Kirjoittaja Aihe: Zündapp db 200 1937  (Luettu 10024 kertaa)

Elokuu 21, 2012, 17:42:14 ip
Luettu 10024 kertaa

Teemu Vilminko

• Vieras
Tervehdys kaikki forumilaiset!

Ilmottaudun tähän foorumiin kun kohdalleni tuli otsikon mukainen peli. Historiaa sen verran että züntappi on ollut perheessämme noin 25 vuotta ja nyt on entisöinnin loppuvaihe langennut itselleni. Olen ollut mukana entisöinnisä noin 12 vuotiaasta saakka, kun isäni sen perheeseen hankki. Zündapp oli meille tullessa postin keltaiseksi maalattu ja muutenkin melko karussa kunnossa, mutta nyt alkaa loppu jo häämöttää ja ensimmäiset metrit on sillä jo ajettukin. Kaikki kyseisen malliin liittyvä asia otetaan mielellään vastaan ja jos saman merkin omistajia täältä löytyy jakaisin mielelläni kokemuksia kanssanne.

Terveisin
Teemu V

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2012, 23:11:51 ip kirjoittanut Teemu Vilminko »

Elokuu 22, 2012, 22:27:10 ip
Vastaus #1

Martti Ketelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys Teemu

Siisti Zündapp sinulla, onnittelut projektin valmistumisesta. Näitä ennen sotaa valmistettuja ei nykyisin enään ihan joka päivä valmistu.

Minulla on ollut samanlainen DBL 200, luxus malli kromatulla tankilla, vuodesta 1980 alkaen ja museorekisterissäkin jo vuodesta 1983. Löytyy varaosakirja ja jotain muuta materiaalia. Nykyisin näihin netin kautta löytyy Saksasta melkein mitä tahansa, olivat Saksassa aikaan hyvin suosittuja, Motorrad Stemler on hyvä paikka mistä itse tilasin ylikoko männän.

Ilmeisesti pyöräsi ei ole 1934 mallia koska ensimmäinen DB 200 valmistettiin 1935, runkonumerot vuosimallettain löytyvät http://www.zundapp-db200.nl/ sivustolta, siellä myös paljon muuta materiaalia. Tarkista sieltä tarkka vuosi.

Elokuu 22, 2012, 22:53:02 ip
Vastaus #2

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys,

Hieno pyörä!

Tais olla jonkun tommosen Zündappin kone myytävänä Juthbackan romppeilla, näkyy tuossa Vesan ottamassa kuvassa (neljäs kuva alhaalta), takimmaisena pöydällä: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=74254.0

// Frank

Elokuu 22, 2012, 23:11:29 ip
Vastaus #3

Teemu Vilminko

• Vieras
Tervehdys Teemu

Siisti Zündapp sinulla, onnittelut projektin valmistumisesta. Näitä ennen sotaa valmistettuja ei nykyisin enään ihan joka päivä valmistu.

Minulla on ollut samanlainen DBL 200, luxus malli kromatulla tankilla, vuodesta 1980 alkaen ja museorekisterissäkin jo vuodesta 1983. Löytyy varaosakirja ja jotain muuta materiaalia. Nykyisin näihin netin kautta löytyy Saksasta melkein mitä tahansa, olivat Saksassa aikaan hyvin suosittuja, Motorrad Stemler on hyvä paikka mistä itse tilasin ylikoko männän.

Ilmeisesti pyöräsi ei ole 1934 mallia koska ensimmäinen DB 200 valmistettiin 1935, runkonumerot vuosimallettain löytyvät http://www.zundapp-db200.nl/ sivustolta, siellä myös paljon muuta materiaalia. Tarkista sieltä tarkka vuosi.

Kiitokset vinkistä ja kehuista :)

Jostain tuo -34 oli jäänyt mieleen mutta nyt kun kävin tarkistamassa rungon numeron 1937 on oikea vuosi.
Mitäköhän tuo +GF+ merkintä tarkoittaa runkonumeron päällä? Lisäksi pyörä on suomesta ostettu kun ainakin perästä löyy hensingin moottoripyörän messinkinen laatta niitattuna lokasuojaan?
Puutteena löytyy suurimpana takalamppu joka nykyisenään ei ole alkuperäinen mielestäni, vaan pitäisi olla pieni kissansilmä.

T.V

Elokuu 23, 2012, 09:01:22 ap
Vastaus #4

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hieno peli on ja on tosiaan hatunnoston arvoinen juttu että olet saanut sen noin hienoon kuntoon. Oliko näitä ennen sotia myös muun värisiä kuin mustia? Uudempiahan sitten oli punaisina ja sinisinä myös jos oikein muistan.

Mulla oli tuossa 90-luvun alussa vuonna 1952 rekisteröity DB201 ja aika ajoin kyllä kaipailen sitä. Eipä toi paljoa näköjään ole siitä muuttunut noiden vuosien välissä, tossahan on vielä lihakoukut vai kuinka ?

Laitan tähän liitteeksi 90-luvun alussa otetun kuvan mukaan.

Elokuu 23, 2012, 20:44:01 ip
Vastaus #5

Teemu Vilminko

• Vieras
Hieno peli on ja on tosiaan hatunnoston arvoinen juttu että olet saanut sen noin hienoon kuntoon. Oliko näitä ennen sotia myös muun värisiä kuin mustia? Uudempiahan sitten oli punaisina ja sinisinä myös jos oikein muistan.

Mulla oli tuossa 90-luvun alussa vuonna 1952 rekisteröity DB201 ja aika ajoin kyllä kaipailen sitä. Eipä toi paljoa näköjään ole siitä muuttunut noiden vuosien välissä, tossahan on vielä lihakoukut vai kuinka ?

Laitan tähän liitteeksi 90-luvun alussa otetun kuvan mukaan.

Suurin osa kinniasta menee isäukolleni joka on tämän saattanut nykyiseen kuntoonsa. Itse olen ollut mukana jokaisessa vaiheessa niin oppipoikana kuin tekijänäkin (tallissa kasvatettu).

En ole näitä muun värisenä tavannut ja luulen että mustia ovat suurilta osin. Kahvat ovat tosiaankin lihakoukku mallia ja vaijerit menevät kaikki tangon sisällä. Hianoja yksityiskohtia ovat mielestäni lisäksi yksi jousinen etujousitus ja takalokasuojan saranointi pyörän irroitusta varten.

Hianon züntapin olet myös omistanut ja tuollaisia ajovarusteita olen itse myös etsinyt.

Elokuu 23, 2012, 21:12:51 ip
Vastaus #6

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Suurin osa kinniasta menee isäukolleni joka on tämän saattanut nykyiseen kuntoonsa. Itse olen ollut mukana jokaisessa vaiheessa niin oppipoikana kuin tekijänäkin (tallissa kasvatettu).

Ai sullakin on menny pentuna maitopullo ja öljykannu sekasi. Mää osasin nappulana paremmin T-Fordin tekniset yksityiskohdat kuin rullalautailun tai Commodore 64:n käynnistyksen.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Elokuu 24, 2012, 06:32:22 ap
Vastaus #7

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voi pojaat..On teillä ollut helppo lapsuus.

Mie vietin aina loppukesän kansakoulun marjapensaita peraten-talvella seisoa äljötin samaisen
koulun pihalla lumisateessa tai pakkasella räkätippa nenässä...

Rullalauta ja Commodore 64? Mitä piruja ne ovat...Mutta T-Fordin olen joskus nähnytkin!

No joka tapauksessa-onnea projektille! Noita ennen sotasia ei liikaa ole tuossa kuosissa...Ja
tuonikäisille laatupyörille tuli useimmiten kohtalo päätyä sotatoimien apuvälineiksi,mikä
ei suuremmin lisänyt niiden kuntoluokkaa.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2012, 10:18:55 ap kirjoittanut markkukovasin »

Elokuu 24, 2012, 09:08:58 ap
Vastaus #8

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mie vietin aina loppukesän kansakoulun marjapensaita peraten-talvella seisoa äljötin samaisen

Tuttua huttua mullekin, tosin mummolan marjapensaita. Peruskoulussa ei enää teetetty oppivelvollisuuden ulkopuolisia velvollisuuksia.

Kattelin tuota Zünyn kuvaa. On siinä vain hirveästi samaa kuin saman vuoden 200cc Ardiessa. Onkohan etuhaarukkakin samalta alihankkijalta?
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Elokuu 24, 2012, 16:25:05 ip
Vastaus #9

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tuttua huttua mullekin, tosin mummolan marjapensaita. Peruskoulussa ei enää teetetty oppivelvollisuuden ulkopuolisia velvollisuuksia.

Kattelin tuota Zünyn kuvaa. On siinä vain hirveästi samaa kuin saman vuoden 200cc Ardiessa. Onkohan etuhaarukkakin samalta alihankkijalta?

Varmasti on samoja alihankkijoita silloinkin jo ollut. Eikös varsinkin Ruotsissa ollut 50-luvulla sellaisia pieniä tehtaita jotka tekivät Apolloa ja muita joissa oli ainakin osassa oli Zündappin 200cc kone mm. Uskoisin myös jo ennen sotia näin olleen näiden vehkeiden kanssa. Samalla tavallahan suomalainen polkupyöräteollisuus sai alkunsa kun ostettiin eri paikoista ulkomailta rungot ja komponentit ja sitten koottiin täällä omiin nimiin.

Elokuu 30, 2012, 22:00:34 ip
Vastaus #10

Teemu Vilminko

• Vieras
Moro!

Onko Frank mitään tietoa kenen tuo mainitsemasi moottorin omistaja on? Näyttäisi kyllä pahasti samanlaiselta koneelta vaikkakin sylinteri näyttää jonkin verran korkealta (kuva kulma fuskaa?).

Lisäpähkinä heittäisin peliin kuvan ja kysymyksen, olisiko kenelläkään lisätietoa yrityksestä nimeltään helsingin moottoripyörä oy?
Uskoisin että pyörä on aikoinaan ostettu sieltä ja haluaisin mielelläni lisätietoa sen hetken yrityksestä.

- Teemu

Elokuu 30, 2012, 22:09:54 ip
Vastaus #11

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere,

Minulla ei ole tietoa myyjästä, ihailin vaan konetta siinä pöydällä ja huomasin että se oli myöhemmin siinä Vesan ottamassa kuvassa. Siinä vieressä oli melkein kaikki mopokamojen myyjät, mielestäni mopopalstalla vaikuttava Tunturi-guru Rainer Grandellilla oli myyntipaikkansa melkein ihan vieressä. Ehkä mopopalsta ukot tietäis kuka tuo myyjä oli.

// Frank