Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4509131 kertaa)

Toukokuu 19, 2022, 18:17:04 ip
Vastaus #11430

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Vai onks se tämmöinen flo jet?

https://i.ytimg.com/vi/x5s0HUSA048/hqdefault.jpg

Jos on toi niin on just se tuttu.

Tuo kaasutinmalli. Ongelma-alue on siis tuon kaasuttimen alapuolella olevan kiinnityslevyn ja moottorilohkon välissä olevissa mekanismeissa.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Toukokuu 19, 2022, 19:36:25 ip
Vastaus #11431

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Niimmitä piti muistaa :o
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Toukokuu 19, 2022, 21:50:38 ip
Vastaus #11432

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaklasin naapuria.
Siihen tuli teloilla liikkuva kivipora porailemaan siirtolohkareisiin reikiä.
Ajattelin että se meinaa räjäyttää ne kappaleiksi.

Eikö mitä. Poraamisen jälkeen ukko tuli sellaisen ison sammuttimen näköisen pönton kanssa kivien viereen. Pöntön pohjasta törrötti puolimetrinen putki tai varsi jonka ukko työnsi jokaiseen reikään vuorollaan.
Tämän tehtyään ukko laittoi pöntön pois ja alkoi nostella kaivinkoneella kivenlohkareita lavalle.

Mulle ei ihan kyllä auennut että mikä voima ne lohkareet pilkkoi.

Pienempiä kiviä olen itsekin rikkonut etanadynamiitillä mutta se on hidasta hommaa. Tämä tapahtui niin vauhdilla että taisi kärytä yksi ja sama sikari porarin huulessa koko operaation ajan.

Toukokuu 19, 2022, 21:52:25 ip
Vastaus #11433

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Tommonen just linkin mukainen kaasutin oli 10hp strattonin lumilingossa. Se vanha tulviva on lattialla muuten vieläkin. En muista ulkoa jousia ja tankoja kun on muutama vuosi aikaa. Ei ne mitään rakettitiedettä ollu kyllä. 5hp strattonin oli vaikeampi kun oli itsellä levällään pitkään. Jouduin ettimään siihen apua netistä. Läppärillä saattas olla tehtaan manuaali siihen 10hp koneeseen. Voin yrittää kattoa.

Miksi muuten purit kaasuttimen? Mikä vika, mitä oireita?
[/quote
Sain kasattua vivustot kun otin käynnistinkotelon pois. Silloin näkyi paremmin mekanismit ja ehkä sain ne asennettua oikein. Perusongelma on se, että kun laittaa tulpanreiästä bensaa niin kone käy hetken mutta ei ilmeisesti saa bensaa kaasuttimesta. Siksi yritin puhdistaa kaasarin kaikki mahdolliset reiät mutta ei auta. Käynnistysyrityksissä käytin akkuporakonetta, jossa oli 22mm hylsyavain joka sopi kampiakselin päässä olevaan neliöön.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Toukokuu 20, 2022, 07:42:01 ap
Vastaus #11434

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hae Tatu konevuokraamolta isompi porakone-
semmoinen Hilti tai vastaava.

Sillä rivi reikiä n. 8cm syvyisinä ja n. 15-16mm halkaisijaltaan- ja sitten kiilat joka reikään.

Naputtelet hissuksiin niitä kiiloja moskalla-ja kohta kivi mossahtaa halki.
Käytä öljyä kiiloissa.

Jos ei ole sulla kiiloja-mie voin noita omiani laimata,jos varmasti tuot ne takaisinkin!  :D

t. Markku

Toukokuu 20, 2022, 09:31:24 ap
Vastaus #11435

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Vaklasin naapuria.

Eikö mitä. Poraamisen jälkeen ukko tuli sellaisen ison sammuttimen näköisen pönton kanssa kivien viereen. Pöntön pohjasta törrötti puolimetrinen putki tai varsi jonka ukko työnsi jokaiseen reikään vuorollaan.
Tämän tehtyään ukko laittoi pöntön pois ja alkoi nostella kaivinkoneella kivenlohkareita lavalle.

Pienempiä kiviä olen itsekin rikkonut etanadynamiitillä mutta se on hidasta hommaa. Tämä tapahtui niin vauhdilla että taisi kärytä yksi ja sama sikari porarin huulessa koko operaation ajan.

Oliskohan ollut kyse louhintapatrunoista? En pysty lukemaan koko juttua kun on maksumuurin takana
https://www.koneviesti.fi/maarakennus/874d5a7b-2f47-5d18-a3ac-939c919beb88

... ehkäpä sittenkin jokin muu menetelmä?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2022, 09:34:43 ap kirjoittanut Hannu Boman »
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Toukokuu 20, 2022, 09:51:30 ap
Vastaus #11436

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaklasin naapuria.

Oliskohan ollut kyse louhintapatrunoista? En pysty lukemaan koko juttua kun on maksumuurin takana
https://www.koneviesti.fi/maarakennus/874d5a7b-2f47-5d18-a3ac-939c919beb88

... ehkäpä sittenkin jokin muu menetelmä?

Ei niihin reikiin kyllä laitettu erillistä patruunaa. Sieltä pöntöstä sinne jotain nestemäistä tai jauhemaista ainetta varmaan meni. Pönttöön muuten tuli kaksi letkua sieltä porauslaitteesta. Se härvelin varsi oli arviolta puolisen minuuttia aina jokaisessa reijässä.
Mitään paukahdusta tai savun tussahdusta en havainnut vaikka olin vain noin 20m päässä. Eikä ukolla ollut mitään suojaimia.

Voisiko se olla jonkunmoinen hydraulinen kivikiila? Saisiko sillä riittävästi voimaa kiven sisään?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2022, 09:54:31 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Toukokuu 20, 2022, 10:00:42 ap
Vastaus #11437

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Toukokuu 20, 2022, 10:16:51 ap
Vastaus #11438

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Toukokuu 21, 2022, 07:15:53 ap
Vastaus #11439

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen otti taas kissa matsin kyyn kanssa-kuskasi
hampaissaankin hyvät matkat. No-se päättyi
ratkaisemattomaan...

t. Markku

Toukokuu 21, 2022, 08:50:00 ap
Vastaus #11440

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitosta vaan Markku tarjouksesta vaan onpa minulla omat kiilat ja niillä oon halkonu kiviä jo useamman..Noilla "poranterillä" ei vaan montaa reikää tahdo tehdä..meniskö joku 4-5 reikää ja sitten on terä jo "lacra moro"...
Voisi vesijäähdytys pidentää porien elinikää.
Kiveen poratessa tulee lämpöä huomattavasti enemmän kuin betoniin.
Letkulla juoksutus poralle, eikä aivan täysiä kierroksia koneeseen.

Toukokuu 21, 2022, 09:04:15 ap
Vastaus #11441

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotkut vannovat myös paineilman nimiin-sitä
puhaltaa syntyvään reikään pillillä.

Mutta hyvin mulla kesti semmoinen kruunupääterä parinkymmenen reiän
tekemisen ihan ilmankin- eikä mennyt miksikään.

t. Markku

Toukokuu 21, 2022, 15:05:33 ip
Vastaus #11442

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muutaman sadan muun motoristin kanssa kävin hymyilevän motoristin kevätpäivällä Nilsiässä. En jäänyt ohjelmia katselemaan Tahkolle. Yhden resuisen näköisen airhead gessun ja Uralin bongasin, ja näppärän näköisen SWM scramblerin.

Toukokuu 21, 2022, 21:00:22 ip
Vastaus #11443

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voisi vesijäähdytys pidentää porien elinikää.
Kiveen poratessa tulee lämpöä huomattavasti enemmän kuin betoniin.
Letkulla juoksutus poralle, eikä aivan täysiä kierroksia koneeseen.

Juu..naapurin pappa joka jonkun alan "räjäytys-insinööri" opetti minulle käestä pitäen tuon poraushomman..siihen kuului myös tuo vesijäähdytyksen tärkeys..ja että ei saa painaa yhtään poraa vaan pitää antaa poran oman painon tehdä työnsä..Olen noita poran teriä ja koneita Puuilosta hakenut..enkä niitä halvimpia ole ostanut kun ei niillä tee mitään..Mutta tuo pora kyllä puree paremmin "kuivaan" kiveen
kuin märkään..joten olen pitänyt vesi astiaa vieressä ja aina välillä jäähdyttänyt terää siinä..
Ja sitten topiikkiin..
Tännää vuokrasin pari aaria pottumaata ja nyt pitäis lähtee hakemaan siemenperunoita ja istutusvälineitä..Ajattelin kokeilla istutusta "Tanskalaisittain"..saas nähä mitä siitäkin tulee..

Mä olin intissä 1973-1974 Korialla pioneerinä ja pääsin kun hain komennukselle Kotkan edustalla olevaan Kirkonmaa nimiselle saarelle. Tehtiin kesä 1974 siellä "linnoitustöitä", siksi niitä kutsuttiin.
Meillä oli traktorin perässä vedettävä 4 pyöräinen paineilmakompura ja 3-4 paineilmaporaa. Porattiin "kaapeliuraa" taidettiin tehdä sitä useampi satametriä. Se ura oli 60cm. leveä ja samansyvyinen. Vettä ei niissä porausreiissä käytetty  mutta poranterät muistaakseni vesisäiliössä jäähdytettiin.
Poriin kyllä laitettiin alkuperäisiä lisäpainoja ja painojen lisäksi niihin sidottiin narulenkkejä millä saatiin lisäpaino kun siihen lenkkiin jalkaterä laitettiin painoksi.
Käärmeitä siellä oli "pirusti". Muistan ensimmäisenä päivänä kun Kirkonmaan Kaapeliniemessä oltiin niin tapettiin 4 kyykäärmettä. Enään en käärmeitä tappaisi mutta aika oli silloin toinen. Kyllä ne käärmeet sieltä pikkuhiljaa väheni, eivät tosin kokonaan poistuneet kun ne poraamamme kaapeliurat räjäytettiin ja kyllähän se paineilmaporakin kalliota mukavasti täristää.

Toukokuu 22, 2022, 10:09:35 ap
Vastaus #11444

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ei hymmyile elämä, ei. :-\

Toessapäevänä aattelin lähtee motoskuutterilla kesän avajaesajelulle, vuan eihän se peijooni kertookaa ies pöksähtänykää, ei muuta kun kaasari irti ja outtamaan putsausta.

Eilen sitten oli tarkotus siirtee rillinrakennustiilet kalustovajjaan säetten armoelta. Laetoen jo akun Pantneriin paekoelleen ja punppasin renkaehin suositustemukaset paeneet, ja kun olin lähössä hakemaan kärriä perrään, ni sitten vasta muistin etteihän siinä Pantnerissa ou vetohihnoo. :-[

Vaevuin melankoliaan ja jätin kaekki konehommat silläkseen, kärräsin kuitennii kottarilla ne tiilet, en laskenu paljonko niitä oli, vuan reilut puolenkymmentä kertoo niitä piti kottariin lastata ja purkoo ennen kun saen kaekki ne kärrättyvä sisälle.
-pena-