Kirjoittaja Aihe: Autorata asiaa  (Luettu 48251 kertaa)

Maaliskuu 16, 2012, 21:42:52 ip
Vastaus #15

Seppo Jääskeläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistäs saa Scalextricin autoihin renkaita?
Vanhat on muuttuneet bakeliitiksi. Sutii vaan kovin.

Maaliskuu 16, 2012, 21:45:03 ip
Vastaus #16

seppo-heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • vmpk jäsen n:ro 1961
Lasse, niin totta. meillä olikin vissiin ne "köyhän" autoradat, vähän väliä piti niitä karvoja siellä pohjassa kääntää alaspäin.
toista se oli Oulun serkulla, silläpä oli Scalestric-autorata. sese oliki Ferrari peli_Rata meijän halpiksiin verrattuna.   
Väli-mallin mies.

Maaliskuu 16, 2012, 21:49:02 ip
Vastaus #17

seppo-heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • vmpk jäsen n:ro 1961
Mistäs saa Scalextricin autoihin renkaita?
Vanhat on muuttuneet bakeliitiksi. Sutii vaan kovin.

Ootellanpa kun Pauli Y. ehtii lukemaan aiheen. uskoisin että tulee vastaus.
Väli-mallin mies.

Maaliskuu 16, 2012, 22:08:23 ip
Vastaus #18

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lasse, niin totta. meillä olikin vissiin ne "köyhän" autoradat, vähän väliä piti niitä karvoja siellä pohjassa kääntää alaspäin.
toista se oli Oulun serkulla, silläpä oli Scalestric-autorata. sese oliki Ferrari peli_Rata meijän halpiksiin verrattuna.
Aj jaa sitäköseolisevika:) no mulla vintillä kirpparista hankittu se ferrari peli,,, taidan sen pakata ensi jouluksi mulle että saa kerrankin mieluisan lahjan,,, joka vissiin sitten toimii.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2012, 22:13:55 ip kirjoittanut lasse roholm »

Maaliskuu 16, 2012, 22:12:44 ip
Vastaus #19

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No jos kuparilankaa mäiskii vasaralla, nii eikö se muutu levyksi?

Tarttee sitten varmaan hehkuttaa litistämisen jälkeen? Meillä on Scalextric vai miten se kirjoitetaan, aattelin sen laahaimiin just sitä tinaimunauhaa, alkuperäisetkin on sellaista mutta tinattua. Yhdet laahaimet vasta ajettu puhki, paketissa oli parit varaosat mutta näillä kilometreillä ne ei kovin kauaa kestä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 17, 2012, 08:12:14 ap
Vastaus #20

Mikko Antila

• Vieras
Kysypä Harri tuolta, jos et ole jo laahaimia tehnyt:

http://www.ronjalinna.fi/viewcategory.php?groupid=0

Tulee kyllä kilohintaa laahaimille, mutta toisaalta HO-mittakaavan autot ovat sen verran pieniä, että jos kellosepän tarkkuus ei houkuta, niin ostamalla pääsee helpommalla.

Scaletrix on toki omaa luokkaansa, mutta yllättävän laadukkaaksi on Tycokin osoittautunut; meidän rata löytyi roskiksesta, kun naapuri ei ollut vaivautunut putsaamaan laahaimia...

Maaliskuu 17, 2012, 08:21:14 ap
Vastaus #21

Harri Kauranen

• Vieras
No tuolapa ronjalinnassa tuntuu olevan varaosia erittäin hyvin tycon autoihin.Löytyy vaikka mitä.

Maaliskuu 17, 2012, 09:28:14 ap
Vastaus #22

Pasi Mäkiranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei riemulla rajaa ku Rojaalilla ajaa
Moro

Tinaimusukka ei oikeen oo hyvää siihen laahainkäyttöhön. Ainakin mun kaveri sitä sanoi, mutta se onki meleki "ammattilaanen" ku käy ulukomailla kisoos. Siinä tinaimusukas on kait hartsia, mutta epäälen kyllä että se kotitarvekäytös toimii. Mulla ittellä on Scalea n. 20 m rataa ja muutama auto. Plikat on vain vielä niin nuoria ettei ne oikeen osaa vielä ajaa. Serkkupoijjaanki sain innostumahan ostaa samaa rataa ja yks juhannus pistettihin yli 25m rataa ja pikkuusen olutta ja kisat pystyhyn. Oli kiva ajaa ku oli ajanottolaitekin tullu tehtyä ja tietokonehelta näki kierrosajat...

Pitääsköhän viikonloppuna laittaa rata taas pystyhyn.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Royal Enfield J2, 180 8HP(1924), 180 6HP(1917)+ 20's caferaser, Constellation, KX, RE Indian Chief. 1936 G, 1936 JF, Carberry  Enfield 1000cc INDIA. Carberry Australia 1070cc

Maaliskuu 17, 2012, 09:44:20 ap
Vastaus #23

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä eroa on tinaamisella ja juottamisella? :laugh:

L&K.

Maaliskuu 17, 2012, 09:46:51 ap
Vastaus #24

Harri Kauranen

• Vieras
Itsellä olis kanssa tänään tarkotus vähän rataa kasata ja kisata vaimon kanssa.Edellisestä kerrasta ku on ainakin 35 vuotta kun itse olen metriäkään ajannu.No pojanpoika on vähän huristellu,mutta ei edes omat pojat ajannu piiruakaan.On mulla kolme ihan ehjää autoakin vielä ja äsken tilasin neljät laahukset tuolta ronjalinnasta,että saan loputkin autoni ajokuntoon.

Maaliskuu 17, 2012, 09:48:19 ap
Vastaus #25

Harri Kauranen

• Vieras
No sillähän on selvä ero,vai väitätkö ettet huomaa,jos joku sua reilusti juottaa.

Maaliskuu 17, 2012, 10:10:00 ap
Vastaus #26

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ja kun on juotettu tarpeeksi, kohde alkaa olla aika tinassa.
Kari

Maaliskuu 17, 2012, 10:21:36 ap
Vastaus #27

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Muistuttaa muuten aika tavalla vanhoja matchboxin autoja nuo Tycot... Onko kellään faktatietoa? Mulla on sellainen Matchboxin rata, jonka sain joskus kymmenvuotiaana, siinä on poliisiauto ja corvette, napista painaen vaihtavat suuntaa, kiikkulautahyppyri ym... Autot vaan ajettu loppuun, liuskamaiset laahaimet puhki jne ja korjausyritykset niin ja näin, taisi toinen auto jäädä osina laatikkoon => jotain varmaan hukassakin.

Mutta viittiskö Harri tai joku mitata tyco-auton? Akseliväli ja raideleveys antaisivat osviittaa. Jos laittaisi kuntoon tuon vanhankin radan.

Scalextricin kaarat on 1/32 mittakaavassa, eli reilusti isompia.

Tällanen se mun vanha rata (klikkaa suuremmaksi):

Kuvat otettu pimeällä vintillä kännykameralla pari-kolme vuotta sitten, hieman toivomisen varaa laadussa. Muuntaja taisi joutua johonkin uusiokäyttöön, en tiedä onko enää tallessa, autot muistaakseni on palasina tuolla laatikon pohjalla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2012, 10:25:06 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Maaliskuu 17, 2012, 10:34:13 ap
Vastaus #28

Harri Kauranen

• Vieras
No otin tönärin ja vähän mittoja yhdestä autosta.
Raideleveys oli renkaan keskeltä keskelle 27,54.Akseliväli oli samanlailla 42,50.Auton kokonaispituus 76,74 ja leveys 37,98.
Että toi oli tota luokkaa,tosin minulla olis yksi noin sentin pidempi ja ehkä viismilliä leveämpikin auto,mutta se on tossa toisessa radassa ja se ei ole heti tässä käsillä,vaan on tää toinen rata jota parast aikaa kasaan.

Maaliskuu 17, 2012, 10:41:45 ap
Vastaus #29

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Noni, satkun tarkkuudella tuli mitat kuten apteekin hyllyltä. Kiitokset! Pitääpäs lähteä vintille rymyämään ja ettimään autoja :)
Kari