Kirjoittaja Aihe: Savolaesille oma ennuste  (Luettu 10731 kertaa)

Tammikuu 24, 2013, 19:24:34 ip
Luettu 10731 kertaa

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Nyt ei oo rotusortua ollenkkaan, ku Savolaisille on tehty oma sääennuste. Millonkahan me päästäs Savolaisten kanssa samalle viivalle?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1696593/pilivisyys-lissaantyy-lumisatteita-suattaapi-tulla---katso-ita-suomen-ennuste-savoksi
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 24, 2013, 19:37:00 ip
Vastaus #1

Hannu Pelkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä kerran päätin olla savolaisille mieliksi ja käänsin Moottoritie on kuuma -kappaleen osittain savoksi. Kohta "sä olet mulle unelmaa, mutta maailma on totta" menee savoksi näin:

Sinnout minule huavetta vuan, voan mualimmaa ee kää eppäeleminen

Huomatkaa vuan- ja voan-sanojen taidokas käyttö. Varmasti Eskelis-Pena tykkeepi

Tammikuu 24, 2013, 19:55:41 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ja sitten on se yks takavuosien hitti:
"Dua dua duada duada, kiitääp alla aatostruada, alvariinsa jonnennii kiire onp onp onp"

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 24, 2013, 20:09:27 ip
Vastaus #3

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Ymmärsin kyllä Miinan puhetta, vaikkakin pieniä äännevirheitä siinä oli. Esim. dee kirjainta ei savon kielessä lausuta vaan se kierretään hienosti.
Napahulluna on hyvä olla.

Tammikuu 24, 2013, 20:46:35 ip
Vastaus #4

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Näin sivustakuulijana mullakin särähti vähän korvaan. Puhe ei ollut silläkeinon savolaesittain soljuvvoo. Miinalla taitaa olla liikaa piäkaupunnin vaekutteita.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 24, 2013, 21:18:15 ip
Vastaus #5

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ollu umpisavolaista murretta. Eri puolilla Savoa onkin huomattavia eroja murteissa.Mutta hyvä sinänsä että murretta käytetään eikä sitä enää hävetä. Meiltä pohjanmaalta muutti etelään yksi sukulainen ja alkoi puhumaan kirjakieltä kotonakin käydessä ja kyllä tuntui oudolta.
Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat

Tammikuu 24, 2013, 21:30:02 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Sitä on tulluna asuttua Iisalamessa 11-12 vuotiaana pari-kolme vuotta ja sittemmin Varkauvvessa aikuisiällä pari vuotta. Ylä- ja Etelä-Savon murteiden välillä on huomattava ero, ja Kuopiossa puhutaan taas vähän eri lailla. Helssinkissä olen käynyt ehkä 6 kertaa joten sieltä tuskin on tullut vaikutteita imuroitua. Savolainen d-äänne t-vivahteineen on kyllä vähintään yhtä vaikea kirjoittaa kuin tamperelainen ällää sisältävä r-äänne tai ällä jossa on j:tä mukana.

Valitettavasti tämä kiertolaiselämä on hävittänyt minulta sen alkuperäisen kyröläisen puheenparren ja -nuotin, sitä on sitten tällainen sekavien juttelija :-\

Mutta ei savon murre kyllä erityisen soljuvaa ole minun korvaan koskaan ollut ;)
Kari

Tammikuu 24, 2013, 21:43:07 ip
Vastaus #7

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kuulehan Kari. Kun tämmöstä juntinkuulosta töksähtelevvää Oulummurretta kuuntellee päivät pitkät, niin suomen ruohtikin alakkaa kuulostammaan meleko solojuvalta. :P

Vaan ihan totena puhuen savon murre on mun mielestä semmosta "etenevän" kuulosta. Se ei töki eikä junnaa paikallaan.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 24, 2013, 21:57:15 ip
Vastaus #8

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Seinäjoen tuttavien puhe se on mukavaa kuunneltavaa, sitä kuuntelee mielikseen kuin soittoa. Mihinä kuhuna vitusa mun rario on.

En mä tiedä osaisiks mä kirjottaa sillee tiätsä niin ku eteläsuomes puhutaa. Ainaski jos mä yrittäsin sitä niiku tiätsä puhuu, mä luulen et se vois sit vasta tosi niiku karseeta kuulla.ainasti heti kaikki tajuis et hei, toi tyyppi on jostain böndeltä hei. Asuin mä joskus yhdeksänkyt luvul vähän aikaa helsingissä, hermannin kaupunginosassa, mut emmä oppinusilleen oikeeta intonaatiota. Seonniiku silleen toosi vaikee venyttää sanoja oikeessa paikassa oikeella tavalla. mut osaan mä kirjottaa oikeella  tavalla jättää isot kirjaimet pois oikeessa paikassa :P
Napahulluna on hyvä olla.

Tammikuu 24, 2013, 22:19:46 ip
Vastaus #9

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Viä ny ristus v%ttuhun toi pelliloura mun noukan alta."

Oululaista Hiukkavaaran paikallismurretta kaheksankymmenluvun puolivälistä.
Kommentteja uuninpankolta.

Tammikuu 24, 2013, 22:38:38 ip
Vastaus #10

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hain syksyllä taka-Savosta morsiamen ittelleni. Oli raukka kulkeutunut Savonlinnan taakse joskus varttisata vuotta sitten pääkaupunkiseudulta.
Nyt ei tartte selitellä, meillä on yhteinen kieli. Puhutaankin samalla tavalla.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Tammikuu 25, 2013, 00:49:36 ap
Vastaus #11

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minä kerran päätin olla savolaisille mieliksi ja käänsin Moottoritie on kuuma -kappaleen osittain savoksi. Kohta "sä olet mulle unelmaa, mutta maailma on totta" menee savoksi näin:

Sinnout minule huavetta vuan, voan mualimmaa ee kää eppäeleminen

Huomatkaa vuan- ja voan-sanojen taidokas käyttö. Varmasti Eskelis-Pena tykkeepi
Tuo vuan ja voan onnii hyvä esjmerkki siitä mitenkä sammoo sannoo voep pienellä vivahe-erolla käättee elävöettämmään puhetta.
Vuan näen Hirvilahen Eskelisten sukuhuaran evustajana tuo kiännös oes männynä samoella sanoella iteltänj jotensakkii näennikkiin:

"Sinnout mullen huavetta vuan, voan mualimoo ei kää eppäeleminen."

Justiisa tuosta näkkyy ne vähäset erot puhheessa ja sanoessa joeta erj puolella muakuntoo käätetään.

Mutta kyllä se tuo savon kielj Miinaltakkii luonnistu ihan kohtuu hyvästi, tulloohan sitä kenen vuan puhheeseen välliin vierasperäsijä sanoja, niinkun nyt jokkii semmonen piäsj tuossa lipsahtammaan Miinaltakkii.
Vuan laetetaan se alakujännityksen tilliin, ensmäesen kerran kun nuinnikkään julukisesti siätiejotusta kotjmurteellasa toemitti.  :-\

Ja tässä vielä mussiikkinääte:
Satumua (savoksi)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2013, 01:10:09 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Tammikuu 25, 2013, 08:25:39 ap
Vastaus #12

matti heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko Kiäriäesen Jampan piisit oekeeta savova?

Tammikuu 25, 2013, 08:37:15 ap
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
-pena-

Tammikuu 25, 2013, 09:32:26 ap
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Taitaa Miinan sääennuste olla osa forecan uutta stratekiaa. Savolaista kuunnellessa kun vastuu on kuulijalla niin pikkuhiljaa voi jättää ennustekartat vallan tekemättä, todeta vaan valtakunnallisessa lähetyksessä että "suattaap aarinko paestoo huomenna, suattaa se sattaa tai olla satamattakii" :)

Kari