Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4510800 kertaa)

Huhtikuu 11, 2020, 21:23:07 ip
Vastaus #9660

Jaakko Latvanen

• Vieras
Minun tausta on vähän samantyylinen kuin Eeronkin, tai itse asiassa reilusti matalampi.  Alle kakskymppisenä rossia ja jäärataa kisoissa, sitten rossia kuntoiluna 35 ikäiseksi vaihtelevalla intensiteetillä.  Välillä 10 vuotta kokonaan irti moottoripyöristä, sitten museopyörän rakentamisen kautta takaisin.  Moottoroidulla kakspyöräisellä tosin opettelin ajamaan jo seitsemän vanhana.  Siis paljon erilaista ajelua erilaisissa maastoissa takana, ja muutamina vuosina muiden mukana kilpailuissakin.  Trialpyörän näin ensimmäistä kertaa läheltä tai ehkä jopa muualla kuin kuvissa viiskymppisenä.  Ja sain koittaa.  Ja se kolahti kovaa ja kerralla.  Toistan vielä, olin vasta viiskymppinen sillon, mutta ainakin yhtä ramussa kunnossa siihen lajiin kuin Eero.

Hommasin pelit, isolla innolla aloin harrastuksen.  Ei se pyörä mennyt sinne päinkään pitkään aikaan, sillä oli oma tahto.  Itse jauhoin noita perusjuttuja tuolla kertomallani metodilla aika paljon.  Ja sitten se vaan alkoi jotenkin toimia.  Siis ei niin, että se olisi ulospäin oikeastaan mihinkään muuttunut, tai että olisin yhtäkkiä päässyt huimille kiville, ei sinne päinkään.  Mutta se tunne, olotila siinä pyörän jalkatapeilla muuttui toiseksi; tasapaino säilyi, kiire hävisi.  Se oli lähes jumalainen tunne, ja vielä toistan, se ei liittynyt mitenkään tuloksiin, se liittyi siihen olotilaan.  Harrastus muuttui vielä paljon antoisammaksi.  Siksi siitä jaksan jauhaa.

Toki jokainen uusi kynnys tai mäki tai kivi, minkä päälle pääsi, oli aina hieno elämys, mutta hienointa oli minulle se tunne siitä, että ajopeli tottelee minua, minulla ei ole kiire mihinkään.

Kisoissa en jokamies-yleistä, eli toiseksi alinta tasoa korkeammalle koskaan yltänyt enkä halunnut, reeneissä tutuilla paikoilla saattoi joskus huimaillessa mennä vähän isommillekin kiville.  Eli tavoitteet ajamisessa eivät poikenneet yhtään Eeron ajatuksista.  Tänä vuonna pääsen vielä koronakaranteeni-ikään, viitisen vuotta sitten myin viimeisen trialpyörän pois.  Ilolla muistelen antoisaa harrastusta, ja samoja tuntemuksia toivon kaikille trialin harrastajille, iästä ja tasosta riippumatta.  Perusasioiden jauhaminen vain antoi itselleni sellaisen ahaa-elämyksen lajin parissa, että sitä toivon muillekin.

Trial on minun kokemukseni mukaan harrastuksena halvempaa, vie vähemmän aikaa pyörien ropaamisessa, ajopaikkoja on yleensä paremmin tarjolla, ja aika sosiaalinen laji - suurin osa metsä-ajasta menee ihan tarinoidessa... huonona puolena on se, että laji nöyryyttää harrastajaansa aika usein.  Sillä nöyryytykselläkään ei ole mitään tekemistä oman osaamistason kanssa, se johtuu vain liian suurista luuloista, ja niitä on niin aloittelijoilla kuin mestareillakin.  Sekä sopivan kokoisia että niitä liian isoja kiviä myös löytyy suomalaisesta metsästä kaiken tasoisille kuskeille.

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2020, 21:36:15 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 14, 2020, 11:12:41 ap
Vastaus #9661

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
AK-47 tulille...?  Kuulostaa jopa hiukkasen vaaraliselta-tai jopa
luvattomalta touhulta! :laugh:

Vaan minäpä tallia järjestelin -yhden kaapinkin ihan eri paikkaan
kun aiemmin oli. Ja kappas vaan-löytyi sieltä kaapin alalokerosta
yksi vanha moottorikin,jonka luulin hukanneeni tai myyneeni jo useita
vuosia sitten.

No-kaikkea...

t. Markku

Huhtikuu 14, 2020, 13:18:11 ip
Vastaus #9662

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
AK-47:sta ei ole omakohtaista kokemusta (paitti siitä samannimisestä pyssystä vähän) mutta AK-57:n olen laittanut tulille useastikin. Se vaan jäi yhteen edelliseen asumukseen, olisi pitänyt heittää kuorman päälle ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 14, 2020, 15:43:27 ip
Vastaus #9663

Taito Nuutinen

• Vieras
Juu..kohta paukkuu..ainakin AK-57 sivupellit..saunailta nääs tänä päivänä..

Huhtikuu 14, 2020, 18:44:08 ip
Vastaus #9664

Petri Makkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Päiväkahvit maistui hyvin kun keitin kunnon poroista.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 15, 2020, 20:42:21 ip
Vastaus #9665

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Kävin tänään katsomassa erään uudisrakennuksen putkihommia, muutaman päivä työ olisi. Siihen  tulee hevostalli ja rakentaja tilasi systeemin, jolla vedellä voidaan jäähdyttää hevosten kavioita. Tähän asti olen luullut, että hevosten kaviot ovat ilmajäähdytteiset. :D  Kaikkea sitä oppii... :)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Huhtikuu 16, 2020, 10:26:05 ap
Vastaus #9666

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin tänään katsomassa erään uudisrakennuksen putkihommia, muutaman päivä työ olisi. Siihen  tulee hevostalli ja rakentaja tilasi systeemin, jolla vedellä voidaan jäähdyttää hevosten kavioita. Tähän asti olen luullut, että hevosten kaviot ovat ilmajäähdytteiset. :D  Kaikkea sitä oppii... :)
Syyläri kaulaan ja letkut kavioissa oleviin vesipusseihin. Kierto toimii luonnonvoimalla kun jäähdytin on riittävän korkealla.....
Hommaisivat traktorin tai mönkijän, niissä on jäähdytys valmiina :P

Huhtikuu 17, 2020, 19:38:29 ip
Vastaus #9667

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä voidaan kyllä vesijäähyttää myös voimansiirron muita komponentteja, jalkojen niveliä ym. Tekee hyvää treenin jälkeen. Ja parempi kohdistaa kylmennys hevosen jalkoihin kuin isäntään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2020, 19:40:34 ip kirjoittanut Marko Mauriala 2 »

Huhtikuu 17, 2020, 22:11:00 ip
Vastaus #9668

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Sellaiset neljä kartiospiraalia näkyi laitteet olevan, joihin sitten johdetaan vesi. Vain kavioiden ympärille tulee jäähdytys.

Huhtikuu 18, 2020, 07:38:52 ap
Vastaus #9669

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota...miksi hevosen kavioita pitää jäähdyttää?

t. Markku

Huhtikuu 18, 2020, 07:59:27 ap
Vastaus #9670

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen oikein pelästyin...että olenko nero?

Tämän iltalehden knopin nääs ratkaisin reilussa minuutissa-
eikä edes ollut kovin kummoinen päättelytehtävä. Höh...kaikkea... ;D

https://www.is.fi/viihde/art-2000006474455.html

t. Markku

Huhtikuu 18, 2020, 08:40:35 ap
Vastaus #9671

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Tuota...miksi hevosen kavioita pitää jäähdyttää?

t. Markku
En tiedä, en ole vielä kysynyt. Kolmen hepan harrastustalli kyseessä, ei mikään kaviokuumehoitola. Joka sekin on ravinto-ongelmapohjainen tauti, tietääkseni.

Huhtikuu 18, 2020, 08:51:55 ap
Vastaus #9672

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen oikein pelästyin...että olenko nero?

Tämän iltalehden knopin nääs ratkaisin reilussa minuutissa-
eikä edes ollut kovin kummoinen päättelytehtävä. Höh...kaikkea... ;D

https://www.is.fi/viihde/art-2000006474455.html

t. Markku

Kuinka saadaan henkilö klikkaamaan juttua...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 18, 2020, 08:56:13 ap
Vastaus #9673

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Klikkaamaan?

Ihan kiinnosti tuo-ja kun aamulla eilen sen
ratkaisin-eipä ollut vielä sitä ratkaisuosiota. Se
lisättiin sitten myöhemmin.

juu... :laugh:

t. Markku

Huhtikuu 18, 2020, 12:20:53 ip
Vastaus #9674

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä ideana yleensä on jäähdyttää jalkoja, ei pelkästään kaviota. Vesi valuu alaspäin jalkoja pitkin. Letku laitetaan ylemmäs jalkaan. Toimenpiteen nimi jalkojen kylmäys. Voidaan toteuttaa myös kylmäyssuojilla ja linimentillä ellei vettä ole käytettävissä. Kylmällä vedellä huuhtelu kestää 15-20 min, joten tollasella jalkoihin kiinnitettävällä letkustolla kätevämpi toteuttaa, kuin esim. puutarhaletkulla suihkimalla.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2020, 12:43:36 ip kirjoittanut Marko Mauriala 2 »