Kirjoittaja Aihe: Vaijereiden rasvauksesta  (Luettu 6779 kertaa)

Huhtikuu 24, 2012, 20:26:56 ip
Luettu 6779 kertaa

Jari Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 6413
ATF:llä valuttamalla tullut noita motskareiden vaijereita aiemmin rasvailtua.

Jostain jäänyt kuitenkin mieleen muistikuva, että joissain vaijereissa olisi kuoressa muovisisus, joka ei normaaleja öljyjä kestä, vaan turpoaa pilalle.

Onkohan asia näin ja jos on, niin mistähän sen muovisisuksen olemassaolon voi todeta?

Kyseessä vuosimallin 1980 Honda ja ainakaan kuoren päästä ei mitään muovia näy :(.

Ja mitä liukastetta sinne kuoreen voi laittaa, jos ei öljyä?

JH
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Huhtikuu 24, 2012, 20:36:09 ip
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No onhan ollu huonoa muovia sitten..Tuskin sulla kumminkaan sellaista on-annat mennä vaan :)
Jokin teflonilla terästetty aerosoli vois olla hyvä.Fillarin namiskat oon voidellu sillä.Teräketjuöljykin kelvannee jos haluaa hieman sitkoa mukaan..Normi moottoriöljykin/vaihteistoöljy kestää kauemmin kuin blandatut RobinHoodin sprayt.Miksei vaikka tonnikalapurkin öljyt yhtä hyvin :)
Tietäsittepä vaan millainen mixtuura meikäläisellä on injektioruiskussa jolla liikuvia voitelen ahtaimmissa paikoissa ;D

Huhtikuu 24, 2012, 21:08:40 ip
Vastaus #2

Martti Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ompelukone  öljy  on notkeeta ,menee hyvin vaijeriin.

Huhtikuu 24, 2012, 22:43:08 ip
Vastaus #3

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä laitan automaattivaihteiston öljyä aina sinne missä öljyn pitää olla notkeata, mm. valutan vaijereihin.

Huhtikuu 24, 2012, 22:50:08 ip
Vastaus #4

jukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ase/lukko  öljy on myös liukasta / toimivaa? ainakin minä olen käyttänyt? t.jukka :D

Huhtikuu 24, 2012, 22:59:40 ip
Vastaus #5

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ATF on siitä hyvää, että punainen öljy näkyy hyvin = tietää koska koko vaijerin mitalla kun punertaa toisessa päässä.
Ja aloittajalla oli oikea haju että kaikkea ei rasvata. Eli jos siinä "sielun" = itse vaijerin sisuksen päällä on liukas muovisen oloinen pinta, niin ei sitten laiteta tavallista öljyä. Tai jos laittaa, niin vaikutus on sama kuin laittaisi huonosti kuivuvaa liimaa. Se oikea aine on silikoni. Tosin sitäkään ei tarvita, se pinta kun on tehty juuri siksi, että liikkuu paremmin.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Huhtikuu 24, 2012, 23:05:29 ip
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Niin,ja vielä siitä muoviholkitetusta vaijerista:Sehän on oikeastaan tarkoitettu huoltovapaaksi.Juuri siksi kait kun nykyään ei kaikki jaksa noita rasvailla niin usein.Mulla on yksi kaveri joka työkseen vaijerointeja tekee-fillareihin kyllä enimmäkseen.Niin se ei nykyyään paljon muita vaijereita enää asennakkaan.Onpahan sitten vähemmän keväällä niitä huoltoasiakkaita sen takia ja kerkiää tehdä muutakin tähdellisempää.Mutta jos sellaiset pyörään vaihtaa niin miksei niitäkin voisi ainakin uutena voidella.
Ohuet öljyt mitä tuossa on lueteltu on toki helpompia/nopeampia laittaa mutta ajattelin vain että paksumpi öljy voisi pysyä siellä pidempään ja pienentää ehkä kitkaa paremmin paksumman kalvon ansiosta.Toki vaatii enemmän malttia sitä sinne ujutella.Apteekin injektioruiskulla menee aika kivuttomasti mikä tahansa coctaili alas.

Toukokuu 04, 2012, 19:48:46 ip
Vastaus #7

Jari Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 6413
ATF on siitä hyvää, että punainen öljy näkyy hyvin = tietää koska koko vaijerin mitalla kun punertaa toisessa päässä.
Ja aloittajalla oli oikea haju että kaikkea ei rasvata. Eli jos siinä "sielun" = itse vaijerin sisuksen päällä on liukas muovisen oloinen pinta, niin ei sitten laiteta tavallista öljyä. Tai jos laittaa, niin vaikutus on sama kuin laittaisi huonosti kuivuvaa liimaa. Se oikea aine on silikoni. Tosin sitäkään ei tarvita, se pinta kun on tehty juuri siksi, että liikkuu paremmin.

Kiitoksia, tämä oli juuri se tieto mitä kaipasinkin. Perinteiset vaijerithan tuossa oli, jotka on nyt liukasteltu ATF:llä ja näppivoimat riittää taas paremmin kytkimen käyttöön.
Moto Morini 350 X2 Kanguro 1985
Honda XL 650V Transalp 2000

Toukokuu 04, 2012, 22:16:37 ip
Vastaus #8

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Yleensä se muovi sisus näkyy siitä vaijerin päästä jos sellainen on.

Toukokuu 05, 2012, 07:21:04 ap
Vastaus #9

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Muovisisusteiseen vaijeriin ei kannata laittaa tavallista öljyä koska teflonista tehty vaijerin kuoren sisäputki turpoaa öljyn vaikutuksesta ja alkaa ahdistaa vaijerin kulkua, sen liike muuttuu "tahmeaksi"  ( tässä ei ole kyse muovin huonoudesta vaan ominaisuudesta...) siis öljyllä tehdyllä voitelulla onkin päinvastainen vaikutus, aika monta öljyllä pilattua vaijeria olen joutunut uusimaan, niitä kun on ollut käytössä jo 70-luvun lopulta lähtien....... Muovia turvottamaton silikonisuihke käy hyvin muovisisustaisen vaijerin voiteluaineeksi.

Muovisustaisia vaijereita on ollut käytössä jo kymmenien vuosien ajan japsipyörissä alkuperäisasennettuna, tarvikevaijereista se muoviputki useinkin puuttuu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2012, 10:49:49 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781