Kirjoittaja Aihe: Venttiilitapin mutterit, miten ne asennetaan?  (Luettu 12738 kertaa)

Maaliskuu 18, 2012, 13:50:34 ip
Luettu 12738 kertaa

Kari Sairanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hoi

Uuden sisärenkaan mukana tuli kaksi mutteria ja kartiomainen aluslevy -asennettuna löysästi venttiiliitappiin. Miten nämä tulee asentaa, tuleeko tapin juureen aluslevy ja mutteri, jotka jäävät sitten "renkaan sisälle" vannetta vasten? Vai tuleeko mutterit pelkästään vanteen ulkopuolelle.

Maaliskuu 18, 2012, 15:54:37 ip
Vastaus #1

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja

Maaliskuu 19, 2012, 10:32:42 ap
Vastaus #2

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Se vähän riippuu.... Jos on vähänkin vaara, että päälirengas luistaa vanteella ja pyörähtää se vanteeseen kiristetty venttiilitappi leikkaa koko paskan irti sisukumista. Löysästi oleva tai vanteel alle kiristetty mutteri/läpykkä sallivat pienen liikkeen ja venttiilitapin vinous ilmaisee luistaneen päälikumin. Homma voi vielä olla korjattavissa ilman uutta sisusgummia. 

En oikeastaan tiedä miksi ne renkaat pyörähtää joskus. Minulla on lähtenyt viimeisen puolenkymmen vuoden aikana varmaan puolenkymmentä venttiilliä irti läskineen takarenkaista. Ja jos se Elefantissa oiskin tehosta johtuvaa niin esim Puch TF:ssa syy ei varmasti ole iso teho. Ja taas näytti olevan Puchin takakumi tyhjä... :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 19, 2012, 21:19:22 ip
Vastaus #3

Kari Sairanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hoi

Selvittelin itsekkin asiaa lisää tänään renkaan myyneestä mp-liikkeestä. He asentavat itse aina alulevyn ja mutterin venttiilin juureen ja toisen mutterin vanteen ulkopuolelle, perustelut olivat samat kuin Timo tuossa edellä perusteli. Itse muistelin myös nähneeni Michelinin ohjeen jossa mutterit oli asennettu juuri noin, mutta ajattelin varmistaa asian ennen kuin asennan renkaan.

Maaliskuu 23, 2012, 18:43:23 ip
Vastaus #4

Jussi Tuomela

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Maaliskuu 23, 2012, 20:49:09 ip
Vastaus #5

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei oo aikaa eikä mielenkiintoa videoiden katsomiseen. Että saisko selkeän kommentin aiheesta? Muistutukseksi: Venttiilitapin mutterit, miten ne asennetaan?.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Maaliskuu 23, 2012, 23:04:28 ip
Vastaus #6

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerro lisää. Tai sitten vastaus tohon kysymykseeni.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Maaliskuu 24, 2012, 23:04:05 ip
Vastaus #7

Kari Sairanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hoi

Selvittelin itsekkin asiaa lisää tänään renkaan myyneestä mp-liikkeestä. He asentavat itse aina alulevyn ja mutterin venttiilin juureen ja toisen mutterin vanteen ulkopuolelle, perustelut olivat samat kuin Timo tuossa edellä perusteli. Itse muistelin myös nähneeni Michelinin ohjeen jossa mutterit oli asennettu juuri noin, mutta ajattelin varmistaa asian ennen kuin asennan renkaan.

Hoi

Näin ne mutterit asennetaan.