Kyllä nyt helpotti!
Tänään lähti meijänki pojat (reilu 1,5 ja 3,5 vuotiaat) kasvatettavaksi! Molemmat meni päivähoitoon. Siellä täti opettaa niille kuria! Onkin jo alkanut kotona olla haastellista, kun ei ole kukaa (yhteiskunta) niitä vielä kasvattanut.
Ei, mutta vakavasti. Ymmärän mopojen rassaamisen ja tuunamisen. Hieno harrastus ja opettavainen. Virittämistä en ymmärrä/suvaitse. Sitten kun se tehdään pykälien mukaan ja "laillisesti", niin mikäs siinä. Itseilmaisua ja parhaimmillaan taidetta sekin. Mutta jos kotona suvaitaan mopon virittely ja sillä liikenteessä ajaminen, on turha yrittää myöhemmin opettaa mikä on laillisen ja laittoman ero. Tämä on minun mielipide. Johtunee osittain siitä, että oma ensimmäinen moottorikulkine oli henkilöauto (ja itsellä silloin ikää 18v.). Mopoa en ole koskaan omistanut. Ensimmäinen moottoripyörä oli 750cc (ja itsellä ikää muistaakseni 26v. tai 27v.). Sen verran olen laittomuuksia tehny, että 14 vuotiaana ajelin yksin jäällä Lynx Winhalla...
Hankala se on ymmärtää enää tällä(kään) iällä, mitä nuoren päässä liikkuu. Voin myöntää, että olen jäänyt näpistelystä kiinni. Taisin olla 14 tai 15v. Ja mitä teki fiksu nuori? No yritti vielä juosta karkuun. Löysin itseni naama lasiovessa kiinni. Ja uusi yritys puhutteluun. Fiksu oli teko. Kaupassa tiesin olevan kamerat ja kauppiaskin oli tuttu... Vaan fiksu oli kauppiaskin. Pisti hyvittämään teon työllä. Opettavainen oli se reissu.