Kirjoittaja Aihe: Vanha kevari ajopyöräksi  (Luettu 24812 kertaa)

Tammikuu 08, 2013, 11:41:51 ap
Luettu 24812 kertaa

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On tässä tullut mietittyä 70-luvun alkupuolen japanialaisen kevarin hommaamista kesäksi. Ihan ajopyöräksi tulisi pidempäänkin reissuun. Miten noissa on luotettavuusasia? Tai siis onko jotain malleja joita on syytä varoa? Toisaalla kirjoittelivat mm. joidenkin 2-tahti Yamahoiden ikävästä tavasta polttaa mäntiä, mutta onko esim. tuon harmin välttämiseen jotain konsteja?
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Tammikuu 08, 2013, 12:51:44 ip
Vastaus #1

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen näissä yhteyksissä kehunut CB-Hondaa. Ittellä oli aikoinaan Twini, mallia tehty 77–82. Tehoa 17 heppaa. Ajaminen vaatii aikamoista vinguttamista, mutta milläpä piikillä ei. Hyvin huollettuna kestää, vaikka kova kierroskone onkin.

Olen muuten sitä mieltä, että iso osa kaksitahtipiikkien hajoamisista menee (tai meni silloin aikoinaan) väärän käytön lukuun. Tehopiikin pitää laulaa tehokierroksilla, vedättäminen tappaa koneen hetkessä.

Toisaalta joku piikkienduro voisi olla todella hupainen ja monikäyttöinen peli. Sellaisella olisi mukava nuhjailla sorateillä, jossa saisi myös vauhdinhurmaa, päin vastoin kuin vanhalla satapiikillä valtatiellä. Sattumoisin tietäisin yhden myytävän XL-Hondan (yht. tiedot tarvittaessa yksityisviestinä). Siinäpä olisi nelarienskajytinää!

laitanpa vielä vanhan CB-kuvan yli 30 vuoden takaa...

p.s. ...ai sorry se piti olla 70-luvun alkupuolen... no sisälukutaito ei kuulu vahvuuksiini...

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2013, 12:55:41 ip kirjoittanut Pauli Ylikoski »
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Tammikuu 09, 2013, 10:15:05 ap
Vastaus #2

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No noita cb125:ä on nyt tullutkin katseltua, ja hyvältähän ne vaikuttavat. Miten ne kaksitahdit sitten, esimerkiksi nyt tuolla torin puolella oleva Yamaha as3, ovatko ne miten järkeviä vaihtoehtoja jos pyörältä kohtuullista luotettavuuttakin kaipailee?

Tammikuu 09, 2013, 10:33:52 ap
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Minulle on kerrottu että 70-luvun alun 2-tahti Yamahoiden mäntään reiän palaminen johtuu siitä että kärkien kärkivälit poikkeaa toisistaan. Molempiin samat säädöt niin ei pitäis ongelmia olla, tämä pätee tietysti myös kaasareihin.

Tammikuu 09, 2013, 11:13:42 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulle on kerrottu että 70-luvun alun 2-tahti Yamahoiden mäntään reiän palaminen johtuu siitä että kärkien kärkivälit poikkeaa toisistaan. Molempiin samat säädöt niin ei pitäis ongelmia olla, tämä pätee tietysti myös kaasareihin.

Pitää ottaa nuokin vakavaan harkintaan. Kunhan vaan löytyy jonkin sortin keinot jolla nämä ongelmat tulisi saada kuriin niin eihän siinä sitten mitään ole. Pitää vaan säädöt kunnossa ja tarkkailee pyörän vointia. Suurkiitokset neuvoista kummallekin, ovat arvokkaita harrastuksen alkutaipaleella olevalle.

Tammikuu 09, 2013, 11:25:42 ap
Vastaus #5

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Martti, mulla olis PDF-tiedostoina Vauhdinmaailmassa ollut viisiosainen lehtijuttu, jossa oli japsipiikit kymppitonnin kestotestissä. Hiukan liian tuore van sun tarpeeseen, julkaistu vuonna 1980. Noin 1,5–3 megaa/kpl, voin pistää tarvittaessa postiisi. Ja CB-Twinin TM-koeajo koeajo vuodelta -77 löytyy myös.

Tammikuu 09, 2013, 11:28:37 ap
Vastaus #6

Hannu Säkkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vain Yamaha
Mäntiähän niistä sai menenmään jos vedätti yli 9000rpm kierroksilla.
Syynä on esitetty tuota koneen kampiakselin ominaisvärinää joka sai polttoaineen kaasarissa kuplimaan ja seoksen laihenemaan, tuohon selitykseen uskon kyllä aikapitkälti itsekkin. Tuo vaivahan poistui kumikurkkujen myötä RD malleissa.
 Enemmän muistan AS3:ssa kiusanneen ajovalopolttimon kärähtelyn ennenkuin siihen konstit keksittiin.

Tammikuu 09, 2013, 11:33:03 ap
Vastaus #7

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Martti, mulla olis PDF-tiedostoina Vauhdinmaailmassa ollut viisiosainen lehtijuttu, jossa oli japsipiikit kymppitonnin kestotestissä. Hiukan liian tuore van sun tarpeeseen, julkaistu vuonna 1980. Noin 1,5–3 megaa/kpl, voin pistää tarvittaessa postiisi. Ja CB-Twinin TM-koeajo koeajo vuodelta -77 löytyy myös.

Pistä vaan kaikki tulemaan. Eiköhän niistä ihan hyvää juttua löydy vaikka vähän uudemmista olisikin kyse. Sähköposti on marttiko [tähän se semmoinen vinkura] gmail.com

Tammikuu 09, 2013, 11:46:26 ap
Vastaus #8

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...iltalukemista tulossa...

Tammikuu 09, 2013, 12:47:51 ip
Vastaus #9

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Täältä ääni hondalle, huoletonta matkantekoa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 09, 2013, 13:03:14 ip
Vastaus #10

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä meno ja komea pyörä! Ei aivan saa rekkarista selvää, muttei kuitenkaan liene KC-470?

Tammikuu 09, 2013, 16:58:14 ip
Vastaus #11

Henri Kuusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli vajaat 10v sitten ensimmäisenä pyöränä juurikin tuo Yammun RD 125 twin vuosimallia 75. Tuossa video vuosien takaa: Yamaha RD 125 Twin

Oli aika hirveä laite matka-ajossa, koska vaati jatkuvaa vaihtamista pysyäkseen muun liikenteen vauhdissa etenkin vastatuulella. Kaikenkaikkiaan aika huono maku jäi pyörästä ja yhtään ei ole jäänyt ikävä ko. vehjettä.

Sen jälkeen pyörä vaihtuikin vuosimallin 87 RD 125 Ypvs:ään, joka oli aivan toisesta maailmasta. Vääntöä löytyi ihan eri tavalla etenkin matalilla kierroksilla ja matka-ajo oli mukavaa. :D Ja oli erittäin luotettava, kun vaihdoin toimivan CDI-boxin vanhan pätkivän tilalle. Tuota pyörää on ihan oikeasti ikävä! Jos ajat enemmän matka-ajoa niin suosittelisin vesijäähdytteisiä RD LC/Ypvs malleja, koska ovat luotettavampia, tehokkaampia ja parempia ajaa. Tietysti ne on jo 80-luvun vehkeitä mutta museoiässä nekin kohtapuoliin! Eka LC-mallivuosi on 82.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 09, 2013, 18:02:48 ip
Vastaus #12

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Oli aika hirveä laite matka-ajossa, koska vaati jatkuvaa vaihtamista pysyäkseen muun liikenteen vauhdissa etenkin vastatuulella. Kaikenkaikkiaan aika huono maku jäi pyörästä ja yhtään ei ole jäänyt ikävä ko. vehjettä.

Sen jälkeen pyörä vaihtuikin vuosimallin 87 RD 125 Ypvs:ään, joka oli aivan toisesta maailmasta. Vääntöä löytyi ihan eri tavalla etenkin matalilla kierroksilla ja matka-ajo oli mukavaa. :D Ja oli erittäin luotettava, kun vaihdoin toimivan CDI-boxin vanhan pätkivän tilalle. Tuota pyörää on ihan oikeasti ikävä! Jos ajat enemmän matka-ajoa niin suosittelisin vesijäähdytteisiä RD LC/Ypvs malleja, koska ovat luotettavampia, tehokkaampia ja parempia ajaa. Tietysti ne on jo 80-luvun vehkeitä mutta museoiässä nekin kohtapuoliin! Eka LC-mallivuosi on 82.

Varmaan monet noista kasari-vehkeistä toimivampia on, mutta tyyli ei anna periksi. Tai turhamaisuus. Mistä näistä tietää. Taitaa tuo Yamaha as3 olla aika samaa tavaraa kuin rd125. Mitenkähän tuo on, upottaisiko kätensä paskaan näiden kanssa vai ei? Voi olla että joutu kantapään kautta menemään, riippuen siitä mitä on tarjolla.

Tammikuu 09, 2013, 21:20:38 ip
Vastaus #13

esa ämmänpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Iltaa.Minä kyllä oon nelitahtisen kannalla.Minulla oli 81 vuonna suzuki 125 gt oisko ollut joku 75 vm .Eikä pyörä voi enämpää vastustaa kun tämä.Sitte 82 ostin tuommosen sinisen hondan kuin yllä olevissa kuvissa se pelasi täysin moitteetta.Ajoominaisuudet tosin oli suzukissa  paremmat jos jotai hyvää siitäi pitäis sanoa. XL on ollut toiveiden listalla ei tuota oo vielä saanu.

Esa Ä

Tammikuu 09, 2013, 21:27:15 ip
Vastaus #14

Henri Lipsanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En kyllä vanhaa 2-tahtista ajopyöräksi suosittele, etenkään jos ei ole paljoa kokemusta tekniikasta kertynyt. Harrastepyäränä menee kyllä, mutta että ajoon.. :-X En ehkä..