Kirjoittaja Aihe: Jupiter 219 pakoputken ripustus  (Luettu 4635 kertaa)

Heinäkuu 20, 2012, 22:36:41 ip
Luettu 4635 kertaa

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Hei kaikki.

Ensimmäinen mopediprojektini on nyt kasausvaiheessa. Löysimme anoppini kotipaikalta ladossa olleesta romukasasta Jupiter-mopedin. Suunnilleen kaikki tarpeellinen oli tallella, muutamia osia vailla. Kaikki tarpeelliset osat tähän mennessä ovat löytyneet. Mopedin sydämenä toimii kahdella käsivaihteella varustettu, tuttu ja turvallinen Sachs!

Nyt tuli kasausvaiheessa käytännön ongelma. Miten tulee tuo pakoputken ripustus? Muistan jalustaa purkaessani irroittaneeni äänenvaimentajan ja rungon väliin tulevan "tangon".

Mihin tämä tangon toinen pää tulee kiinni? Olen katsellut kuvia, mutta missään ei näy kunnolla. Olisiko joku ystävällinen, ja kertoisi? Olisin äärimmäisen kiitollinen, jos joku voisi laittaa aiheesta myös kuvan. Kuvahan tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tämä on minun ensimmäinen mopediprojektini, ja olenkin kahdessa viikossa edistynyt ihan kiitettävästi "keltanokaksi"

Onk' jalompaa taistella miekoin, kirvein
Kuin ajella Jupiterilla sarastukseen
Sinisen autereen saattelemana

Heinäkuu 20, 2012, 23:10:56 ip
Vastaus #1

Markku Koskela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!
Tossa olis pari kuvaa miten minä oon laittannu vaimentimen kiinni seisontajalassa olevaan
korvakkeeseen,voipi olla että siihen ei tarvi tollasta pulttiviritelmää  ;) minkä minä olen
laittanut riittää varmaan lyhyempikin  ;D mutta kiinnitys periaate varmaan selvii kuvista  :)
Ton vaimentimen liitos kohdassa on tollainen L-mallinen rauta myös mikä tulee tohon lemmariin
kiinni se ylempi pää tulee koneekiinnityspultin alle.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 22, 2012, 23:17:55 ip
Vastaus #2

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Mulla tuo tanko on sellainen, että molemmat päät ovat samansuuntaisesti. Tanko on siis suora, eikä toinen pää ole tavallaan "lappeellaan" toiseen nähden... :o

Heinäkuu 23, 2012, 09:40:52 ap
Vastaus #3

Tomi Talka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve vaan!

Meikäläisellä on etummainen kiinnitys samalla tavalla kun Markun ottamassa kuvassa. Putkikannake on taas moottorin suojapellin kiinnitysruuvin(takimmaisen) kanssa samassa korvakkeessa. Putkilo tulee suojapellin alle, joten osittain se jää piiloon... Minulla on samallainen kannake kun sinulla, eli kiinnitys kohdat on saman suuntaiset.

Heinäkuu 23, 2012, 10:44:45 ap
Vastaus #4

Markku Koskela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Terve!

Se on varmaan oikein että on korvat saman suuntaisesti, tuleehan se tukevampi kiinnitys  :)
 Mulla oli tommoinen rauta mopossa saattaa olla oma tekele en tunne tarkaa minkälainen on
 alkuperäinen, mutta on mun putki roikkunnu hyvin tollakin kiinnityksellä  ;)

Heinäkuu 23, 2012, 13:38:50 ip
Vastaus #5

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Mikähän liene ollut ideana, kun tuon tangon toinen pää oli rungon ja jalustan välissä. Eli siis se oli 90 astetta kallellaan nähden äänenvaimentajan korvakkoon :o Laitan tähän kuvan. Jospa siitä saisitte vähä zoomailtua, miten tuo tanko oli tuolla purkamisvaiheessa... Kuvan ottohetkellä mopedista on irroitettu vain tankki ja takalokasuoja.

Kiitos avusta kaikille!

Heinäkuu 23, 2012, 15:02:07 ip
Vastaus #6

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Ongelma on ratkaistu! :D Pitää ihmisen olla typerä... Käänsin äänenvaimentajaa 90 astetta kallelleen, niin sai ripustuksen kiinni.

Heinäkuu 23, 2012, 19:48:27 ip
Vastaus #7

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Lisää mutkia matkaan.. En viitti aloittaa uutta aihetta niin kysäsen tässä.

Oisko kellään kuvaa tai selkeetä selitystä, miten tuon Jupiterin takavanne tulee kiinni haarukalle? Minkä takia akselin toinen pää on vain sellainen morkula, jossa on reikä? Oisko kellään laittaa havainnollistavia kuvia... Luulen että multa puuttuu osia.

Heinäkuu 23, 2012, 20:28:40 ip
Vastaus #8

Harri Kauranen

• Vieras
Olisko tosta apua,sain itse aikanaan Vakkalan Ramilta.

Heinäkuu 23, 2012, 21:11:00 ip
Vastaus #9

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Kiitos Harri! Multa puuttuu ainakin pirusti osia...  Ei ois kellään myydä tällaista satsia? Saisi olla pintaruostetta... Mielelläni ostaisin koko keskiön. Uudet vannekehät ois jo tulossa...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2012, 21:17:44 ip kirjoittanut Jali Luhtaniemi »