Kirjoittaja Aihe: Taas sinkityksestä  (Luettu 44082 kertaa)

Helmikuu 10, 2012, 19:48:34 ip
Luettu 44082 kertaa

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On tainnut aloittaja poistaa sen yhden sinkitystopicin , kun en löytänyt(?)
(Oli tarkoitus laittaa tämä siihen jatkoksi)
Tällaista jälkeä tekee Laxström Oy, Kruunupyyssä, n. 20 km Kokkolasta etelään.
Olen varmasti kymmeniä kiloja heillä teettänyt. Jälki on aina ollut moitteetonta.
Kuvan oikeassa reunassa näkyvä keltaisuus johtuu valaistuksesta. Palikat ovat kaikki
tarkasti saman värisiä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 10, 2012, 20:15:27 ip
Vastaus #1

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Edellisessä keskustelussa oli mainittu Teräsmäki Ylistarossa.  Voin myös suositella.  Hyvä työ, nopea toimitus.

sy

Helmikuu 14, 2012, 16:16:30 ip
Vastaus #2

Juho Uusi-Seppälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tätä varmaan täällä kysytty ennekin mutta , mitä tehtävä osille ennen kun ne vie sinkitykseen?

Helmikuu 14, 2012, 16:41:07 ip
Vastaus #3

Jarkko Luotola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juho,

Jos haluat hyvää jälkeä, älä tee mitään. Ammattilaisilla on paremmat vehkeet.

Sinkitys ei kuitenkaan ole yhtä tarkkaa puuhaa kuin kromaus, joten on mahdollista säästää ja hieoa hienolla hiomapaperilla, mutta jos kysymys on esimerkiksi pyörän akseleista, joiden paksuus on tarkkaa, ei kannata itse säheltää. Ammattilaiset poistavat vanhan sinkin myrkyillä, jonka jälkeen uusi sinkitys, jolloin paksuus on just eikä melkein. Pyöreitä akseleita on myös vaikea hioa ja ne voivat menettää tarkan muotonsa.

Ainoa, mitä itse lähtisin tekemään on vain rasvan poisto, jonka voi luokitella itsestään selvyytenä. Jos pohjatyöt on tehty päin helvettiä, myös lopputulos on sitä samaa. Suurin virhe on käyttää hiekkapuhallusta, koska sinkki- tai kromikerros ovat hyvin ohuita. Lisäksi pohjan jokainen epätasaisuus näkyy ilkeästi.

Helmikuu 19, 2012, 10:50:47 ap
Vastaus #4

Juha Toppari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos hyvän kiiltosinkin aiot saada, onpohjat tehtävä yhtä tarkasti kuin kromauksessa. Hiontatyö siinä on kaikkein kalleinta ja jos olet tarkka kyllä ne voi itse tehdä, silloin saa sellaisen kuin haluaa ja jos tulee huono ei syyllinen ole kaukana.

Helmikuu 19, 2012, 11:18:19 ap
Vastaus #5

Simo Puikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näin minustakin. Ei kai sinkitysfirmat rupea niihin osiin mitään "mekaanisia" pohjatöitä tekemään. Tällainen pintakäsittely tuo aina
esiin kaikki viat (ruvet ja pistesyöpymät) noista osista. Noissa kuvassa olevissa akseleissa ja jarrun ankkuritaakeissa niitä näkyy.
Niitähän ei saa pois muutakuin hiomalla ainetta pois pohjien tekovaiheessa. Pultinkannat ja mutterit olen aina käynyt läpi hienolla
viilalla ja muilla sopivilla konsteilla. Vanhoissa romuissa on aina niitä vikoja, joita tulee kun avaimet lipsuu.
Pinnat olen harjannut yksitellen "kovalla" teräsharjalla, porakoneella.

JK. Esim pyörä akseleissa en ole huomannut, että kerroksen paksuus aiheuttaisi ongelmia. Jos niin käy, niin senhän saa aivan
kotikonsteilla hoonattua siitä pois.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2012, 11:23:05 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Helmikuu 22, 2012, 19:36:00 ip
Vastaus #6

Pasi M Hintikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa pyytää Sinipassivointia jos ei halua keltaisia osia...

Lähetettiin juuri ~15kg osia tuonne.

http://www.suomenelektropinta.fi

Sähkösinkityksessä teräskappaleen pinnalle saostetaan sähkövirran avulla 5-25 mikrometrin paksuinen sinkkikerros. Muodostunut sinkkikalvo passivoidaan jollakin kolmesta eri vaihtoehdosta; sini- , kelta- , mustapassivoinnilla. Passivoinneista käytetään myös termiä kromatointi (esimerkiksi keltapassivointi = keltakromatointi). 

Sinipassivointi 
Sinipassivointi on väriltään kiiltävän hopeinen, jossa on häivähdys sinistä mukana.

Keltapassivointi 
Keltapassivoinnin värisävy on lähellä kullankeltaista, jossa on mukana iridisoivia sateenkaaren värejä.

Mustapassivointi 
Mustapassivoinnin väri on kiiltävän syvämusta, jossa on hieman iridisoivia sävyjä.

Helmikuu 22, 2012, 22:59:21 ip
Vastaus #7

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa pyytää Sinipassivointia jos ei halua keltaisia osia...

Lähetettiin juuri ~15kg osia tuonne.

http://www.suomenelektropinta.fi

Sähkösinkityksessä teräskappaleen pinnalle saostetaan sähkövirran avulla 5-25 mikrometrin paksuinen sinkkikerros. Muodostunut sinkkikalvo passivoidaan jollakin kolmesta eri vaihtoehdosta; sini- , kelta- , mustapassivoinnilla. Passivoinneista käytetään myös termiä kromatointi (esimerkiksi keltapassivointi = keltakromatointi). 

Sinipassivointi 
Sinipassivointi on väriltään kiiltävän hopeinen, jossa on häivähdys sinistä mukana.

Keltapassivointi 
Keltapassivoinnin värisävy on lähellä kullankeltaista, jossa on mukana iridisoivia sateenkaaren värejä.

Mustapassivointi 
Mustapassivoinnin väri on kiiltävän syvämusta, jossa on hieman iridisoivia sävyjä.

Tämä on melko selvää suurimalle osalle sinkityksestä kiinnostuneille,kysehän on siitä miksi osat ovat kellertäviä,vaikka on pyydetty sinipassivointi.
Tämäkin on täällä selvitetty joskus (taitaa olla juuri poistetussa topicissa). Noita ei muuten kannattaisi poistaa,ettei tarvise aina selittää samoja juttuja.

Noita kromatointivärejä (passivointi) muuten löytyy sitten lisää,jos joku on kiinnostunut.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2012, 23:02:27 ip kirjoittanut Ipi Laaksonen »

Helmikuu 24, 2012, 15:55:21 ip
Vastaus #8

Joni Käyhkö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä mahtaa maksaa sinkytys tuolla elektropinnassa? Ite pitäis laittaa sinkityksee kolmesta moposta osia.. Ja onko jälki minkälaista tuolla?
Joni

Helmikuu 24, 2012, 20:42:41 ip
Vastaus #9

Kimmo Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kellokoskella pinnoitus helinissä tulee myös siistiä jälkeä mutta pohjat ehkä joutuu tekemään itse jos kolhuja ja ruostetta on.

Minulle ei niinkään se kiilto siinä sinkissä merkitse, vaan se että se pinta vastaa alkuperäistä. Jos osa on kolhuton niin työstämättä sinkitykseen.
Jos on kolhuja niin hiomalla ja sopivilla työkaluilla hakkaa pinnan sellaiseksi kuin se on alunperin ollut ja tasoitusta lasikuulalla ja hiomalla hienosti.

Minun mielestä se ei ole enään entisöintiä jos koitetaan maaleilla ja muilla pinnotteilla hakea parempaa jälkeä kuin mitä on alunperin ollut.

Kannattaa tehdä erilaisia työstötapoja vaikka pellinpalaan, sinkityttää se ja verrata mikä on lähinnä alkuperäistä.

Helmikuu 25, 2012, 18:27:42 ip
Vastaus #10

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
     Kellokoskella pinnoitus helinissä tulee myös siistiä jälkeä mutta pohjat ehkä joutuu tekemään itse jos kolhuja ja ruostetta on.

Ei taida Helin enää pinnoitella firis/yksityisten osia. Kiiitos sen tinkaajan/rähjääjän/hoputtajan..... kuka lie?!

Helmikuu 25, 2012, 19:09:49 ip
Vastaus #11

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Olen myös kuullut/kokenut ettei yksityisistä pikku asiakaista olla kiinnostuneita EM firmassa.
Mutta tehkää aina pohja työt itse viette minnetahansa.
t.Lautapoika

Helmikuu 25, 2012, 20:31:30 ip
Vastaus #12

Kimmo Partanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pariviikkoa sitten sinne viimeksi soittelin ja sanoivat että tuo osat tänne.
En ole tollasesta kuullutkaan muuta.

En ymmärrä jos joku on tuonne hoputellut, itse olen aina saanut osat 1-2 viikon sisällä. Minun mielestä nopea toiminta.
Ja yhden mopon osat maksaneet 10-25e, eli ei hintakaan pitäisi olla kova? Varsinkin kun jälki oli hyvä.

Huhtikuu 10, 2012, 20:37:42 ip
Vastaus #13

Jouko Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä ei vastaa minun mielestä sinipassivointia, mikä mättää? Aiemminkin olen teettänyt samassa firmassa ja aina on tullut priima tavaraa. Nyt laitoin muutamia osia takaisin uudelleen pinnoitukseen mutta ei vaan onnistunut. Seisontajalat meni vielä huonommaksi, pinta on karhea ja kuin hopealla maalattu. Kuvassa vaijerinpidike ok vertailun vuoksi. Mitäs ny tehään?

Niin kaikki muut osat korjaantu paitsi seisontatuet....

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 10, 2012, 21:30:50 ip
Vastaus #14

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos pohjat on olleet kunnossa niin todennäköisesti osat ovat "palaneet",eli virtaa on ollut liikaa.