Kirjoittaja Aihe: Tankki vuotaa  (Luettu 30512 kertaa)

Tammikuu 30, 2011, 10:36:06 ap
Luettu 30512 kertaa

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaan on joku joskus tämän kertonutkin täällä joskus, mutta huono muisti pätkii
Ongelman on tankin vuoto
Toinen tankki ( molemmat pensatankkeja )vuotaa kyljestä, pieniä syöpymiä kylki täynnä, mäntysuovalla korjasin viime kesänä
Toinen tankki vuotaa pohjasta , joku on joskus korjannu messingillä juottamalla , itse korjasin tankin korjaus massalla, vuotaa taas
Kysymys , miten kannattaisi vuodot korjata ?
Lähinnä niin ettei tankki räjähdä silmille

Tammikuu 30, 2011, 12:39:33 ip
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Varmaan on joku joskus tämän kertonutkin täällä joskus, mutta huono muisti pätkii
Ongelman on tankin vuoto
Toinen tankki ( molemmat pensatankkeja )vuotaa kyljestä, pieniä syöpymiä kylki täynnä, mäntysuovalla korjasin viime kesänä
Toinen tankki vuotaa pohjasta , joku on joskus korjannu messingillä juottamalla , itse korjasin tankin korjaus massalla, vuotaa taas
Kysymys , miten kannattaisi vuodot korjata ?
Lähinnä niin ettei tankki räjähdä silmille
Paras konsti on korvata uudella pellillä huonot kohdat vaikka TIG,illä hitsaamalla, vaatii hyvän peltisepän / hitsarin eikä ole helppoa tai halpaa, mutta hyvää ei taida muulla konstilla saada.

Myös tankintiivistysaineella ( Ainakin Storm ja Motonet / Biltema myyvät niitä) sen saa pitämään kun noudattaa tiivisteainesatsin mukana tulevia ohjeita, avainjuttu on se että ennen tiiviseteaineen lisäämistä, tankin on oltava sisältä kemialliseti puhdas rasvasta ja ruosteesta ym, mutta lopputulos silläkin keinolla on hyvä, joskaan ei ikuinen....
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2011, 12:41:09 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Tammikuu 30, 2011, 14:27:23 ip
Vastaus #2

Harri Kauranen

• Vieras
Hyvä,varma ja helppo konsti.Paikkaa koritinalla.No porakoneeseen ensin "teräsharja",sit sitä tinan tartunta-ainetta ja ei kun vaikka lämpöpuhaltimetta koritinaa.On jälkeenpäin kivuton sit hioa tankki muotoonsa.Painaa vaan ensin vaikka millin sisään sen huonon kohdan,että siihen jää sitä tinaa.

Tammikuu 30, 2011, 16:49:00 ip
Vastaus #3

Jarno Aheinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "Kasikymppiset" kuuskytä/seitkytä-luvuulta
Bensatankista kun on kaikki reijät auki ja myös kaikki mahdolliset polttoaineet pois niin ei se räjähdä, muutaman kerran voi "haukahtaa" kun esim. hitsaa. (ja vaikka siihen kuinka varautuu niin säikähtää sitä kyllä :) ) Tietysti jos saat esim. suojakaasua/pakokaasua johdettua tankin sisälle hitsauksen aikana niin silloin ei edes hauku. Ja jos pelijättää niin paa se tankki nurkan taa reijät auki, ja tulitikku, tms. jollain kepillä jostain reijästä sisään niin saa sen topsahduksen tehtyä pois.

Mutta ei tuo tina ainakaan huono vaihtoehto oo.
Kaikkien jälkeen tänne on jäänyt tekemättömiä töitä.. mutta pitää sitä ny kuitenkin kokeilla...

Tammikuu 30, 2011, 17:48:49 ip
Vastaus #4

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hitsaaminen ei ole minulle ongelma kun sitäkin olen ammatikseni tehnyt
mutta tuo haukahtaminen pelottaa kun olen nähnyt muutaman tankin räjähdyksen
Koritina voisi olla hyvä mutta alla on kaikkea mahdollista vanhojen korjausten jäljitä
Laiskuuttahan tämä on kun tankki joka vuotaa kyjestä pitäisi sitten maalata ja vielä raidatkin
Toinen olisi helpompi kun vuoto on pohjassa näkymättömissä
Kummallisesti muuten tankki syöpynyt kyljestä, onkohan Porvoon nimismies pitänyt pyöräänsä kyljellään

Tammikuu 30, 2011, 19:02:45 ip
Vastaus #5

Harri Kauranen

• Vieras
No ei se ihan tavatonta sekään ole,kun tankkiin reikä kylkeen tulee.Itsellänikin on sellanen monkey,minkä tankissa oli pienen pieni reikä kyljessä keskellä.Tinasin ja hyvä tuli.Voihan sen maalauksen mahdollisesti saada pysymään kokolailla,ei kun pienet paikkaukset sit vaan.

Tammikuu 30, 2011, 19:50:23 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Hitsaaminen ei ole minulle ongelma kun sitäkin olen ammatikseni tehnyt
mutta tuo haukahtaminen pelottaa kun olen nähnyt muutaman tankin räjähdyksen
Koritina voisi olla hyvä mutta alla on kaikkea mahdollista vanhojen korjausten jäljitä
Laiskuuttahan tämä on kun tankki joka vuotaa kyjestä pitäisi sitten maalata ja vielä raidatkin
Toinen olisi helpompi kun vuoto on pohjassa näkymättömissä
Kummallisesti muuten tankki syöpynyt kyljestä, onkohan Porvoon nimismies pitänyt pyöräänsä kyljellään

Tankin pesuun on helppo ja koeteltu metodi : Tyhjään tankkiin ensin 1/2 - 1 litraa  Sinolia riippuen tankin koosta ( viina pesee bensanjämät pois liuottaen ne itseensä..)  Kotvanen  ravistelua  ja tyhjennys,   sitten kuumaa ( tai kylmää..) vettä ( vesi liuottaa ne sinolinjämät bensoineen pois....) letkulla tankinkorkista niin että hana on irti mutta tankki pysyy täytenä, vesi saa tulvia korkistakin yli, tätä hoitoa n, 1/2 tunnin ajan,  sitten tyhjennys ja  kuivaus paineilmalla, ei muuten pauku enää sen jälkeen, teit mitä tahansa,  !
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2011, 19:57:23 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Tammikuu 30, 2011, 21:03:41 ip
Vastaus #7

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota kokeilen kun ilmat lämpiää
Ei anna perhe pesuhuoneessa sinolin ja pensan kanssa läträtä

Helmikuu 05, 2011, 18:41:30 ip
Vastaus #8

arvo.joutsenvirta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tinaamalla olen korjannut useammankin tankin, viimeksi ysin Jammu joissa vanhemmiten alkavat vuotaa alimmasta kohtaa, sinne kun kerääntyy vettä. Joskus vetänyt vielä pienen kerroksen araldiittia päälle ja sitten maalaus. Homman hyvä puoli on siinä että tankin väriä ei paljoa tarvii korjailla.Nyt teen Velon tankkia joka vaatii kunnon pellityksen. Pensan hajua ei saa olla yhtään jos menee hitsailemaan, yksi Jawan säiliö lähti.  8)

Helmikuu 05, 2011, 18:58:40 ip
Vastaus #9

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tuota kokeilen kun ilmat lämpiää
Ei anna perhe pesuhuoneessa sinolin ja pensan kanssa läträtä

Jos vielä haluat oikein varrman päälle pelata, niin huuhtele tankki Covarilla ja sitten vedellä sekä kuivaa, ennen tuota tenttukäsittelyä ja vesiliotusta, itse  tein niin aiemmin, mutta kokemuksen mukaan vähempikin riittää, eli ei ole paukkuneet tankit, koskaan.

Helmikuu 05, 2011, 19:16:44 ip
Vastaus #10

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä on Covari ?

Helmikuu 05, 2011, 20:22:17 ip
Vastaus #11

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Mitä on Covari ?
Oikeammin se on Covar, samaa tavaraa löytyy autotarvikeliikkeistä ja huoltoasemilta moottorinpesuaineen tai liuotinpesuaineen nimellä,  Covar on yksi ko aineen kauppanimistä, kaikki ne käyvät yhtä hyvin tuohon tarkoitukseen.

Helmikuu 05, 2011, 21:28:48 ip
Vastaus #12

Juha Toivonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla vuoti Paapan tankki sen pätkän yläpuolelta mihin hana tulee.Messinki juotoksessa oli huokosii.

Pesin tankin painepesurin pesuaineella ja kuumalla vedellä monta kertaa. Kiikutin tankin naapurin
isännälle,joka täytti tankin vedellä,tukki tankkausaukon jessellä ja kippas tankin nurin ja täräytti
uuden messinki juotoksen vanhan päälle. Fosfori messinkiä sano laittaneensa,ei tuu huokosii kuulemma.

Ei vuoda enää. :)

Helmikuu 05, 2011, 21:36:41 ip
Vastaus #13

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä vein Lahdessa tankin korjattavaksi jäähdytinkorjaajalle, hänellä oli laitteet, aineet ja ammattitaitoa, jotka minulta puuttuu.

Helmikuu 06, 2011, 02:22:58 ap
Vastaus #14

mika SMUIGE saikku

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajankäytön ammattilainen
Noita messingillä, fosforikuparilla, hopealla taikka tinalla ym juotettuja onkin sitten kiva hitsailla...

Jos on aikaisemmin juotettu, niin on parempi myös juottaa uudellen.
Taitaa nuo juotokset olla vielä hiukan "joustavampia" kuin hitsaus.