Kirjoittaja Aihe: Montako Pääskyjä Suomessa?  (Luettu 5007 kertaa)

Joulukuu 09, 2012, 16:22:30 ip
Luettu 5007 kertaa

Pelle Lillkvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Hej pojkar.  Jobbade ett år som lärare i Sverige år 1978. Köpte då en Svalan -NSU 250 OSL 1950 med s.k. risuhaarukka framgaffel. Först nu har jag tid att börja plocka ihop cykeln. Det skall bli roligt. Tänk, att man aldrig tröttnar på att gilla gamla motorcyklar och då gäller det ju att ju äldre desto bättre. Just denna modell har ju anor från 1932 ända så denna stil har jag alltid gillat.  Nu undrar jag , Hur många Svalan Nsu OSL 250 -50 finns det i vårt land?      Pelle P:saaren Moottorimuseossa   050-5251234.     Kirjoita suomeks vaan, uskon että snajan!

Joulukuu 10, 2012, 14:32:57 ip
Vastaus #1

BENGT HIKO HAIKOLA

• Vieras
Hejsan Pellle.

Jag vet inte om du kommer ihag mig. Jag rorde mig en hel del I Osterbotten i slutet av 60-talet och borjan av 70-talet. Jag var lite kompis med allla bakom Festinki Traffen och sa korde jag en hel del med Tridentpojken Boes Djupsjobacka fran Terjarv bl.a. till Isle Of Man 1970. Och Kallles Motor var ju dar nara...

Anyhow, jag har ocksa varit Svalan agare. Jag bodde alla somrar under mina tidiiga tonar I Skane, i en by som heter Kagerod. Det var bar 3 km till Knustorpsbanan sa jag har sedan barndomen levt med ljudet fran knutsorpsbanan och ett av mina forsta motorcykelminnen ar faktiskt Trophe Des Nations lag VM tavlingen ar 1958(?). Jag borde ha kvar programbladet fran den tavlingen nagonstans. Redan pa den tiden tyckte jag om att, inte bara kopa motorcyklar men aven gamla bilar och traktorer till min mammas och pappas stora fortret. Jag vagade inte hamta hem allla mina inkop men jag hade en mc-kompis vars far var jordbrukare sa i hans lador samlade vi in vara inkop. Pa den tiden kunda man faktiskt hitta de mest otroliga objekten i ladorna hos andra jordbrukare. Priset var oftast en spottstyver men man tvingades att forhandla i timtal och lyssna pa gamla historier om motorcykelresor, motorcykelolycker etc, och allt pa en mycket bred Skanska... Men tillbaka till Svalan, min forsta Svalan tror jag var en 98 kubikare med Sachmotor. Jag kopte den for en halva renat (Absolut Vodka) och sallde den for hundra riksdaler, Den procentuella vinsten var enorm... Nasta Svalan projekt var en 350cc med Panthermotor. Den kopte jag for 20 kronor och 5 dosor snus, Prisoverlaggningen tog lang tid... med det var roligt!!! Den cykeln salde jag for 300 kronor, aterigen var rantan pa investerat kapital enorm, om man inte raknar in nedlagt jobb.

Dar slutar min Svalan historia. Jag har i nogot skede samlat pa mig en del information om Svalan. Om jag kommer ihag ratt sa var tillverkaren en mekanisk Firma i Dalarna (Erkson Mekaniska Ab?). Det finns ganska mycket iformation om hur manga som tillverades av de olika modelllerna.
De finska registerings siffrorna kanner jag ej till. Jag antar att manga av SAvalorna kom till Finland genom manniskor som jobbade i Sverige. precis som Du. En rolig Svalan annons hittade jag dock annu.

Med MC-halsningar HIKO

Ps. Hoppas att nasta gang jag besoker Finland sa far jag en chans att besoka Diitt Museum, jag har ju last och sett bilder en hel del om det. Jag skulle ju kunna kombinera det med ett besok i Sievi KK (gamla namnet Haikolan Kyla) varifran min Pappa ar hemma och jag ar delagare i ett dodsbo med ett femtotal kusiner (korttilaiseutua!!) Och Boes skulle jag garna traffa...Och om Kalle annu ar vid liv skulle jag garna prata med honom och hora att han nu tanker sluta med sin butik..

Huhtikuu 08, 2014, 14:22:09 ip
Vastaus #2

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Mulla on Svalan 75 vm.-51,kovaperänen,Pantherin koneella ja Burmanin vaihdelaatikolla.Noita Pellen mainitsemia
NSU Svalaneita on muutamia mutta onko näitä John Eriksson Maskin AB:n Falunissa tekemiä muita?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 09, 2014, 19:38:33 ip
Vastaus #3

Pelle Lillkvist

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistaakseni John Eriksson Ab teki myös Svalan Biet scootterin. Thomas Sjölund, svenska Classic motors päätoimittaja on kova Biet ja muita Svalan ajoneuvojen fantasti.