Kirjoittaja Aihe: Pappatunturi käsivaihteinen vai jalkavaihteinen vai automaatti?  (Luettu 21353 kertaa)

Tammikuu 09, 2013, 20:31:38 ip
Luettu 21353 kertaa

Timo Karhunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen hankkimassa pappatunturia ja kun näitä saa käsi- , jalka- , ja automaattivaihteisena.

Mikäköhän se on parempi?

Itse oon ajatellu jalkavaihteista versiota, mutta toisaalta tuo käsivaihteinenkin tuppaa vähä houkuttaa.
Siinä noita vaihteita kun on vaan 2? Onko se hyvä vai paha? Huutaako se kakkosella kun ajelee?

Entä nämä automaatit? Onko ne luotettavia?

Antakaapas oma mielipide nopiaan sillä olen jo menossa viikonloppuna yhtä jo kahtelemmaan.

Kiitosta etukätteen!

Tammikuu 09, 2013, 20:58:09 ip
Vastaus #1

Iiro Ärmänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ironman
Täältä ääni jalkavaihteiselle, ei tartte leikkiä extra vaijereiden kanssa  :)

onhan perus papassakin jalkavaihteita vain 2, ei huuda mielestäni, ainakaan liikaa, lähinnä tulee vääntöongelmia isoissa mäissä 2 vaihteella, mutta siihenkin löytyy kyllä tältäkin palstalta kikat. Itsellä ei enää tuota ongelmaa ole. (tietty kuskin paino vaikuttaa paljon)

Pappa -74 ja -61
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2013, 21:02:06 ip kirjoittanut Iiro Ärmänen »

Tammikuu 09, 2013, 21:01:08 ip
Vastaus #2

Jussi Lindberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainakin 5vuotta tuli penskana kesät talvet automaatti pappista rääkättyä, Niin soramontuilla kuin mettäpoluilla, Konetta ei kertaakaan ole auki otettu meidän aikana ja se on nyt kohta 10vuotta ollut jo lähes ajelemattakin ton 5vuoden rääkin jälkeen ja hyvin porskuttaa viime kesänä 5km lenkin heitin, itsellä ei ainakaan automaatti koneesta huonoa sanottavaa ole.

Tammikuu 09, 2013, 21:03:37 ip
Vastaus #3

Tomi Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pappatunat ovat kaikki kaksivaihteisia, jos se yksi -71 "metsurimalli" jätetään pois laskuista. Hyviä vehkeitä ovat kaikki. Eipä se joskus omistamani vakio käsivaihteinen minusta mitenkään erikoisemmin "huutanut" kun täyttä kaasua ajoi. Yhtä luotettava se kai on automaatti kuin muutkin, jos koneessa on vain oikea määrä oikeanlaatuista ATF-öljyä, luulen ma. Mutta huonona puolena kytkimen osia ja kampiakselia ei saane uutena mistään, korjatkaa jos olen väärässä. Muuten automaatti on mielestäni mukavin pappis, hopeasijalla jalkavaihteinen ja perää pitää käsin hämmennettävä.  :)

Tammikuu 09, 2013, 21:12:28 ip
Vastaus #4

esa kakkuri

• Vieras
Kai se oli -61, jolla metsään mentiin saha tankin päällä... :police:

Tammikuu 09, 2013, 21:31:33 ip
Vastaus #5

Timo Karhunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
saakos noita käsivaihteisen vaihdevaijereita vielä jos nyt sellaisen innostun laittamaan ittelleni?
miten muuten pappaosien saatavuus?

Tammikuu 09, 2013, 22:05:23 ip
Vastaus #6

mikko itämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
makuasioita tosiaan. mistä nyt tykkää eniten, jos valita on mahdollisuus
itse tykkään eniten poljin-pappiksesta, polkimissa ja käsivaihteessa on jotenki se koko pappiksen olemus ja ajatus ;D

kyllähän pappoihin osia saa hyvin uusia osia. kannattaa kurkata vaikka voimakoneen tarjonta

http://www.elisanet.fi/voimakone/

-mikko

Tammikuu 09, 2013, 22:34:44 ip
Vastaus #7

aleksihyttinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • ZEF
Automaatti ei tahtonut ainakaan minulla toimia talvella kunnolla. Muuten kyllä hyvä ja idioottivarma peli.
Ei pieni pieru persettä revi.

Tammikuu 10, 2013, 07:01:18 ap
Vastaus #8

Jussi (Otus) Lipponen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, automaatissa ei oikeastaan muuta kuin talven kylmillä tai vaihtoehtoisesti vähän pidemmillä välityksillä se vaihteiden arpominen kiusallista. Mäki vastassa ja kakkonen tuvassa, tiedät että ois ykkösen paikka mutta kun et sitä ykköselle saa ilman hidastamista  ;D Oma eksoottinen puolena tuossa automaatissa on sen laatikon äänimaailma.

Käsivaihteisessa laatikon tuntu on hyvä ja vaihtaminen mukavaa kun maltilla tekee, jos verrataan jalkavaihteiseen jossa vaihdepolkimen systeemit taitavat aikalailla pokkeuksetta olla väljähköjä ja tunnottomia. Talvella myös hyvä ajaa, kun jalat saat pitää koko ajan maassa.

Pikkuasioita tietty, mutta eikös niillä se ratkaista näin tasaväkisessä kisassa.  ;)

Jos ylipäätään ajomukavuuteen haluat panostaa, niin osta joku muu kuin Tunturin Pappamalli, Soliferin Export kenites, siinä kun on pidempi akseliväli ja on muutenkin himpun verran matalampi kokonaisuus. Ei wobblaa niin herkästi :P
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2013, 07:03:04 ap kirjoittanut Jussi (Otus) Lipponen »
Ei se vauhti, vaan se tyyli.

Tammikuu 10, 2013, 15:46:35 ip
Vastaus #9

Timo Terho

• Vieras
Mulla on käsi- ja jalkavaihteinen. Itse pidän jotenkin enemmän jalkavaihteisesta jalkatappien takia. Saa siinä jotenkin luontevamman ajoasennon verrattuna käsivaihteiseen. Lisäksi siitä puuttuu nuo Iiron mainitsemat "ylimääräiset" vaijerit. Muutoin ei niissä sitten eroa olekaan, ajettavuus muuten samanlainen.

Isäukolla oli aikoinaan automaatteja enkä muista niissä olleen mitään ylimääräistä vaivaa kunhan käytti automaattiöljyä laatikossa.

Tammikuu 10, 2013, 15:52:37 ip
Vastaus #10

Harri Kauranen

• Vieras
Mitä pirun pappatuntsia ne peltitunat oikein on.Oikea pappatuna on se "pyöreelokarinen",noi uudemmat on jotain rääppeitä.

Tammikuu 10, 2013, 19:23:13 ip
Vastaus #11

Timo Karhunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On muuten hienoa seurata tätä keskustelua.

Jotenkin arvostan käsivaihteisen papan nostalgiaa.. eikös ne juurikin alunpitäen olleet pitkälti käsivaihteisia?

Arvostan myös jalkavaihteisen helppoutta, ilman ylimääräisiä vaijereita ja kunnon jalkatapeilla.

Automaattia hieman vierastan ja se ei tunnu juuri nyt minun valinnalle

Mutta jatkakaahan keskustelua... tässä ymmärtää kokoajan ihan uusia pointteja noista vekottimista.  ;)

Tammikuu 11, 2013, 19:49:54 ip
Vastaus #12

Sami Ojaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen ajanut kohta 5 vuotta käsi-vaihteisilla papoilla ja kokeillut jalka-vaihteista sekä automaattia.

Jalka-vaihteinen on ihan tukevan tuntuinen jos jalkatapit pysyy paikallaan, mutta itseen pitänyt vaihreistosta sekun pitää ikävän paukahduksen aina kun liikkeele lähtiessä laittaa vaihteen silmään ja kolahtelee muutenkin vaihtaessa(saattaa johtua myös kuskista).

Automaatti on todella letkeä ajaa kun oppii käsittelemään laattikkoa oikein, mutta en nyt muista voiko sillä vapauttaa vaihteen alamäessä ettei tarvitsisi huudattaa moottoria?

Käsi-vaihteinen on minusta kaikkein nostalgisin ajaa ja se on ollut myös mainio talvella, kun voi polkea moottoria käyntiin ja on muuten joka kerta lähtenyt käyntiin. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia vaijereiden kanssa edes talvella ja kaikkia vaijereita saa sitten uusinakin, ainoa vaikeus on niiden asentaminen (n.5-10min). Ajaminenkin on tosi mukavaa, ihan kuin ajaisi polkupyörällä alamäkeen jatkuvasti.

Joten itse olisin tuon käsi-vaihteisen kannalla ihan sen nostalgisuuden ja mukavuuden takia.

Tammikuu 11, 2013, 20:31:27 ip
Vastaus #13

Jussi (Otus) Lipponen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Automaatti on todella letkeä ajaa kun oppii käsittelemään laattikkoa oikein, mutta en nyt muista voiko sillä vapauttaa vaihteen alamäessä ettei tarvitsisi huudattaa moottoria?

Se tuossa automaatissa on tosiaan vähän hankala piirre, kun vaihdetta ei saa vapaalle vauhdista muuta kuin himmaamalla ykköselle ja siitä siiten lähteä rullaamaan alamäkeen. Siitä kun vauhdissa sit lisää kierroksia, ottaa samantien kakkosen peliin.

Harvassahan tämäntyyliset mäet on, mutta itse teen tätä toisinaan kun en tykkää näitä vanhoja pelejä kuitenkaan kierrättää. Vaihteelliset tässä asiassa on taas mukavia, kun pistät vaan vauhdista vapaalle ja sit taas vauhdin laskiessa sinne neljänkympin turvallisemmalle  ;D puolelle heität välikaasun kera kakkosen sisään. Ilman sydäntäsärkeviä pamauksia ja rutinoita  ;)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2013, 06:21:06 ap kirjoittanut Jussi (Otus) Lipponen »
Ei se vauhti, vaan se tyyli.

Tammikuu 12, 2013, 06:03:25 ap
Vastaus #14

Timo Terho

• Vieras
Mitä pirun pappatuntsia ne peltitunat oikein on.Oikea pappatuna on se "pyöreelokarinen",noi uudemmat on jotain rääppeitä.

Peltipappatunia...  ;)