Kirjoittaja Aihe: Maalämmön perustamiskustannukset  (Luettu 12443 kertaa)

Syyskuu 23, 2012, 11:33:34 ap
Luettu 12443 kertaa

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Mitä maksaa omakotitalossa siirtyminen öljylämmityksestä maalämpöön?

Koneiden ja tarvikkeiden hinta?

Asennuksen hinta?

??? ??? ???
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Syyskuu 23, 2012, 11:47:40 ap
Vastaus #1

Harri Kauranen

• Vieras
Kaveri laitatti vuosi sitten ja ite vaan syleskeli kattoon.Koko lysti makso 9500€.Joku toinen oli laittanu 11000€.

Syyskuu 23, 2012, 14:27:24 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Aika alakanttiin noi Harrin ilmoittamat, en epäile mutta halvalla ovat päässeet.

15 tonnin ja yli- hintoja ovat mulle kertoneet, tosin meillä ei ole kallio ihan pinnassa joten putkittamaan joutuisi kaivoja alkuun varmaan 20 metriä ainakin. Vanhaa systeemiä jäisi vain patterit ja vesikiertoputket.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 23, 2012, 14:32:51 ip
Vastaus #3

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Olen noita hintoja kysellyt jotka täälläpäin ovat laittaneet,jos pitää porata reikä niin lähes poikkeuksetta se maksaa 5000-6000e
maahan upotetut putket tulee paljon halvemmaksi jos tontissa on varaa,pumppu merkistä riippuen asennettuna ollut n6000

Noin reilun sadan neliön taloihin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2012, 15:17:14 ip kirjoittanut Tero Kivimäki »

Syyskuu 23, 2012, 15:08:38 ip
Vastaus #4

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä maksaa omakotitalossa siirtyminen öljylämmityksestä maalämpöön?

Koneiden ja tarvikkeiden hinta?

Asennuksen hinta?

??? ??? ???

Minkö kokonen torppa, eli lämmitettävät neliöt/kuutiot.?
Riittääkö tontti vaakaputkille? Mielellään väh. 2000neliötä jonka voi myllätä.

Mulle olis kaivot, putket ja asennus maksanu 15.000 ja pumppu 10.000€.  Vähintään. Riippuu nykysestä järjestelmästä, voi olla että patteritkin pitäisi vaihtaa paremman hyötysuhteen vuoksi.  Itse miettisin ilmapumppuja ja aurikokeräimiä... Kannattee kysyä rakennusvirastosta esteet. Meillä kaivot olisi pitänyt olla muistaakseni 3m rakennuksesta, 15m toisistaan, 7,5m naapurin tontista ja 40m talousvesikaivosta.

Syyskuu 25, 2012, 14:24:04 ip
Vastaus #5

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Taitaa se sitten tähän maalämpöön homma kallistua... Tulevaisuuden näkymät ovat hyvät. :police:

Syyskuu 25, 2012, 15:00:13 ip
Vastaus #6

Timo Talja

• Vieras
Tiedän muutaman tönön maalämpöön siirtymisen hinnat "avaimet käteen" Tampereella : noin 16-18 000e.

Aina kannattaa muistaa että tönön arvo nousee melkein sen maalämpöön laittamisen verran eli oikeesti menee aika paljon säästön puolelle heti kun ei tartte tilata öljyautoa pihaan - ainakin näin itse sen mielellään näen !  ;)

(olikohan Nibe 8 kwh vekotin...)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2012, 15:41:51 ip kirjoittanut Timo Talja »

Syyskuu 25, 2012, 15:10:28 ip
Vastaus #7

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa tonkaista pihaa ennenkuin aloittaa hommat. Itse menin puihin kun todettiin tontin olevan suureksi osaksi moreenia. Siitä ei saa lämpöä irtoamaan. Alunperinkin kipurajalla oleva budjetti olisi ylittynyt sillä reikää olisi ollut pakko tehdä alaspäin ja se on selvästi kalliimpaa joskin metrejä tarvitaan vähemmän. (sen verran iso pirtti, että letkua olisi tarvittu kaksi kilometriä jos vaakatasoon olisi laitettu)
Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat

Syyskuu 25, 2012, 15:17:22 ip
Vastaus #8

Kari Ratilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Iso talo (300 m2 ja korkeat huoneet 3.5 m) vaati kaksi lämpökaivoa, 2 x 140 metriä. Pumppu Nibe 15 kw. Asennettuna 26 000 euroa. Lempäälässä.
Moto Guzzi Norge
Honda CB 750 F2
BMW F 650 Funduro
Honda NS 125 R
MGB Roadster
Citroen DS Pallas
Austin A 55 Cambridge

Syyskuu 25, 2012, 15:28:31 ip
Vastaus #9

Christopher Siren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve,
Laitoin maalämmön viimevuonna, ainoa asia mikä harmittaa etten laittanut aikaisemmin ;)
Aika alakanttiin tai pienemmistä laitteista taitaa nuo yllä olevat hinnat muodostua!?
Melko tarkkaan vuosi sitten saatiin lämpö kalliosta, lämmityskustannukset tippuivat 1/4 osaan = ~1000€ (vanha iso talo).
Minulla on kallio heti näkyvissä joten siihen putkitukseen ei mennyt rahaa! 160 metriä porasivat reikää! Kaverit poisti kattilan ja liittivät uuden järjestelmän vuorokaudessa (toki reikä porattiin aikaisemmin) ja homma on pelittänyt siitä asti.
Piikavähennyksineen laskin että homma maksaa intsensä takaisin 4-5 vuodessa.
terveisin
Kepe
Pohjasta on helppo ponnistaa

Syyskuu 25, 2012, 15:40:08 ip
Vastaus #10

Christopher Siren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve,
Laitoin maalämmön viimevuonna, ainoa asia mikä harmittaa etten laittanut aikaisemmin ;)
Aika alakanttiin tai pienemmistä laitteista taitaa nuo yllä olevat hinnat muodostua!?
Melko tarkkaan vuosi sitten saatiin lämpö kalliosta, lämmityskustannukset tippuivat 1/4 osaan = ~1000€ (vanha iso talo).
Minulla on kallio heti näkyvissä joten siihen putkitukseen ei mennyt rahaa! 160 metriä porasivat reikää! Kaverit poisti kattilan ja liittivät uuden järjestelmän vuorokaudessa (toki reikä porattiin aikaisemmin) ja homma on pelittänyt siitä asti.
Piikavähennyksineen laskin että homma maksaa intsensä takaisin 4-5 vuodessa.
terveisin
Kepe

Sorry luin hiukan huolimattomasti nuo yo hinat! Eli minulla maksoi kaikki  18 500 miinus vähennykset!
Pohjasta on helppo ponnistaa

Syyskuu 26, 2012, 09:17:31 ap
Vastaus #11

jouni.halme1@suomi24.fi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Puolenkymmentä vuotta sitten (?) vähennyksien jälkeen n. 12 000 €. Niben 9 kw pumppu ja 200 metriä reikää. Hinnassa aikal lailla puolet reikää ja puolet muuta).Talo on -64 rakennettu 1½-kerroksinen (ja täysi lämmin kellaritila, saunat ym. siellä), asuinpinta-alaa n. 150 m2 ja kellarissa noin 100 m2. Öljyä meni pahimmillaan n. 4000 l/vuosi. En ole tarkkaa kirjanpitoa pitänyt, mutta perstuntumalla sanoisin että reilusti alle puoleen on lämmityskustannukset painuneet. Huoletonta on ollut, ei mitään ongelmia, suosittelen. Niin, vähennyksinä tuli kotitalousvähennystä ja ainakin silloin sai vielä kaupungilta energia-avustusta. Karkeasti laskien homma kuolettaa itsensä 5 -6 vuodessa, ja sen jälkeen alkaa rahaa virrata, mihinköhän turhuuteen ne saakaan tuhlattua, onko ehdotuksia...

Syyskuu 26, 2012, 12:23:03 ip
Vastaus #12

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Jep-hintaa tulee.

Ja ensi vuonna tuota energia-avustusta ei enää jaeta,mikä tiedoksi saatettakoon.
Se on loppu eli slut.

Kotitalousvähennystä saa jonkun prosentin.

t. Markku

Syyskuu 26, 2012, 12:54:57 ip
Vastaus #13

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Jep-hintaa tulee.

Ja ensi vuonna tuota energia-avustusta ei enää jaeta,mikä tiedoksi saatettakoon.
Se on loppu eli slut.

Kotitalousvähennystä saa jonkun prosentin.

t. Markku

Eli huomenna vielä saa? ::)

Syyskuu 26, 2012, 13:21:37 ip
Vastaus #14

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Voi olla,että ei saa-se oli joku päivä tuossa
syyskesällä,kun tämän vuoden avustukset
tuli hakea-oliko se elokuun loppuun mennessä...
Joten niin taisi käydä.

Ja ensi vuonna ei enää saa ollenkaan-sen
enempää hakea kuin avustuksiakaan,koska
järjestelmä lopetetaan vuoden lopussa.

Tuli hiukan asiaan perehdyttyä kun keväällä muurautin
sen uunin.Joku mulle neuvoi tuon avustuksen ja tulihan
sieltä jotain...suunnilleen 10% kokonaiskustannuksista.

t. Markku