... ähvä on turha kirjain. Sitä tarvitaan vain sanoissa kaffi, paffi ja pesufati  ::)
Ei sitä kahavissa tarvita, mutta kiraffissa kyllä.

Eräs kaveri käyttää t:n sijasta d:tä. Duoda, duoda...

Mutta on se vain villi tuo kieli. Suomikin niin pieni maa ja silti pystyy parhaimmillaan kymmenien kilometrien tarkkuudella kertomaan mistä on kotoisin. Turgulaiset ja vaasalaiset, sun muut on helppoja. Vaan saattaa mulla rannikkohurrit mennä sekasinkin. Tuttuja on Vaasassa ja kyllä se intonaatio on vieläkin kotoisa, vaikka olen käynyt siellä lähinnä syntymässä. Merivesi ja tervatut veneet tuo kotoisan olon myös... mutta se siitä. Rovaniemelle täältä on n. 90km tietä pitkin, silti puheessa on samankaltaisuuksien lisäksi huomattavia eroja.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2013, 08:51:44 ap kirjoittanut Uula Kuvaja »

Helmikuu 27, 2013, 09:23:22 ap
Vastaus #24

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ei oo kahavissa, ei pahavissa, eikä kirahvissa eikä ees pesuvajissa. Näissäkkään uuvemmissa sannoissa niinku vaarao, vormula, viiatti, verku, tohvee tai vunktio sitä ei oo. Meijän murtteessa ei vissiin oo koko kirijainta.

Murtteella kiriottaminen on meleko vaikiaa. Vähä siitäki riippuu lopputulos että miten jokkainen on kotonnaan oppinu puhhuun ja miten jokkaisesta itesta joku sana kuullosttaa. Vissiin kait se on siitäki kiinni että onko kiire sanua joku asia vai onko aikkaa makustella pannaanko tuoho ylimäärästä ämmää tai jiitä eli koota, eli ei. No, ei kaekki pulukkisekkaam puhu ennään niinku oon ite kotona oppinu. Meijän isämpuolen suku on asunu samalla kartanolla vissiin kuussattaa vuotta eli totta se on puhekieliki pysyny aenaki sinne seittemänkymmelluvulle meleko samana. Tai no ohan sinne kotipaikalle aina emännäksi tullu vähäm muualtaki, ainaki Pyhäjojelta, Raahesta, Haapaveeltä ja Putasjärveltä, Ranttilasta ja saatto olla vieläki jostain, eli on se joku sana saattanu tulla muualtaki. Minusta ainaki isä ja mummu puhu Pulukkillaa ja ei kai ne ollu montaa vuotta kouluja käönykkää, isä muutaman vuojen kansakoulua ja liekkö mummu jonku verran kiertokoulua, eiväkkä ne vissiin siksi mittään vierraita sanoja eli kiriakieltä ollu oppinu. Sitte vasta ku ite menin koulluun niin alako tulleen nuita muutoksia niinku seittemästäkymmenestä tuli seittemänkytä. Vissiin nuoriso telekkarista tai jostain oppinu, en tiiä.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 27, 2013, 09:54:58 ap
Vastaus #25

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihte oon kotosi Kalajoelta ja sielä puhutahan meleko lailla eri tyylihin mitä täälä Pyhäjoella. Ja kirkkoin väliä ei oo ku kolomekkymmentä kilometriä.

Oon huomannu ihtestäni, että ku kaheksankymmenluvun puolivälin jäläkeen oon muuttanu Kalajoelta poijjes, nii tuo hoon päältä puhuminen on pikkusen vähenny. Varsinkiko oon työhommia teheny enimmäkseen raahelaisisa virmoisa.

Silti mulle usiasti sanotaan täälä, varsinki ouvommat, että taijat olla kalajokisia ku puhut tuolla lailla.

Kalajokisilla on lajot kejolla ja pyhäjokisilla on lavot kevolla.
Mutta ku pyhäjokiset sotkii hyppysensä, nii silti ne pessee käjet eikä kävet?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2013, 09:57:50 ap kirjoittanut Vesa Salmu »
Kommentteja uuninpankolta.

Helmikuu 27, 2013, 11:12:33 ap
Vastaus #26

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo suomen kielen d onkin mielenkiintoinen asia, kun oikeastaan missään murteissa ei sitä ole, vaan korvautuu jollain muulla kirjaimella. Ilmeisesti d äänteenä onkin suomen kielessä myöhäsyntyinen ja tavallaan keinotekoinen.

Länsi-suomessa d:n tilalla on r (käret, äirin syrän), hämeessä taasen l (kälet, äilin sylän) muualla d jää kokonaan pois (käet taskussa, syän) tai korvautuu j:llä (käjet) tai v:llä.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Helmikuu 27, 2013, 12:19:26 ip
Vastaus #27

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Meillä se on äitin syvän. Tae voe se syvän olla äetinki.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2013, 12:21:11 ip kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 27, 2013, 15:44:47 ip
Vastaus #28

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla ainakin oli äite, sillon kun se viälä eli. Niin, ja sillä äilellä oli se äilen sylän ja hyvä olikin.

Helmikuu 27, 2013, 15:52:47 ip
Vastaus #29

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Se on paree saamelainen jolla enemmän äffiä. Esim Vofvanoff, Joka sitte lausutaan vohvanohvi.