Kirjoittaja Aihe: Taas sinkityksestä  (Luettu 44071 kertaa)

Huhtikuu 12, 2012, 20:18:40 ip
Vastaus #15

Jouko Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saako tuollaista pintaa vielä kiiltäväksi ilman uutta sinkitystä ja ettei menisi hioessa sinkki puhki?

Huhtikuu 13, 2012, 00:40:28 ap
Vastaus #16

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saako tuollaista pintaa vielä kiiltäväksi ilman uutta sinkitystä ja ettei menisi hioessa sinkki puhki?

Kyllä se on hankala korjata hiomalla,helpompi on sinkitä uudelleen,jos ei muualla onnistu lähetä mulle 8) laita vaikka viestiä yv.nä

Huhtikuu 17, 2012, 22:32:17 ip
Vastaus #17

Jyrki Oksanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löytyykö pääkaupunkiseudulta sinkitysharrastelijaa tai yritystä josta saisi kohtuukorvauksella oikeat aineet sinkitykseen ja passivointiin? Tai olisiko kimppatilaajia tuolaiselle isommalle erälle? esim. tällä reseptillä?
> 50g ammoniumsulfaattia,80g sinkkisulfaattia,20 g ammoniumkloridia sekoitetaan hyvin yhteen litraan vettä.

Huhtikuu 17, 2012, 22:45:19 ip
Vastaus #18

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vesivehmaalta löytyy, katso kuukkelista Laspek oy.

L&K.

Huhtikuu 18, 2012, 10:51:14 ap
Vastaus #19

pekka silvennoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tarkemmat tiedot ovat

laspek oy pennintie 118 17130 vesivehmaa

kotisivut ovat www.laspek.com
sähköposti info@laspek.com
laspekki on teivossa lauantaina myyntipaikka 3-4 pihalla

terv pekka

Huhtikuu 18, 2012, 15:57:38 ip
Vastaus #20

Pasi Pentinpuro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
rohkenen myös suositella

www.gaterosplating.co.uk

Sieltä saa valmiit sinkityssarjat.

Itse sekoittelemalla ei kummoisia sinkkejä saa, kirkasteet ja pintajännityksen poistolitkut puuttuu.

Jos on tosissaan hommaan ryhtymässä helpoimmalla ja ehkä myös halvimmalla pääsee kun pistää Danille gaterosplatingille tilausta menemään. Samassa setissä on sitten kirjas ja keltapassivointiaineet, ja lisähintaan saa myös oliivi ja mustapassivointiaineet.

Pasi

Huhtikuu 18, 2012, 16:21:40 ip
Vastaus #21

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitruunahappoa, suolaa ja vettä sekä pari sinkinpalaa. Moottoripyörän akkulaturi jonka jännitettä säädin erikokoisilla
polttimoilla. Army-Jawan itsesorvatut pultit saivat sopivan mattasinkityn pinnan.
Myös pinnit sinkitsin itse, ei ole vielä ainakaan vuoteen ruostuneet. Liekö enemmän tuuria kuin ymmärtämystä. :laugh:

L&K.

Huhtikuu 18, 2012, 22:57:19 ip
Vastaus #22

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitruunahappoa, suolaa ja vettä sekä pari sinkinpalaa. Moottoripyörän akkulaturi jonka jännitettä säädin erikokoisilla
polttimoilla. Army-Jawan itsesorvatut pultit saivat sopivan mattasinkityn pinnan.
Myös pinnit sinkitsin itse, ei ole vielä ainakaan vuoteen ruostuneet. Liekö enemmän tuuria kuin ymmärtämystä. :laugh:

L&K.

"sopiva mattasinkitty pinta",sitä juuri tulee noilla sitruunahappo+suola kylvyillä :) Sinkitys on sitten ihan toinen asia.
Mitä sinkitysaineita Laspek Oy toimittaa,nettisivuilta ei ainakaan löytynyt mitään.

Huhtikuu 20, 2012, 21:44:57 ip
Vastaus #23

Jyrki Oksanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko muuten menetelmissä vai aineissa vika, jos sinkki ei tartu putken tai pidemmän mutterin sisäpintaan? Tälläisiä ongelmia esiintyi sitruunahapolla...

Huhtikuu 20, 2012, 22:26:23 ip
Vastaus #24

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niinkuin sanoin oliko enemmän tuuria vai ymmärtämystä, mutta pultit ja mutterit ovat juuri sennäköisiä kuin halusin.
Eivät ole ruostuneet vielä joten olen siinä uskossa että Biltemasta ostettu sinkkipalasta on siirtynyt suojaava kerros
osien päälle. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

L&K.

Huhtikuu 21, 2012, 00:13:59 ap
Vastaus #25

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko muuten menetelmissä vai aineissa vika, jos sinkki ei tartu putken tai pidemmän mutterin sisäpintaan? Tälläisiä ongelmia esiintyi sitruunahapolla...

"Sitruunahapposinkityksellä" tulee varmasti ongelmia tuossa syvyysvaikutuksessa,tosin ei sähkösinkitys koskaan mene kovin syvälle osien sisään.
Näissä on suuria eroja teollisessa käytössäkin,esim.hapankylvyn ja alkaalisten kylpyjen välillä on suuriakin eroja tuossa syvyysvaikutuksesa.

Huhtikuu 23, 2012, 13:38:01 ip
Vastaus #26

Pasi Pentinpuro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen kaukana mistään kemian asiantuntijasta, mutta olen tavallisesti juotettavasti  :) lähteistä kuullut että:

Jos neste johtaa sähköä niin kuin esim sitruunahappolitku niin kyllä siellä metalli-ionit anodilta seilaavat pinnoitettavaan kappaleeseen kun maltaa vaan odottaa, sähkön äänetön kutsu vetää ne väjäämättä puoleensa. Ne eivät kuitenkaan mielellään mene mutkien taa, ioni tuskin näkee siinä mitään järkeä.

Kaupallisissa "oikeissa" sinkki pinnoitusliemissä on aina sinkkisulffaattia tai sinkkisulfamaattia, ajatuksena että jo elektrolyytti pitää sisällään niitä vapaita sinkki-ioneita. Kun ne sitten kuluvat elektrolyytistä kun ionit pamahtelee pinnoitettavaan kappaleeseen "lataa" sinkkinen anodi elektrolyyttiin tilalle niitä ioneja. Tälläisissä oloissa sinkki-ioni herkemmin löytää tiensä myös kulmien taa, mutta toki virtatieheys yhä huonommin saa ionin innostumaan asiasta mitä kauempana anodi-katodi välistä sähkökentästä ollaan jossain kulman takana.

Jotkut pinnoitukset, esim kromaus, ei tyypillisesti käytä anodista lähtevää ionia ollenkaan. Kromauksessa anodi on lyijyä ja kromi tulee elektrolyytissä olevasta kromihaposta.

Kaupallisissa liemissä on lisäksi pintäjännityksen poistoa, tulee tasaisempi jälki kun elektrolyytti "kastelee" varmasti pinnan. Ja sitten tietenkin kirkasteita.

Olen myös käsittänyt että sinkitys ilman passivointia (kromatointi) ei kauaa pysy, pinta jää niin hauraaksi ja aktiiviseksi.

Pasi

Huhtikuu 29, 2012, 00:15:42 ap
Vastaus #27

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä ei vastaa minun mielestä sinipassivointia, mikä mättää? Aiemminkin olen teettänyt samassa firmassa ja aina on tullut priima tavaraa. Nyt laitoin muutamia osia takaisin uudelleen pinnoitukseen mutta ei vaan onnistunut. Seisontajalat meni vielä huonommaksi, pinta on karhea ja kuin hopealla maalattu. Kuvassa vaijerinpidike ok vertailun vuoksi. Mitäs ny tehään?

Niin kaikki muut osat korjaantu paitsi seisontatuet....

Laitappa vertailukuva jos sinkitys nyt onnistui.

Toukokuu 05, 2012, 23:59:33 ip
Vastaus #28

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä siinä paljon "temppua" ollut,pohjat sileäksi ja kunnon kiiltosinkki päälle.Osat olivat karkeudeltaan melkein kuin hiekkapuhalletuja.Sellaiseen pintaan ei kiiltoa tahdo saada.

Toukokuu 10, 2012, 14:17:08 ip
Vastaus #29

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Biltemalla kuulemma jonkinlainen sähkösinkityssetti. Hintaa 50€