Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4510403 kertaa)

Marraskuu 17, 2020, 13:29:11 ip
Vastaus #10185

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuollaisella ariston tikulla minäkin tietokone ja radiohommat aloittelin.
Sitten tuli ensimmäinen varsinainen kvanttilaskin. HP-21 ja sillä oli esim. määrätyn integraalin laskeminen helppoa hommaa. Sitä emme saaneet kuitenkaan tekussa siihen aikaan kokeissa käyttää.
Kaivoin laskimen esille ja huomasin että minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.
Akut piti vain vaihtaa uusiin.

Marraskuu 17, 2020, 14:40:45 ip
Vastaus #10186

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei pahus ole mullakaan patterit kestäneet tähän päivään asti no tuskin ne kouluvuosilta on kun pääsin tekusta -79 mutta toimii toi pahus kun sähköä saa.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 17, 2020, 16:55:14 ip
Vastaus #10187

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tässä on joutunut nyt vielä rassaamaan pojan autoa. Taitaa olla öljyrenkaita jumissa kun tyrkkää kaasua polkastessa siniharmaata savua ilmoille. Puristus paineet ok ja hyvät, ja tasaiset. Oliskohan hyvää vinkkiä millä ne jämähtäneet öljyrenkaat sais irti, koko myllyä purkamatta? Juu, ja fortea se on jo saanut sisuksiinsa öljyn sekaan, mutta eipä se auttanut yhtään.
 Jälkiviisaana tuli tietty mieleen että kun tuosta oli kansi laitettavana ja irti, niin olis varmaan samoilla löylyillä pitänyt myöskin rengastaa? Eipä käynyt tietenkään mielessäkään että ne öljyrenkaat voi olla myös jumissa.

Marraskuu 17, 2020, 17:14:48 ip
Vastaus #10188

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ei pahus ole mullakaan patterit kestäneet tähän päivään asti no tuskin ne kouluvuosilta on kun pääsin tekusta -79 mutta toimii toi pahus kun sähköä saa.

Tuossa kaiman Casiossa ei näemmä ole sitä ominaisuutta,että voi laskea myös murtoluvuilla-ja laittaa asteet  ja minuutit ja sekunnitkin
kulmalaskuihin-ja sitten suora muutos nappulalla desimaaleiksi?  Sellaisella aikanaan laskin paljon-ja on se vissiin vielä jossain tallessakin.

Vaan mulla laskutikun runko oli oikein puuta...kallis vehe oli sekin.

t. Markku

Marraskuu 17, 2020, 17:46:36 ip
Vastaus #10189

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvaa en osaa liittää mutta mulla oli vuonna 1976  Texas Instruments TI-30 laskin.  ;D

Opiskeluaikana alkaen 1971 aloin laskutikkua käyttämään. Mulla on vieläkin ko. laskutikku tallessa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2020, 17:49:04 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Marraskuu 17, 2020, 19:03:03 ip
Vastaus #10190

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on Sharp taskulaskin jostakin 70-luvun alusta.  En vaan muista minne sen olen laittanut.
Punainen se on ja vihreät valonumerot, pattereita meni eri lailla kuin nykyisissä.
Ei kyllä ihan pienen taskun laskin, n. 3 cm vahvakin.

Marraskuu 18, 2020, 09:49:51 ap
Vastaus #10191

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kuin salma kirkkaalta taivahalta tuli mulla yöllä mielehen että olihan mulla tekussa funktiolaskin ja kukapa sellaisia pois heti heittäis ja läysinkin sen mutta akut ovat sanoneet työsopimuksensa ajan saatossa irki eli ei tullut nummeroita näyttöön.
Taitaa laskentakapasiteetti vs. siihen mikä vanttikone se taas onkaan mistä koko ajan höpisevät olla niin iso ettei tälläkään super laskimella sitä pysty juurikaan laskemaan.

Pitänee kolme akkua vaihtaa tonne sisälmyksiin että saa tämänkin toimintakuntoon että on sitten tarvittaessa lyöntikondiksessa.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Marraskuu 18, 2020, 10:02:14 ap
Vastaus #10192

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä on joutunut nyt vielä rassaamaan pojan autoa. Taitaa olla öljyrenkaita jumissa kun tyrkkää kaasua polkastessa siniharmaata savua ilmoille. Puristus paineet ok ja hyvät, ja tasaiset. Oliskohan hyvää vinkkiä millä ne jämähtäneet öljyrenkaat sais irti, koko myllyä purkamatta? Juu, ja fortea se on jo saanut sisuksiinsa öljyn sekaan, mutta eipä se auttanut yhtään.
 Jälkiviisaana tuli tietty mieleen että kun tuosta oli kansi laitettavana ja irti, niin olis varmaan samoilla löylyillä pitänyt myöskin rengastaa? Eipä käynyt tietenkään mielessäkään että ne öljyrenkaat voi olla myös jumissa.

mikäs vehje tää olikaan ja kuinka paljon ajettu ?

Marraskuu 18, 2020, 10:06:30 ap
Vastaus #10193

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuo minun HP-21 ostettiin porukalla Oulun tekussa vuonna -75.
Varmaan toistasataa laskinta tilattiin. saatiin paljon halvemmalla.

Tätä mallia valmistettiin vuosina 75 - 78.
Olihan se kuin kvanttilaskin koska sillä pääsi jo ohjelmiakin tekemään.
Kattelin netin myynti-ilmoituksia ja hokasin että näitäkin joku keräilee.
Tuossa yksi sivu:
https://www.ebay.com/itm/Calculator-HP21-w-owner-manual-case-and-charger/284070764928?hash=item4223efe180:g:y3YAAOSw-lVfpIF3
Mitä vanhempi laskin, niin sen kalliimpi.
Jokohan laitan myyntiin, koska on täydellinen ja toimiva paketti.
Originaali omistajan käsikirjakin vielä tallella.
Näissä vanhoissa HP:n laskimissa oli ns: puolalainen logiikka.
Kun sen oppi, niin se oli todella hyvä.

Marraskuu 18, 2020, 12:46:00 ip
Vastaus #10194

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

mikäs vehje tää olikaan ja kuinka paljon ajettu ?
No voorti, Mondeo 3 bensa. 300tkm. Minä vähän luulen että siellä antaa joku eculle väärää tietoa? Ei savuta normaalilämpöisenä, mutta kaikista pahiten tuputtaa puolilämpöisenä. Ei kylmänä eikä normi ajolämmöillä juuri ollenkaan.Testerin mukaan kaikki anturit ok. Öljyt on tehtaan suosittelemat 5/30.

Muoks.
 Ja paskat se löpö mitään irrottanut niitä jämähtäneitä öljyrenkaita. Kiinni ovat, ja aivan turhaa läträystä oli koko homma. Kolmesta pytystä juoksee yhdessä tunnissa pari korkillista löpöä läpi. Yksi näytti pitävän.
Tilasin semmoista litkua kuin resurs decarboil, joka pitäis olla "kuulema" se tehokkain irrotusaine noille jumittuneille renkaille? Yksi purkki pitäis jakaa kaikkien pyttyjen kesken tulpan reiistä mäntien päälle, ja toinen purkki öljyn sekaan.
 No, niinhän ne on tietysti kaikki litkut ja liemet maailman parasta tököttiä mitä myydään, jos ne valmistajien ja myyjien mainokset uskoo. No minä näköjään taas uskoin.
Saahan nähdä?  :o 

Ja suositukset tai moitteet tulee sitten perässä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2020, 15:19:21 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Marraskuu 22, 2020, 19:10:44 ip
Vastaus #10195

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Pitihän sitä vielä tänään käydä katselemassa marraskuista aurinkoa visiirin lävitse ja samalla aiheuttaa pahennusta kukkahatuille Contin kohtuuavarilla äänenvaimentimilla....
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Marraskuu 25, 2020, 17:50:20 ip
Vastaus #10196

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Malinen tehny viikon touhut  :o

Marraskuu 25, 2020, 18:05:40 ip
Vastaus #10197

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Joo, minulle tuli kanssa ihan purnoutti ja hiki pintaan kun luin Malisen tämän päivän työt.

Marraskuu 25, 2020, 19:12:32 ip
Vastaus #10198

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toiset on niin aikaansaavia että kuulijalle nousee myös kova hiki ja herkimmille rasitusrintakipu... ihan tuli mieleen muuan kaivuriyrittäjä joka tituleerasi itseään liikemieheksi. Ukot kerran laski illan hänen puheitaan kuunneltuaan että tuo Pietu se on ainakin kakssataa vuotta vanha noitten työjuttujensa perusteella. Kukaan ei koskaan nähnyt häntä työntouhussa ja liikemiehen titteli hänelle oli tullut siitä kun hänet oli kerran tavattu seuraamassa kaivurinpuomin liikettä tärkeän oloisena.Eipä siinä, kerro vaan Malinen mitä puuhasit sitten iltapäivällä?

Marraskuu 25, 2020, 20:29:35 ip
Vastaus #10199

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä oon ollut kanssa tänään tehokkaana. Aamulla tein yhden raportin. Sitten rupesin pähkäilemään että lähtisköhän viikonloppuna mökille? No pähkäillessä tuli sitten nälkä, eli siis syömään. Eikös se pihvi alkanut tietenkin väsyttään, eli sitten piti vääntäytyä ruokaperäisille. Ruokaperäisten jälkeen lämmitin takkaa. No sitten kun noi hirmuhommat sain tehtyä, rupesin sohvalle huilaamaan, vetämään vähän henkeä ja miettimään että mihinkäs johtopäätökseen sitten päädyinkään siitä mökille lähdöstä? No sitten tässä tulikin jo ilta, niin että eihöhän se ole jo aika rauhottua että nukkuu levollisemmin yönsä.
 Sen verran voi vielä tänään tehdä ajattelutyötä että pähkäilis sitä viikonlopuksi mökille menoa.