Kirjoittaja Aihe: Jawa cz iskunvaimentimet  (Luettu 5429 kertaa)

Huhtikuu 14, 2012, 10:41:25 ap
Luettu 5429 kertaa

Jari Hopiavuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkälaista Öljyä kannattaa laittaa? Meneekö tavallinen moottoriöljy?

Huhtikuu 14, 2012, 16:16:25 ip
Vastaus #1

Reijo Pinomäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotkut käyttävät hydrauliöljyä, jotkut automaattivaihteistoöljyä. Jostakin voi saada iskunvaimenninöljyäkin. Jawan ohjekirja vuodelta 1954 sanoo näin:
Etuvaimennin: 1 dl; Kesäksi  iskunvaimenninöljyä, talveksi 60% iskunvaimenninöljyä, 40% petrolia. Takavaimennin: 0,65 dl; kesäksi 50%iskariöljyä, 50% petrolia, talveksi 30% iskariöljyä, 70% petrolia. Itse olen käyttänyt Jawassani, joka on ollut minulla 55 vuotta, pelkkää SAE  10W30 moottoriöljyä tai automaattivaihteistoöljyä, hyvällä menestyksellä ja ilman ongelmia. Tänä talvena olen kyllä joutunut jo tiivisteitä ja puslia vaihtamaan  (Slovakiasta tilasin). En sitten tiedä. olisivatko kestäneet tuolla tehtaan ohjeella huoltaen kauemmin. Vähän se jousitus tuntui pakkasella kovalta, kun nuorena miehenä ajoin talvellakin.
Lisäänpä tähän vielä: Eräässä minulla olevassa alkuperäisessä tsekinkielisessä ohjeessa neuvotaan käytettäväksi pelkkää iskunvaimenninöljyä. Ehkäpä siksi, että tuolla Keski-Euroopassa on leudompi ilmasto.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2012, 21:16:25 ip kirjoittanut Reijo Pinomäki »

Huhtikuu 14, 2012, 22:20:54 ip
Vastaus #2

Jari Hopiavuori

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No laitan tavallista moottoriöljyä. kiitos vastauksesta.