Kirjoittaja Aihe: FINN PYÖRÄ vai FIN PYÖRÄ  (Luettu 10538 kertaa)

Lokakuu 22, 2012, 13:48:08 ip
Luettu 10538 kertaa

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Osaako kukaan kertoa FINN PYÖRÄSTÄ, oli ilmeisesti moottoripyörä liike joka edusti ZUNDAPPIA mm
T. Ilkka Eronen 0400648141, s-p ilkka.eronen@gmail.com

Lokakuu 24, 2012, 08:53:35 ap
Vastaus #1

Harri Rintamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuohon kysymykseen vastaa varmaan parhaiten jälleenkerran Hiko, olihan hän samoilla nurkilla niihin aikoihin.  Jotain voisi muistaa Finn Pyörästä Ourilan Jarikin. 
Asiasta kolmanteen, Ilkka se Agustan kangasmerkki odottaa edelleen noutajaansa.

harri

Lokakuu 24, 2012, 09:13:49 ap
Vastaus #2

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Finnpyörä Oy

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Lokakuu 25, 2012, 00:46:08 ap
Vastaus #3

Markku Nissilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Myös Kokkolassa oli Finnpyörän myymälä. Edustivat Zundapin lisäksi ainakin Ducatia ja Laverdaa. Kaveri osti sieltä Ducati 450:n, jonka vaihtoi vuoden parin päästä Laverda 750:een.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Lokakuu 31, 2012, 18:44:23 ip
Vastaus #4

BENGT HIKO HAIKOLA

• Vieras
Joo sinansa mielenkiintoinen aihe, vaikka se ehka kuuluisikin otsikon “entiset mp-liikkeet” alle. Olen joskus Jamerin historiaa hieman tutkinut ja se loppui siihen etta minun piti mikrofilimista Kaupparekisterissa hakea niita tietoja ja silloin minulla ei ollut siihen aikaa.

Jamerin historia olisi erittain mielenkiintoinen aihe ja se kuuluisi selvasti Suomen MP-Historiaan, kaikki vanhemmat motoristithan muistavat varmaan Nava kyparan jotta Jameri moi poskettomia maaria.

Moni varmaan luulee etta minulla oli “kireat” valit Jameriin koska kyllahan mina tykkasin kiusata hanta ilmoituksilla kuten NAVA -50% tyliin. Totuus on kuitenkin se etta olihan minulla Jarmo Jameriin ihan toimivat valit.

Meidan “suhde” alkoi joskus 1970-luvun (vai oliko se jo 60-luvun)alussa kun hanella oli like ja iso varasto Vanrikki Stahlin kadulla. Mina taas asuin Minervankadulla eli matkaa oli 100 metria. Siihen aikaan Jarmo itse oli myymalassa myymassa ja muistan kylla etta lauantaisin hanella oli se pieni putiikki tays asiakkaita ja hassakkaa. Siella Jarmo itse haarasi vauhdikkaasti. Hanella oli sitten lahiymparistossa useampi varasto mista han kavi itse aina hakemassa asiakkaille tuoteet.

Toiminta muistutti hyvin paljon Tukholmassa toimineen legendaarinen tarvikeliike ROFFES MOTORDELAR. Siella Roffe itse touhusi asiakkaiden kesken ja han oli valoittanut koko Blekingekadun kaikki pikkuvarastot missa han piti runsaat varastonsa ja kuten Jamerilloakin Tavaraa oli!!! Siella Roffeksella oli Picko”s Mc-showin (mp-nayttely Marmorhallannissa Tukholmassa ennenkuin Suomessa oli nayttely) aikana tupa taysi enemman tai vahemman humalaisia Suomalaisia (yleensa Turkulaisia) ostamassa, lasikuitutankkeja, Kromiosia Triumpheihin,Dunstall putkeja, metalflakea ja HA:n (Arain vanha nimi) metalflakekyparia. Voi niita aikoja!!!!

Roffeksen ja Jamerin touhua oli hyvin samanlaista, liikkeessa kova meno paalla ja messuilla he molemmat juoksivat kilpaa  osastolta osastolle tilaamaan huimia maaria tavaraa.

Roffes kai myytiin, muistaakseni Ruotsin Honda mahaantuojalle. Jameri moi firmansa Ketola nimiselle kaverille mutta Jarmolle kavi huono tuuri, ihan muutama kuukausi sen kaupan jalkeen han sai veritulpan ja joutui rullatuoliin. Han oli just ostanut talon Espanjasta missa hanella oli aikomus viettaa ansaittuja elakepaivia. Muutaman vuoden sen jalkeen Jarmo Jameri sitten kuoli.

Jarmo Jameri Oy oli myyty talle Ketolalle jolla oli TB-huoltamo lentokentan lahella. Ketola oli myos ollut Luminaho kuljetus Oy:n TJ:na silloin kuin Vihuri omisti taman kuljetusliikkeen. Siella heilla oli ollut “pienta vilppia” siten etta Luminaho/Vihuri oli sopinut Volvon kanssa etta he kayttavat vain Volvoja ja kaikki bensakoneilla. Volvo halusi jostain syysta tietoa siita mita se lysti tulisi maksamaan jos polttoaine ei olisi Dieseli. Siita hyvasta Volvo maksoi kateisella shekilla erotuksen joka vuosi. Valitettavasti nama shekit kulkivat suoraan Vihurin taskuun ohi verottajan. Vihuri sai siita ehdoton vankilatuomio jonka han joutui karsimaan jossain Turun seuduilla, vaikka han oli Suomen rikkaimpia. Muistaisin etta han kuitenkin sai olla paljon kotona huvilallan Turun saaristossa mine han kulki 62 jalkaisella SeeRay veneellaan jos hanen vesitaso lentokoneensa oli huollossa….

Valitettavasti tama Jamerin ostaja Ketola oli ollut tietoinen tasta verovilpista ja hankin sai vankilatuomion. Jarmo Jameri Oy meni sitten konkurssiin, en usko etta se johtunut siita vankilatuomiosta vaan ostajan mp-alan taydellisesta tietamattomyydesta. Jarmo Jameri Oy oli silloin myymala Malmirinteenkadulla, missa nykyaan on peepshowta ja elokuvabokseja missa ainoa “sisustus” on vessarulla. Ylakerrassa oli/on Suomen ensimmaisia seksiravintoloita. Yksi Jameri Oy:n katumyymaloista oli Pentti Moskarin like joskus aikaisemmin.

Minulla oli aika paljon tekemista Jarmo Jamerin kanssa muutamina vuosina 70-luvun alussa ja 80-luvun alussa. 70-luvulla roikuin aika usein Jarmo Jamerin konttorilla Vanrikki Stahlin kadulla kun yritin ostaa Laverda GT750:n hanelta. Sitten 80-luvun alussa ostin Jarmolta aika paljon tavaraa. Naita tavaraostoja tehtiin aika paljon n.s. ennakko ostoina, eli silloin istuttiin Jarmon kanssa tuntikausia luettelon kanssa ja tehtiin huimaavia ostoksia. Jarmo halusi pita sita hieman salassa etta mina ostin hanelta tavaraa, koska muut kauppiaat jostain syysta ei oikein tykannyt minusta.

Jarmo oli tyonarkonaami kuten minakin (silloin) ja koska mina olin siihen aikaan toissa Tanskassa ja Norjassa mine lensin aina paivaksi hommiin. Ainoa vapaa aika minulle oli yot ja se sopii Jarmolle hyvin. Siella sitten istuttiin hanen kodissaan Pihlajantiella lapi yot muutaman viikon aikana. Jarmo joi keskiolutta huimaavia maaria ja valitettavsti han napsii aika lailla pillereitakin eri vaivoihin mutta han oli aina skarppina. Mina tulin joskus hanen luo keskiyolla kun Kopiksen iltakone oli laskenut ja joskus istuttiin aamuun asti kunnes minun piti lahtea taas kentalle ja Osloon. Se oli meille molemmille aika raskasta elamaa mutta kylla me puhuttiin muustakin kuin mopo osista, silloin oisin. Han kertoi avoimesti siita miten han joutui pistamaan perhefirmansa nuriin jotta han paasisi eroon sukulaisistaan. Samaa asiaa han oli minulle myos silloin kertonut kun han majaili Vanrikki Stahlin kadulla.

Kuten jo kerroin niin yritin selvittaa naita Jarmo Jamerin firmoja joskus vuosia sitten. Se mika minua kiinnostaisi tietaa oli se etta oliko se Finn-Pyora Oy joka oli se perhe firma vai oliko se joku muu aikaisempi firma. Finn-Pyora Oy:llahan oli tama paksu luettelo jonka perinne Jarmo Jameri Oy jatkoi. Finn-Pyora Oy:lla oli naita moottoripyorien maahantuonti sopimuksia mutta jatkuiko ne Jarmo Jameri Oy:lla? Jarmo Jameri Oy:han rupesi myymaan moottoripyoria Suzukin jalleenmyyjana, mutta paljon myohemmin ja osittain kai Pursimiehenkadun korjaamo tilan kautta.

Mielestani jonkun pitaisi kerata tietoa Jarmo Jamerista koska han todellakin oli vaikutusvaltaisin mp-tarvike kauppias mita Suomella kai koskaan on ollut. En tieda elaako Jarmon vaimo enaa, han varmaan osaisi kertoa, samoin tytar Merja? Jameri hammaslaakari valilla sukunimi oli Sippel. Tietysti Ourilan Jari Motorengas Oy:sta tietaisi vahasen Jarmon viime vuosista, Frank Nymanilla on yksi kaveri toissa joka oli pitkaan Jamerilla toissa, Penttilan Maukka varmaan tietaisi paljon mutta kohta se tieto on havinnyt. Jokisen Hanskikin oli siella muutaman vuoden toissa. Jarmo Jameri on turhaa googlata, han toimii ennenkuin Internet oli keksitty. Kuka ryhtyy vapaaehtoiseksi?

Sen verran voin viela kertoa etta Jarmo Jameri toimii Vanrikki Stahlin kadun jalkeen Liisankadulla pitka sillan kupeessa ja siella oli seka pyoria etta tarvikkeita myynnissa. Sielta se kai muutti Mechelininkadulle ja siellakin oli pyoria ja tarvikkeita. Seuraava osoite oli Kampinkatu, jonka nimi muuttui Urho Kekkosen kaduksi. Silloin mielestani ei enaa ollut pyoria kuvassa mukana. Sielta lahti kai tukkuvarasto ja myynti Somerolle mine Jameri rakensi ison hallin. Vahittaismyymala meni Malminrinteelle ja korjaamo/myymala Pursimiehenkadulle ja silloin oli Suzuki mukana kuviossa. Kun Jarmo Jameri Oy sitten meni konkurssiin Jarmo ei enaa kuviossa ollut mukana ja muistaisin etta Malmirinteen myymalakin oli lopetettu ennen konkurssia.

Mielestani Jarmo Jameri olisi kirjan arvoinen, ainakin yhta paksu kuin hanen luettelonsa. Minullakin olisi monta hauskoja muistoja Jarmosta.

MP-TERVEISIN HIKO

Marraskuu 02, 2012, 00:29:18 ap
Vastaus #5

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hämärästi muistaisin jonkun yhteyden Jarmo Jämeri Oy:stä Sammattiin.Somerosta ei ole mitään muistikuvia.

Marraskuu 02, 2012, 08:12:21 ap
Vastaus #6

Jesse Sanden

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Somerolaisena tiedän, että Somero se ei ollut ainakaan. Sammatista olen kuullut juttuja.

Marraskuu 02, 2012, 21:31:00 ip
Vastaus #7

BENGT HIKO HAIKOLA

• Vieras
 ;D Sammatissa Sammatissa

Sory mina muistin tai kirjoitin vaarin. Somerossa taisi olla joku tunnettu rocklaulaja johon erehdyin....

MP/Terveisin HIKO

Marraskuu 03, 2012, 00:09:13 ap
Vastaus #8

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tätä vähän arvelinkin,ei perus STADILAINEN erota Someroa Sammatista :D

Marraskuu 03, 2012, 17:37:27 ip
Vastaus #9

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Olipa taas rautaisannos historiaa. Kiitos Hiko! :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!