Kirjoittaja Aihe: Työkalu magneeton irroitukseen ja kiristykseen  (Luettu 20731 kertaa)

Helmikuu 02, 2013, 21:23:49 ip
Luettu 20731 kertaa

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei, olisiko kiinnostusta vanhaan ja hyväksi havaittuun Solifer/Tunturi huoltokorjaamon työkaluun ?

Monesti kun yrittää löysätä tai kiristää magneeton mutteria, niin magneetto meinaa pyöriä mukana. Tähän on tietysti kaikilla omat keinonsa, ruuvimeisseliä magneeton väliin, vaihdetta päälle ym.
Mutta itse olen hyväksi havainnut tällaisen magneeton pitotyökalun, jonka nastat laitetaan magneeton aukkoihin ja pyöräytetään magneetto sopivaan asentoon missä avain ei pääse vahingoittamaan sytytysosia. Sitten vain avaimella avaa tai kiristää mutterin. Varsinkin kiristyksessä tuo avain on yliveto. Ei enää löystynyttä mutteria ja tuhoutunutta kiilauraa tai magneettoa. Olisiko porukalla kiinnostusta jos teettäisin noita ? Hinta olisi ehkä noin 40 € /kpl. Kuulostaako pahalta ? Tämä avain sopii Soliferiin ja Tunturiin ja moniin muihinkin merkkeihin. Boschin ja Stefan magneettoihin ainakin. Jos kiinnostusta löytyy niin voisin teettää niitä erän.

T. Pasi Isokangas

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 02, 2013, 21:35:13 ip
Vastaus #1

mikko itämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Erittäin toimiva vaihtoehto on muuten öljynsuodattimen irroitustyökalu, nimenomaan se hihna malli ;)

Helmikuu 02, 2013, 21:39:15 ip
Vastaus #2

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voi olla joo, oon kyllä sitäkin testannut, mutta ei mielestäni vedä tälle vertoja. Tämä on helppo käyttää eikä anna periksi  :)

Helmikuu 03, 2013, 20:58:36 ip
Vastaus #3

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin ja hinta ei välttämättä ole tuo. Jos löytyy kiinnostusta niin on varmaan halvempi. Laserleikkurilla tehty työkalu.

Helmikuu 04, 2013, 08:07:04 ap
Vastaus #4

Esko Pekkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Solifer Speed -66, Zündapp Combinette 423 S -58

Helmikuu 04, 2013, 10:29:15 ap
Vastaus #5

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei avaudu tuo linkki, kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa.

Itsellä olis tarvetta kyseiselle työkalulle. Olen joskus lainannut eräältä entiseltä mopojen huoltoihin ja korjaukseen erikoistuneelta henkilöltä kyseistä työkalua ja otin siitä itselle mittoja. Samanlaista en ole nähnyt missään myynnissä. Olisin ehkä teettänyt itselleni sellaisen ja siinä samalla niitä tulisi enemmänkin, mutta eipä taida sitten kenelläkään olla tarvetta... Kerran kun tuota työkalua on käyttänyt niin tuntuu että ilman ei pärjää  :D

Ehkäpä täällä palstalla on joitakin jotka myös ovat tuota työkalua työkseen joskus käyttäneet...

Helmikuu 04, 2013, 10:42:34 ap
Vastaus #6

Harri Kauranen

• Vieras
No joo.Jos tekee samanmoisen kun mulla on pakissa.Siinä on toinen"leuka" sillai heiluvaa,eli se sopii moneen kokoon,eli missä noi piikit pitää olla.Mun työkalulla avaa jos piikit pitäis olla kohdassa 25mm-85mm.Se on tosi yksinkertainnen työkalu,olen sen itse tehnyt.

Helmikuu 04, 2013, 10:52:15 ap
Vastaus #7

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, eipä tuo mitenkään monimutkainen työkalu oo, mutta monilta jää silti tekemättä, esim. minulta  ;D Sitä mieluummin keskittyy nykyään ite ruuvaamiseen kuin työkalujen tekemisen yrittämiseen  :laugh:

Helmikuu 04, 2013, 11:05:53 ap
Vastaus #8

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kenellä on paineilmaa käytössä,niin pulttipyssy on oiva kapistus tuohon hommaan,eivätkä nykyään ole kalliita ;)

Helmikuu 04, 2013, 11:31:44 ap
Vastaus #9

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Minä en magneeton mutteria uskalla pulttipyssyllä murjoa, kaikista vehkeistä mutteri löysälle meisseli ruuvinkantaan ja räikällä auki/kiinni, käyttiksissä isken kahdella vasaralla ja väännän meisselillä lohkoa vasten vauhtipyörää, kiinnilaittaessa naputtelen kevyesti vasaralla vauhtipyörää, pyöreelamppua varten ostan ulosvetimen.
-Jari
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Helmikuu 04, 2013, 13:22:29 ip
Vastaus #10

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin ja selvennettäköön vielä että tämä työkalu ei korvaa ulosvetäjää, eli on vain apuväline jolla pidetään vauhtipyörä-magneetosta kiinni, että kiinnitysmutterin saa helposti löysättyä tai kiristettyä tarvittavaan tiukkuuteen. Säästää käyttäjänsä myöhemmiltä murheilta, joita löysä vauhtipyörän mutteri tai puutteelliset työkalut aiheuttaa  ;)

Jos löytyisi kiinnostuneita sen verran, että 10 kpl erän voisin teettää, niin hinta olisi siinä 30 € paikkeilla.

Helmikuu 04, 2013, 14:50:41 ip
Vastaus #11

Jarno Aheinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Minä en magneeton mutteria uskalla pulttipyssyllä murjoa, kaikista vehkeistä mutteri löysälle meisseli ruuvinkantaan ja räikällä auki/kiinni, käyttiksissä isken kahdella vasaralla ja väännän meisselillä lohkoa vasten vauhtipyörää, kiinnilaittaessa naputtelen kevyesti vasaralla vauhtipyörää, pyöreelamppua varten ostan ulosvetimen.
-Jari
Et uskalla mutteripyssyllä "murjoa" mutteria, mutta uskallat vasaroida magneettoa.... ???
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Helmikuu 04, 2013, 14:57:38 ip
Vastaus #12

Harri Kauranen

• Vieras
Aikas kun magneettia naputtelet,magneettisuus katoaa.

Helmikuu 04, 2013, 15:02:52 ip
Vastaus #13

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
 mulle on tullu jonkun halppis rälläkän mukana tommonen
 mutta mustan värinen :)

Helmikuu 04, 2013, 15:23:32 ip
Vastaus #14

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo meilläkin on tuommoinen rälläkän avain, mutta se on kooltaan liian pieni, leukojen väli ei riitä vauhtipyörän kiinnipitämiseen  :)