Kirjoittaja Aihe: Hanavettä mökille  (Luettu 7206 kertaa)

Kesäkuu 13, 2012, 08:50:05 ap
Luettu 7206 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moi!

Tullut ajatus laittaa mökkiin (kylmät) hanavedet.Altaat viemäröinteineen
ovat olemassa-samoin hanat.

*kaivo n. 20 metrin päässä ja vesipinta siinä n. 2...3 m alempana kuin hanat

Onko hyvä tapa toteuttaa asentamalla vesiautomaatti siihen kaivon viereen ja imuputki takaiskusella
veteeen-ja muovisella maanpäälisellä paineputkella vedet rakennuksen seinään asennettavaan pikaliittimeen,josta vesi jatkaisi
8mm kupariputkella sulkuventtiilien kautta sekottajille? Niin-ja se sekoittajan toinen
kupariputki vissiin tarvitsee tulpata?

Eikö tuo helmiliittimillä laittaen onistu ihan kohtuudella tuo kuparinen osuus...Kokemuksia/neuvoja?Kun en putkimies ole...

Niin-ja tarkoitus on vaan kesävettä ottaa-syksyllä lasketaan putket tyhjiksi ja pumppu varastoon.

t. Markku

Kesäkuu 13, 2012, 09:03:33 ap
Vastaus #1

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!
En tiedä onko apua...
Mulla oli mökillä porakaivo jonka halusin "automaattiseksi". Eli sisälle piti saada vesi. Ostin tuollaisen vesiautomaatin.
Ei liity sinun hommaan, mutta huomasin vasta sitten, että vesi oli todella syvällä, eli pumppu ei jaksanut nostaa. No ei hätiä. Kytkin automaatiin tuon porakaivopumpun ja ohjaus sille sen automaatin kautta ja jo alkoi nousta.

Jokatapauksessa. Hyvin toimi automatiikka minun tarpeisiin. Oli vielä kytketty niin, että sisältä sai katkasijasta sähköt pois kaivolta.
Sillä ei lie merkitystä, mitä putkea käytät sitten sisällä(?). Itse laittaisin ehkä PEXillä. En tiedä mitä se kupari tykkää, jos sen laskee aina talveksi tyhjäksi. Hapettuuko? Mulla oli vielä siinä mustassa PEMmissä (eli siinä paineputkessa) lämmitysvastus, kun unohdettiin välillä käydä siellä "vaiktuisessa" asumuksessa.  ::) Sellainen 90€ pumppu on kestänyt nyt pari vuotta.

Vesi oli varmaan yli 8 m syvyydessä. Nosto mökille pystyyn reilu metri ja vaakaan varmaan 10 metriä. En muista tarkkaan, kun en ole hetkeen käynyt katselemassa.

Muista sitten niitten messinkiliittimien kanssa, että ne kierteet ovat teräviä!!!! Hyvin aukeaa sormet, kun laitat "teippiä" kierteisiin. Ja jos ostat niitä halvempia liittimiä joissa kierteitä ei ole harskutettu, harskuta itse esim siirtoleukapihdeillä....

En putkimies minäkään... :-[

Kesäkuu 13, 2012, 09:12:49 ap
Vastaus #2

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En ole putkimies minäkään mutta kyllähän tuo toimii.Automaatit kyllä nostaa tuon verran.Onko sinulla muuripata mökissä? Jos on,saat suihkuun myös lämpimän veden kun laitat kuparikierukan sinne pataan veden sekaan ja tulet alle.Tulee kesäisin lämmintä vettä vielä aamullakin.Toinen sovellus on vesivaippa kiukaan kylkeen ja kierukka sinne ja sieltä sekoittimeen.

Kesäkuu 13, 2012, 09:33:13 ap
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moi!

Kiitoksia! ..Vaan mitäpä tarkoittaa termi "harskutus"-ei ole tällä murrealueella
vastaantullut termi!

Saunoja on kaksittainkin-toisessa,mikä on mökin kuistin yhteydessä-siinä on sivetankillinen kiuas
ja se erillinen sauna on jo muuripadalla.Veden lämmittimenä on semmoinen rosterinen kaksikuorinen
vedenlämmitin-jotain 15 litraa.Semmoinen,kuin sotkussa oli ennen lämpimälle juomalle siinä
myyntitiskin kulmalla.

Mutta koska mökissä on aina lämpöä päällä,olen aatellut oikean sähkölämppärinkin asennusta,jos
tuo vesihomma alkaa hyvin pelaamaan-onhan siellä suihkukaappikin,jossa nyt askarrellaan
pesuvatien ja ämpärivesien kanssa.Sattaa ehkä tulla ongelmia,jos sen veden laskee välillä kylmäksi
siinä varaajassa-tuleeko levää ja sitten syöpymiä siihen laitokseen?

t. Markku

Kesäkuu 13, 2012, 10:06:44 ap
Vastaus #4

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Kiitoksia! ..Vaan mitäpä tarkoittaa termi "harskutus"-ei ole tällä murrealueella
vastaantullut termi!

Karhennus.

Mutta koska mökissä on aina lämpöä päällä,olen aatellut oikean sähkölämppärinkin asennusta,jos
tuo vesihomma alkaa hyvin pelaamaan-onhan siellä suihkukaappikin,jossa nyt askarrellaan
pesuvatien ja ämpärivesien kanssa.Sattaa ehkä tulla ongelmia,jos sen veden laskee välillä kylmäksi
siinä varaajassa-tuleeko levää ja sitten syöpymiä siihen laitokseen?

Ne on niitä nykyajan hömpötyksiä...
Vuosi meillä meni tuon kylmän veden varassa ihan kivasti. Isossa saunan padassa sai vettä lämmitettyä tiskaamiseen ja peseytymiseen ihan kivasti. Tulee nopeasti ja paljon. Lapsiakin oli (ja on) kaksi, joista toinen syntyi sinä aikana kun asusteltiin "mökillä".
Joskus harkitsin sellaista pientä sähkövastuksella olevaa systeemiä. Totesin turhaksi...

Kesäkuu 13, 2012, 10:29:05 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kyllä tuossakin on totuutta-tuokin mökki ollut
jo kohta 130 vuotta ilman lämmintä hanavettä....

Mutta se ampärien kanssa puuhastelu olisi mukava
lopettaa-lepäämistä vartenhan tuo paikka on
hankittukin.Ja muuta pikkupuuhastelua...

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2012, 13:01:00 ip kirjoittanut markkukovasin »