Johtuen siitä että renkaidenvaihto on minulle ajankohtainen, olen selaillut useita verkkokauppoja sekä pyytänyt tarjouksia kotimaisista kivijalkaliikkeistä. Hintojen vaihtelu on melkoista ja tuntuu jotenkin mielivaltaiselta.
Ulkomaiset verkkokaupat tarjoavat renkaita kotiin lähetettynä parhaimmillaan melkein puoleen hintaan siitä mitä kivijalkaliike niitä tarjoaa. Toki ymmärrän että henkilökohtainen palvelu nostaa hintaa, mutta että se kaksinkertaistaisi sen ei vain mene jakeluun. Kotimaisista verkkokaupoistakin löysin hinnaltaan kilpailukykyisen, mutta tämä vaikutti toimivan lähinnä sillä periaatteella että tilaus menee sille samalle ulkomaiselle toimijalle kuin mihin itsekin voisin tilaukseni lähettää, josta sitten kerätään välistä hieman kermaa päältä, ainoana minulle näkyvänä etuna se että asiointikielenä on suomi.
Tämä ärsyttää minua suuresti, koska mieluusti antaisin rahani ihmiselle joka palvelee ja neuvoo minua henkilökohtaisesti. Mutta jos siitä huolimatta että maksaisin itse renkaat hankkineena suuremman hinnan asennuksesta ja silti pääsisin useita kymppejä alle sen hinnan mitä koko paketista minulle tarjotaan, en tiedä miksi näin tekisin. Asennustyön hinta asentajalta tilatuille renkaille ja asiakkaan omille renkaille on usein myös niin lähellä toisiaan, että renkaan hintaero kattaa sen marginaalin moninkertaisesti.
Pakko kai tuohon on jotain järkisyitä olemassa, mutta en minä osaa ymmärtää miten sen selittäisi. Alvihan on pakollinen maksu EU:n sisällä, joten silläkään hintaeroja ei voi selittää. Tuskin kuljetusmaksutkaan ole korkeammat kun kuljetetaan suurempia eriä, tai pienemmillekään erille, kun tilaaja ei ole yksityishenkilö. Ei tarjouskyselyitteni perusteella renkaita varastoissakaan ole, joten siitä koituvat kustannuksetkaan ei mielestäni voi kuulua asiaan. Onko jotkin työt sitten niin kannattamattomia ja epäkiinnostavia että hinnoittelulla pyritään pääsemään niistä eroon, tai sitten ainakin hoidetaan se kunnon katteella?
Kyynisesti voisi todeta, että sama kai se varmaan on mistä maasta euroni kreikkaan kannetaan, mutta ei se niinkään mene. Mielelläni tukisin paikallista toimijaa, että toimija on toiminnassa vielä sittenkin kun apua tarvitsen, eikä työkkärin kassalla asioimassa.
No, sainpahan vähän höyryjä pihalle.