Kirjoittaja Aihe: E10-"Viinabensan" (oletetut) tuhot  (Luettu 14926 kertaa)

Heinäkuu 19, 2012, 13:21:42 ip
Luettu 14926 kertaa

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Turhaa hössötystä oli kohina E10 bensan aiheuttamista ongelmista, tekisi mieli sanoa että : Mitä minä sanoin... Mutta enpäs sano...  :police:

Pelättyä E10-epidemiaa ei tullutkaan
Asiantuntija ei ole törmännyt Suomessa yhteenkään varmistettuun tapaukseen, jossa E10-bensiini olisi vaurioittanut autoa.

"Tieliikenteen Tietokeskuksen professorin mukaan E10-bensa ei ole aiheuttanut ongelmia.

- Yhtään varmistettua ongelmatapausta ei ole tullut vastaan, kun puhutaan E10-bensiiniä käyttäneistä autoista, joihin kyseisen laatu soveltuu, sanoo professori Harri Kallberg."

http://www.iltalehti.fi/autot/2012071915861482_au.shtml
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2012, 13:24:25 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 19, 2012, 13:33:30 ip
Vastaus #1

Timo Terho

• Vieras
Lainaan jo toistamiseen itseäni ja kokemuksiani E10 - bensasta. Olen käyttänyt E10:ä omassa ja emännän autossa, omissa mopottimissani sekä ruohonleikkureissa eikä missään niistä ole ollut minkäänlaisia ongelmia enkä myöskään kulutuksessa ole mitään eroa entiseen huomannut tai millään tavalla pystynyt todentamaan joten tuo Iltalehden "uutinen" ei ainakaan minulle mikään yllätys ollut. Odottakaas vaan kun markkinoille lanseerataan seuraavaksi E30 niin mitä sitten...

Itse kirjoitin jo aiemmin omat kokemukset "vanhan" ja uuden 95E:n eroista joissa en itse eroa huomannut.

"Lainaus käyttäjältä: Timo Terho - Helmikuu 15, 2011, 17:54:26
Tarviipa minunkin kirjata omat kokemukset tähän E10-juttuun. Toistaiseksi ei ainakaan allekirjoittanut ole tuossa nykykäyttiksessä (1,6 l Xsara -07) huomannut bensan vaihtumisella olleen mitään eroa entiseen. Kulutus on vaihdellut täsmälleen samoissa lukemissa ja käyntiin on lähtenyt joka kerta ainakin näillä keleillä mitä täällä länsirannikolla on ollut. Eikä tuo allekirjoittaneen ajotyyli eikä matkat eroa mitenkään siitä mitä ne on ennenkin olleet joten...

Viimeksi tänä aamuna "saara" lähti käyntiin laakista -30 asteisessa "raikkaassa" talvisäässä.

Voiskohan tuo "viinapensa" vaikuttaa enemmän kaasarilla varustettuihin moottoreihin kuin ruiskupeleihin ?"

Nyt kuitenkin lorautin ekan tankillisen 98E:tä ja aion suorittaa parin-kolmen seuraavan tankillisen avulla empiirisen tutkimuksen mahdollisesta kulutuseroista tämän "viinabensan" ja 98E:n välillä. Asiaan palataan...

Heinäkuu 19, 2012, 13:46:45 ip
Vastaus #2

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
olen kanssa käyttänyt kaikissa vehkeissä eikä ole valittamista,mutta cadillac 429cid ei suostu kulkemaan maantie vauhtia kirkolla pyöries toimii moitteetta,no ei sen tuolla pidä toimiakkaan.

Heinäkuu 19, 2012, 14:49:34 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
No mitäs minä sanoin ::) :

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KAL_newssite%2FAMLayout&cid=1194751879567&p=1194626958999&pagename=KALWrapper

Nää on näitä. Tieteellistä faktaa on vaikea saada, ja tästä kinaaminenkin on turhaa, jos ja kun joku päättelee, että "mun koneessa ei tullut ongelmia => kaikkien muiden ongelmat johtuvat jostain muusta kuin E10:stä tai ovat harhakuvitelmia".

Etanoli bensan seassa on kuin energiansäästölamppu ja rikkidirektiivi: Hassi & muut satutädit saavat sulkia hattuunsa niiltä jotka eivät asioista ymmärrä, mutta globaalissa mittakaavassa ympäristö kärsii. Se on tämän touhun ainoa todellinen fakta. Sano mun sanoneen :-\
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 19, 2012, 15:26:39 ip
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
- Yhtään varmistettua ongelmatapausta ei ole tullut vastaan, kun puhutaan E10-bensiiniä käyttäneistä autoista, joihin kyseisen laatu soveltuu, sanoo professori Harri Kallberg."

Tuossahan se villakoiran ydin sitten on. Eli jos koko bensalinja on E10-kelpoa, niin ei mitään ongelmia kuuluisi tullakaan. Mitä nyt hyötykin sitten jää nollaksi.
Mutta sitä, miten E10 vaikuttaa, ja millä aikavälillä muuhun kalustoon onkin vaikeampi sanoa. Lähivuodet sen näyttää.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Heinäkuu 19, 2012, 16:49:49 ip
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Mutta sitä, miten E10 vaikuttaa, ja millä aikavälillä muuhun kalustoon onkin vaikeampi sanoa. Lähivuodet sen näyttää.

Miten se voi siihen "muuhun" kalustoon  ( = ajoneuvoihin joissa sitä ei luvata käyttää )  vaikuttaa, kun sitä ei niissä käytetä, ?   
Vai onko se niin pahaa tavaraa että itekseen hyppää naapurin tankkiin tuhojaan tekemään :P......
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2012, 16:51:40 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 19, 2012, 17:45:23 ip
Vastaus #6

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Johan tuossa ketjun kakkonen kirjoittaa ruohonleikkuriin laittaneensa...
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Heinäkuu 19, 2012, 18:27:47 ip
Vastaus #7

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Niinhän tuo kirjoittaa, eikä kuulemma ole ollut ongelmia vaikkei sitä ilmeisesti edes ruonleikkurissa saisi käyttää....... :P

Heinäkuu 19, 2012, 19:36:07 ip
Vastaus #8

Maria Hakoköngäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä mie suosiola tankkaan omat vehkhet ysikasilla. Net on jo vanhoja kaikki, auto nuorimmainen, seki vm 1992. Mutta net on pieniruokasia nuot minun laithet, niin son hinnale se ja sama, eikä niile milhen suositela tuota E10.

Heinäkuu 19, 2012, 23:32:48 ip
Vastaus #9

Markku Hakola

• Vieras
Kokeiltu on E10 niin omassa, kuin mammankin kulkuvälineessä ja kumpaankin tuon ilmoitetaan sopivan.
Kokeilujen jälkeen palattiin 98 bensaan, kuska kokemus näytti E10 aiheuttavan tehottomuutta ja kulutuskin kasvoi senverran, että halvemmaksi tulee tuo 98.
Tiedemiehet ja tutkijat kyllä muuta väittää, mutta kuka on tutkimusten maksaja, lekö siinä yksi syy lopputuloksiin, mene ja tiedä.
Olen kuullut myös muiden saaneen vastaavia kokemuksia ja palanneen 98 käyttäjiksi.

Heinäkuu 20, 2012, 00:02:58 ap
Vastaus #10

jorma vilppolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kokemus näytti E10 aiheuttavan tehottomuutta ja kulutuskin kasvoi senverran, että halvemmaksi tulee tuo 98.
Olen kuullut myös muiden saaneen vastaavia kokemuksia ja palanneen 98 käyttäjiksi.

Onko jollakin muulla vastaavia kokemuksia??

Meidän työmatka kulkine on vuodelta 1980. Ihan aikaistaan tekniikkaa ilman spruuttia sun muita hienouksia, enkä mä ainakaan kykene huomaamaan eroa suorituskyvyssä, oli sitten tankissa ysivitosta tai ysikasia.

En väitä etteikö se olisi mahdollista, mutta uudempien ruiskupelien luulisi osaavan kompensoida erillaiset polttoaineet ja hakea ihanne lamda-arvoa toisin kun vanhat kaasarimallit, jotka tarjoilee aina vaan sitä yhtä ja samaa!!

Toisaalta on meillä kymmenen vuotta tuoreempi (1990) vani tuossa pihassa, jossa on jo ruisku tekniikka ja sitä on tankattu tyyliin puolet E 10:ä ja puolet E 85:sta jolloin käytännössä tankissa on noin puolet bensaa ja puolet etanolia, enkä mä silläkään seoksella ole huomannut mitään tehon häviämisiä. 

Heinäkuu 20, 2012, 00:05:06 ap
Vastaus #11

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mikä on ku Mazdaan ei saa laittaa tätä uutta 95 pentsiiniä mutta taas pakko laittaa ja motari eestaas 6000 kiekkaa niin menee katsastuksesta läpi ku vii meksi oli CO arvot 400 ja tyly tuomio et katalysaattori loppu ja viinapensalla kone kuumana putos normaali lukemiin ja äkkiä tankki täyteen 98 joka sekin rikkoo tiivisteitä määrätyistä perämoottoreista.

Heinäkuu 20, 2012, 05:35:18 ap
Vastaus #12

Timo Terho

• Vieras
No mitäs minä sanoin ::) :

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KAL_newssite%2FAMLayout&cid=1194751879567&p=1194626958999&pagename=KALWrapper

Nää on näitä. Tieteellistä faktaa on vaikea saada, ja tästä kinaaminenkin on turhaa, jos ja kun joku päättelee, että "mun koneessa ei tullut ongelmia => kaikkien muiden ongelmat johtuvat jostain muusta kuin E10:stä tai ovat harhakuvitelmia".

Etanoli bensan seassa on kuin energiansäästölamppu ja rikkidirektiivi: Hassi & muut satutädit saavat sulkia hattuunsa niiltä jotka eivät asioista ymmärrä, mutta globaalissa mittakaavassa ympäristö kärsii. Se on tämän touhun ainoa todellinen fakta. Sano mun sanoneen :-\

En ole väittänytkään että kaikkien muiden ongelmat johtuisivat jostain muusta kuin E10 tai olevan harhakuvitelmia. Kerroin vain omat kokemukseni. Kuten jo aiemmin epäilin voisikohan tuo E10 vaikuttaa enemmän kaasaripeleihin kuin ruiskuihin ? Ja voihan olla merkkikohtaisia erojakin.

Niinhän tuo kirjoittaa, eikä kuulemma ole ollut ongelmia vaikkei sitä ilmeisesti edes ruonleikkurissa saisi käyttää....... :P

Just eilen ajoin nurtsin ja laite ainakin on sen ikäpolven B&S moottorilla varustettu ettei E10:stä ole taatusti ollut mitään tietoa. Ruohotrimmeriin ja moottorisahaan olen käyttänyt 98E5:ä koska ne koneet kiertävät sen verran suuremmilla kierroksilla että 95E10 saattaa aiheuttaa nakutusta ja polttaa mäntään reijän. Tämä minulle kerrottiin paikallisesta pienkonehuollosta kun tiedustelin aikanaan näitä bensa-asioita sieltä joten nojaan tässä asiassa ihan täysin merkkihuollon antamiin tietoihin. E10:n käyttämistä matalakierroksisissa ruohonleikkureissa ei ainakaan sieltä kumottu aikanaan mitenkään.

Heinäkuu 20, 2012, 06:40:22 ap
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Taitavat nuo isojen maitten (USA ja CCCP) vanahemmat moottorit olla sen verran matalaviritteisiä että eivät välitä mitä litkua tankkiin kaataa.
Ja kumitiivisteet ja letkutkii oli vielä pensankestäviä, toisin kuin nämä nykyiset kiinankorean vastaavat tuotteet.
-pena-

Heinäkuu 20, 2012, 10:35:41 ap
Vastaus #14

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tuttuni oikein milliville testasi päälle 2000 golffissa eri pentsiinejä pitkän aikaa ja sanoi,ette kulutuksessai ole mitään eroa kummallako ajaa.