Kirjoittaja Aihe: Kipinä venemoottori  (Luettu 15897 kertaa)

Joulukuu 30, 2011, 21:10:21 ip
Luettu 15897 kertaa

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Täältäkö tuota kaikenlaista tietoa tuntuu löytyvän niin kysyisimpä mikähän mahtais olla valmistusvuosi tuossa minun moottorissa, kaikenlaisia arvailua olen kyllä kuullut haarukassa 1920-1935 väliltä. Valmistajan kilvessä on vain Kuopion konepaja ja sarjanumero 320.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 31, 2011, 00:12:57 ap
Vastaus #1

pekka viinikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei se kone ihan niin vanha voi olla.  Kuopion Konepaja aloitti moottorien teon joskus sotien jälkeen. Minulla oli tosi hyvä 1 pyttyinen petrooli Kipinä -63 ja tekijä tietenkin Helinin Konepaja Kuopiossa. Ne oli legendaarisia kestäviä koneita. Mutta jos kysyisit moottorin historiaa Helinin veljeksiltä niin löytynee vastaus, puh 0400 746055 , on niillä kotisivutkin.

Joulukuu 31, 2011, 00:20:20 ap
Vastaus #2

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei se kone ihan niin vanha voi olla.  Kuopion Konepaja aloitti moottorien teon joskus sotien jälkeen. Minulla oli tosi hyvä 1 pyttyinen petrooli Kipinä -63 ja tekijä tietenkin Helinin Konepaja Kuopiossa. Ne oli legendaarisia kestäviä koneita. Mutta jos kysyisit moottorin historiaa Helinin veljeksiltä niin löytynee vastaus, puh 0400 746055 , on niillä kotisivutkin.

On Kipinä moottoreita tehty ainakin 20-luvulla.

Tuolta löytyy muutama asiakaspalaute Kipinän tehtaalle vuodelta 1923:
http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/secure/showPage.html?action=page&type=lq&conversationId=2&id=343953&pageFrame_currPage=4

Näyttää lukevan tuolla tehtaan selvityksessä, että "KIPINÄÄ yksinkertaisempaa moottoria ei ole olemassa ja niin ollen lapsetkin voivat sitä  vaaratta hoitaa" Mitähän sanoisi nykyinen lastensuojelu- ja muukin laki noista avohammaspyöristä  ;D

Mutta onko Suomessa tehty joskus sytytystulppia ja missä?  Parikertaa olen nähnyt Kipinä merkkisiä sytytystulppia kädestäpitäen.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2011, 00:27:16 ap kirjoittanut Tatu Keränen »

Joulukuu 31, 2011, 00:40:49 ap
Vastaus #3

Stefan Holmström

• Vieras
Viipurissa tehtiin Kipinät (Mobilisti Seniorista kuvattu mainos) – ja ne oli "purettavia" ??

Joulukuu 31, 2011, 07:20:10 ap
Vastaus #4

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa Kipinä-asiassa Kuopion Konepaja ja Helinin Konepaja ovat kaksi eri asiaa. Molemmat tekivät "kipinöitä" ja ovat toiminnassa vieläkin.

Joulukuu 31, 2011, 08:28:23 ap
Vastaus #5

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Vuoden 1925 Kuopion Konepajan Kipinä esitteessä mainitaan olevan
256 Kipinää jo käytössä. Joten jos koneet on loogisesti numeroitu niin tuo 320
vois olla joku -26-27? ? ? Ei noista vuotuisista valmistusmääristä ole minulla tietoa.
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Joulukuu 31, 2011, 08:41:38 ap
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!

Venekoneet ovat vähän vieras ala-mutta mikä tuossa
on mankkuna-onko Bosch ja mikä on tyyppi ja valmistusnumero siinä?

Entäpä kaasari?Noiden kautta voisi ehkä jotain päätellä-lienevät nääs alkuperäiset?

t. Markku

Joulukuu 31, 2011, 10:09:41 ap
Vastaus #7

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Tämän vuoden rompeilla Mannheimissa oli myynnissä KIPINÄ-moottori .Oli siinä suomipojaat ihastellut kunnes mun kaverini Sämpy raahas sen samaisen moottorin meidän auton luo ja sano että tää läähtee takasin suomeen. Ja lähti. ;)

Joulukuu 31, 2011, 10:20:24 ap
Vastaus #8

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Joulukuu 31, 2011, 14:01:04 ip
Vastaus #9

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kun olin kesätöissä Finlaussonin verstaalla muutama ukko katkaisi auton moottoreita ja rakenteli niistä veneen moottoreita, mitähän koneita lienevät olleen ku kaikki ei varmaa niin helpolla katkasta. Ohi ne ajoi W2 puttarista.

Joulukuu 31, 2011, 14:27:51 ip
Vastaus #10

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun olin kesätöissä Finlaussonin verstaalla muutama ukko katkaisi auton moottoreita ja rakenteli niistä veneen moottoreita, mitähän koneita lienevät olleen ku kaikki ei varmaa niin helpolla katkasta. Ohi ne ajoi W2 puttarista.

T-Fordin kone on ollut joskus melko yleinen venemoottori. Loki on sahattu poikki keskimmäisen kampiakselin laakerin kohdalta. Ykskin isäntä sanoi, että sai siihen tylsällä rautasahanterällä monta tuntia hieroa, ennenkuin Fordin kone oli poikki. Lopuksi peltilätkä päädyn tukoksi, että vesi ja öljyt pysyvät sisällä. Pari tälläistä konetta olen nähnyt.

Joulukuu 31, 2011, 14:33:14 ip
Vastaus #11

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Seppä Onni Lacman Lieksasta kertoi katkaisseensa "nelikko Inticon" moottorin rautasahalla venemoottoriksi.
Mitenkäs kampiakseli ja sytytys kun 1. ja 2. pyttyjen kammenkaulat on 180 asteen kulmassa toisiinsa? Ei lyö vuoronperään
työtahtia.

L&K.

Joulukuu 31, 2011, 15:21:48 ip
Vastaus #12

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näinpä se menee lähes kaikissa auton koneissa, että kammet on 180° kulmassa. Sytytys toimii normaalilla 2-syl. magneetolla, joka pyörii kampiakselin nopeudella. Toiset ylimääräiset kipinät menevät tulppaan pakotahdin aikaan

Joulukuu 31, 2011, 15:40:09 ip
Vastaus #13

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näi minäkin sen arssinoin, kaksipyttyisessä Wikströmissä taisi olla sama systeemi. Muistaakseni.

L&K.

Joulukuu 31, 2011, 16:07:22 ip
Vastaus #14

Jari Hirvonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minullakin on tuo Kuopion konepajan Kipinä 6hv vm.-30.

Valmistusmäärä noissa kuusheppasissa jäi vähäiseksi kun konetta eivät saaneet tasapainoitettua.
Hitonmoinen ravistelija tuo kone muuten on.
6hp koneita valmistettiin Helinin Kyöstin mukaan noin 60kpl kun aikoinaan selvitin historiaa.

Tämä minun kone oli menossa sulattoon mutta kaverit pelasti sen romukuormasta kantoivat minulle.

Tein tuollaisen hupikoneen moottorista että sitä voi käytellä.
Jäähdytys astia on Ikean roskapytty ja äänenvaimentimena on 12kg jauhesammutin. :D