Kirjoittaja Aihe: Että se niistä ylivuotisista bensoista  (Luettu 20791 kertaa)

Kesäkuu 07, 2012, 10:18:12 ap
Vastaus #15

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Taitaa olla nimenomaan se haihtuminen tämän asian ydin. Peräprutkun ja sahan pentsiinit on aina ilmatiiviissä tankissa ja haihtumista ei pääse tapahtumaan. Ruohonleikkurista oon aina tyhjentänyt tankin ja käyttänyt kaasuttimen tyhjäksi. Samoiten peräprutkun kaasarit olen käyttänyt tyhjäksi, mutta keväällä oon aloittanut männäkesäisillä bensoilla.

Laitoin 2 % huskvarnan kakstahtiöljyä sekaan ja sahaamaan.

Jaa sää ajelet noin "laihalla" seoksella. Mää sahaan lähinnä öljyn voimalla, kun seos on 4%. No sahakaan ei ihan uusi ole. Sachs-Dolmar 110, vuosimallia 1984.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 07, 2012, 12:14:11 ip
Vastaus #16

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Oikein vanhanajan pensoilla lähtee vaikka on seisonut kaksikymmentäviisi vuotta. Ei vaaniskaan, piti sille tarjota pulloruokintana uutta viinapensaa.

Ski-Doo moottorikelkka -65.wmv

Napahulluna on hyvä olla.

Kesäkuu 07, 2012, 12:45:31 ip
Vastaus #17

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ei viihy napamoottorikelekkailijan pihassa itikat kun se tuolla päristää rinkiä. ;D ;D
-pena-

Kesäkuu 07, 2012, 16:54:16 ip
Vastaus #18

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jaa sää ajelet noin "laihalla" seoksella. Mää sahaan lähinnä öljyn voimalla, kun seos on 4%. No sahakaan ei ihan uusi ole. Sachs-Dolmar 110, vuosimallia 1984.

Nokittelun ja vähättelyn hengessä pannaan paremmaksi.  8)

Mulla on -70 luvun lopulta Homeliten mökkimini, jolla on kaadettu ja katkottu pieni metsällinen saunapuita.
 Se on siitä erikoinen saha, että se lähtee seisonnan jälkeen, niin uusilla, kuin vanhoilla bensoilla käyntiin tarkkaan 30;n vetäisyn jälkeen.

Rautsin vanhoista kommenteista huolimatta; mualiman paras saha, joka myös haluaa 4% savuseoksen.  8)

Eikäkö uattelin vuaan, että 2 rotsenttia kuulostaa hiukkasen vähältä. Siis nimenommaan kuulostaa, kön emminä tiijä palijoko uusissa sahoissa se seos pittää olla.

Eipä sillä. On käynyt kyllä moneen kertaan mielessä, että riittäisikö pienempi savuseos. Erityisesti silloin, kun oon sahannut sisällä...

Muistampa vielä aikaa 70-luvun lopulta, kun olin semmonen pikkunassikka. Isä osti sillon juuri tuommosen komian punaisen mökkiminin. Isä saattaisi yhtyä niihin Rautsin kommentteihin. Senpä jälkeen se ostikin tuon Sachs-Dolmarin, joka siirtyi suoraan alenevassa polvessa minun käyttöön vuonna 2001, kun S-D korvattiin hullun-isolla Huskulla. Tuossa S-D:ssä voi valita hyvän kylmäkäynnistyvyyden tai vaihtoehtoisesti hyvät vedot lämpimänä, mutta pentsiinille se ei ole nirso.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 08, 2012, 15:39:53 ip
Vastaus #19

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
-pena-

Kesäkuu 08, 2012, 16:13:57 ip
Vastaus #20

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Oikein vanhanajan pensoilla lähtee vaikka on seisonut kaksikymmentäviisi vuotta. Ei vaaniskaan, piti sille tarjota pulloruokintana uutta viinapensaa.

Mistä oot tommosen hienon pomminokka-Bombardierin löytänyt ?
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 08, 2012, 16:34:27 ip
Vastaus #21

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija

Mistä oot tommosen hienon pomminokka-Bombardierin löytänyt ?

Muaningalta. Ensin tietysti Eskeliseltä kysyin tarviiko hän sitä innokkaana kalastajana ahvenkuormien vetoon. Kun ei niin tehtiin omistajan kanssa sadan euron hinnalla kaupat.

Siitä tulee vielä hieno kunhan kerkiin antamaan sille hiekka, lasikuula ja maalipuhallusta. Se on vielä keksimättä millä oiotaan keulassa oleva pensatankki, on näet täräytetty puuhun.
Napahulluna on hyvä olla.

Kesäkuu 08, 2012, 16:44:41 ip
Vastaus #22

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Oli se vaan luojanlykky etten minä sitä käyny Rutosilta kyselemässä Ekin sijaan, vaikka himoiten sitä vuosikausia silmäilinkin.
Multa ei olisi tullu kuitenkaan pelastettua sitä elämään, vaan se olisi sitten rojottanu samalla lailla kesäpalatsilla vatukossa, kunnes olisi lopullisesti maatunu sinne. :-X
-pena-

Kesäkuu 08, 2012, 21:48:57 ip
Vastaus #23

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa olla nimenomaan se haihtuminen tämän asian ydin,olen samaa mieltä.
3 kk tuskin on petrooli pilalla,mutta vuosi tai enempi on varmaan ongelmia enempi tai vähempi :embarassed:

Käytän Polariksen bensan stabilisaatoria,puteli maksaa n.8€ ja riittää ainakin 80litraan,
Sitä kun lorauttelee joukkoon niin kyllä vehkeet toimii myös seuraavana kesänä/talvena  :)

Käytän autoihin,MP,kelkkoihin,veneen mottiin,sahoihin ynm... Vuoden kustannukset 4€ luokkaa vaikka näitä vehkeitä on paljon.

Ei tarvii käyttää kaasareita tyhjiksi tai muuten laskea bensoja pois,

Toki jollekin tuo 4€ tuhlaus voi olla kynnys kysymys  :laugh:
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Kesäkuu 08, 2012, 22:44:38 ip
Vastaus #24

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toki jollekin tuo 4€ tuhlaus voi olla kynnys kysymys  :laugh:

Kynnys kysymyspä hyvinkin, kun oikeesti köyhällä ei o varaa seisottaa litraa enepää, olisitten yhdys sana eliei.... :)   :(

Sippolan Tapsa terves!
.....
PS. Poistan tämän jonkinajan päästä tilaa viemästä.

Tapio "Sipi" Sippola
(A)ikuinen motoristi
http://tapsa.megative.fi/

Elä hyvä mies poista hyvää tekstiä, kyllä tämmösille ja muillekin tilaa riittää...
Älä poista viestiä! :(   kirjoittaisit enemmän... :-\
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2012, 22:48:27 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »

Kesäkuu 08, 2012, 23:13:39 ip
Vastaus #25

jorma vilppolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo Sippolan Tapion kaasari on jo hurjan näköinen, mutta lähes vastaavia näen viikoittain töissä tähän aikaan vuodesta ja siksi mua suoraan sanoen vituttaa nämä "totuuksien" julistajat, jotka tyrkyttävät noita omia päähän pinttymiään täällä muille, muka täytenä totuutena.

Kyllä me kaikki tiedetään että bensa sopivan viileässä ja ilmatiiviissä astiassa säilyy yllättävän pitkään, mutta ei pidä tulla hokemaan ettei bensa vanhene, koska siinä väittämässä ei todellakaan ole mitään perää.

HUH!!  Helpotti..

Hyvää ja turvallista kesää kaikille. 

Kesäkuu 09, 2012, 11:26:30 ap
Vastaus #26

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minen tiiä mistä ilmiöstä on kyse, mutta kokemusta pensojen vanhentumisesta taikka pilaantumisesta on. Ristiriitaista sellaista...

Nimittäin Hondan ruohonleikkuri ei ole moksiskaan, vaikka tankissa ja kaasarissa seisoo vanhat pensat talven yli. Pari tyhjää nykäisyä ilman virtoja, virta päälle ja ekalla käyntiin.

Sitten taas Ameriikan paukkuraudat ei inahdakaan ennen kuin on laskenu vanhat pensat pois ja uutta tilalle. Sitten lähtee yleensä heti. Myös faijan Chrysler seisoi talven vanhoilla pensoilla. Lähti kyllä käymään, mutta yski ja ryki ja paukkui aika pitkään ennen kuin rauhoittui.

Pari vuotta sitten purin yhden Amerikanraudan kaasarin, kun ei talven jäljiltä suostunut käymään. Kohokammion pohjalla oli iso kasa sellaisia nuppineulan pään kokoisia harmaita pallukoita, jotka sormien välissä murenivat jauhoksi. Puhdistus, uudet pensat, ja laakista tulille.

Oma epätieteellinen johtopäätökseni on, että kyllä: pensa pilaantuu, mutta ei välttämättä kaikissa olosuhteissa, mistä tuo ruohonleikkuri osaltaan kertoo. Kenties Amerikanvehkeissä on jotain, joka edesauttaa tätä pilaantumisilmiötä.

Kesäkuu 09, 2012, 11:59:29 ap
Vastaus #27

Juha Helminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oma teoriani tuon ongelman esiintymiseen on seuraava. Ongelma yleisimmin esiintyy vanhemmissa peltitankkisissa laitteissa joissa metallista irronneet ruostehiukkaset ja muu sakka ajautuvat roskiin nähden harvan hanasuodattimen tms, ohi kohokammion pohjalle. Aika harva tekee syyshuollon yhteydessä tankin ja muun polttoainejärjestelmän täydellistä ja huolellista puhdistamista.

Kun se kaikki "kräppi" lojuu uimurikammiossa mahdolliisen kondessiveden kanssa, niin eipä siinä muuta tarvita. Ei ole sattumaa, että tätä "vanhan bensan ongelmaa" ei juurikaan esiinny venemoottoreissa, ruohonleikkureissa, lumilingoissa
, moottorisahoissa ja muissa kausikäyttöisissä vehkeissä. Minulla on AINA pelittänyt kaikki edellisvuonna hankitut seos- ja perusbensat täysin käyttökelpoisina kaikkiin edelämainittuihin laitteisiin. Käytän kaikista laitteista kaasarit tyhjäksi talven ajaksi lukuunottamatta moottorisahaa.

Edelläesitetyn Hondan kaasuttimen puhdistaisin itse ksyleenipohjaisella pesuaineella (esim. CRC-carburator cleaner). Liotus ja paineilmaa perään. Ei tarvitse raaputella ja naarmutella.

Kesäkuu 09, 2012, 21:19:46 ip
Vastaus #28

petterihämäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saattaapi olla, että Gaz69 polttaa mitä vaan. Elikkä neljä vuotta sitten museokatsastettiin ja ajettiin säilytyspaikkaansa auto tankattuna ja meni tässä pari vuotta ettei sillä ajettu ollenkaan ja viime kesänä niillä vanhoilla pensoilla toimi hyvin. Tänä kesänä pitäs nyt viedä leimalle, saapi nähdä vieläkö pensiinit palittää Gazin moottorissa.

Kesäkuu 09, 2012, 21:25:57 ip
Vastaus #29

Kimmo Riiheläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvassa joku Hondan puutarhakoneen kaasari, jossa vedet ym. mömmöt seisseet jonkin aikaa... huomenna yritän sen puhdistusta

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2012, 12:29:48 ip kirjoittanut Kimmo Riiheläinen »