Kirjoittaja Aihe: Murrejuttu  (Luettu 10173 kertaa)

Marraskuu 10, 2012, 12:33:35 ip
Vastaus #15

Antti Jokinen

• Vieras
Kysessä on Heikantbacka - Hommansby akseli. Mulla on kavereita jotka kirjoittelee sinne Facebookiin omalla murteellaan ja mulle tulee ilmoitus uusista kirjoituksistaan.

Norjan kielen sanoja on pesiytynyt suomenkieleenkin, esim. 'roska'.

'Inga' merkityksessä 'inte' on meilläpäin ihan tavallinen.

Marraskuu 10, 2012, 13:05:43 ip
Vastaus #16

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Kysessä on Heikantbacka - Hommansby akseli. Mulla on kavereita jotka kirjoittelee sinne Facebookiin omalla murteellaan ja mulle tulee ilmoitus uusista kirjoituksistaan.

Norjan kielen sanoja on pesiytynyt suomenkieleenkin, esim. 'roska'.

'Inga' merkityksessä 'inte' on meilläpäin ihan tavallinen.

Minäpä koitan keksiä  jostain pietarsaaren alueen kirjoittajan käsiinii joka kirjoittaisi tuon saman polkupyörä-virren omalla murteellaan, hämmästyt itse, ehkä Juha Finholm voisi hoitaa sen kun kerran täällä palstalla aina välillä mopoasioissa piipahtaa.
Sitä meinaan että vain 5-6 sanaa poikkeavat, mutta tiedän että aksentti ja ärrät ovat puheessa erilaisia.
Vilkaiskaamme karttaa että kuinka Hommansby sattui vanhalle Stavanger-Novgorodin ryöstöretkelle.
Törmään päivittäin blondeihin ryssäjätkiin, heillä ei itsellä vissiin mitään aavistusta historian huminasta, mutta kyllä siellä jossain dna;ssa löytyy Oddvar Brunflatenin jäljet.
Juu siis tuo INGA on selvä etelärantalainen "ongelma", mutta se että mistä se on peräisin on eri juttu, kun ei sitä ruotsissakaan ole kuin juuri tuolla BORLÄNGE-MORAn alueella.
Eri puolella rannikkoa löytyy kylänpoikasia nimellä "Dalkarby" (Dalkarlby) ja se on jo dokumentoitu että siellä oli maatilaa perustamassa ja peltoa raivaamassa Taalainmaan Jussi.
Tähän kun joku vielä osaisi lisätä että mistä se puoliksi Skåånelainen suuhun ja kielen alle jätetty R-kirjain on kotoisin niin nukkuisin taas paljon paremmin.
Mielestäni "man blir rigit fittiger" lause ei ole kaunis.

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Marraskuu 12, 2012, 20:59:22 ip
Vastaus #17

Stefan Holmström

• Vieras
Mää oon senttä neitseellisest Auran murast noussu, vaik hurri oon. Pistettin jopa turukielisse päivähoitoo ennen koulua, niin mää opi tuon kulttuurukiele luonnolisel taval Lehtosen perhe luona. Mut ei meil mittä savolaissi vastaa oo, kyl te sin stadiin saatte mennä vapaast.

Marraskuu 12, 2012, 22:16:36 ip
Vastaus #18

Antti Jokinen

• Vieras

Mielestäni "man blir rigit fittiger" lause ei ole kaunis.

Nää, de e dabboger.