Kirjoittaja Aihe: Sinkitys kotikonstein  (Luettu 289568 kertaa)

Joulukuu 01, 2007, 22:32:53 ip
Vastaus #180

Jouni Kantanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kertokaahan, kokeneemmat museopyöräihmiset, onko vaaraa että innostun sinkittämään liikaa. Siis onkohan esim. sellaisia Cezetan nippeleitä mitä ei saisi sinkittää ottaen huomioon mahdollisen museotarkastuksen.  :-\

Joulukuu 01, 2007, 22:50:33 ip
Vastaus #181

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuskimpa siinä Cezetassakaan mitään käsittelemättömiä osia on,ja saahan ne maalattua.

Joulukuu 03, 2007, 20:01:00 ip
Vastaus #182

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pikku yksityiskohtaan liittyvä kysymys: Tarviiko sen elektrolyytti-lantrausveden olla tislattua eli ionivaihdettua, vaiko käykö ihan tavallinen raanavesi? Paitti Nokialla.
Samoin ne välihuuhtelut? Itse asiassa nyt muistin, etten muista tuleeko niitä ollenkaan... Aikoinaan, kun tehtiin muutamia niklauskokeiluja, oli se tislattu vesi oltava. Mutta tämähän ei ollutkaan niklausta.

Vaatii muuten ihan mieletöntä itsekuria, kun on pussissa 25 kiloa salmiakkia... Just kun mää laitoin itteni salmiakkikieltoon loppuvuodeksi. Viisainta tehdä noi kokeilut rukkaset kädessä; mulla on kuulemma kovin vikkelät kädet.

hk
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Joulukuu 03, 2007, 21:04:29 ip
Vastaus #183

Jouni Kantanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No mää tein kyllä noi sinkitysliuokseni ihan kraanaveteen. Samoin se huuhteluvesi, ja sekin on ollu mulla vaan muutaman litran ämpärissä ja olen vaihtanut sitten kun alkaa jotenkin näyttää epämääräiseltä. Suurta hygieniaa siis ei ole ollut, mutta niinkuin sanottu, mitään kestävyystestejä noille nippeleille en ole vielä tehnyt. Mutta itse asiassa puolueeton testi sinkitsemälleni rautanaulalle ja hänen käsittelemättömälle veljelleen on menossa, mulle ei edes paljastettu ulkona olevaa tarkkaa testipaikkaa.

Joulukuu 03, 2007, 21:17:13 ip
Vastaus #184

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noissa taannoisissa niklauskokeiluissa oli mukana alan ammattilainen, siksi kaiken piti mennä ihan eikä melkein. Ja mää kun en tiedä työnteosta mitään; osaan vaan lukea kirjasta, siksi oli syytä kysyä tuotakin.

Itse asiassa, kun kappale laitetaan happoon puhdistusta varten, on ympärillä sangen runsaasti niitä muita ioneja (=H+), että raanaveden sekalaiset ei paljon taida vaikuttaa. Ja itte kylvyssä on ihan sama juttu, net ionit on vaan erinimisiä. Luulisin.

Toivottavasti tietävämmät kertoo...

Entä jos oikein pinnistät, muistaisitko sitten, mihin laitoit ne rautanaulat?

hk
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Joulukuu 03, 2007, 21:33:47 ip
Vastaus #185

Jouni Kantanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaa niin ettäkö olisin lauantai-iltana alottanu testit...
Kyllä mäkin olen joskus koulussa noista ioneista lukenut, mutta ei niitä mun raanavedessäni näkynyt. Oliskohan ne menny sinne Nokialle ??
Ei vaan, ihan asiaakin. Sillä vastuksella olen säätänyt niin että sinkittävän kappaleen pinta ei kupli, paitsi ihan pienen pientä kuohan tapaista voi nousta kun oikein tarkkana tuijottaa. Näin säätelemällä olen päätynyt ampeerimääriin jotka mainitsin.

Joulukuu 03, 2007, 22:13:37 ip
Vastaus #186

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se ihan tavallinen vesijohtovesi kelpaa näihin hyvin,tietyt nikkelikylvyt ovat hieman tarkempia mutta useimmiten niissäkin käytetään ihan normaalia kraanavettä.Huuhtelut ovat kaiken a ja o niissä ei kannata fuskata.

Joulukuu 03, 2007, 23:18:35 ip
Vastaus #187

Pekka Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipäs näy Happosen Timon sivut minun koneella.   >:(
Tuho tulkoon tietoverkkoon,
piru PC:nsä periköön
nouskoon käry skannerista
pauke kuulukoon koneista   :D
Pekka

Ja ei kun rinta rottingilla kohti seuraavia nöyryytyksiä.

Joulukuu 04, 2007, 07:55:11 ap
Vastaus #188

Timo Happonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Sori vaan. Vika ei ole teidän koneissa, jos sivut ei näy. Siellä on jostain syystä ollut niin paljon kävijöitä viime kuussa, että kapasiteetti on ylittynyt. Tällä hetkellä on 10 gigaa, mutta kohta on 14. Sen pitäisi riittää. TH

Joulukuu 14, 2007, 16:16:28 ip
Vastaus #189

Simo Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys!
Olen juuri aloittamassa sinkitys uraani mutta askarruttaa eräs yksityskohta eli millä poistetaan leikkuuöljy ym. epäpuhtaus ennen sinkitystä vai riittääkö peittaus sitruunahapolla?
Kiitos!

Joulukuu 14, 2007, 19:02:51 ip
Vastaus #190

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Oma sinkitysurani on pariviikkoa pitkä ja hyviä tuloksia on saatu. Sinkityksen ja kunnollisen kiillotuksen jälkeen on pinta kiiltävyydeltään lähes kromin veroinen. Ulkona sinkitty osa ei ruostunut eikä hapettunut. Mikä parasta sinkitykseen menevän osan pinta voi olla hyvinkin ruosteen raiskaama. Sinkkiä pintaan paljon, muutama välihionta ja loppu kiillotus. Näin ollen perusaineesta ei tarvitse ottaa paljoa pois saadaksesi hyvän tasaisen pinnan. Oma työjärjestys: Hiekkapuhallus-> Sitruunahappokylpy-> Rasvanpoisto acetonilla -> Sinkitys.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2007, 22:21:35 ip kirjoittanut Jani Erola »

Joulukuu 14, 2007, 20:48:49 ip
Vastaus #191

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oikea työjärjestys on:rasvanpoisto,hapotus,hapotuksen jälkeen vielä mielellään elektrolyyttinen rasvanpoisto eli nk."sähköpesu".Elektrolyyttisen pesun jäkeen vielä dekapointi,jos sinkkikylpy on hapan.Tämän toimenpiteen tarkoitus on että käsiteltävän kappaleen ph arvo olisi lähellä sinkkikylvyn arvoa,tähän sopii esim.laimea suolahappo.Eli ei vietäisi emäksisen pesukylvyn ja huuhtelun jälkeen kappaletta happamaan sinkkikylpyyn.Tämä siis lähinnä kylvyn varjelemiseksi.
Vähemmälläkin pääsee kotioloissa, pääasia että pinta on ruosteeton ja rasvaton.

Joulukuu 14, 2007, 22:19:54 ip
Vastaus #192

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Taidat olla oikeassa tuon työjärjestyksen suhteen. Itselläni on ollut ongelmia nimen omaan sinkkikylvyn nesteen puhtaudessa. Olen ratkaissut sen, vaihtamalla nesteen tarpeeksi usein uuteen. Täytyypä koittaa tuota sinun työjärjestystä. Kiitos vinkistä.. :)

Joulukuu 14, 2007, 23:40:35 ip
Vastaus #193

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo,2000 litran sinkkikylpyä ei viitsisi kyllä pilata huonon esikäkäsittelyn vuoksi,eikä liioin vaihtaa kovin usein :)
Mutta tosiaankin homma lähtee aina rasvanpoistosta,hyvin puhalletussa kappaleessa rasvaa ei tietenkään ole,silti mielestäni rasva kannattaa poistaa jo ennen puhallusta.

Tammikuu 04, 2008, 20:49:51 ip
Vastaus #194

katja ritalinna

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hei!
lainaus:  Pieni varoituksen sana kotipinnoittajille:Älä kuvittele että saisit välttämättä kunnollisra kromipintaa noilla ko. litkuilla.
Jonkun näköinen niklaus ja sinkitys saattaa noilla onnistua,sekin on parempi antaa ammattimiehen tehtäväksi,ellei ole sitten ajatuksena se että kaikki pitää tehdä itse.Näistä tulee yleensä melko kalliit oppirahat,joku kuka on epäonnistunut kertoo ehkä enemmän.

Onko tuo Caswellin "triple chrome set" tms. kelvoton? Mielessäni on ollut tuollaisen tilaaminen, kun ennen tämän foorumin löytämistä.  Kaiken kromaamiseen viittaavan kysely muualla on ohitettu vinosti hymyillen :-\lähinnä hulluuden ilmentymänä.

Tämä kotikonstein sinkitseminen- topicci onkin positiivinen pellepelottomien oivalluspankki.
Niinpä, onko tuo kiiltokromin aikaansaaminen sitten hightekkiä muuta kuin aineksienhankinnan ja virtalähteen järeyden suhteen?
Olikohan tuo 15 A/ dm2 ?  jostakin tämmöinen arvo jäi utuiseen tajuntaan.

En tuohon kromikylpyyn löytänyt täältäkään selaamalla ohjetta.