Kirjoittaja Aihe: Kirosanan karkeusaste?  (Luettu 18481 kertaa)

Helmikuu 22, 2013, 11:09:42 ap
Luettu 18481 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
On olemassa lieviä ja voimakkaita kirosanoja eli manauksia. Karkeusasteen kokeminen on kuitenkin varsin subjektiivista: sana joka kuulijan korvassa särähtää räikeästi, saattaa sanojan mielestä olla tavanomainen - ehkä pelkkä täytesana.

Tuoreen lihakeskustelun innoittamana otan esimerkiksi kaksi varsin lihallista kirosanaa.
Jälkimmäisen olen kuullut vain kerran erään kollegani huudahtavan epäonnistuttuaan tärkeässä soittokokeessa arvovaltaisen juryn kuunnellessa. Kysymys oli siis jumalanpalvelussoitosta uruilla ja loppukoe (yksi monista) viiden vuoden opiskelun jälkeen Sibelius-Akatemiassa. Tilanteen vakavuus ja juryn arvovaltaisuus omalta osaltaan lisännevät manauksen vaikeus-, eikun karkeusastetta.

Kumpi on raadin mielestä karkeampi kuviteltuna ylläkuvattuun tilanteeseen?

a) Voi v***u!
b) Voi hevoisen v***u!

Entäs ihan yleisellä asteikolla?

Helmikuu 22, 2013, 11:36:32 ap
Vastaus #1

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itseäni tuo jälkimmäinen luultavasti hymyilyttäisi. Tai siis tuommoisessa kohdassa ilmoille kajautettuna menisi jo ihan tilannekomöödian puolelle, kun ensimmäinen vaihtoehto olisi vain tilanteeseen kuulumaton kirous.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Helmikuu 22, 2013, 12:17:20 ip
Vastaus #2

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Niin tässähän kolleegasi ei pyytänyt mitenkään apuja sielunviholliselta, ei siis ollenkaan.
Joten ilmaisu voidaan katsoa pelkäksi sponttaaniksi huudahdukseksi, jossa tilannekomiikka on vahvasti läsnä.
Joten onko asialla edes merkitystä soittajan sielunelämän kannalta, meinaan kun otit esiin myös tuon manaamisen.

Mutta jälkimmäinen sopii paremmin tilanteeseen. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Helmikuu 22, 2013, 12:17:41 ip
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Antti kirjoitti mielestäni väärin !  sen kuuluisi olla :  Voi hevon v***u

Jälkimmäinen on karkeampi ja siis parempi  ;)

Btw, tuli vaan mieleen......:

"Tavara on kuin hirvellä, ei niin iso mutta yhtä korkealla " ( tuttu kaveri tokas noin kun näki tosi piiiitkän naisihmisen)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2013, 12:25:01 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 22, 2013, 12:28:50 ip
Vastaus #4

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
En nyt tähän hätään löytänyt kuvaa siitä toisesta, mutta tässä kuitenkin hevon se.

Napahulluna on hyvä olla.

Helmikuu 22, 2013, 12:45:09 ip
Vastaus #5

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kumpi on raadin mielestä karkeampi kuviteltuna ylläkuvattuun tilanteeseen?

a) Voi v***u!
b) Voi hevoisen v***u!

Entäs ihan yleisellä asteikolla?

Jaahas. Kallistuisin sellaiseen, että tuo jälkimmäinen on voimallisempi. Tuo "voi" kertoo, että nyt se manaus tulee. Siihen kun lisätään tuo kavioeläin, on kuulija jo tietoinen manauksen lähestymisestä mutta hevonen antaa jännityksen kasvaa ja kun itse manaus läsähtää kasvoille, on teho hurjempi kuin tuolla lyhyemmällä tokaisulla.

Helmikuu 22, 2013, 13:01:33 ip
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras

Ehdottomasti en kirjoittasnut väärin! Tämän olen omin korvin kuullut monesta suusta, ja tämä on tunnettu legenda kirkkomuusikkojen keskuudessa. Sitä paitsi tuo lyhempi muoto ainakin minun korvissani tuntuu laimeammalta. (vrt. Uulan selitys jännityksen kasvusta)

Helmikuu 22, 2013, 13:10:38 ip
Vastaus #7

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Karkeus on suhteellista.

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 22, 2013, 13:52:03 ip
Vastaus #8

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ehdottomasti en kirjoittasnut väärin! Tämän olen omin korvin kuullut monesta suusta, ja tämä on tunnettu legenda kirkkomuusikkojen keskuudessa. Sitä paitsi tuo lyhempi muoto ainakin minun korvissani tuntuu laimeammalta. (vrt. Uulan selitys jännityksen kasvusta)

Minustakin hepo-sanan genetiivi sopii tuohon paremmin, mutta tässä arviointiin varmaan vaikuttaa kuulijan kielialue (joka onkin mulla sama kuin Reksalla). "Hevon v**ussa" v-kirjainten rytmi ja painottavuus luo sen tenhoavuuden. Pidemmässä "hevosen"-versiossa s-kirjain häiritsee sekä rytmiä että auditiivista iskevyyttä.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Helmikuu 22, 2013, 14:05:19 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Minustakin hepo-sanan genetiivi sopii tuohon paremmin, mutta tässä arviointiin varmaan vaikuttaa kuulijan kielialue (joka onkin mulla sama kuin Reksalla). "Hevon v**ussa" v-kirjainten rytmi ja painottavuus luo sen tenhoavuuden. Pidemmässä "hevosen"-versiossa s-kirjain häiritsee sekä rytmiä että auditiivista iskevyyttä.

Näin on. Hevonv***u, hevonv**un kuustoista, (en ymmärrä tästä) hevonhelevettiäkään, kaikissa on hepo kantasanana. Ainoa "hevonen"-sanan sisältävä voimailmaisu mikä äkkiä tulee mieleen on "No voi ny hevosen vehkeet!". Mutta siinä puhutaankin sitten ilmeisesti koirashevosestsa ellei vehkeillä tarkoiteta kuolaimia ym suitsia eli päitsiä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 22, 2013, 14:18:50 ip
Vastaus #10

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tähän ketjuun, löysästi mutta kuitenkin, sopinee hevosurheilua harrastavan ihmisen sanomana kuultu lausahdus, radan reunalta katsottuna kaukaiselta katselupaikalta ''Täältä ei näe hevon v****akaan''. Myös sopinee samoin määrein lähemmäksi rataa siirrytyään saman harrastajan suusta kuultu ''No nytpä näkeekin v***n hyvin''.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Helmikuu 22, 2013, 14:36:36 ip
Vastaus #11

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minen ymmärrä koko aeheesta hevonhumppaa kun en ou ollu noijen hevoisten kanssa millonkaa lähemmässä kanssakäymisessä.  ::)
-pena-

Helmikuu 22, 2013, 15:00:43 ip
Vastaus #12

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Tosa tuli mieleen että raveissa ei kannata mennä takariviin katteleen,siältei näe hevonv***uakaan.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 22, 2013, 15:01:22 ip
Vastaus #13

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Hyväksyn selityksesi !  Ja tarkemmin ajateltuna olet oikeassa myös siinä, että tuo kirjoittamasi muoto sopii etenkin kirkkomuusikon suuhun tosi hyvin  :P
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2013, 15:04:27 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 22, 2013, 15:43:48 ip
Vastaus #14

Kari Vähäkainu

• Vieras
En nyt tähän hätään löytänyt kuvaa siitä toisesta, mutta tässä kuitenkin hevon se.

Täälä ravipitäjäsä on semmonen sanonta että "jos hevosilla olis yhtä ruma v***u ku naisilla ni ei olis raviohjastajia" ;D