Kirjoittaja Aihe: Supersport vaihteisto-ongelma  (Luettu 13003 kertaa)

Lokakuu 20, 2012, 14:44:26 ip
Vastaus #15

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hämmennetäämpä pakettia sen verran, että itse oon kans koonnu melkein aina vaihteiston siihen kytkinpuolen lohkoon. Muistaakseni rumpu tuotti vähän ongelmaa (tai joku muu) jos yritti toisin päin. Vaihteitten asennoilla en ole havainnut niin suurta vaikutusta, tosin kaiketi se on aina vapaalle koottu. Ne irto rullat oon myös aina lohkoihin "asentanu" vaseliinilla. joku neuvoo akseliin mutta olen havainnu itselle helpommaksi kasata ne lohkoihin.

Kerran vaan kävi semmonen mystinen ropleema, että kasauksen jälkeen ei toiminu ku 2 ja 3 vaihde. raotin sitten vaan lohkoja sen verran että sai nähtyä että kaikki pitäs olla ok. raotuksen jälkeen vaihteet sitten toimivatkin.. mikä lie oli vikana.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Lokakuu 20, 2012, 23:45:41 ip
Vastaus #16

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Hämmennetäämpä pakettia sen verran, että itse oon kans koonnu melkein aina vaihteiston siihen kytkinpuolen lohkoon. Muistaakseni rumpu tuotti vähän ongelmaa (tai joku muu) jos yritti toisin päin. Vaihteitten asennoilla en ole havainnut niin suurta vaikutusta, tosin kaiketi se on aina vapaalle koottu. Ne irto rullat oon myös aina lohkoihin "asentanu" vaseliinilla. joku neuvoo akseliin mutta olen havainnu itselle helpommaksi kasata ne lohkoihin.

Kerran vaan kävi semmonen mystinen ropleema, että kasauksen jälkeen ei toiminu ku 2 ja 3 vaihde. raotin sitten vaan lohkoja sen verran että sai nähtyä että kaikki pitäs olla ok. raotuksen jälkeen vaihteet sitten toimivatkin.. mikä lie oli vikana.

Jommankumman vaihteensiirtohaarukan "nappi" ei ollut rummun urassa.

Laakerineulat laitetaan aina kooleihnsa vaseliinilla tai Vitaliksella ennenkuin reikiin pudotetaan akselinpätkiä.

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Maaliskuu 13, 2013, 18:38:37 ip
Vastaus #17

Henri Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys pitkästä aikaa. Superin motin kasaus vähän mennyt jäihin liukulaatan puuttumisen johdosta. Kevään tullessa taas inspiraatio kasvaa,ja nyt pitäisi kyseinen osa jostain löytää. Selailin kauppoja,mutta ei tunnu löytyvän. Osaisiko joku opastaa osan löytämisessä?

Tuli myös mieleen,että miten tuo vaihdeakselin osajärjestys menee? Eli koneen sisäpuolelle jäävään akselin uraan sokka,mutta mites siitä eteenpäin?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2013, 22:36:57 ip kirjoittanut Henri Salminen »

Maaliskuu 14, 2013, 10:32:59 ap
Vastaus #18

Jarmo.Peltola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei vaihdeakselille tule sokkaa,ainoastaan ketjuratas lukitaan lukkorenkaalla

Oletko mitannut minkä paksuisen liukulaatan tarvitset

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 14, 2013, 15:43:47 ip
Vastaus #19

Anssi Lindahl

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Henri tarkotti varmaan vaihepolkimen akselia ja siihen tulee koneen sisälle lukkosokka ja laatta.Sitte koneen ulkopuolelle ensin o-renkas sitten laatta ja lopuksi lukkosokka  ;D

Maaliskuu 14, 2013, 17:12:34 ip
Vastaus #20

Henri Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu,vaihdepolkimen akseli oli kyseessä :D Kyllä tuonne 2mm paksu laatta näyttäisi menevän.

Maaliskuu 15, 2013, 18:05:46 ip
Vastaus #21

aku porkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko kukaan törmännyt lohkojen paksuuseroihin? Eräässä KX-lohkossa keski ja magnetonlohkot ovat 0.40 ohuemmat kuin verrokkilohkoissa.Joku lienee aikojen kuluessa hionut tiivistepinnat oikaisutarkoituksissa.Tuskin halunnut näin pienentää kampikammion tilavuutta????

Maaliskuu 15, 2013, 18:55:44 ip
Vastaus #22

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
mitta heitto on mahdollista jos eri muotista, tuskin ohennettu silloin tarvittaisiin negatiivisia shimmilevyjä ellei sitten joku "pylly jykä"ole ollut asialla ;D

Maaliskuu 15, 2013, 19:07:32 ip
Vastaus #23

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ammattikoulu aikoina yksi opettaja kuului johonkin mopo kerhoon ja rakentelivat moottoreita, eivät vissii olleet kuulleet shimmittämisestä vaan, kun vaihtelivat petilaakereita sovittivat laakerivälyksen hiomalla lohkoista tavaraa pois :D

Maaliskuu 15, 2013, 19:21:28 ip
Vastaus #24

aku porkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valuaikaisia mittaheittoja siis löytyy? itse päättelin kyseessä olevan lohkojen hionnan kampikammiotilavuuden pienentämiseksi.Ennenhän ei ollut läheskään jokapojan mahdollista ostaa ns.viritys sarjoja vaan amiksissa itse tehtiin kaikenlaista patenttia. Aikanaan,muutamat hurjat vahvistelivat jopa keskilohkoja neulalaakeripesien osalta. :o

Maaliskuu 19, 2013, 00:07:43 ap
Vastaus #25

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Juu,vaihdepolkimen akseli oli kyseessä :D Kyllä tuonne 2mm paksu laatta näyttäisi menevän.

tuonne ihan ohut laatta, jopa vanha 0.30 kampuransimmi kelpaa, muttei mikään 2mm, se ei sinne mahdu eikä kuulu.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"