Kirjoittaja Aihe: Kytkiremppako edessä? (CB750K7 '77)  (Luettu 13524 kertaa)

Elokuu 30, 2012, 17:20:28 ip
Luettu 13524 kertaa

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ongelmia eliminoidessa tuntuu koko ajan tulevan uusia eteen. Tällä kertaa vuorossa kytkin.

Nokkaketjurempan jälkeen säädin kytkinkahvan liikeradan niin että tyhjää on kahvan päässä sen verran ettei varmasti jää kantamaan, muttei yhtään enempää. Tänä aamuna sitten tapahtui jotain, johon en osaa sanoa oikeaa termiä, mutta kytkin sanoi "naps" ja jäi irtikytkettyyn asentoon.

Kytkinkopan avattuani vapautusvipu (taas, en tiedä onko se oikea termi, mutta tarkoitan heti kopan alta löytyvää vipua johon vaijeri kiinnittyy) oli ääriasennossaan, mutta hieman auttamalla palautui taka-asentoon, eli niin että veto on päällä. Kahvasta vääntämällä napsahti uudelleen, eikä palautunut itsestään. Löysäsin hieman vaijeria ja kytkin palautuu nyt taka-asentoon (eli veto päällä) kun kahvan vapauttaa. Toivottavasti kestää kotiin asti.

Mikähän tämän oireen aiheuttaa ja kuinka iso remontti on odotettavissa?

Elokuu 30, 2012, 18:40:08 ip
Vastaus #1

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaa-a, en tiiä mikä on, mut auki tuo tarvis käyttää. Ei kadonnut oire mihinkään, kotimatkalla jämähti pari kertaa irtikytketty asentoon. Helmetin helmetti.

Edelleen otan kiitollisena vastaan ideoita siitä mikä siellä voisi olla kränä, niin osaan sitten funtsia ryhtyäkö itse töihin vai kääntyäkö kaupallisten toimijoiden avun puoleen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2012, 18:44:07 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 30, 2012, 18:49:41 ip
Vastaus #2

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Melko tyypillen vika Hondan kytkimessä. Tappi ilmeisesti kulunut, joka painaa kytkintä ja jää ikään kuin kuolleeseen kulmaan, eikä palaudu. Kytkinlevyjen kuluneisuudella ei tuossa tapauksessa ole merkitystä.

Elokuu 30, 2012, 18:55:28 ip
Vastaus #3

Pekka Rantala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei.Pystytkö näyttämään kuvaa sitä valokuva tai vara-osa filmiltä niin osaa varoa tai jos tulee itselle samanlainen pulma eteen

Elokuu 30, 2012, 19:15:42 ip
Vastaus #4

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsekin tässä juuri pähkäilen mitä osaa tässä pitäis olla ostamassa. Onko antaa vinkkiä?

Kytkimen kansi:

Kytkimen sisukset:

« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2012, 19:19:40 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 30, 2012, 21:05:11 ip
Vastaus #5

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oiskohan kyse tästä kokonaisuudesta mikä pitäisi uusia: CLUTCH LIFTER Assy

Luottomekaanikon kanssa jutellessa, tuli puheeksi että samalla kun kytkin kerran avataan, voisi uusia levyt ja jouset samalla. Kätevästi on kaupan irto-osien lisäksi clutch kit:ejä, mutta niitä on niin montaa erilaista, etten tiiä mitä ajatella.

David Silver myy settiä missä on 6+1 kitkalevyä, jouset ja tiiviste.

CMSNL myy kahta erilaista. Kummassakaan ei ole sisältöä lueteltuna, mutta kuvan perusteella yhdessä on 6+1 kitkalevyä, 6 välilevyjä (plain plate), jouset ja tiiviste. Toisessa on muuten sama setti, mutta välilevyjä on vain 5 kpl. Huoltomanuaalin mukaan plain plate:ja pitäisi olla 6+1.

Storm myy kytkinlevysarjaa, joka sisältää vain kitkalevyt, sekä mysteeristä clutch disc nimellä kulkevaa tuotetta josta ei ole kuvaa eikä kuvausta.

Osaako joku lisäksi kertoa mikä kytkimessä on muuttunut sarjanumero 2731486 jälkeen? Monia osia CMSNL shopissa on myynnissä kahta, joista toinen tuohon numeroon asti ja toinen sen jälkeisille. Minun silmääni näyttävät identtisiltä.

Elokuu 30, 2012, 22:07:41 ip
Vastaus #6

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi Niklas.
Älä turhaan vaihda kytkinlevyjä jos ne eivät ole vaihtokunnossa.
Jos kytkin ei luista kun avaat kaasun isolla vaihteella, levyt on kunnossa.
Minusta silloin levyjen vaihto olis turhaa rahanpolttoa.
Sinun tapauksessa vika on selvästi kytkimen avausmekanismissa.
Tutki mikä on kulunut ja vaihda se, tai jos sen voi itse korjata niin korjaa.

Elokuu 30, 2012, 22:31:16 ip
Vastaus #7

Pekka Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
27 alkuiset ovat K7- Hondia, oisko siinä avainta arvoitukseen.

Elokuu 30, 2012, 22:35:35 ip
Vastaus #8

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
27 alkuiset ovat K7- Hondia, oisko siinä avainta arvoitukseen.

Toki, mutta mun pyörä on 272-alkuinen, joten tietyt osat eivät tuon mukaan mulle kävisi, mutta minä en näe osissa eroa. Löytämälleni käytetylle setille ei ole tietoa minkä sarjan pyörästä se on, joten kiinnostaa ostanko mahdollisesti sutta. Uusia osia ei taas löydy, ainakaan CMSNL:ltä.

Älä turhaan vaihda kytkinlevyjä jos ne eivät ole vaihtokunnossa. Jos kytkin ei luista kun avaat kaasun isolla vaihteella, levyt on kunnossa.

Ei tunnu luistavan, mutta viime öljynvaihdossa suodattimesta löyty jotain hiekantapaista, jota arveltiin olevan kytkinlevyistä peräisin, enkä kyllä muutakaan uskottavaa selitystä keksinyt. Kitkalevyjen (massalevyjen?) ja jousien vaihtaminen ei mitenkään mieletön investointi olisi, noin rahallisesti siis.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2012, 22:39:07 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 31, 2012, 10:54:47 ap
Vastaus #9

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vielä kerran. Uskoakseni kyse on tästä osasta, jossa töröttää tappi (ylemmässä räjäytyskuvassa #7, varaosanumero 22830300000):

Löysin oikeanlaisen ebaysta, vaikka tuota vanhemmalla osanumerolla olevaa en uudemmasta (varaosanumero 22830410010) mitenkään erottanut kun kuvista katselin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2012, 10:58:28 ap kirjoittanut Niklas Lindgren »

Elokuu 31, 2012, 11:59:54 ap
Vastaus #10

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Ei tunnu luistavan, mutta viime öljynvaihdossa suodattimesta löyty jotain hiekantapaista, jota arveltiin olevan kytkinlevyistä peräisin, enkä kyllä muutakaan uskottavaa selitystä keksinyt. Kitkalevyjen (massalevyjen?) ja jousien vaihtaminen ei mitenkään mieletön investointi olisi, noin rahallisesti siis.

Jo vain. Kytkinlevyjen ja jousien vaihto on niin nopea ja helppo homma että mistään remontista ei voine puhua.
Pyörällä voi vielä hyvin ajella senkin jälkeen kun ensimmäisen kerran huomaa että kytkin luistaa.
Hommaa sitten osat kaikessa rauhassa ilman mitään paniikkia.

Minulla on ollut aina sellainen tyyli että yritän aina ensiksi itse korjata. Tulee joskus parempi kuin uusi.
Jos en voi korjata niin sitten ostan uuden osan.  Esim. Katanan kytkimeen tein itse uuden osan ja luistaminen loppui siihen.
Kytkin pelaa hienosti ilman mitään öljyn lisäaineita.

Elokuu 31, 2012, 14:01:54 ip
Vastaus #11

Niklas Lindgren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaihto-osa tilattu, nyt odotellaan enää huoltotilaongelman ratkeamista ja toivotaan että osa on oikea ja oikeanlainen. Onneksi on tuo Pärtsäreiden jäsenyys... Päivitän ketjua sitten kun saan homman työn alle.

Mikäli ei ole tarpeen purkaa levyasetelmaan asti, levyjen ja jousien vaihto saa odottaa seuraavaan avauskertaan. Niitä saa onneksi stormilta, jos se nyt menisi siihen että nekin uusitaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2012, 14:03:49 ip kirjoittanut Niklas Lindgren »

Syyskuu 01, 2012, 18:08:41 ip
Vastaus #12

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole 000-loppuinen osa, joka vaikuttaa kuvailemmaasi oireeseen. Räjäytyskuvassa olevat osat 6. ja 8. voisivat tulla kyseeseen.
Voihan olla, että kytkinvaijeri jumittaa tai säätö edelleen liian kireällä. Eikös tuo oireilu alkanut juuri vaijerin säädön jälkeen.

Syyskuu 01, 2012, 20:46:06 ip
Vastaus #13

Pekka Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tää on varmaan tyhmää, mutta onko nin, että kun vedät kahvan kiinni tankoon, niin jokin napsahtaa ja kytkin jää aukiasentoon. Eihän kahvassa vaijeri pääsä luiskahtamaan väärään paikkaan tai puristuksiin kun kytkin vedetään auki? Onhan kahvan säätöruuvi sen verran syvällä ettei se pääse linkkuun.

Syyskuu 02, 2012, 10:43:56 ap
Vastaus #14

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Koneen kyljessä olevassa kytkinvivussa pitäs olla M8 urapäinen säätöruuvi (parttikirjassa osa #8) jota sisäänpäin kiertämällä saadaan löysät pois.

Minä luulen kans että tuosta ruuvista olis tarkoitus tehdä jokin perussäätö ja kahvasta sitten lopuksi se pieni vapaaliike vaijeriin.
En tiedä enkä ole tutkinut periaatetta mutta omassa pyörässä myös alkoi tuo napsumaan alkukesästä jo.Avasin kopan enkä löytänyt kuitenkaan mitään vikaa tai kulumaa.Muuten nuo ko. osathan on hyvin rasvassa jos vain nippaan on sitä joskus muistettu työntää,joten tuskin ne ihan heti kuluukaan.Mulla ei kuitenkaan tuo kytkin jää auki vaikka se "naksahtaa"-ehkä se on siinä rajoilla vielä..