Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4512736 kertaa)

Syyskuu 24, 2023, 15:39:09 ip
Vastaus #12465

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ota Eero selvää mihin Kaljahattu menee liinoineen niin siellä sattuu ja tapahtuu,hän tietää luulisin joka rallin pätkät Suomessa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 24, 2023, 20:30:18 ip
Vastaus #12466

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noista auton vanteista kimpos muistikuvia.  Miun ensimmäisessä kiinankulkimessa - Kia Cerato, käytettynä ostettu - oli kesäpyörät aluilla ja talvipyörät peltivanteilla, eikä käyny samat mutterit alkuunkaan.  Vielä muistaaksein niissä talvipeltivanteissa sellaset kapselit, mitkä tuli pyöränmuttereitten alle, ja taas niissä kesäpyörissä jotkut välirillukat sovittamassa vanteen reikä pultille käypäseks.  Melkein joka renkaanvaihossa oli sählinkiä, että missä ne toiset mutterit on... ja pari kertaa kertaa puotin tunkilta alas, että ennää tarkistan kireydet ja sitten kapselit paikalleen...

Näihin kahteen viimiseen - ihan uutena ostettuun - oon erikoistilauksella tilannu peltivanteet kesäpyöriinkin, ja vielä varmuuven välttämiseks ulkoistanu koko rengasrevohkan kummikorjaamolle, säilytyksineen pesuineen tasapainotuksineen typpitäyttöineen... ei oo ollu ennää sählinkiä.  Ajan joutuu varaamaan, ja siellä oottelemmaan tovin.  Ja maksamaan.

jaakkovaakko

Syyskuu 26, 2023, 08:34:06 ap
Vastaus #12467

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Eikös Kari siulla oo sellasia työtehtäviä aika lailla, missä pittää dokumentoija millon mitäkin, ja siks pittää olla kännykkä melko viimestä mallia?  Niitten parraitten kamerat on aika päteviä vehkeitä, ja monessa suhteessa oikeeta kameraa helpompia.  Järkkärin lähtökohta on aina, että kaikkea voi säätää, ja mitä parempi järjestelmäkamera, sitä vähemmän automatiikkaa.  Oletetaan kuvaajan hallitsevan vehkeensä.  Ei se oo avaruusteknologiaa, mutta vaatii jonkin verran aikaa ja mielenkiintoa perehtyy.  Kännykkäkameran suunnittelijan periaate on, että paras käyttäjä omaa silmän siihen, mitä siihen kuvaan rajataan ottaessa, ja kone hoitaa kaiken muun... noin karkeesti arvioiden.  Toki niistäkin saa enemmän irti, jos valon ja kuvauksen perusteet on hallussa.

Mie oon ammattitason valokuvaaja.  Niiko eilen noitten repojen kanssa; yks kameran perusjuttu oli jääny päin peetä sitä kuvausta ajatellen, noin 40 kuvaa, missä neljä tuurillaan lähes kohillaan.  Yks namikka eri kohassa, ni ois ollu 40 onnistunutta kuvaa... saateri että osas sylettää, kun ei tuollasia reposia oo täällä tähän asti vielä nähty, että pit söhlätä se tilaisuus.  Tai hyvää tuuria, että ees ne muutama kuva tuli kuitenkin.

Tää on tällästä.

jv

Tällästähän tämä. Joku aika sitten vaihdoin hommia saman firman sisällä, nyt ei oo niin paljon kameralla käyttöä dokumentoinnissa, mutta kyllähän tuolla tuli monenmoista työjuttua kuvattua. Lähtien jostain letkuista tai muista korjausta/entrausta tarvitsevista, rikkinäisistä tai muuten toimenpiteitä vaativista vekottimista ym jutuista muistutuksiksi itselle, siinä pärjäsi kännykameralla ihan hyvin. Mutta sitten oli niitä oman toimen ohessa tai muutenvaan mielenkiinnosta tehtyjä juttuja, joissa piti vähän analyseerata säröjä tai peräti irtipoikki menneitä teräsosia (murtuneita/hakkaantuneita pintoja) vähän tarkemminkin, siinä hommassa oli vähän hankaluutta välillä. Liekö nuo nykyajan ledivalot jotenkin hankalia kameroille vai mikähän mätti. Semmoinen kauniin ruskea heijastelematon pintaruostepinta oli suht helppo kuvata, jos valo oli sopiva, mutta puhtaat pinnat usein joko heijastelivat, ja kamera ei osannut tarkentaa oikein mihinkään, tai jos koitti suojassa häikäisyltä, niin tuli kohinaa. Puhelimen oma salama oli jokseenkin hyödytön lähikuvauksessa. Mutta kyllä sillä sai, kun aikansa kappaletta pyöritteli, ja kameraa käänteli. Ja monen monta raporttia tuli tehtyä :) Ja kuten on todettu, paras kamera on se joka on mukana, ei mulla järkkäriä olisi ollut kannossa aina kun olisi tarvinnut.

Mullahan on ollut eläissäni tasan yksi itse omalla rahalla omaan käyttöön ostettu matkapuhelin, se oli Nokian kolmetuhattajotain, vähän vuosituhannen vaihteen jälkeen kun olin hetkellisesti työsuhteiden välisessä tilassa. Joku kalikka piti olla jolla soitella työpaikkoja :) Muuten vuodesta 1998 on ollut työnantajan hoitamia nämä mobiilivehkeet.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 26, 2023, 10:14:29 ap
Vastaus #12468

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla varsinaisten valokuvaajien palstoillakin on erotettu omaksi topiikikseen kännykällä kuvaaminen.  Sinne on siirtynyt ryhmä puoliksi ammatikseenkin kuvaavia, ja oikeasti tietäviä ja osaavia kameramiehiä.  Kait heillä kaikilla edelleen on kamerat olemassa, ja käyttävätkin.  Mutta uusimmat ja parhailla kameroilla varustetut kännykät, niistä käydään aktiivista keskustelua.  En ole genrestä perillä, mutta mukava seurata sivusta.  Kännyköihin hankitaan jälkivarusteluna erityisesti valokuvaukseen tehtyjä ohjelmia, joilla sitte päästään paremmalle tasolle kuvissa.  Ja tietysti kännykän pitää tuottaa kuva ulos RAW-tiedostona, siis kaiken kameran tallentaman tiedon sisältämänä tiedostona, mistä sitten kuvankäsittelyohjelmalla työstetään kuvat... tai toinen koulukunta on sitten sellaiset kännykkäkamerat, joissa on tekoälytekniikkaa tekemässä kuvasta parempi kuin mitä itse malli olikaan...  Joku kantaa jalustaa mukana, ja laittaa kännykän jalustalle kuvatessa!

Itse olen toistaiseksi ajatellut, että jos varsinaisesti haluan valokuvata, on kamera kuitenkin siihen hommaan tehty väline, liittymältään ja ergonomialtaan.  Kännykän vahvuus on, että se on kuitenkin aina mukana.  Jalusta kännykkää varten mukaan ei oikein sovi minun ajattelumalliini...

Sitä en kiellä, etteikö tuo mainitsemani porukka kännyköillä parempaa kuvanjälkeä tee, mitä minä saan aikaan järjestelmäkameralla.  Mutta ei se heidän lähestymistavallaan sen helpommalla tule, pikemminkin päinvastoin.  Kännykkäkameroiden kehitys on kuitenkin kulkenut aika huimasti eteenpäin aivan viime vuosinakin, ja esimerkiksi jossain poliittisissa tiedotustilaisuuksissa vakavia toimittajia ja uutistoimistojen liiveillä varustettuja kuvaajia näkee yhä enemmän pelkkä kännykkä aseena.  Paikoissa, mistä kännykkäkuvaaja olisi vielä muutama vuosi sitten naurettu ulos.

Kehitys kehittyy.  Ei vain oikein enää voi jatkaa, että minä sen mukana...

jaakkovaakko

PS.  Karin mainitsemat ongelmat teknisessä tai dokumentoivassa kuvaamisessa liittyvät enemmän valaistukseen kuin itse kuvan tallentamisen välineeseen minun mielestäni.  Sen genren ammattilaiset, millä hyvänsä kameralla varustettuna, joutuvat erityisesti panostamaan sen valaistuksen järjestämiseen niin, että kuvattava kohde on riittävän tasaisesti ja joka sopukaltaan valaistu, eivätkä heijastukset sotke kuvaa.  Syväterävyyden hallintaan vielä toistaiseksi järjestelmäkameroista jotkut tarjoavat kännykkää parempia apuvälineitä, ei taida tosin niitten lisääminen kännykkään ongelma olla, jos tarvetta arveltaisiin olevan?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2023, 10:22:08 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 26, 2023, 11:53:19 ap
Vastaus #12469

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Juu, valaistus on siinä mielessä ongelma, että kun se ei ole hallittavissa, niin hankalaa on. Jos vie kappaleen "verstasvaloon" jossa lukseja piisaa, niin joko tarkennus ei toimi kunnolla tai sitten heijastelee. Voiko joku ledivalaisin välkkyä niin että sotkee kameran toiminnan? Jos koittaa vähän varjostaa että olisi vain hajavaloa, niin sitten tulee kohinaisia kuvia. Siinä vähän hämärämmässä valaistuksessa väittäisin että oikea kamera, jossa on linssi huomattavasti nuppineulanpäätä isompi, ja kenno kanssa, toimisi paremmin.

Jännä sinänsä, että luonnonvalossa iPuhelimen kamera toimii hienosti. Kohteena esimerkiksi koira, jonka turkki on jotain häivehävittäjämateriaalia. Sisätiloissa saa kuvan mustasta möykystä josta ei edes silmät erotu, mutta ulkosalla auringonpaisteessa, tai sisätiloissa ikkunan lähellä, onnistuu kuvat hienosti, voi melkein karvat laskea kuononpäästä.

RAW-systeemejä iPhoneen tuskin saa, kun sen maailma perustuu pilveen ja tiedonsiirtoon, puhelimessa itsessään on onnettoman vähän muistia eikä lisää saa.

Joskus vähän harrastelin, osana tätä harrastustenkeräilyharrastusta, myös valokuvausta. Vilmille tietenkin, isäukolta saatu Canon AE-1 oli välineenä. Vastamulkofilmiltä tuli joskus ittekin kuvia tehtyä, se oli hauskaa kuvankäsittelyä kun rajaili, osavalotti, osaylivalotti jne niitä nekatiiveja. Ei mulla ollut mitään ihmeempiä klaseja, vain kameran mukana tullut hyvä ja valovoimainen 50-millinen ja sitten joku tarvikemallin ei niin valovoimainen 35-70-millinen pikkuzoomi. Se puuha jäi ruuhkavuosien ja muiden puuhien jalkoihin, vallankin kun eka digipokkari tuli taloon joskus 2005.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2023, 11:56:35 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 26, 2023, 12:43:23 ip
Vastaus #12470

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysyit, että voiko LED-valo sotkea kameran toiminnan;  ei pelkästään voi, vaan oikeastaan sotkee aina!  Led, kuten loisteputketkin, tuottaa välkkyvää valoa, mihin silmä ei hirveän pahasti ehdi reagoida, mutta kamera ehtii.  Nopeilla valotusajoilla tulee jotain ihan muuta kuin mitä silmä näkee.  Kameroissa on automaattisia tai napista päälle laitettavia "välkynnän vähennys" toimintoja, oletan, että puhelinten kameroissa on osassa melko automaattisesti toimivia näitäkin?  Sama ilmiö esimerkiksi tietsikan ruutua kuvatessa.

Jos kännykän kamerassa on manuaalisäätömahdollisuuksia, voi yrittää pidemmällä valotusajalla, saattaa korjaantua?  Tai ainakin, jos on käsisäätö mahdollista, voi kokeilemalla hakea valotukselle toimivamman kombon.  Tässä suhteessahan harppaus filmikuvauksesta digivehkeisiin oli valtava; voit heti kuvan otettuasi katsoa, mitä tuli, ja tarvitessa ottaa uuden!

Valaistuksen värilämpötila on sitten toinen juttu.  Valkoinen on toisessa valossa keltaista ja toisessa sinistä.  Niin se on silmällekin, mutta meillä on nupissa sellainen automaattinen valkotasapainon säätö, että kun tiedämme, että tuo on valkoinen (eikä nee...), niin näemme asian niin, vaikka totuus olisi toinen.  Kun vaikka talvella kuvaa normaalissa asunnossa ihmisiä, ja katossa on ledi, jossain sivustalla loisteputki, taidejalkalampussa vielä vanha hehkulamppu, ja ikkunasta tulee päivänvaloa, ja sitten salamalla antaa vähän täytevaloa kasvoilla, on soppa valmis; kuva on käyttökelpoinen vain mustavalkeana!  Valkotasapainoa voi RAWina tallennettuun kuvaan muuttaa mielin määrin jälkikäteenkin, mutta suuritöistä se on, jos kuva on eri alueiltaan tyystin erilainen sen suhteen.

Kyllä minäkin oletan, että tuotekuvausta esitteitä ja mainoksia varten studioissa kuvaavat ammattilaiset eivät kännykällä kuvia ota.  Vaikka valaistus on se pääasiallinen työkalu, kyllä oikea kamera taitaa vielä tämänkin päivän kännykkään verrattuna parempi työkalu olla?  Kamera jalustalla, laukaisu erillisellä kaukosäätimellä, valoja ja kohteita käännellään, näin olettaisin työn sujuvan pienempien kohteitten kuvauksissa.  Sitten kun se kohde on esimerkiksi paperikoneen kyljessä kiinteästi kiinni, muuttuu maailma taas toiseksi.

Monelta sopalta kuitenkin säästyy, jos tyytyy kuvaamaan kännykällä, ja on aina tulokseen tyytyväinen... satunnaisesti kännykällä saa hyviä kuvia, satunnaisesti meikäläinenkin ottaa jonkun tosi upean kuvan silloin tällöin, mutta jos toimii tilattuna ja maksettuna valokuvaajana, ja oletusarvo maksajalla on, että kuvat myös onnistuvat, tilanne muuttuu.  Jos tällaista palvelua tarvii, on asiakkaankin ymmärrettävä, että osaaminen maksaa; hintaa kysyessä ei vertailukohta ole se, että otanpa ite kännykällä.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2023, 12:51:14 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 26, 2023, 16:48:06 ip
Vastaus #12471

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nokisutari kävi. Sama mies on kaynyt yli 20 vuotta. Nykyään hänellä on apupoika joka kiipeää katolle piipun luo. Hinta oli 75€. Marraskuun puoliväliin on töitä jonoksi.
Nyt sitten sää kylmät tulla, takkaan tuli.
Fasessa oli kunnalta huomautus Nikkasen hehkuttamasta Hakevuori rallista. Teitä suljetaa "valtavat" ruuhkat.

Syyskuu 26, 2023, 17:59:51 ip
Vastaus #12472

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Nokisutari kävi. Sama mies on kaynyt yli 20 vuotta. Nykyään hänellä on apupoika joka kiipeää katolle piipun luo. Hinta oli 75€. Marraskuun puoliväliin on töitä jonoksi.
Nyt sitten sää kylmät tulla, takkaan tuli.
Fasessa oli kunnalta huomautus Nikkasen hehkuttamasta Hakevuori rallista. Teitä suljetaa "valtavat" ruuhkat.
Oliko Martti Sääksi? Käynyt minulla nuohoomassa ja pitäisi taas se homma teetättää.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Syyskuu 26, 2023, 18:52:52 ip
Vastaus #12473

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Käytin autoni "pakollisessa" tarkastuksessa.  Ostin keväällä 2022 uuden VW T-Crossin ja viimeviikolla tuli kotiin kirje, että jossain tuotatoerässä on havaittu, että turvavyön merkkivalot saattavat toimia virheellisesti ja pyydedttiin auto tarkastukseen.

Kun varasin aikaa ko. tarkastukseen niin kysyin että jos en tarkastuta.  Vastattiin, että ei mene läpi katsastuksesta sitten kun katsastuksen aika tulee.   Se "tarkastus" oli kuulemma ohjelmistopäivitys.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2023, 19:58:38 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Syyskuu 26, 2023, 20:02:38 ip
Vastaus #12474

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Aloin nusun moottorin purun ja ensimmäinen syksyn uunin lämmitys tapahtui myös tänään.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 29, 2023, 10:38:46 ap
Vastaus #12475

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulipa putsattua talvisaunan kiuas ja röörejä.Myös uudet kivet
laitoin...

t. Markku

Syyskuu 29, 2023, 18:53:50 ip
Vastaus #12476

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä siistin vähän Nuhvin koneen kylkiä syysloman kunniaksi..
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2023, 19:05:44 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Syyskuu 29, 2023, 19:18:01 ip
Vastaus #12477

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Leikkasin nurmikkoa ja samalla lähti maahan pudonneet lehdet, koska keräävä leikkuri.
Vissiin vähän rankempi keli, kun bensaa meni tavallisen 1,5 tankillisen sijaan melkein kolme tankillista.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 29, 2023, 20:25:29 ip
Vastaus #12478

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään minua lähestyttiin kirjeellä, jossa edellytetään minulta toimenpiteitä omistamani kiinteistön biojätteen tuotannon käsittelyn osalta. Vaihtoehtoni ovat kirjeessä esitetyn mukaan seuraavat:

1. Jos en tee mitään, Kierokapula toimittaa pihaani biojäteastian, jonka se käy vähintään kerran kuukaudessa tyhjentämässä, vaikka se olisi valmiiksi tyhjä. Luonnollisesti Kierokapula laskuttaa minua tästä, mutta ei kirjeessään kertonut, kuinka paljon.

2. Voin ryhtyä naapureideni kanssa biokimppaan, missä tapauksessa minun tulee ilmoittaa Kierokapulalle, että millaisessa suhteessa lasku tyhjän biojäteastian tyhjentämisestä jaetaan biokimpan osallisten kesken.

3. Voin tehdä kompostiviranomaiselle komposti-ilmoituksen, joka on voimassa viisi vuotta. Tämä edellyttää, että minulla on käytettävissäni komposti, jonka kompostiviranomainen voi halutessaan tulla tarkastamaan.

Vaihtoehdot 1 ja 2 eivät houkuttele minua, joten ryhdyin selvittämään, mitä vaatimuksia kompostille on olemassa. Pikaisella google-haulla vaatimuksia ei löytynyt, sen sijaan minulle selvisi, että Suomessa järjestetään eri tasoisia kompostointikursseja. Voisin siis halutessani pätevöittää itseni kompostoriksi ja sen jälkeen ylikompostoriksi. Eläkkeelle jäädessäni minusta tehtäisiin varmasti kompostineuvos.

Myytäviä komposteja löytyi paljon, mutta en haluaisi maksaa siitäkään, että pihassani jököttää tyhjä komposti. Siispä olen vakaasti päättänyt selvittää, mitä vaatimuksia kompostille on säädetty, minkä jälkeen valmistan vaatimustenmukaisen kompostin korkeimman omakätisesti. Sitten saa kompostitarkastaja tulla tarkastamaan sen. Jos siitä tulee oikein hyvä, laadin ehkä kompostistandardin ISO-K-313, pätevöitän itseni ylikompostoriksi ja ryhdyn auditoimaan sekä kompostivalmistajia että kompostoijia.

Syyskuu 29, 2023, 20:32:37 ip
Vastaus #12479

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein Traficomille ilmoituksen pyörän talviseisonnasta, vai mikäköhän se oli oikealta nimeltä. 6€ velotus siitä.
Öljyn ja suodattimen vaihto vielä.