Kirjoittaja Aihe: Mites olette säätäneet Trumpan sytkän kohilleen  (Luettu 14315 kertaa)

Toukokuu 03, 2012, 22:25:24 ip
Luettu 14315 kertaa

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tämä on vissiin huono juttu koska kaikkihan sen pitäis osata tehdä.
On kuitenkin aika monta keinoa, strobe, sätkäpaperi, yleismittari, lamppu, ja sitten se että pannaan astelevy ja katotaan kampiraudasta lovi 38 astetta kohalleen.
Mulla on Trumppa -69 ja olen sen tarkistanut joka kevät yhdellä em. menetelmillä.
Minun Trumpetissa on jostain syystä sellainen vika että ei aivan kohilleen saa kuin vielä jotain yhtä pikkasen säätämällä.
Mikä on paras konsti mitä olette käyttäneet?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2012, 22:38:12 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Toukokuu 04, 2012, 13:32:28 ip
Vastaus #1

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
BSAn säädin strobolla. Oli kärjetön sytytys niin sai hyvin kohdilleen; 3000rpm tuo 38 astetta niin se oli siinä. Rytmiä ei esiintynyt .

btw . muistatko Pekka kun ihmeteltiin kärjettömän suurta virranottoa .. luulen että omassa pyörässäni ollut alkuperäinen virtajärjestelmä oli siihen syypää . Joskus kun jonkun aikaa seisonut, tarvitsi "herättelyä" että esim. valot alkoivat palamaan. Kun sitten sai käyntiin, heräsi virrat ja toimi valot ja kaikki ok! 
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Toukokuu 04, 2012, 18:22:45 ip
Vastaus #2

arvo.joutsenvirta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
viissatkun kanssa hermostuin niin että vaihdoin kuuspätkään ja asensin siihen vuoden kuluttua Boijerin kärjettömän joka sitten toimikin yllättävän hyvin.Niitä kärkiä kun ei meinannut saada paikalleen millään ja sitten kun ne sai niin viikon kuluttua oltiin taas hakoteillä. Pyörät oli 70 ja 72 mallisia ja silloin melkein uusia.  :police:

Toukokuu 04, 2012, 21:05:52 ip
Vastaus #3

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Omien kokemusten mukaan Trumppa on tosi tarkka sytytyksen ajoituksen suhteen, ja jos on kärkisytytys niinkuin minulla,
pitää tarkistus tehdä joka kevät ennen ajokauden alkua.
Minun Trumpassa TR6R -69 oli Boyer Bransden kärjetön sytkä kun sen ostin.
Vaihdoin kuitenkin orkkiksen kärkisysteemin takaisin kun huomasin että:
-käynnistyy aina paljon paremmin ja varsinkin kylmänä.
-saan koneen käymään paljon tasaisemmin tyhjäkäyntiä, boyerillä präiskähteli ja yski.
-tasaisessa ajossa maantiellä en huomannut eroa, mutta tuntui että kärkisysteemillä vastaa äreämmin kaasuun.

Kärkisysteemissä kannattaa tarkistaa aina molempien pyttyjen ajoitus.
Loppusilauksen ajoitukseen olen tehnyt kärkivälin hienosäädöllä.
Sitten pari tippaa öljyä huopaan ja se on siinä.

Sitten käy tasaisesti Trumpsuttaen tyhjäkäyntiä ja vastaa ärähtäen kaasuun.
Olisko mahdollista että vanha kärkisysteemi antaa voimakkaamman kipinän, tai kipinäkimpun?
Tämän vanhan systeemin kanssa ei koskaan jää tien päälle.

Toukokuu 05, 2012, 22:07:15 ip
Vastaus #4

Tommi Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä ainakii miun BSA A65 -69 käynnisty tosi hyvin boyerilla varustettuna ja kävi nätisti tyhjäkäyntiä. Pekalla ei ollu vissii poijeri kohillaan.
Kuunnelkaa ja kattokaa vaik tästä: ja toi on tosiaan kylmällä koneella. Noin miinus 5 asteisella.  BSA start

Toukokuu 06, 2012, 17:31:37 ip
Vastaus #5

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Hyvin käy Tommin pässi.
Saattoi olla se minun pyörässä ollut boyeri viallinen.
Ajoitus oli satavarmasti kohillaan.
Poljetti kylmällä koneella niin että jalka kipeytyi.
Joskus präiskäytti tyhjäkäynnillä kuumanakin ja sammui eikä sitten tahtonut millään saada käyntiin.
Kasteli lopuksi tulpatkin.
Ajattelin että jos kaasarin vaihto auttais ja ostin uuden Kolmilta mutta ei auttanut.
Kun laitoin kärjet toimintaan niin pyörä käy ja toimii tosi hienosti.

Toukokuu 07, 2012, 13:41:26 ip
Vastaus #6

Sami Mäkelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Omassa -68 T100 Trumpassa oli juurikin edellä kuvatun kaltaisia ongelmia Boyerilla. Vaihdoin kärjet takaisin ja kaikki toimi hienosti kunnes joku älypää lisäsi parkkipaikalla öljyn ja bensan joukkoon hiekkaa.

Alun toistakymmentä vuotta voimia keräiltyäni sain aikaiseksi tehdä täydellisen koneremontin. Hankin uuden Boyerinkin, mutta ihmetyksekseni se käyttäytyi aivan kuten vanhakin vuosia aiemmin. Vika ei siis aikaisemminkaan ollut Boyerissa... Ainoa mikä tässä vaiheessa oli yhteistä vanhan kanssa olivat häiriönpoistajalliset tulpanhatut. 0 ohmiset tilalle ja Boyer toimi moitteetta. Näiden häiriönpoistajallisten tulpanhattujen kanssa on ollut ongelmia monissa muissakin laitteissa ja sytkissä.   

Toukokuu 07, 2012, 14:14:35 ip
Vastaus #7

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
häiriönpoistajalliset tulpanhatut. 0 ohmiset tilalle ja Boyer toimi moitteetta.

Tuota en muistanutkaan .. niin tein minäkin ja vielä kupariset tulpanjohdot. Kun virrat kulki, silloin alkoi BSA laulamaan.

Hyvä Sami että hatutus tuosta hiekkajutusta on jo hellittänyt. Ei voi kuin ihmetellä moisia ihmisiä  ???
BSA A65LA 1967
Mercedes W220 S500 2000

Toukokuu 07, 2012, 15:24:46 ip
Vastaus #8

Jani Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on käytössä -64 TR6:ssa toi boyeri, ja hyvin on pelannut. Käytössä on 5 Kohm tulpanhatut koska valmistajan ohjeissa näitä kehoitettiin käyttämään. Muistaakseni siinä maniskassa oli myös mainittu puolien ensiövastukselle joku minimiarvo, joka olisi syytä olla kohdillaan. Mulla on kaksi 6V peruspuolaa jotka on sarjaan kytketty.
Ennakon säädin strobolla kohdilleen. Testattiin myös tehodynossa eri ennakkoarvoja, mutta vakiomoottorissa ei ollut juurikaan mitään muutosta tehoissa (ainakaan parempaan suuntaan). Toi järjestelmä on myös tarkka jännitteestä, ei tarvii kovinkaan paljon pudota alle 12v kun alkaa ongelmia tulemaan...

-Jani-

Toukokuu 07, 2012, 16:01:43 ip
Vastaus #9

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Pitääpä kokeilla laittaa uudet tulpanhatut ja johdot.
Saattaa kuitenkin venyä ensi talven töiksi.

Lainaus
odottelen mielenkiinnolla Pekka jatkoa Honda Dream projektissa.

Kaikki muutkin hommat tuppaa nykyisin venymään.
Eukko hokasi vielä keittiöremontin.
Honda C77 teko pysähtyi talvella osien puutteeseen.
Montesa Cappra 414 on myös kesken ja samoin Victoria V99 ja FM38 apumoottori.

Nyt on kesä tulossa ja silloin en tee mitään.
Ajaminen kiinnostaa paljon enemmän.
Yhden härpättimen sain kuitenkin viime talvena tehtyä REX fm34.
Siitä on video tuolla mopo osastolla.

Toukokuu 07, 2012, 18:39:19 ip
Vastaus #10

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kävin aloittamassa ajokauden 1969 Triumph TR6R:llä ja tein mutkan Kukkolankoskella.
Oli vissiin jopa 5 astetta plussan puolella.
Goretexit piti laittaa päälle, nahkapuvulla olis paleltunu.

Onneksi tein tämän videon josta huomasin että kilpi oli juuri putoamassa.
Sen verran nämä brittikoneet tuotä pyrstöä täristävät että niitit olivat antaneet periksi.
Kylmässä koneessa tuo tyhjäkäynti on pikkasen hitaalla, mutta se nopeutuu sopivaksi kun kone lämpenee.
TriumphTR6R1969.MP4
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2012, 20:44:21 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Toukokuu 07, 2012, 20:38:56 ip
Vastaus #11

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
..mitään Boyereita tarvii kun Trumppa toimii kärjilläkin noin hienosti  8)
BSA A65LA 1967
Mercedes W220 S500 2000

Kesäkuu 03, 2012, 08:17:10 ap
Vastaus #12

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Vastaisen varalle vaan-mitenkä se keskipakosäädin-härdelli irroiteteaan T100-koneesta?
Eilen kun näpertelin sytyn kanssa huomasin,ettei se ainakaan sormin vetämällä sieltä tule,vaikka
sen pultin otti irti.

...Jos se Vape joskus tulee kummiskin laitettavaksi tuohon..

Ja toinen kyssäri-mikä on samaisen koneen "perusennakko" sillailla,että mittaa männästä ennen
YKK...? Montako millinmetriä laitetaan,kun kärjet alkavat aukeamisensa?

t. Markku

Kesäkuu 03, 2012, 19:08:15 ip
Vastaus #13

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla o Dekarissa (RT250H) se keskipakosäärin, säärin täyrelle ennakolle ja kärjet alkaa aukeemaan 5,8mm enne ykk. Mulla lähti ku vähän vaa heilutteli ja veti pois, ruuvi tiätysti oli jo irti.

Kesäkuu 03, 2012, 22:05:52 ip
Vastaus #14

Jouko Seppänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro Markku,

Jos viissatkun isku on 65,5 mm ja kiertokangen silmäväli 135 mm, niin 38 asteen ennakolla mäntä pitäisi olla 8,5 mm ennen yläkuolokohtaa kun sytyttää.  En ole varma tuosta silmävälistä, löysin sen netistä.  Jos jollain on varmempaa tietoa niin kertokaapas. 

Jouko