Kirjoittaja Aihe: Sitruunahappo  (Luettu 134751 kertaa)

Tammikuu 22, 2015, 17:58:08 ip
Vastaus #60

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
morjes 8)
löytykin sopiva topikki, ja nyt kysyisinki että sopiiko haponkestävä astia sitruunahappo astiaksi ruosteen poistoon  ja meneekö happo piloille jos siellä käyttää sellasia osia missä on vielä kalavanointia jälellä ::)
sitten auttaako akkulaturi rosessin nopeutumiseen mitenkään ::)

Tammikuu 22, 2015, 19:49:40 ip
Vastaus #61

tapiovuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos sitruunahaposta tekee seoksen esim.1:10 , Niin kaikki esim. muovikanistereista tekemäni astiat ovat kestäneet hyvin käytössä.
Tuo edellämainittu seos toimii todella hyvin ruosteenpoistoon.Kokemukseni mukaan liuotusaika 12-24 tuntia on sopiva aika.
Pidenpään ollessa seos kiteytyy kerrokseksi pinnalle , joten liian pitkä aika ei ole kuin haitaksi.Galvanoinnin en ainakaan itse ole havainnut pilaavan liuosta.

Tammikuu 22, 2015, 21:14:58 ip
Vastaus #62

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tuo astia kysymys siksi kun minulla sattuu olemaan putkesta tehty n. 60L astia mikä on haponkestävää, mihin voi sitten laittaa hiukan isompiakin osia.
minulla olis melkonen määrä ruuveja ja muttereita (hienokierteisiä) mitkä olisi tarkotus lähettää puhistuksen jälkeen keltapassivoitavaksi ja kaikenlaisia kiinnikkeitä, ehkä sellasen reilun parisenkymmentä kiloa siksi tämä kysely ::)

Tammikuu 22, 2015, 21:57:44 ip
Vastaus #63

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
tuo astia kysymys siksi kun minulla sattuu olemaan putkesta tehty n. 60L astia mikä on haponkestävää, mihin voi sitten laittaa hiukan isompiakin osia.
minulla olis melkonen määrä ruuveja ja muttereita (hienokierteisiä) mitkä olisi tarkotus lähettää puhistuksen jälkeen keltapassivoitavaksi ja kaikenlaisia kiinnikkeitä, ehkä sellasen reilun parisenkymmentä kiloa siksi tämä kysely ::)

Etkö tee turhaa työtä ? Kyllä ne ruosteet ym. sinkityksessä lähtee.

Tammikuu 23, 2015, 09:09:36 ap
Vastaus #64

Esko Pekkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus vein kasan ruosteisia osia sähkösinkitykseen ja joitan osia tuli takaisin sinkityksestä mukana ruostepaakkuja jotka eivät olleet lähteneet irti kylvyssä irti. Tästä lähtien olen aina pyrkinyt käsittelemään osat jo valmiiksi.
Solifer Speed -66, Zündapp Combinette 423 S -58

Tammikuu 23, 2015, 12:26:41 ip
Vastaus #65

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus vein kasan ruosteisia osia sähkösinkitykseen ja joitan osia tuli takaisin sinkityksestä mukana ruostepaakkuja jotka eivät olleet lähteneet irti kylvyssä irti. Tästä lähtien olen aina pyrkinyt käsittelemään osat jo valmiiksi.
juu näin ne mulle kerto asiasta kun soitin sinne ja kyselin asiasta, että pikkuruosteet ei hattaa mitään mutta massat, rasvat ja maalit täytyy poistaa ennen sinkitystä ???en tiedä miten hoitelisin kasasta pieniä ruuveja massat ja ruosteet vähemmäksi ::) koitin sitä kidesooda liotusta mutta sehän ei oikeistaan ollut kummonenkaan homma ja eikä kyllä tulostakaan saanut, 5-7 tuntia liottelin akkulaturin kanssa mutta yhtätyhjän kanssa :embarassed:
olisko kellään hyvää konstia miten olis helppo siivota ruuvikasa :-X

Tammikuu 23, 2015, 13:28:37 ip
Vastaus #66

Matti Aalto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
olisko kellään hyvää konstia miten olis helppo siivota ruuvikasa :-X

CRC tiivistejäämien poistajalla tahmat ja maalit pois. Dinitrol Anitrol:lla (fosforihappo) ruosteet pois -lähtee myös sinkki.
litkut löytyy mm. Motonetista.
-Matti-

Tammikuu 23, 2015, 16:45:55 ip
Vastaus #67

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
selvä, kiitos tiedoista :)

Tammikuu 23, 2015, 19:08:25 ip
Vastaus #68

Jarno Aheinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Itte teen kyseisen homman seuraavasti = Ensin pesen tinnerillä (bensa käy yhtä hyvin) kaikki paskat pois, sen jälkeen sitruunhapolla tai useimmiten fosforihapolla (jota saat Laspek oy:ltä edullisesti isompiakin määriä, tämä mielestäni paljon parempaa tavaraa kuin nämä annitrolit sun muut) Ruosteen poiston jälkeen korjailen kantit, yms. vammat ja sen jälkeen hion/kiilloitan näkyvät osat.
Sinkitykseen pätee sama kuin muuhunkin pinnoittamiseen eli mitä paremmat pohjat sen parempi lopputulos.
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Tammikuu 24, 2015, 08:39:54 ap
Vastaus #69

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
minkäslainen soossi tuosta fosforihaposta tehään että tehoo hyvin, ei liian voimakasta taikka liian laimeaa ::) eli sekoitus suhde

Tammikuu 24, 2015, 09:45:52 ap
Vastaus #70

tapiovuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ota esim. yhteys Laspek oy:hyn.Heillä on varmaan suositus tuohon laimennussuhteeseen.Fosforihappo ja sitruunahappo. Saattaahan myös Laspekin nettisivuiltakin löytyä tietoa.( en huomannut itse vielä tuota tarkistaa)

Tammikuu 24, 2015, 22:43:45 ip
Vastaus #71

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tammikuu 25, 2015, 14:09:17 ip
Vastaus #72

jorma suvimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä lähtee!

Laitoin 11.10. tankkiin 14L lämmintä vettä johon sekoitin 400g sitruunahappoa. Annoin tankin olla öljykattilan päällä ja päivittäin kävin sitä vähän hyrskyttelemässä. Tyhjensin tankin tänään 17.10 ja tankin sisäpintä on puhtaalla pellillä. Nyt huomasin, että tankin sisäpintä oli osittain myös maalattu ja maalihan ei tietenkään lähtenyt mutta ruoste kyllä. Nyt mietin, että käsittelenkö sisäpinnan oksaalihapolla vai laitanko pinnoitteen K2 maalilla.  :) helpoin ja varmin tapa ruosteen poistoon (jos saatte) 30 prossanen suolahappo 10minuutin uppokäsittely  ruoteesta ei ole hajuakaan  käsittelyn jälkeen huuhtelu oiken kuumalla vedellä  sen jälkeen huljutus tenulla (ei kantsii juoda tulee paha maku suukkiin )

Tammikuu 27, 2015, 11:17:00 ap
Vastaus #73

Kimmo Peltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Urjalan makeistukusta saa sitruunahappoa 750 gr/5€. Juuri tilasin 2 x ja postikulut päälle tekivät yhteensä 15€. Hyvin toimi 1:10 w:w suhtella - litkustakin tuli ihan sitruunan väristä  :D

Helmikuu 08, 2015, 01:03:31 ap
Vastaus #74

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
 >:(Täytyy sanoa että kyllä ruosteisen tankin ja muitakin osia olen puhdistellut  sitruunahapolla, ja hankaluutena on että se vaatii lämpöä ja sitten se jälkikäsittely  tekee vain lisätöitä ja haluaa ruostua kuitenkin.    Olen lopettanut lämmittelyt ja läträilyt ja siirryin  fosforihapon käyttäjäksi eikä tarvitse muuta kuin likoon joksikin aikaa ja vesihuuhtelu ja se on siinä !!!!!