Kirjoittaja Aihe: Katsastuskysymys  (Luettu 14200 kertaa)

Tammikuu 11, 2013, 08:22:00 ap
Luettu 14200 kertaa

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kävin eilen katsastamassa autoni. Ainoa vika oli etuiskunvaimentajan alapuolen mutteri löysällä. Vasemmalla puolella. No, katsastaja ei pyytänyt kiristämään mutteria, kun auto oli ylhäällä nosturilla, vaan kylmästi hylkäsi ja pisti uusintakatsastukseen. Eli mutterin kiristys maksaa 26,00€. EI s:ta.
Kysymys: Mistä löytyy omistajat katsastuskonttoreille? Osoitetiedot ei ainakaan netissä näyttäneet. Ei millään viitsis maksaa osakkeenomistajille tälläsen takia. Oikeat viat on asia erikseen, mutta täähän on mielivaltaa, halvattu. Hyviä neuvoja kaivataan, miksei kritiikkiä myös. >:(

Tammikuu 11, 2013, 08:36:44 ap
Vastaus #1

Hannu Pelkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuulostaa käsittämättömältä, mutta kuulin kerran tälle selityksen. Olin tehnyt harrastusautoon jarrurempan, jossa käytin myös jarrusatulat irti. Toisen puolen jarruletku oli jäänyt vähän löysälle ja ku menin katsastukseen, niin liitoksesta oli tihkunut jarrunestettä. Hylky tuli. Kun protestoin ja sanoin, että voinhan yhtä hyvin kiristää letkun kun auto on nyt kerran ylhäällä, niin ei kuulemma käy: lain tai asetuksen mukaan kaikki ajoneuvot on hylättävä katsastuksessa mm. jarruihin ja pyöränripustuksiin liittyvien ongelmien takia, olivatpa ongelmat miten pieniä tahansa. Viime kesänä vein auton toiselle konttorille: oli etupyörän ripustuksesta mutteri löysällä: katsastusmies haki kiintoavaimen, kiristi mutterin ja totesi, että eipähän nyt pyörä irtoa kesken matkan. Auto meni huomatuksitta läpi katsastuksen

Tammikuu 11, 2013, 09:21:09 ap
Vastaus #2

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minä käytin joskus Sorsasalossa kaksiakselista asuntovaunua leimalla.

Toisen puolen etummaisen pyörän jarru ei testerissä ottanu yhtään, katastuksen suorittaja Esa totesi että varmaan vaijerin siätö on metässä ja kävi hakemassa vieressä olleelta Raskonneen pajalta kiintoavvaimen, ja alako kiristämmään vaijeria. Aikasa nyhräsi ja sano että on niin pahasti jumissa ettei irtoo ennenkun vähä pannee siihen öttömiä. Haki pajalta ceeärceetä ja kohta totesi että kyllä sen nyt pitäs pittää, sen jarrun.

Niin pitikii, leima tuli ja oikein olin palaveluun tyytyväinen. :-\
-pena-

Tammikuu 11, 2013, 09:28:09 ap
Vastaus #3

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katsastusasema ei ole autokorjaamo, eikä toistaiseksi edes saa ollakaan moinen. Katsastaja ei myöskään ole autokorjaaja, vaikka saattaakin omata osan ko taitoja. Ja sitten on vastuukysmys: kuka tarkastaa sen ei-ammattilaisen suorittaman korjauksen, ja kuka on korjauksesta vastuussa? Eli vaikka ns maalaisjärki sanoo, että voisihan se inssikin asian fiksata, niin turhan paljon kylmää faktaa sanoo vastaan.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 11, 2013, 09:41:43 ap
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Katsastusasema ei ole autokorjaamo, eikä toistaiseksi edes saa ollakaan moinen. Katsastaja ei myöskään ole autokorjaaja, vaikka saattaakin omata osan ko taitoja. Ja sitten on vastuukysmys: kuka tarkastaa sen ei-ammattilaisen suorittaman korjauksen, ja kuka on korjauksesta vastuussa? Eli vaikka ns maalaisjärki sanoo, että voisihan se inssikin asian fiksata, niin turhan paljon kylmää faktaa sanoo vastaan.
Eikös sitä korjaamista olisi hyvä jo nyt kaikkien harjoitella?
Jos vaikka jatkossa kaikki katsastus- ja korjaustoiminta hyvinkii vielä tapahtuu samoissa tiloissa ja samalla porukalla. ;D

http://yle.fi/uutiset/katsastusasemia_jo_nyt_korjaamojen_tiloissa/6268962

Ja voihan sitä silti inssikii jotakii osata tehä vaikka onkii inssi, uskosin että ainakii tämmösen kevyemmän kaluston rempat hoituisi.  :P

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2013, 10:28:32 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Tammikuu 11, 2013, 10:40:16 ap
Vastaus #5

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mun neuvo tuohon alkuperäiseen on: Vaihda konttoria! Olen itse hakenut kokeilemalla semmoset konttorit, joissa maalaisjärjen käyttö ja asiakaspalvelu toimii. kaasarit säädetään jos pakokaasuarvot on mettässä ja nivelten vaihtoon annetaan vinkkejä hyvissä ajoin. hylkyjä on tullut vasta sitten kun korjaus vaatii enemmän osien purkamista. Sillonkin olen saanut hyvät vinkit ja ohjeet siitä mitä pitää ja kannattaa tehdä. Lisätään nyt vielä, että olen käyttänyt vain paikallisia yksityisiä konttoreita, En näitä isoja ketjuasemia.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Tammikuu 11, 2013, 10:55:08 ap
Vastaus #6

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen ottanut nuo katsastuksen omaa turvalisuuttani lisäävänä tehtävänä.
Itse olen myös ollut mukana harrasteajoneuvojeni katsastuksissa, kyselemässä.
Pidän sitä aika halpana konsultointina.
Yleensä konsultit laskuttavat yli 1000 e/ pvä, juristit tuonverran tunnilta!

Tammikuu 11, 2013, 11:36:34 ap
Vastaus #7

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

No niin. Nyt se on kiristetty se mutteri. Eli iskari on kiristyspannalla kiinni. Kaksi pulttia on kiristämässä pantaa. Ylempi oli sen verran löysällä, et ei silmämääräisesti voinut havaita. Ajossakaan ei mitään havaintoa löysyydestä. Todennäköisesti alempi pultti piti kiinni. Itsellä on neljä autoa tällä hetkellä. Vuosia ollut kolme, joten katsastus on kyllä tuttua. Tällä asemalla on mennyt ihan hyvin. Viat on ollu vikoja, eli nivelet, jarrut ym. Aina on korjattu ja näytetty, mutta mutteri. No, osakkaat täytyy kait omansa ottaa, tavalla tai toisella. Ok. laki on laki mutta älytöntä kusetusta tää ainakin oli.

Tammikuu 11, 2013, 11:46:01 ap
Vastaus #8

Harri Kauranen

• Vieras
Kävin kanssa tässä takavuosina yks lauantaiaamu volvoo katsastamassa.Päästöt päin persettä.Katsastus inssi varmaan tunnin sääteli kaasaria,sai sen sit kohalleen ja leima tuli.Ei tosin minun lisäksen konttorilla silloin ollu ketään.

Tammikuu 11, 2013, 13:15:48 ip
Vastaus #9

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin Lahdessa uudella katsastusasemalla (Help..kats...) ja valojen korkeussäätö oli pielessä, kun oli juuri ollut valot irti.
Inssi otti pitkän kuusiokoloavaimen ja ruuvasi valot kohdilleen, eikä aikaa mennyt kuin kork. pari minuuttia.
Siellä olen käynyt uudestaankin ja käyn jatkossakin.

Tammikuu 11, 2013, 20:51:57 ip
Vastaus #10

pasi heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää en ymmärrä, että mikä onkelma siinä on, että se viallinen pirssi hylätään katastuksessa, ja siittä aletaan itkemään. Eikö me siittä makseta, jotta se katsuri tarkastaa sen kulukineen, millä liikutaan, jotta olis liikenne keleponen ja turvallinen. Siihen en ota kantaa, että onko katsastus asema oikea paikka siihen korjaukseen, vaikko jokin muu paikka korjamo tms.  8)   
Pasi
Röklä

Tammikuu 11, 2013, 21:26:51 ip
Vastaus #11

Antti Jokinen

• Vieras
Mää en ymmärrä, että mikä onkelma siinä on, että se viallinen pirssi hylätään katastuksessa, ja siittä aletaan itkemään. Eikö me siittä makseta, jotta se katsuri tarkastaa sen kulukineen, millä liikutaan, jotta olis liikenne keleponen ja turvallinen.

Monet meistä vanhemmista muistavat vielä ajan, jolloin katsastuskonttori oli valtion virasto.
Silloin 'asiakas' oli täysin katsastajan armoilla. Jos katsastaja oli sillä tuulella, löytyi hylkäykseen tarvittava vika auton kunnosta riippumatta.
Monet tuttavani kokeilivat (hyvällä menestyksellä) lähettää tyttöystävänsä viemään auton katsastukseen.   :angel:

Nykyään on asiat toisin. Useimmat katsastusasemat toimivat erittäin asiallisesti ja palvelu on ystävällistä.
Vain hintataso on karannut käsistä, esim Loviisassa on määräaikaiskatsastuksen kokonaishinta 109 € viidentoista (15) minuutin työstä.  ???
Loviisan katsastusaseman pomo lienee niitä vanhan ajan simputtajia.
Olenkin jo vuosia hakeutunut muualle katsastuttamaan.

Tammikuu 11, 2013, 21:51:17 ip
Vastaus #12

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää en ymmärrä, että mikä onkelma siinä on, että se viallinen pirssi hylätään katastuksessa, ja siittä aletaan itkemään. Eikö me siittä makseta, jotta se katsuri tarkastaa sen kulukineen, millä liikutaan, jotta olis liikenne keleponen ja turvallinen. Siihen en ota kantaa, että onko katsastus asema oikea paikka siihen korjaukseen, vaikko jokin muu paikka korjamo tms.  8)
Jos olis ollut kunnon katsastusmies niin olis vaan sanonut että tuu näyttämään kun mutteri on kiristetty ja ei maksa mitään ! niin mulle on joskus sanottu kun on ollu joku pikkuvika K alkavalla asemalla että plussat siitä mutta Aalla-alkavalla firmassa on särjetty autoa hymy huulissa tuttu inssi joka muutenkin suomen kallein että boikkottin se;) no nyt en käytä näitä ulkomaisten riistokapitalisten omistuksessa olevia ikuna enää kun omalle paikkakunnalle tuli supisuomalainen konttori joka on saanut pikkusen hinnat alas:)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2013, 21:53:01 ip kirjoittanut lasse roholm »

Tammikuu 11, 2013, 22:48:17 ip
Vastaus #13

Teuvo Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mikä ristus on, kun ei aharista.
Ihmettelin eräällä kalliilla katsastuskonttorilla pitkiä jonoja. Voiko se olla noin suosittu vaikka naapurikaupungis melkein puolet halvempaa.  Tarkemmin seurattuani autot ei liikahtanu puoleen tuntiin pätkääkään, eli tehtyä ruuhkaa. Näyttää vissiin paremmalta ulospäin.
Honda cb350 twin-71 Honda Vt Shadow 750 -97 Tunturi Super Sport-81

Tammikuu 12, 2013, 09:26:46 ap
Vastaus #14

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää en ymmärrä, että mikä onkelma siinä on, että se viallinen pirssi hylätään katastuksessa, ja siittä aletaan itkemään. Eikö me siittä makseta, jotta se katsuri tarkastaa sen kulukineen, millä liikutaan, jotta olis liikenne keleponen ja turvallinen.

Monet meistä vanhemmista muistavat vielä ajan, jolloin katsastuskonttori oli valtion virasto.
Silloin 'asiakas' oli täysin katsastajan armoilla. Jos katsastaja oli sillä tuulella, löytyi hylkäykseen tarvittava vika auton kunnosta riippumatta.
Monet tuttavani kokeilivat (hyvällä menestyksellä) lähettää tyttöystävänsä viemään auton katsastukseen.   :angel:

Nykyään on asiat toisin. Useimmat katsastusasemat toimivat erittäin asiallisesti ja palvelu on ystävällistä.
Vain hintataso on karannut käsistä, esim Loviisassa on määräaikaiskatsastuksen kokonaishinta 109 € viidentoista (15) minuutin työstä.  ???
Loviisan katsastusaseman pomo lienee niitä vanhan ajan simputtajia.
Olenkin jo vuosia hakeutunut muualle katsastuttamaan.

Kun olen katsellut noiden katastushenkilöiden toimintaa, on minulle syntynyt mielikuva, että testaustulokset menee suoraan mittarilta tietokoneelle. Joten siltäosin katsastus on nykyään puolueettomampaa kuin ennen.
Toki katsastukseen kuuluu vielä paljon subjektiivisiakin tarkastuskohteita.
Mutta ei enää kuten "ennen hyvinä aikoina"!
Muistan, kun joskus -77 paikeilla kävin näyttämässä Kiristiinankaupungissa 96:stani.
Ajelin sinne "suurkaupunkiin" hiekkateitä syyssateiden aikana ja tietysti saappi oli ylätäpäältä kurassa.
Katsastusinssi (silloin se oli inssi) katsoi konttorin ovelta kajakkiani ja totesi vaan, että "mene pesemään se ensin, eihän tuota pääse edes puolta metriä lähemmksi"! Eli hylky tuli.
Senjälkeen pesin ja siivosin autoni aina ennen katasastusta. Yleisilmekin vaikuttaa, ihmisiähän ne katsastushenkilötkin ovat.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2013, 12:33:12 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »