Kirjoittaja Aihe: Liikenneministeri...  (Luettu 30770 kertaa)

Tammikuu 30, 2012, 07:18:29 ap
Luettu 30770 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...ei Audinsa takapenkiltä näe vallitsevia tosiseikkoja!

Lainaus aamun lehdestä:

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) aikoo ottaa kilometrikorvausten verovähennykset uudelleen pohdintaan, kun hallitus käsittelee tulevia säästöjä. Hänen mielestään kilometrikorvausasia ei ole ajan tasalla, koska ihmisille on kannattavampaa käyttää omaa autoa kuin julkista liikennettä.

Merja Kyllönen on jo aiemmin sanonut, että kilometrikorvauksia voisi pienentää alueilla, joissa joukkoliikenne toimii hyvin. Alue voisi hänen mielestään ulottua Jyväskylästä etelään.

- On tultu sellaisen tilanteen eteen, että ihmisille on kannattavampaa liikkua omalla autollaan kuin esimerkiksi junalla tai lentokoneella. Samanaikaisesti käydään vääntöä, että onko alueilla esimerkiksi toimivaa lentoliikennettä, ja millä tavalla raideliikennettä pidetään pystyssä.

Kyllösen mielestä asiassa tulevat eteen isot yhteiskunnalliset kysymykset.

- Vaikeina taloudellisina aikoina on esillä kysymys, että pystytäänkö tarjoamaan kaikkea. Tuetaanko yksityisautoilua, tuetaanko joukkoliikennettä vai mitä oikein tehdään.

- Peruskysymys on, että kilometrikorvausten tulisi kohdentua niille ihmisille, joille auto on konkreettinen työväline. Väitän kyllä, että kaikki tämän päivän 900 000 korvauksen saajaa eivät ole siinä tilanteessa.

No,saapi sitten kohta lopettaa meikeläinenkin keikkahommat tyystiiin.  t. Markku

Tammikuu 30, 2012, 07:36:25 ap
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tervehdys,

Älä huoli Markku. Eikö tässä ollut vasta puhetta työmatkojen verovähennyksestä ja keikkahommathan ei verottajalle kuulu mitenkään. Oulun seudulla tosin työmatkojen verovähennyksen perusteeksi ei ole käynyt se, että tarvii autoa työhommiin, vaikka ministerin mukaan näin pitäisi olla. Työajat pitää olla sellaiset, että ne ei natsaa julkisen liikenteen kanssa ja keikkahommissahan ne on sellaiset.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 30, 2012, 07:48:07 ap
Vastaus #2

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Tästä Härmän korkeudelta juna syrjäiseen Helsinkiin ja takaisin maksaa 100€.
Lento on suurinpiirtein saman hintainen, mutta hinnat vaihtelevat suuresti. Joten joskus jopa yli 200€
Omalla autolla bensat jää alle 80€, muista kuluista sitten voidaan keskustella.
Jos meitä on kaksi, on valinta selvä! Mutta yksinkin on vapaus valita reittinsä ja aikataulunsa. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Tammikuu 30, 2012, 07:50:14 ap
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-päästäkseni töihin tarttee mun tehdä se työmatka-tämä työ kun on
tätä nykyä 111kilometrin päässä kotoa-ja takaisinkin olisi mukava
sieltä töistä tulla joskus.

Lentokenttää tai edes lentsikkaa mulla ei ole-helikopterista leikkasi just
viikonloppuna moottori jumiin,junarata olisi kyllä tossa muutaman kilometrin
päässä,mutta siinä kulkee vain Lahti-Loviisa tavaraliikenne...Resiinalla ei
uskalla sinne edes menä.

Linja-auto on jokunen vuosi sitten aamusella kylillä kuulemma nähty,mutta tämä
ei ole varma tieto-se saattoi siis olla vaikka saksalainen turistibussikin?
Reittibussi se ei kyllä ollut.

Joten vähän visottaa tommoset liikenneministerit-taitaa lyyli tosissaan luulla,
että porukat ihan oikeasti himoittevat näitä työmatkoja ajella?Noo..mukava se
kyllä oli aamulla klo 4.30 srtarttailla tuolta koivun alta kärriä-pakkasta oli onneksi
vaan -22celsiusta...Olisi se mukavampi ollut tosta pellon reunasta ratikkaankin
hypätä.Ja ajella sillä sitten seuraavat neljä tuntia sinne työmaalle!

Onkohan Kyllöskä laskenut,paljonko valtio menettäisi polttoaineveroja,jos puoletkin
näistä työreissuista jäisi ajamatta?Juuuu...

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2012, 08:10:35 ap kirjoittanut markkukovasin »

Tammikuu 30, 2012, 07:58:26 ap
Vastaus #4

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
No taitaa sulla olla niin monta juna-laiva-lento vaihtoa tuossa työmatkalla, että eiköhän tuohon saa jatkossakin verovähennyksen.

Yksi parhaita veroviranomaisen ehdotuksia oli se, kun yksi tuttu kulki 3-vuorotyössä ja onnikkakyyti ei passannut koskaan, kuin vuoron loppuun tai alkuun. Virkailija ehdotti, että ajat aamulla omalla autolla töihin ja tulet onnikalla kotiin. No mitenkähän sitten seuraavana päivänä???
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 30, 2012, 08:13:59 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No joo-meinasi mennä kiivastumisen puolelle-mutta kulkihan liemet
hetken kovaa kalkkeutuneissa suonissa...

Ei tässä työtä tekevä voi kuin ihmetellä noita silmälaput silmillä
kulkevia päättäviä tahoja.

Onneksi kohta saadaan pressaksi aito työväen mies-silloin työkansakin
saa kermaa ja kaikkea hyvää...luulen...kai...ehkä?

t. Markku

Tammikuu 30, 2012, 08:20:02 ap
Vastaus #6

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Ehdottomasti työväen presidentti laittaa kaikki palkka ja korvausasiat kuntoon ja ojentaa kovalla kädellä sitä maksavaa osapuolta. Vaan nyt täytyy lähteä keikalle kuittaamaan niitä kilometrikorvauksia.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 30, 2012, 09:06:28 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tervehdys,

Älä huoli Markku. Eikö tässä ollut vasta puhetta työmatkojen verovähennyksestä ja keikkahommathan ei verottajalle kuulu mitenkään. Oulun seudulla tosin työmatkojen verovähennyksen perusteeksi ei ole käynyt se, että tarvii autoa työhommiin, vaikka ministerin mukaan näin pitäisi olla. Työajat pitää olla sellaiset, että ne ei natsaa julkisen liikenteen kanssa ja keikkahommissahan ne on sellaiset.

Se on muuten justiinsa noin kirjattuna veroilmoituksen täyttöohjeessa. Eli perusteeksi oman auton käytölle päivittäisessä töihin kulkemisessa ei kelpaa se että autoa tarvitsee työasioihin päivän aikana.

No, kuljen omalla autolla töihin, tänä aamuna 33 minuuttia pihasta pihaan sis. jäiden raappaamiset. Bussilla menisi vähän vajaa pari tuntia sivu, eli pääsee kyllä. Vartoillakaan ei tarvitse edes tuntia Piz-Palan pysäkillä, eli vähennykset seutulipun mukaan. Jotenkin silti ei soimaa omatunto yksityisauton käytöstä. Tokihan Suomessa (vielä) saa valita asuinpaikkansa, eli oma valinta... Pensakulut ja auton ylläpito nyt vaan on nivottu budjettiin välttämättöminä kuluina.

Mutta kyrsii kyllä tuollainen mistään mitään ymmärtämättömyys kuin mitä liikenneministerit jo aika perinteisesti tuntuvat edustavan.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 30, 2012, 09:31:39 ap
Vastaus #8

jussi koskinen

• Vieras
No kyllä Kyllönen tässä asiassa ajattelee vain ja ainoastaan duunarin parasta, onhan hän sentään "työväenluokan edustaja ja puolestapuhuja".  :P
Itse en enää tarvitse autoa ja motoa kuin pelkkään huviajoon, mutta silti kyrsii tuollaiset aivopierut, joita Kyllösellä tuntuu riittävän, mutta pitäähän sitä rahaa joistain repiä Jurpilaiselle jaettavaksi.

Tammikuu 30, 2012, 10:12:15 ap
Vastaus #9

pekka pelkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös joku ehdottanut asian yksinkertaistamista:
Verovähennys työmatkan pituuden mukaan. Sama millä kuljet.

Ja aina puhutaan haja asutus alueiden vaikeudesta kulkea. Itse ( ja n. 600 muuta) kuljen kaupungista "ei mihinkään" töihin joka aamu.
Linja-auto kulkee, mutta sillekkin pitäisi jollain päästä. Ja ehtiä viellä kävellä viranhoitopaikalle.
Omalla autolla säästää parikin tuntia/pvä, työpäivän verran viikossa. Työviikon verran kuukaudessa.... että tälleen.

Saan vähennyksen omalla autolla, tarpeeksi tallattavaa pysäkeille... Kun l-a kulkee liian myöhään, pitäisi kävellä maalikylään, ja viellä toisessa päässä virkapaikalle.
Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin.

Tammikuu 30, 2012, 10:18:43 ap
Vastaus #10

juha kytö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäpä sitä jälkeenpäin valittamaan, vaan annetaan sen sijaan suuri kiitos kaikille jotka äänestivät nämä nykyhallituksen pussissakasvaneet valtaan.
Guzeninakin vaatii jo miehille oikeutta synnyttää... :D  :D  :D

Että tällaista sitten tänään ...  Hohhoijaa.

Tammikuu 30, 2012, 10:22:51 ap
Vastaus #11

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Olen ehdottomasti Kyllösen ehdotuksen kannalla jos:

- yleinen kulkuneuvo kulkee kotiovelta työpaikan ovelle, ja päinvastoin, vähintään noin 15 min. välein ilman vaihtoja.

ja sitten vielä nämä, vaikka kulkiskin:

- ei tarte hyysätä pentuja vaikkapa hoitoon/hoidosta pois, eikä tarte hoidella matkanvarrella muitakaan asioita.
- ei tarte rahdata mitään tavaraa
- ei tarte omaa autoa työaikana
- ei ole fyysistä tai psyykkistä estettä yleisen kulkuneuvon käyttöön.

Ihmiset jotka ajavat pelkästä mukavuudenhalusta omalla autollaan työmatkoja, saisivat tehdä ne omalla kustannuksellaan.
Enhän minäkään saa vähentää mistään autokuluja kodin/työpaikan välisistä matkoista (1 km), vaan olen joutunut kustantamaan pensat ihan itse. Ja jos ei ole ollu rahaa ostaa pensaa, olen kävellyt koko tuon matkan ainakin toiseen suuntaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2012, 10:26:43 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Tammikuu 30, 2012, 11:04:49 ap
Vastaus #12

jussi koskinen

• Vieras
... Enhän minäkään saa vähentää mistään autokuluja kodin/työpaikan välisistä matkoista (1 km), vaan olen joutunut kustantamaan pensat ihan itse. Ja jos ei ole ollu rahaa ostaa pensaa, olen kävellyt koko tuon matkan ainakin toiseen suuntaan.
Pentillä on ajatukset kuin Kyllösellä (vas)  :D ... "enhän minäkään saa"... ...ei Audinsa takapenkiltä näe vallitsevia tosiseikkoja!
Pääasia, että eivät muutkaan saa.

Tammikuu 30, 2012, 11:29:15 ap
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
... Enhän minäkään saa vähentää mistään autokuluja kodin/työpaikan välisistä matkoista (1 km), vaan olen joutunut kustantamaan pensat ihan itse. Ja jos ei ole ollu rahaa ostaa pensaa, olen kävellyt koko tuon matkan ainakin toiseen suuntaan.
Pentillä on ajatukset kuin Kyllösellä (vas)  :D ... "enhän minäkään saa"... ...ei Audinsa takapenkiltä näe vallitsevia tosiseikkoja!
Pääasia, että eivät muutkaan saa.

Tuo on muuten ihan totta!

Elämäni kantava voima ja inspiraatioitteni lähde on aina ollu kateus ja katkeruus hyvempiosaisia kohtaan. ;D
-pena-

Tammikuu 30, 2012, 11:31:10 ap
Vastaus #14

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Eikait sitä ole missään määrätty kuinka pitkä työmatkan pitää olla aamuin illoin, että siihen voi bussia käyttää, vai onko?

Ainakin tiedän tapauksen, joka saa seutulipun verran vähentää verotuksessa, vaikka matkaa on vain pari kilometriä ja siitäkin pitää osa kävellä pysäkkien sijainnin takia.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''