Kirjoittaja Aihe: honda cbx1000 säätämistä  (Luettu 19342 kertaa)

Heinäkuu 06, 2010, 18:38:00 ip
Luettu 19342 kertaa

timo kosonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kuka antaisi hyviä neuvoja kaasa rien synkaamisesta tein itse 6-letkun viritelmän mika kaasari otetaan oletus arvoksi,  ruuvvit on kyllä hankalassa paikassa?milläkähän noita saa aukaistua?

Heinäkuu 06, 2010, 21:01:25 ip
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Nelipyttysiä on tullut synkkailtua joskus...Ja kuuspyttysistä vain möhkö-kawaa, mutta siinähän on 3 kpl kaksikurkkuisia kaasuttimia.

Kyse ei ole niinkään mittarien lukemista, vaan siitä että kaikki alipainemittarit näyttävät samaa ( tarvitset siis kuusi mittaria CBX,n kaasuttimien synkronointiin )  Paras olisi semmonen paketti missä on elohopeamittarit, ne viisarivehkeet kun ovat vähän epätarkkoja synkronointihommaan.

Niitten ruuvien kiertämiseen on olemassa oma työkalu,  se on  vajaat 1/2 metriä pitkä säätöruuvien lukkomuttereihin sopiva onttovartinen hylsyavain jonka sisällä on ruuvimeisseli,  sillä homma on lastenleikkiä, muuten se on kyllä aikas hankalaa, taitaa olla  jopa mahdotontakin, niitä saattaa löytyä stormilta, tai jostain muusta mp-osia ja työkaluja myyvästä liikkeestä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2010, 22:42:03 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 07, 2010, 09:10:21 ap
Vastaus #2

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Järjen käyttö lienee sallittua.. Ei siihen kuutta mittaria tarvitse. jos mittareilla haluaa synkan todeta, riittää kaksi mittaria, mitataan kahta kerrallaan.

Heinäkuu 07, 2010, 10:11:59 ap
Vastaus #3

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Olen minä kuullut miehistä jotka "synkronoivat" kaasuttimet yhdelläkin mittarilla, tosin semmosen "synkronoinnin" kuulee koneen käynnistä jo kauas...Miksihän niissä valmiissa mittaripaketeissa muuten on neljä mittaria ? Siis semmosissa mitkä on tarkoitettu nelipyttysiin .....

Kun yhden sylinterin kaasuläpän asentoa muuttaa, niin se vaikuttaa heti muittenkin sylinterien alipainelukemaan, sen huomaa kun säätäessä kytkee joka pytylle oman mittarinsa,  siksi niitä mittareita tulisi olla yhtä monta kuin kaasariakin,  siis kokonaiskuvan saamiseksi,  siitä järjestä sitten tiedä mennä sanomaan..... :)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2010, 10:21:18 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 07, 2010, 10:33:45 ap
Vastaus #4

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No jos kyse on synkronoinnista, niin sehän tarkoittaa tasan ainoastaan kaikkien imujen tasaamista. Jos tuon tasaamisen tekee aina yhdelle parille, pysyy muuttujien määrä pienempänä. Meillä päin on luvallista käyttä muistiinpanovälineitä, kuten tiedätkös, lyijykynää ja paperia. Näillä atomiajan vempeleillä voi ikuistaa kahdelle kaasarille saavutetut arvot, ja pyrkiä sitten replikoimaan ne seuraaville. Jos säätämistä tarvitsee suorittaa, ei siinäkään kohtaa saavuteta kovin kummoista etua siitä, että joka kurkussa törröttää oma mittarinsa.
Ja mitä tulee niihin valmiisiin setteihin, niin olen kyyllä niitäkin nähnyt. Suurin osa niistä tuntuu olevan kiinaakin halvemmissa maissa jossain ilmapallotehtaassa kasattuja. Neljän tuollaisen muovikuorisen mittarin luotettavuuteen voi jokainen itse köynnöstellä mielipiteensä. Jos taasen ostaa itse nestevakautettuja, OIKEITA mittareita, saa varautua maksamaan rahaa. Osta sitten niitä neljä tai kuusi, jos tilisi saldo sallii, sama se minulle on.
Edelleen, kahdellakin saa luotettavan säädön tehtyä.

Heinäkuu 07, 2010, 10:54:22 ap
Vastaus #5

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
No jos kyse on synkronoinnista, niin sehän tarkoittaa tasan ainoastaan kaikkien imujen tasaamista. Jos tuon tasaamisen tekee aina yhdelle parille, pysyy muuttujien määrä pienempänä. Meillä päin on luvallista käyttä muistiinpanovälineitä, kuten tiedätkös, lyijykynää ja paperia. Näillä atomiajan vempeleillä voi ikuistaa kahdelle kaasarille saavutetut arvot, ja pyrkiä sitten replikoimaan ne seuraaville. Jos säätämistä tarvitsee suorittaa, ei siinäkään kohtaa saavuteta kovin kummoista etua siitä, että joka kurkussa törröttää oma mittarinsa.
Ja mitä tulee niihin valmiisiin setteihin, niin olen kyyllä niitäkin nähnyt. Suurin osa niistä tuntuu olevan kiinaakin halvemmissa maissa jossain ilmapallotehtaassa kasattuja. Neljän tuollaisen muovikuorisen mittarin luotettavuuteen voi jokainen itse köynnöstellä mielipiteensä. Jos taasen ostaa itse nestevakautettuja, OIKEITA mittareita, saa varautua maksamaan rahaa. Osta sitten niitä neljä tai kuusi, jos tilisi saldo sallii, sama se minulle on.
Edelleen, kahdellakin saa luotettavan säädön tehtyä.
Sitäpä se just tarkottaakin.....Kun sinä replikoit kynän ja paperin kanssa niitä arvoja, ja siirryt seuraavaan pariin, ja pyöräytät säätöruuvia, niin ne sinun muistiiinpanemasi arvot eivät pidä enää kutiaan siellä aiemmin mitatuissa kaasuttimissa, mutta sitähän sinä et voi tietää kun sinulla on mittarit vain kahdessa pytyssä........

Omassa pajassa on englantilaisen Davidan mittarisetti,  ovat oikein metallikuorisia ja nestetäytteisiä,  setti maksoi markka-aikaan jotain 1600 mk,  mutta se on surkean epätarkka verrattuna halvempiin elohopeamittareihin,  jotka ovatkin ainoita oikeita synkroninnin suorittamiseen.

Heinäkuu 07, 2010, 10:59:20 ap
Vastaus #6

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kunhan henkselin paukkeeltasi kuulet, niin sanon nyt viimeisen kerran; Kahdella mittarilla pystyy tekemään luotettavan säädön. Yksinkertaisen asian monimutkaistaminen on teknistä tietämättömyyttä.

Heinäkuu 07, 2010, 11:11:02 ap
Vastaus #7

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kunhan henkselin paukkeeltasi kuulet, niin sanon nyt viimeisen kerran; Kahdella mittarilla pystyy tekemään luotettavan säädön. Yksinkertaisen asian monimutkaistaminen on teknistä tietämättömyyttä.
Rauhotu hyvä mies....

Tuota...Minä kylläkin käytän vyötä enkä henkseleitä... ;D

Onhan se kahdella mittarilla tehty säätö tietysti luotettava, ja konekin edelleen käy sen jälkeen,  mutta pistäppäs huvikseen kaikkiin nelipyttyisen kaasareihin mittarit sen tekemäsi kahden mittarin synkkauksen jälkeen, ovatkohan edelleenkin synkronissa.... :P
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 07, 2010, 11:28:57 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 07, 2010, 17:57:45 ip
Vastaus #8

antero nuuttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nelonen on peruskaasari,sitä ei säädetä jonka jälkeen 5-6-3-2-1.Kyllä kuus mittaria on aika ehdoton juttu.Niinkuin Reijo tuossa jo mainitsikin,muuttujia on.

Heinäkuu 07, 2010, 22:29:06 ip
Vastaus #9

Ilkka Kahila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hieman tarkennusta Anteron vastaukseen. Se neloskaasari on kyllä peruskaasari, johon nähden muut säädetään. Mutta neloskaasarin säätö tehdään tarvittaessa tyhjäkäynti ruuvista. Usein kierrokset nousevat tai laskevat tasauksen yhteydesä. Jolloin uusi tasaustaso säädetään tyhjäkäynti säätöruuvista, neloskaasariin.

En ota kantaa siihen monellako mittarilla on parempi säätää.  Mittariarvot eivät ole kovin tärkeitä. Jos kaasarit ovat olleet irti, voi perussäädön tehdä katsomalla valoa vasten läppien raon. Se on hyvin pieni, n. 0,5mm luokkaa. Usein ei sen kummallisempia tasauksia ole tarvinnut tehdä. Jos kone on käynnyt tasaisesti tyhjäkäyntiä, on homma ok. Siihenhän kaasarien tasauksella pyritäänkin.
Aikaisemmin kun niihin hienoihin ja kalliisiin mitt. ei ollut varaa. Tasasin kaksisyl. CB350 Hondan kaasarit, työntämällä ½" muoviletkun kaasarin kurkuun vuorotellen ja kuuntelemalla "hörinää". Säätämällä "hörinät" samankuuloiseksi, oli homma valmis.

CBX kaasarien tasauksessa usein ongelmana on 1 tai 6 kaasarien säätöruuvin hankala paikka. Päätykaasarin säätöruuvin paikka on runkoputkeen nähden siirtynyt, joten säätötyökalu ei osu säätöruuviin. Silloin olen ottanut tämän kaasarin säätölähtökohdaksi, johon nähden olen tasannut muut kaasarit.

Työn iloa. Terv. Ilkka

Heinäkuu 09, 2010, 22:09:32 ip
Vastaus #10

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Jos ei ole mittareita käytössä niin yksi keino on ottaa kaasaripaketti irti (mahtaa olla hiukan isompi juttu CBX,ssä...) ja käyttää pientä poranterää rakotulkkina jolla läpät säädetään samaan asentoon ( poranterällä mitataan läpän ja kurkun välinen rako)  sillä saa synkan aika lähelle,  joskaan ei ihan kohdalleen.

Tuolla tavalla synkattiin merkkikorjaamolla vanhojen Motronic-ruiskukoneisten Bemarien läpät ( kyse on siis autoista..) tuo oli muistaakseni ihan maahantuojan antama ohje,  BMW,n tehtaan mukaan niitä ei voinut synkata ollenkaan, vaan olisi pitänyt tilata uusi, tehtaalla synkattu  läppärunkopaketti......
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2010, 10:30:04 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Heinäkuu 11, 2010, 22:04:30 ip
Vastaus #11

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisi edullinen ratkaisu rakentaa "mittarit" läpinäkyvästä muoviletkusta,halkaisija esim. 20 mm. Rakennetaan teline johon saa taivutettua vesiletkut U-muotoon, niin monta kuin on kaasutinta. Vesiletkujen toiseen yläpäähän lähtö alipaineputkille. Letkujen päihin tulpat, johin ilmareikä.  Letkuihin piirretään asteikko täsmälleen samoihin kohtiin(n.puoleen väliin), johon asti lisätään vettä. Alipaine nostaa veden pintaa, jolloin toimii mittarina. En ole kokeillut, mutta aijon rakentaa. Vesiletkulla on mitattu mm. maalauskammion alipainetta.

Heinäkuu 12, 2010, 13:07:22 ip
Vastaus #12

Jyrki Kulju

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen kyllä tuota letkusysteemiä kokeillut. Kannattaa tosiaan käyttää nesteenä jotain huonosti palavaa tavaraa, eli vesi on varmasti hyvä.
Imaisee nimittäin aika hätäseen tyhjäksi letkun missä on eniten imua. :o
Tästä syystä korvausilmareiät kannattaa tehdä mahdollisimman pienet ,ainakin aluksi. Ite käytin 0,8 migin suuttimia ja nekin tuntu liian isoilta ennenkuin sai synkat edes hiukan sinnepäin...
Nesteenä oli vielä öljyä, joten pöläys oli melkoinen kun kone imaisi sen raakana läpi. ;D

Niihin kannessa oleviin M6 reikiin sopivia nippeleitä löytyy paineilmatarvikeliikkeistä. Eli sellainen letkukara joka sopii reiältään 3-4 mm:n
letkuun, toisessa päässä kutosen kierre ja O-rengas tiivisteenä.

Heinäkuu 12, 2010, 19:11:54 ip
Vastaus #13

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielestäni korvausilmareijät pitäisi olla isommat, mitä pienempi reikä sitä suurempi imu.

Heinäkuu 12, 2010, 20:10:50 ip
Vastaus #14

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miksi ollenkaan reikiä?
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com