Kirjoittaja Aihe: Tunturin vahiteiston kasaaminen  (Luettu 17846 kertaa)

Huhtikuu 13, 2012, 11:02:43 ap
Luettu 17846 kertaa

Jarkko Källbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys kaikille

Nyt jo kolmatta kertaa konetta availen, ja en sitten millään saa Tunturi Tiger S (sama kone kuin super sport, trial jne) vaihteistoa
asennettua niin, että vaihteet pelaa. Tietääkö kukaan miten tuo pitäisi kastata? Tai missä asennossa siirtäjärumpu ja vaihdevivun akseli
pitää olla, että homma pelittää. Aikaisemmin olen onnistunut tällaisen kasaamisessa ihan hyvin, mutta liekkö ikä alkaa tekemään jo tepposia.

Avusta/ohjeista kiitollisena olisin.

T:jarkko

Huhtikuu 13, 2012, 18:50:28 ip
Vastaus #1

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En oo huomannu mitään suurempaa merkitystä sen siirtorummun asennolla, kunhan vaan ne rattaat asettuu akseleille. Ittee on aina meitityttäny ne rattaitten järjestys, mutta sekin on aina menny oikein.
Allekirjoittaneellakin kävi sillain ettei toiminu ku kakkonen ja kolmonen remontin jälkeen, sitte vaan kone auki ja uudelleen kasaus.
Mutta pitemmän kaavan kautta:
Mulla on ykeensä tuo siirtäjärumpu ollu siinä keskivaiheilla, pyrkimyksenä olla päällä vapaa, tosin muistelen kasanneeni sen myös eri asennoissa. kattoo vaan että ne siirtohaarukat istahtaa hyvin niitten rattaitten kanssa. Muistaakseni ne päätymmäiset rattaat on mahdollista laittaa väärinpäin, oiskohan siinä mahollisesti vika? varaosa kuvastosta oon vaan aina kattonu miten päin ne on kuulunu olla.

Eli ei mulla ohjeita, koita uuestaan. Ja koita aina ilman öljyjä nii ei tarvi niitten kanssa tapella, tunturin moottori kestää hyvin kuivana ajamista, kytkin vaan lykkää hajoomaan jo kesän loppupuolella (ja kokemuksestahan en puhu)
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Huhtikuu 13, 2012, 19:42:24 ip
Vastaus #2

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
tietty vaihde pitää olla päällä silloin kuin  vasemmassa lohkossa on täydellinen vaihteisto eikä puutu muuta kuin oikeanpuoleisen lohkon tiputtaminen päälle/kiinni.

esivalmisteluihin kuuluu myös se, että oikeassa lohkossa EI VIELÄ OLE 6202-laakeria, eli ainut "aito" vaihteiston laakeri, nuo muut vaihteiston laakerithan on sellaisia tikkupesiä.

Toinen ennakoiva teko on jättää pois pieni ratas joka olisi ensiöakselissa päällimmäisenä, se tiputetaan koloonsa vasta oikean lohkon ollessa paikallaan.

Kun sitä vasenta lohkoa vaihteistoineen katsot, niin ensiöakselilla päällimmäisenä oleva ratas KUULUU OLLA siirtorumpua pyörittämällä MAHDOLLISIMMAN korkealla, ja se onnistuu vain tietyllä vaihteella. Tutki siirtorummun uraa ja huomaat missä se onnistuu.

Tämä siksi, että kun yiputat oikean lohkon sinne päälle niin se pitää SILTI koukata sen ylimmäisen rattaan ohi, vaikka on noinkin korkealla.

Eläkä vahingossa käännä ylösalasin ennenkuin se pieni päällimmäinen rissa ja 62020 laakerin olet iskenyt reikäänsä, silloinhan ensiöakseli löytäisi tiensä pois sokeain reiästään vasemmasta lohkosta ja neulat löytyvät vasta uuden avaamisen jälkeen....

Näin nyt aluksi, "osallistun remonttiin" siinä missä mulla kerrottavaa/mahdollista, tsekkaan jospa olisi ihan kuviakin koneella.

ERÄS MUU tärkeä juttu; eihän toisio-akselin oikeaan päähän ole laitettu ylipaksua rikkaa koska oikeaa ei enää löytynyt? Se jumittaisi laatikon vaikka olisit kuinka mitannut että se sinne mahtuisi. Lohkot kiristettyinä välykset nimittäin pienenevät hassusti.
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Huhtikuu 13, 2012, 20:14:39 ip
Vastaus #3

Jarkko Källbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Täytyypä ihmetellä, että miten tuon nyt sitten saa kasaan. Olen kuitenkin tehnyt tuota nyt pari kertaa (ja aina ennenkin) niin, että viimeisenä tiputan sen magneton puolen lohkon paikalleen. Eli tuo ensiöakselin pienin ratas on jo paikallaan siellä.

Jos tuota siis katsoo "näinpäin", pitää siirtorummun ja ensiöakselin ensimmäinen (alin) ratas siis olla mahdollisimman alhaalla. Luulisin että tuolla tapaa se voisi mennäkin ok. Siis aikaisemmin oli useampi vapaa ja mielestäni vain ykkönen pelas.

Prikkaa pitää myös tsekata. Yhden olen sinne vaihtanut, täytyy katsoa oliko se juurikin tuo toisioakselin pää.

Kiitos avuista ja jos vain kuvia löytyy, niin aina helpotaa.

T.Jarkko

Huhtikuu 13, 2012, 20:26:24 ip
Vastaus #4

Antti Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ompas salamyhkäistä touhua kun "tietty vaihde pitää olla päällä"..........

Huhtikuu 13, 2012, 21:54:44 ip
Vastaus #5

Jesse Tarvainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä hyvä kuva siitä miten se kasataan. Tuolla sain omani kerralla oikein

http://media.photobucket.com/image/nalle+puch+/Nalle-Puch/Puch-laatikonkasaus.jpg
Tunturi=Moottori se olet sinä.

Huhtikuu 13, 2012, 21:58:04 ip
Vastaus #6

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Ompas salamyhkäistä touhua kun "tietty vaihde pitää olla päällä"..........

Kyllä vain, olen juuri nyt vieraalla paikkakunnalla kaukaa kotoa enkä pääse ihan kaikkeen omaan aineistoon käsiksi, kuten 300km etäisyydellä tallissa sadat puch-koneet tai kaikki siihen liittyvä. Tämän äskeisen ohjeen annan aseveljelle siinä tarkoituksessa ettei hän turhaan keräisi kustannuksia niskaansa, ja vieläpä arvokas S-vaihteisto kyseessä.

TÄSTÄ SYYSTÄ en pysty hihasta tai muistista vetämään mikä oli kyseinen asennuksessa käytettävä vaihde, mutta annan ohjeen missä asennossa ensiöakselin toka ratas oikealta kuulu olla jne.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 14, 2012, 20:26:30 ip kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Huhtikuu 13, 2012, 22:02:11 ip
Vastaus #7

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Tässä hyvä kuva siitä miten se kasataan. Tuolla sain omani kerralla oikein

http://media.photobucket.com/image/nalle+puch+/Nalle-Puch/Puch-laatikonkasaus.jpg

apua. oli tuossa oikeanpuoleiseen kerättynä, mä en saa sitä onnistumaan, liikaa on mielestäni "tahmeita" momentteja, mitä sanoo muut Pukkilaiset?

Siis sokkosilmän neulojen roikuttaminen, pelkäänpä pahinta ja miksikähän mullakin toista tusinaa vasenta lohkoa joista sokkosilmä väärin menneen neulan ansiosta puhki? Itse rikoin vasenlohkon vuonna -77, sen jälkeen en yhtään kun käänsin tortun toisinpäin.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2012, 22:05:24 ip kirjoittanut Rainer Grandell »

Huhtikuu 13, 2012, 22:09:17 ip
Vastaus #8

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää oon kasannut molemmin päin ja aina olen lopulta saanut toimimaan. Nykyään kasaan vasempaan lohkoon, kun se on jotenkin helpompaa. Eli siis oikea viimeisenä.

Huhtikuu 13, 2012, 22:14:55 ip
Vastaus #9

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse kasaan juurikin noin päin, mutta oon huomannu helpommaksi pitää ne neulat siellä lohkossa, mutta maku asioita.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Huhtikuu 13, 2012, 22:44:25 ip
Vastaus #10

Heimo Harju

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vasempaan lohkoon niputus niin ei tarvi taistella sokean kanssa kuten Rainer sanoi.

Huhtikuu 14, 2012, 12:47:52 ip
Vastaus #11

Jarkko Källbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Kiitos neuvoista ja kuvasta, mikä kertoo kyllä paljon. Itse olen aina kasannut kuten kuvassa, kyllä ne neulalaakerit on siellä
ryhdissä pysynyt laakerirasvan kera.

Täytyy yrittää taas, kun saan uudet tiivisteet postissa, onnistuin sen tärvelemään kun avasin lohkot.

t.jarkko

Huhtikuu 18, 2012, 00:03:22 ap
Vastaus #12

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Kas kun ei saanut huomiota, kun kaikki kasataan vasempaan lohkoon, niin KAMPURA tehdään valmiiksi laakereineen ja lukkorenkaalla oikeaan lohkoon. Mutta sitä ei laiteta sinne kiinni ennekuin pelkillä lohkoilla ilman tiivistettä on aikaansaatu simmaus oikeanpuoleiseen petilaakeriin. Tällä tavalla yksi momentti on lakaistu maton alle ja kulkee siellä mukana ihan kaupanpäällisenä.

Huhtikuu 18, 2012, 12:50:28 ip
Vastaus #13

Jarkko Källbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Simmaus on tehty, juuri noin kuten alla kerroitkin. Nyt vain odotellaan uutta tiivistettä ja toivotaan että toimii kuten pitääkin. Eiköhän se siitä, ennen kesää taas liikkeelle pääse tunskalla.

t.jarkko

Huhtikuu 19, 2012, 15:14:36 ip
Vastaus #14

Jarkko Källbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Nyt toimii kuin junan vessa, eli kiitos kaikille.

t.jarkko