Kirjoittaja Aihe: Sitruunahappo  (Luettu 134721 kertaa)

Helmikuu 08, 2015, 11:42:12 ap
Vastaus #75

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
>:(Täytyy sanoa että kyllä ruosteisen tankin ja muitakin osia olen puhdistellut  sitruunahapolla, ja hankaluutena on että se vaatii lämpöä ja sitten se jälkikäsittely  tekee vain lisätöitä ja haluaa ruostua kuitenkin.    Olen lopettanut lämmittelyt ja läträilyt ja siirryin  fosforihapon käyttäjäksi eikä tarvitse muuta kuin likoon joksikin aikaa ja vesihuuhtelu ja se on siinä !!!!!

Näin se menee.

Helmikuu 08, 2015, 15:07:44 ip
Vastaus #76

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tuli mieleen vielä tankinpuhdistuksesta että kyllähän sieltä varmaan saattaa löytyä reikiäkin.  Siihen sanoisin että olen sen verran vanhan ajan korjaaja että en lähde edes miettimään mitään tankin sisäpinnoitus aineita ja  korkeilla rahamäärillä . Pistää eurot vielä tuurin varaan kun niistä yleensä kuuluu monenlaista palautetta.  . Paras tapa tinailla reiät kuntoon ulkopuolelta ja on varma korjaus  ja sen jälkeen tankkin maalit päälle !!!!:(

Helmikuu 08, 2015, 17:35:10 ip
Vastaus #77

Veli-matti Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,pikkuosia kun tuossa kylvettelin niin lukasin purkin kyljestä että että ei tarvitse huuhdella.Onko tuo vedellä huuhtelu
kuitenkin tarpeellinen toimenpide.Laspekin tuote on kyseessä(fosfori)

Vellu

Helmikuu 08, 2015, 23:47:38 ip
Vastaus #78

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :) Melko moni on kokenut saman kuin minä !!!!!!!!!!!!!

Helmikuu 27, 2015, 21:40:23 ip
Vastaus #79

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tilasinpa tuolta laspek.com:sta kolome litran putelia 85% fosforihappoo 20€ puteli, nyt tarttee vielä hankkia jostakin vanaha sähköuuni missä kuivatella sitten läträtyt osat ja ruuvit :embarassed:

Helmikuu 28, 2015, 20:00:12 ip
Vastaus #80

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
nonnii, nyt on sähköuuni asia ratkastu, ostin akalle uuven uunin tykkänään ja vein vanhan talliin 8)

Helmikuu 28, 2015, 23:52:27 ip
Vastaus #81

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei siinä kuivatuksessa välttämättä mitään uunia tarvii,huuhtelee kuumalla vedellä ja laittaa "ilmavasti" kuivumaan esim. ritiläkoriin tms..

Maaliskuu 01, 2015, 12:14:11 ip
Vastaus #82

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen kaikki osat fosvorihapotuksen jälkeen pessyt vedellä  ja ilmakuivattanut ja sitten vaikka maalauksia .  Tein kokeilun 2,5 vuotta sitten romutettuun lumilinkoon joka oli sateessa ja tuiskussa ulkona ja hyvässä ruosteessa. Voitelin fosvorihappoa muutamiin paikkoihin ja 5-6 tunnin jälkeen pesin ne vedellä ja ne paikat puhdistuivat ruosteesta hyvin ja jätin peltit maalaamatta . Sen jälkeen se ovat saanu t vettä taivaalta yllinkyllin ja vasta nyt alkaa vähän tulla ruoste pisamia uudelleen.      Tämä ei onnistu sitruunahapolla kuin tunniksi  ja ruoste tulee heti !!!!!!!!!!

Maaliskuu 01, 2015, 14:53:18 ip
Vastaus #83

Pauli Piirainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä sitruunahapollakin jonkinlainen suoja tulee kun liottaa kauemmin vahavassa seoksessa. minulla on peltiosia jotka on hapotettu noin kymmenen vuotta sitten  ja pinta  loistavassa kunnossa, mutta ei tietenkään vesisateessa säilytetty. Olen  auton peltejä käsitellyt fosforihapolla, vesipesun jälkeen kiire maalata, en kyllä huomannut minkäänlaista suojaavaa pintaa, vaan alkoi samantien vetää ruskeaksi. Eli en huomannut fosforihapolla olevan mitään positiivistä vaikutusta verrattuna sitruunahappoon, joka huomattavasti edullisempikin.

Maaliskuu 01, 2015, 16:35:42 ip
Vastaus #84

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama havainto itselläkin, että viimeisen vesihuuhtelun jälkeen vetää samantien ruskeaksi. Vaan kun loppuhuuhtelun tekee Sinolilla, ei ole ruosteesta tietoakaan.

Maaliskuu 01, 2015, 19:44:49 ip
Vastaus #85

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Arvostellaanko tässä nyt kahden hapon jättämää pintaa johonka ei koskaan saisi ruoste enään ottaa.Miksi ei tätä happokäsittelyä voi tehdä silloin kun ollaan muuten valmiita pintakäsittelemään eli pohjamaalaamaan kappale sitä lopullista maalausta varten tai jos haluaa ettei tule pohjamaalia niin sitten sitä viimeitä maalausta varten.
Nämä hapot ovat käteviä ruosteenirrottajia umpinaisissa kappeleissa kuten tankeissa mutta itse suosin lasikuulapuhallusta josta jää sopiva "profiili" kappaleen pintaan maalia varten.
Sama asia lasikuulassa kuten sitruunahapossa että ottaa ruosteen jos saa kosteutta mutta onneksi ainakin minulla on kuiva verstas ettei tarvitse rästäsvuotoon jättää osia vartoomaan seuraavaa vaihetta.
Mitenkä on laita ton fosforihapon jättämän fosfaattikerroksen että pitääkö poistaa ennen maalausta ja miten.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 01, 2015, 21:12:57 ip
Vastaus #86

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama on poltto eli pulverimaalauksessa. Fosfatoiva pesu ja kuivaus ennen pulverointia.

L&K.

Maaliskuu 02, 2015, 08:29:48 ap
Vastaus #87

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Elikkä olisiko jopa parempi ruosteenesokäsittely toi fosfatoiva pesu ennen pohjamaalia kuin maalareiden käyttämä "happoväri" tai ja jos on todella hyvät pohjat niin suoraan pintaväri?
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 15, 2015, 18:46:42 ip
Vastaus #88

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
no, minä ostin 85% fosforihappoo ja olis tarkotus sekottaa se 2:10 ja tästä aattelinki kysyä että mitenkauan esim. ruuveja ja muttereita sekä peltisiä kiinnikkeitä tarvii tuossa liottaa että ovat puhtaita ruosteesta, piisaako 1-2h vai voiko antaa olla vaikka vuorokausi ::) sitä on niin kehno  myötäänsä käyvä niitä vilikuilee :-[
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2015, 22:05:44 ip kirjoittanut erik könönen »

Maaliskuu 16, 2015, 08:16:02 ap
Vastaus #89

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
       10 ast. autotallissa ei oikein tapahdu mitää  mutta musta astia annat auringon lämmitää 35-40 ast. noputuu pirusti.