Moikka taas
Tietoni perustuu Suomen tilanteeseen, eli Arwidson toi R5 mallia vasta 1971 ja ennakkotilaus värinä
oli silloin vain tuo lila/valkoinen.
Tämä tieto on tarkka, koska olin silloin "mopo"myyjänä liikkeessämme Kankaanpäässä (Varustinkolmio Oy ja
merkkeinä Honda, Yamaha ja Zundap) ja tilasin itselleni ennakkoon kyseisen lila/valkoisen R5 pelin ja se
oli silloin ainoa mahdollinen väri. Pyörän rek.no oli HI-369 jos se jollakin sattuisi nurkissa pyörimään.
Onhan se täysin mahdollista, että niitä oranssejakin sittemin Suomeen tuli, vaikka niistä ei ennakkotietoa
ollutkaan. Vuonna -72 oli sitten se musta/kupari ja niitä ei ilmeisesti kovinkaan paljoa myyty.
En ole itse sattunut noita oransseja näkemään täällä, tai ainakaan en muista, mutta noita musta/kupareja
olen joitakin nähnyt. Vuonna -71 Suomeen tuli myös 250cc DS7 malli väriltään kelta/valkoinen, mitä
sitten myytiin vielä -72 ja jopa hivenen alennettuun hintaa.
Yamaha Frame Number List vuodelta -89 kertoo kyllä, että R5 mallia on tehty jo vuonna -70,
mutta meille se saapui vasta -71 ja lista ei kerro mitään väreistä, eikä erittele runkonumeroita
vuosien mukaan, kuten yleensä muissa malleissa.
Runkonumerot R5 mallissa alkavat
R5-000101- ja
RD350 mallissa
351-200101-
Minun RD350 pyörien runkonumerot ovat sarjaa 351-50xxxx, jota ei löydy lainkaan yllä
mainitusta Yamaha listasta.
Eli katsopa Jesse miten se runkonumero alkaa, niin tiedetään mistä mallista on todella kyse.
T. Vesa "Jupi" Kaartinen