Kirjoittaja Aihe: Etanoliboxista  (Luettu 14719 kertaa)

Lokakuu 27, 2012, 11:38:07 ap
Vastaus #15

veikko kouhia

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin menee keskustelu vähän sivuun itse perusasiasta..Kyllä katsastusmies boxin huomasi.Boxi oli näkyvällä paikalla sis.lokasuojassa.Ei minulla myöskään ollut mitään syytä salata asiaa,kun onnellisen tietämättömänä sen laittomuudesta konttorille ajelin.
Uskoin maallikkona asentajan kertomuksen,että muutoskatsastusta ei tarvita.Sen vuoksi uskalsin boxin autoon asennuttaa.

Lokakuu 27, 2012, 11:45:54 ap
Vastaus #16

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Oletko jo ollut yhteydessä sinne kuluttajavirastoon?
Mikähän mahtoi olla heidän kanta asiaan noin niinkuin alustavasti?
Sehän tiedetään, että täällä sarvikuonojen maassa kaikki on kiellettyä tai ainakin
ankarasti verotettua, missä tavantallukka vois jotain yrittää säästää.
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Lokakuu 27, 2012, 11:54:58 ap
Vastaus #17

veikko kouhia

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitoin kuluttajavirastoon selvityspyynön.Yht.otto kuulemma pitäisi tulla 5vrk:n sisällä pyynnön saapumisesta.
Tiedotan,kun uutta tietoa tihkuu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2012, 11:58:31 ap kirjoittanut veikko kouhia »

Lokakuu 27, 2012, 12:54:53 ip
Vastaus #18

hannu silven

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voimia kamppailuun veikolle, sitä tulet tarvitsemaan! Viranomaispaini on maassamme rankkaa puuhaa, koskapa Kekkoslovakian ajan opit ovat yhä vaan sitkeässä:

Suomen Tasavallan viranomaislaki

1§
Viranomainen on aina oikeassa.

2§
Jos sattuu, ettei Viranomainen on oikeassa, astuu 1§ voimaan.

Lokakuu 27, 2012, 12:59:26 ip
Vastaus #19

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
4-mukiset ahdetut bensa-Saabit n. vm. 2000 ettepäin saa muutettua flexifueleiksi softapäivityksellä, toki pitää polttoaineensuodatin vaihtaa, öljyt vaihtaa aluksi tuhkatiheään ym, koska pirtu saattaa irroittaa moskaa liikkeelle joka sitten tukkii paikkoja. Ne autot jotka ovat aina kulkeneet pirtulla, ovat tietysti eri juttu, niihin ei ole moskaa kertynytkään.

Eli hieman vaihtelee tuo mitä eti autot tarvitsevat :) Nyt vaan alkaa olla tuo (R)E85 niin kallista, 1,10 per litra että taloudellinen kannattavuus on vähän niin ja näin, kun Saabeissa ainakin ovat kertoneet 30-40%:kin noususta kulutuksessa. Toki biopower-softa antaa etanolilla enemmän tehoja joten saattaa sekin vaikuttaa kulutukseen, jos ja kun sitä tehoa tulee hyödynnettyäkin aina joskus ;)

Lohkolämmitintä kannattaa kuulemma käyttää jo nollakeleillä jos on etanoolit tankissa.

Eikse toinen pykälä mennyt näin:

2§ Jos viranomainen kuitenkin on väärässä, on kansalainen silti enemmän väärässä.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 27, 2012, 15:46:16 ip
Vastaus #20

Tommi Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nii mie en vieläkään ymmärtänyt että miksi etanolilla ajaminen olisi laitonta, taikka bensamoottorin (jossa käytetään jo 10% etanoliseosta) muuttaminen että sillä voi ajaa 85% seoksella?????
Siis kyllähän ECU:un saa tehdä ohjelmamuutoksia kunhan teho ei nouse yli sallitun rajan ilman muutoskatsastusta ja pysytään pästöille asetetuissa rajoissa. Ja kun puhutaan ahtamattomasta moottorista jossa aletaan käyttämään RE85:ttä niin huipputeho ei ainakaan nouse. Kulutus kyllä nousee.

Lokakuu 28, 2012, 05:52:42 ap
Vastaus #21

veikko kouhia

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt olet Tommi peruskysymyksen äärellä.Tämä asia ei myöskään ymmärrykseeni mahdu.Nykylain mukaan auto pitää muutoskatsastaa jos käyttövoima muutuu.
Tenua saat laillisesti  tankkiin lisätä,ajaa E10:lla,mutta eI R85:lla.Ymmärtäisin,jos vaihdan autoon diesel-koneen niin silloin käyttövoima muutuu.

Lokakuu 28, 2012, 07:50:09 ap
Vastaus #22

Timo Terho

• Vieras

Alla hieman listaa jota minun autoni nykyiseen moottoriin olisi pitänyt muuttaa ennen kuin netistä muutamalla satasella saatavaa boksia olisi voinut asentaa:

- Puristussuhde11/1 (=mäntien vaihto)
- Venttiilit ja venttiilinistukat (= syl.kannen vaihto)
- Polttoaineen ruiskutussuuttimet (Mukautettu ruiskutus ja  alkoholinkestävyys)
- Sytytystulpat (Kylmät tulpat)
- Ruiskutuksen ohjausyksikkö
- Polttoainesuodatin
- Polttonestepumppu-anturiasennelma(Paine:4,2 baaria)
Ei se ihan noinkaan mene. Se sitikkakauppias ois halunnu et sie ostat sen flexfuel sitikan ennemmin kuin alat tekemään noita "tarvittavia" muutoksia.
-puristussuhdetta ei tarvitse muuttaa. Tosin korkeampi puristus saa aikaan paremman hyötysuhteen.
-venoille ja istukoille ei tartte mitään muutoksia jos ne kestävät nykyisellään lyijytöntä bensaa.
-suuttimia ei tarvitse muuttaa JOS niiden virtauskapasiteetissa on reserviä 30% verran. Alkoholin kestävyydessä ei pitäis olla ongelmii.
-tulppii ei tartte muuttaa sillä ECU säätää seokseen oikean suhteen happijäämän perusteella -> ei rikkaalla eikä laihalla.
-ohjausyksikölle ei välttämättä tartte tehä mitään. Ainoastaan jos kylmäkäynnistyksissä on ongelmia niin se parin sadan lisäboksi pitää laittaa.
-suodatin kannattaa vaihtaa alkoholia kestvään tyyppiin sekä muutenkin kohta viiinarallin aloittamisen jälkeen sillä viina pesee paskat polttoainelinjoista liikkeelle joka sit saattaa tukkia suodattimen.
-pumppu kestää yleensä RE85 käytön jos se kestää E95 käytön. Polttoainepainetta kannattaa ehkä nostaa hieman jolloin saadaan suuttimista lisää kapasiteettia. Tämä tapahtuu regulaattoria eli säädintä säätämällä.
-polttoaineputkisto useimmiten kestää viinan käytön. 10% etanoliseos on erään kumiletkuvalmistajan tiedonannon mukaan kemiallisesti pahemmin reagoivaa kamaa kuin 85 prosenttinen, yllättävää kyllä. Ongelmia SAATTAA aiheuttaa se, että etanoli sitoo vettä ja aiheuttaa täten hapettumista metalliputkistoihin ja ruiskutusjärjestelmän osiin.

Taas palattiin lähtöruutuun. Yksi sanoo yhtä toinen toista. Tarkoittaako tämä nyt sitä että ei muuta kuin E85:ä viiksivallun tankkiin ja baanalle ? En oikein jaksa vieläkään uskoa siihen että se olisi noin helppoa. Kokeilemaan en itse kuitenkaan lähde ja toistaiseksi uskon hippasen enemmän maahantuojan antamiin tietoihin. Heillä kuitenkin on tieto siitä mitä eroja on noissa PSA yhtymän bensakoineissa. Eikös se nykyään olisi melkomoinen mainoskikka jos ko. koneisiin kävisi suoraan E85 bensa eli olisivat jo syntyessään ns "Flexifuel" malleja ?

Mitä tulee tuohon väitteeseen sitikkamyyjän haluun myydä mulle uusi E85 sopiva malli niin ei pidä paikkaansa. Nimittäin tuolla PSA yhtymän huonommin arvostetulla merkillä ei ole E85 sopivaa mallia suomen markkinoilla ollenkaan tällä hetkellä kuten kirjoitin tuossa aiemmin. Mikäli haluaisin nyt välttämättä ajaa E85 sopivalla autolla olisi minun hypättävä toisen merkin matkaan esim Audi, Dacia, Ford, Renault, Volvo tai Volkswagen.

Joten summa summaarum toistaiseksi allekirjoittanut ajelee tuolla pienemmällä pahalla eli 95E10:llä. Toki seuraan silti mielenkiinnolla miten tämä aihealue kehittyy tässä rakkaassa suomenmaassamme. Mahtaako tässä käydä taas niin kuin petroolivehkeille aikanaan. Tulivat kovalla kohinalla ja häipyivät hiljaa aliarvostettuina ?

Sehän tiedetään, että täällä sarvikuonojen maassa kaikki on kiellettyä tai ainakin
ankarasti verotettua, missä tavantallukka vois jotain yrittää säästää.

Ari kirjoittaa asiaa. Mun kaverilla oli jo -80 luvulla 99 Saab johon oli asennettu kaksoispolttoainejärjestelmä bensiinille ja moottorikaasulle. Siitä piti maksaa diesel-vero! Tietääkseni se oli ensimmäinen Saab josta on maksettu kyseinen vero, kauan kauan ennenkuin ensimmäisestä diesel saabista on osattu edes unelmoida. Petroolisaabit ja Talbotit yms petromuutossarjat tulivat vasta myöhemmin ja veroratkaisuilla nekin kaadettiin.

Lokakuu 28, 2012, 11:40:44 ap
Vastaus #23

Tommi Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Taas palattiin lähtöruutuun. Yksi sanoo yhtä toinen toista. Tarkoittaako tämä nyt sitä että ei muuta kuin E85:ä viiksivallun tankkiin ja baanalle ? En oikein jaksa vieläkään uskoa siihen että se olisi noin helppoa. Kokeilemaan en itse kuitenkaan lähde ja toistaiseksi uskon hippasen enemmän maahantuojan antamiin tietoihin. Heillä kuitenkin on tieto siitä mitä eroja on noissa PSA yhtymän bensakoineissa. Eikös se nykyään olisi melkomoinen mainoskikka jos ko. koneisiin kävisi suoraan E85 bensa eli olisivat jo syntyessään ns "Flexifuel" malleja ?

Mitä tulee tuohon väitteeseen sitikkamyyjän haluun myydä mulle uusi E85 sopiva malli niin ei pidä paikkaansa. Nimittäin tuolla PSA yhtymän huonommin arvostetulla merkillä ei ole E85 sopivaa mallia suomen markkinoilla ollenkaan tällä hetkellä kuten kirjoitin tuossa aiemmin. Mikäli haluaisin nyt välttämättä ajaa E85 sopivalla autolla olisi minun hypättävä toisen merkin matkaan esim Audi, Dacia, Ford, Renault, Volvo tai Volkswagen.

Joten summa summaarum toistaiseksi allekirjoittanut ajelee tuolla pienemmällä pahalla eli 95E10:llä. Toki seuraan silti mielenkiinnolla miten tämä aihealue kehittyy tässä rakkaassa suomenmaassamme. Mahtaako tässä käydä taas niin kuin petroolivehkeille aikanaan. Tulivat kovalla kohinalla ja häipyivät hiljaa aliarvostettuina ?

No sie uskot mihin haluat. Mie en oo autoalan ammattilainen. Puhun vaan omasta kokemuksesta ja sen tiedon perusteella minkä oon silmilläni ja korvillani ympäriltä haalinut. Oon ite ajanu RE85:llä ilman mitään muutoksia tolla 1992 Chevy Blazerilla sekä 1999 VW Golffilla noin 50-50 seoksella ja sillä ainakin pelasivat aivan mainiosti. Sit laskeskelin säästöt jotka tuolla saa aikaan ja palasin takaisin E95:n käyttöön.
Merkinvaihtoasiaan kommentoisin sen verran, että jos vaihat jompaan kumpaan noista V-alkuisista merkeistä niin ei se oo väärin. Ovat meinaan aikas paljo parempii ku sammakonpurijoitten koslat  ;)

Lokakuu 28, 2012, 11:43:11 ap
Vastaus #24

Tommi Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt olet Tommi peruskysymyksen äärellä.Tämä asia ei myöskään ymmärrykseeni mahdu.Nykylain mukaan auto pitää muutoskatsastaa jos käyttövoima muutuu.
Tenua saat laillisesti  tankkiin lisätä,ajaa E10:lla,mutta eI R85:lla.Ymmärtäisin,jos vaihdan autoon diesel-koneen niin silloin käyttövoima muutuu.
No entäpä jos sanoisit viranomaisille, että ajat 50-50 seoksella E95:ttä ja RE85:ttä?? Silloinhan etanolia on seoksessa alle 50% ja polttoaine on enimmäkseen bensaa.

Lokakuu 28, 2012, 12:51:29 ip
Vastaus #25

Timo Terho

• Vieras

No sie uskot mihin haluat. Mie en oo autoalan ammattilainen. Puhun vaan omasta kokemuksesta ja sen tiedon perusteella minkä oon silmilläni ja korvillani ympäriltä haalinut. Oon ite ajanu RE85:llä ilman mitään muutoksia tolla 1992 Chevy Blazerilla sekä 1999 VW Golffilla noin 50-50 seoksella ja sillä ainakin pelasivat aivan mainiosti. Sit laskeskelin säästöt jotka tuolla saa aikaan ja palasin takaisin E95:n käyttöön.
Merkinvaihtoasiaan kommentoisin sen verran, että jos vaihat jompaan kumpaan noista V-alkuisista merkeistä niin ei se oo väärin. Ovat meinaan aikas paljo parempii ku sammakonpurijoitten koslat  ;)

En ole minäkään autoalan ammattilainen, siksi haluankin faktaa niiltä jotka ovat. Sitäpaitsi eikös nuo punaniskat mistä tuo sun Blazeris on kotoisin, ole ajelleet jo -70 luvun alkupuolelta asti sellaisilla autoilla jotka toimii suuremmilla viina %:lla ?