Kirjoittaja Aihe: Kuka kitaristi? J.Karjalainen ja Mennyt mies.  (Luettu 34672 kertaa)

Tammikuu 16, 2013, 14:59:55 ip
Vastaus #45

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Moron,Kallun velipoika Mika Sundqvist on noiden kanssa aika peto jos se vielä viitsii.Mikalta vois saada tietoo ja osaamistakin on sähköiselle puolelle.Hän oli silloin kun noi laitteet oli käyttökamaa Tampereen Musiikissa orkesterikamapuolella,niinkuin minäkin vähän aikaa.Kyselepäs Vesa sieltä,ehkä tunnetkin Mikan henk.koht.

Mikan kanssa aina silloin tällöin törmätään, ei ole vaan koskaan tullut puheeksi tuo "Hiwatt". :)
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Tammikuu 17, 2013, 07:52:51 ap
Vastaus #46

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Ja tällainen putkipatteriko antaa huimat 100 Wattia?  ::)

Tammikuu 17, 2013, 08:25:31 ap
Vastaus #47

Hannu Pelkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin se Vesa on: jos vahvistin on hyvin suunniteltu, niin neljä EL34:ää push-pullina antaa ulos jopa sata wattia: tuohan on sama paketti kuin vanhoissa Marshalleissa: 50-wattisessa oli kaksi EL34:ää, ja satasessa neljä. Aika tiukaksi sen saa rakentaa, jos haluaa kaikki sata wattia ulos, mutta ilman sen kummempaa yrittämistä pitäisi tuollaisesta irrota 70-80 wattia.

Kun katson vahvistimia, joissa päätteesä on kaksi EL84:ää, niin jotkut valmistajat lupaavat tehoksi 15 wattia, toiset 18, jotkut jopa 22. Riippuu suunnittelusta ja tietenkin myyntimiehistä, mutta eroja niissä selvästi on (vaikka kaiuttimen herkkyydellä voidaan vaikuttaa vahvistimeen vielä enemmän). Ainakin vanhat Voxin AC30:t toimivat niin äärirajoilla (kuten itsekin näköjään olet kokenut) että uskon, että 40 wattia ulostulotehoa neljällä EL84:llä oli lähemäpänä kuin 30 W. 

Itselläni eka kitaravahvistin oli Eko Herald II. Nyt, kun jotain vahvistinten sielunelämästä ymmärrän niin olen ihmetellyt, että miten sellaisista osista saatiin tehtyä niin kehno laite. No, toisaalta 70-luvun alussa etenkin noitten matalan budjetin vahvistinten tekijöiden keskuudessa soundi-ihanteetkin olivat vähän toisenlaisia: pyrittiin puhtaaseen ääneen ja putkisärö oli kauhistus. Yhdellä soittokaverillani oli siihen aikaan Dynacord Twen ja sen ääni edelleenkin muistuu mieleeni loistavana: sattuisiko sellainen vielä löytymään jostain? Samoin olen etsinyt jo vuosia Guyatonen Telecaster-kopiota: pääsin soittamaan sellaista n. v. -75 ja tykkäsin. Outoja perversioita....

Tammikuu 17, 2013, 12:59:43 ip
Vastaus #48

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Kiitos Hannu selvennyksestä!

Minä sain aikoinani Dynacord Twen II vahvistimen isältäni rippilahjaksi.
Se palvelikin hyvin yhdessä Echocord Superin kanssa.
Sitten se oli muutama vuosi sitten lainassa ja meni "rikki", eli ääni katosi.
Se oli viety korjattavaksin RTV-Palveluun Kauhavalle.
Sitä ei saatu siellä kuntoon, eli ei ymmärretty putkivahvistimen sielunelämästä yhtään mitään.
Kun sitten kyselin vahvistimen perään, olikin yllätys melkoinen, minulle arvokas rippilahja oli heitetty roskalavalle ja viety kaatopaikalle.
Kukaan ei ole korvannut tätä menetystä minulle.  :'(

Tammikuu 17, 2013, 14:03:20 ip
Vastaus #49

Timo Talja

• Vieras
RTV-Palvelu = Roskiin Tolkun Vekotin , voi peeveli sentään mikä paikka

Tammikuu 17, 2013, 14:16:44 ip
Vastaus #50

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli 70 luvulla Guyatone strato ja, semmonen oikeakätisen Jimi malli missä oli runko pelikuvana, en muista kyllä että oliko nupit ylänurkassa vai ei.

Tammikuu 17, 2013, 14:27:35 ip
Vastaus #51

Hannu Pelkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli -70-luvulla Ekon Strato-kopio, jonka body oli tehty eräänlaisesta lastulevystä: sellaisesta liimalla yhteenpuristetusta puuhierteestä. Maalia ja lakkaa oli tehtaan jäljiltä soittimen päällä useita millejä, joten akustisista ominaisuuksista tai sustainista ei oikein voinut puhua. Vehkeessä oli sellainen bigsby-tyylinen vibrakampi, jolla soittimen sai kätevästi pahaan epävireeseen. Talla ja kaula on siitä vielä minulla uusiokäytössä, loppu soittimesta on tallennettu samaan paikkaan kuin tuo Vesan Dynacord: piilon viereen, niinkuin Savossa sanotaan

Tammikuu 19, 2013, 08:01:11 ap
Vastaus #52

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
 Muuten vanhat VOX-mannekiinit The Shadows käyttää keikoilla nykyään JMI vahvistimia!
Hank Marvin kertoo syyksi luotettavuusongelman, neljä VOXia ei Hankilla riittänyt kiertueella, kaikki poksahtivat, joten nyt mukana JMI vahvistimet.

"He pitivät 20 vuoden paussin. Kun päättivät lähteä taas kiertämään, niin VOX toimitti heille 3 viikon harjoitusjaksoon vahvistimia 10-12 kpl.
Mutta ne rikkoontuivat jo harjoittelujen aikana. Tällöin The Shadows vaihtoi JMI vahvistimiin. Ne kestivät rikkoontumatta koko raskaan kiertueen.
Heillä oli niitä kiertueella varmuuden vuoksi 12 kpl. 4 jokaiselle soittajalle. Yksikään ei vikaantunut, koska ne olivat käsin rakennettuja ja käsin johdotettuja."

Tammikuu 19, 2013, 10:47:22 ap
Vastaus #53

timo t.laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 ihan julkisesti? ,ei siis lue VOX etuseinässä??
Simson 425 -57, Maico GM250 -85, Jawa 896, Jawa 640, CZ 513, TM450MX

Tammikuu 19, 2013, 17:07:36 ip
Vastaus #54

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Uusi sukupolvi astuu meillä nyt kuvioihin...  ;) ;) :)

Korjasin vanhan rumpusetin joululahjaksi ja kyllä nyt kelpaa... Kaikilla on tosin kuulosuojaimet!

Tammikuu 19, 2013, 17:09:08 ip
Vastaus #55

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen