Tuossa yritysten tukipolitiikassa täytyy olla jokin selkeä johtoajatus: tuettavan yrityksen mahdollisuus pärjätä kilpailussa!
Siksi sitä saavat jo pärjäävät yriytket, tai siten ne, joilla on jokin selkeä kilpailuetu.
Toki persaukinenkin yriyts tukea voi saada, jos sillä on esitää hyvä strategia (ydinosaaminne=> kilpailuetu=> strategia).
Mutta on muistetava, että tuet ovat yhteiskunnan varoja eikä niitä voida heittää kankkulan kaivoon, eli firmoille, joila ei ole esittää hyvää toimintasuunniltemaa.
Mutta onhan nuo ELY:n antamat tuet kuitenkin aina "harkinnanvaraisia".
Näin vastasi minulle alueemme ELY-ylijohtaja, kun emme saaneet postiivista päätöstä: epäävä päätös perustui siihen, että "yhtiöllänne menee hyvin ja olette saaneet tukia jo aikaismminkin".
Tapahtui joskus 4 vuotta sitten, kun olin vielä työelämässä.
Noh, mun mielestä koko ELY- keskus on yhtä suojatyöpaikka.
Perustuu omakohtaisiin kokemuksiin.
Silloin kun tarvis apua, niin levitellään käsiä, että voi voi, einyt se tai täm kriteeri täyty.
Sitten kun homma pyörii omillaan, niin ollaan kyllä tunkemassa mukaan ja kun niille sanotaan,
että sorry, ei enää teitä tarvita, niin ottavat nokkiinsa, kun eivätpääse julistaan, kuin ne on tätäkin yritystä tukeneet.
Edelleen oon sitä mieltä,että jelppiä tarvii aloitteleva yritys, ei sellainen, jolla homma pyörii muutenkin hyvin.